ali
LD, ik ben een nul op het gebied van o.a. fysica, maar ik kan mij absoluut niet voorstellen op welke wijze energie begrensd zou kunnen zijn.
Het is alles of niks. Woefhé!
ik kan mij het "onbegrensde", het "oneindige" net niet voorstellen. Ik kan me ook niet het "al" voorstellen en het lukt al evenmin bij het "niets".
een vraagstuk uit de kosmologie
Afhankelijk van de hoeveelheid (donkere) materie en energie, zal het heelal weer ineenstorten, blijven uitdijen of zelfs versneld uitdijen.
de materie en energie staan in relatie met elkaar en de hoeveelheid ervan (begrensd) bepalen het verloop van dat heelal. Het enige wat er nu nog kan gebeuren is dat we nieuwe dingen te weten komen, zoals bvb het bestaan van donkere materie. Maar die donkere materie was er altijd al, voor de mens ze ontdekte. Donkere materie is dus geen bovennatuurlijk verschijnsel, het is gewoon zo dat wij mensen nog niet alles weten en nog niet alles kunnen waarnemen.
ali
Ik snap wel dat alles wat gebeurt 'in zekere zin natuurlijk' moet zijn.

ok
In den beginne was er zoveel gram energie.

dat weten we nog niet, de vraag is of er ooit wel een begin zoals in iets komt voort uit niets is geweest. Het lijkt me dan ook voorbarig om dit nu al te benamen. En even for the record energie wordt niet in gram uitgedrukt, maar meestal in joule.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Energie
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.