God's liefde is onvoorwaardelijk

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Gaat de gesprekspartner in op de aangedragen argumenten?

1. Nee
3
23%
2. Ja
0
Geen stemmen
3. Het lijkt er niet op
1
8%
4. Ik hoop op betere tijden
3
23%
5. Verspilde tijd
2
15%
6. Cognitieve dissonantie in beeld
4
31%

Totaal aantal stemmen: 13

Henk
Banned

Bericht door Henk »

Kitty
Ik heb ook nooit begrepen hoe er gesproken kan worden over een liefdevolle god, als diezelfde god voorwaarden stelt aan zijn liefde. Voldoe je niet aan die voorwaarden, heb je niet te maken met een liefdevolle god maar met een regelrechte sadist die onschuldige mensen eeuwig wil martelen.

Vorig jaar tijdens de vakantie in Oostenrijk las ik ergens (vrij vertaald uit het Duis): Kinderen verdienen onze liefde, in het byzonder als ze het niet verdienen. Dat vond ik erg mooi en wat mij betreft geldt het niet alleen ten aanzien van kinderen. Liefde hoort onvoorwaardelijk te zijn.
Ik moest hier aan denken, toen ik je reactie op Kyra las. Ik ken namelijk God als iemand, die wel onvoorwaardelijk liefheeft, zelfs mensen die niets (meer) van Hem willen weten. Wat moet dat Hem enorm veel verdriet doen. God is ook niet degene, die onschuldige mensen voor eeuwig wil martelen. Het is de Satan, die mensen veel geluk voorspiegelt, maar ze uiteindelijk slaaf van hem maakt. Hij is de baas in de hel, de plaats waar God niet is. Wat moet het vreselijk zijn om voor altijd ver verwijderd van God te moeten zijn op een plaats waar Hij niet meer bereikbaar is.
Ik hoop, dat Kyra dit verhaal ook leest. Ik zou je graag willen helpen; ik vind het heel erg om je verhaal te lezen. Ik heb geen schuilnaam, ik heet gewoon Henk en als ik je zou kunnen helpen, graag! Maar geloof in God kan ik je niet geven.
collegavanerik
Superposter

Re: verhaal van een ex-christen

Bericht door collegavanerik »

Henk schreef:Kitty
Ik heb ook nooit begrepen hoe er gesproken kan worden over een liefdevolle god, als diezelfde god voorwaarden stelt aan zijn liefde. Voldoe je niet aan die voorwaarden, heb je niet te maken met een liefdevolle god maar met een regelrechte sadist die onschuldige mensen eeuwig wil martelen.

Vorig jaar tijdens de vakantie in Oostenrijk las ik ergens (vrij vertaald uit het Duis): Kinderen verdienen onze liefde, in het byzonder als ze het niet verdienen. Dat vond ik erg mooi en wat mij betreft geldt het niet alleen ten aanzien van kinderen. Liefde hoort onvoorwaardelijk te zijn.
Ik moest hier aan denken, toen ik je reactie op Kyra las. Ik ken namelijk God als iemand, die wel onvoorwaardelijk liefheeft, zelfs mensen die niets (meer) van Hem willen weten. Wat moet dat Hem enorm veel verdriet doen. God is ook niet degene, die onschuldige mensen voor eeuwig wil martelen. Het is de Satan, die mensen veel geluk voorspiegelt, maar ze uiteindelijk slaaf van hem maakt. Hij is de baas in de hel, de plaats waar God niet is. Wat moet het vreselijk zijn om voor altijd ver verwijderd van God te moeten zijn op een plaats waar Hij niet meer bereikbaar is.
Ik hoop, dat Kyra dit verhaal ook leest. Ik zou je graag willen helpen; ik vind het heel erg om je verhaal te lezen. Ik heb geen schuilnaam, ik heet gewoon Henk en als ik je zou kunnen helpen, graag! Maar geloof in God kan ik je niet geven.
God help me! Help me toch!
stilte.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 50#p143050
Let me tell you what a wonderful comfort and healer "god" has been to me:

One year ago today (18 September 2007) "god" stopped loving me.

He ignored my prayers, the prayers of friends, family, a whole church, and he made a brave man who loved his family and worked hard, become ill with an excruiciating afflication. He then continued to ignore all those prayers, and made, or allowed, this beloved man to become sicker and sicker, causing his lung to collapse and spend 6 weeks struggling to breathe in Critical Care. Your damn god took this healthy, happy, vibrant man and piled malady after malady upon him, until his strong, broad shoulders could carry no more.

Your "god" took his leg, then his kidneys, then made him bleed internally, then took his mind away, so that he lay in bed crying and pleading for his daughter, yet his daughter was beside him the whole time. Only he could not see his daughter either - as your "god" had taken the eyesight of this man when he was just a little boy. Nor could he hear his daughter praying at his side, as your "god" had stolen this man's hearing when he was a little boy. Your "loving god" had damaged this man's mind in such that he could not longer understand his only means of communication - talking on his hand.

"god" took a total of one hundred and one days to kill this dear gentleman, this man who had had a great christian faith all his life. He finally got bored with tormenting this man - who loved him - and killed him on 13 December 2007.

When this man was a child, he was forced to abandon his lovely island home, Guernsey, and be evacuated to Cornwall. Thank "god" there was a boat for them to board. Thank "god" that this was the boat from the Isolation Hospital, full of children with measles and scarlet fever. Thank "god" that this man, John, and his sister, Yvonne - both under 5, both caught these diseases, and thank "god" for striking them both totally blind and profoundly deaf. (In fact, why not praise god for all those poor children being maimed and disabled by sickness).

Thank "god" that John professed his faith all this life saying "it's my 'very strong faith' in god that gets me through".

Because when dear John, my lovely father, lay dying in intensive care for 101 days, "god" was there - according to you DM, watching him suffering, allowing him to die painfully, slowly, whilst his weeping family spent 3 months at the beside, faithful christians, praying till they were hoarse.
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 31 mar 2010 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Link.
Satan bestaat niet.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Henk schreef: Ik moest hier aan denken, toen ik je reactie op Kyra las. Ik ken namelijk God als iemand, die wel onvoorwaardelijk liefheeft, zelfs mensen die niets (meer) van Hem willen weten. Wat moet dat Hem enorm veel verdriet doen. God is ook niet degene, die onschuldige mensen voor eeuwig wil martelen. Het is de Satan, die mensen veel geluk voorspiegelt, maar ze uiteindelijk slaaf van hem maakt. Hij is de baas in de hel, de plaats waar God niet is. .
Ken je hem echt persoonlijk Henk? Is hij ooit bij jou op bezoek geweest? Weet je hoe jouw god er uit ziet en waar hij eigenlijk woont? Maar lees gewoon even rustig mee op dit forum. Op het portal staan diverse artikelen waar je veel informatie uit kan halen. Eigenlijk ben ik blij dat je hier opduikt, Kyra zal nog veel mensen ontmoeten die dit verhaal naar haar toe zullen brengen. Een mooi voorbeeld; de praktijk snelt de theorie voorbij. Maar heb je zelf al goed nagedacht over een god die in het begin van het OT over zichzelf zegt:

Jesaja 45

6 Zo zal iedereen, van oost tot west,
weten dat er niets is buiten mij.
Ik ben de HEER, er is geen ander
7 die het licht vormt en het donker schept,
die vrede maakt en onheil schept.
Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.

Lees ook eens heel aandachtig het volgende stuk:

http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=28
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

henk
Ik hoop, dat Kyra dit verhaal ook leest. Ik zou je graag willen helpen;
zo gaat dat dan, toch noch pogen om het arme schaapje terug bij de kudde te krijgen.
Het topic gaat over een ex christen, en jij begint te bekeren, foei!
Ik ken namelijk God als iemand, die wel onvoorwaardelijk liefheeft, zelfs mensen die niets (meer) van Hem willen weten.
of mensen die op haiti woonden en toevallig van de kaart geveegd werden, waar was hij dan?
Wat moet dat Hem enorm veel verdriet doen.
een almachtige die verdriet heeft :?:
God is ook niet degene, die onschuldige mensen voor eeuwig wil martelen. Het is de Satan, die mensen veel geluk voorspiegelt, maar ze uiteindelijk slaaf van hem maakt.
Neen het is god die mensen martelt, tot slaaf maakt, veel geluk voorspiegeld en ze uiteindelijk in de kou laat staan. Een zeer liefdevolle god die miljoenen mensen honger laat lijden terwijl hij almachtig is. Satan betekent aanklager, niks mis mee.
Hij is de baas in de hel, de plaats waar God niet is.
Wat moet het vreselijk zijn om voor altijd ver verwijderd van God te moeten zijn op een plaats waar Hij niet meer bereikbaar is.
Whoehoehahaha that's my home!!! :twisted: The dragon whole. Almachtige baarddragers not allowed! Sorry beste Henk, maar wat een geleuter. Ik ben niet bang van satan, noch de duivel noch lucifer, het zijn mijn favoriete personages uit het sprookjes boek voor 20000 nachten. Hoe is het toch mogelijk dat mensen in de 21ste eeuw bang lopen te zijn voor een mythische figuur uit een nomaden boek van 2000 jaar geleden. Ben je ook bang voor de boze tovenaar in de harry potter verhalen?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Samante

Re: God's liefde is onvoorwaardelijk

Bericht door Samante »

Als Satan zou bestaan zou God niet almachtig kunnen zijn. Ik bedoel maar, als Satan de wil van God kan dwarsbomen deugt er iets niet. Of het moet zo zijn dat wat Satan uitvreet, dat dat Gods wil is.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Henk schreef: Ik ken namelijk God als iemand, die wel onvoorwaardelijk liefheeft, zelfs mensen die niets (meer) van Hem willen weten. Wat moet dat Hem enorm veel verdriet doen.
Lief heeft en ze kastijdt hè Henk.
Genadig, doch rechtvaardig.
Gestraft zullen de ongelovigen worden, ook als zij hun levenlang geworsteld hebben en gebeden om bekering, maar het hun niet "ten deel is gevallen".

En ook is hij een hovaardig God (staat ook ergens) en een jaloers God.
Maar verdriet zou Hij wel hebben.
Dat kan.
Ik ben ook wel eens heel erg kwaad, jaloers en verdrietig tegelijk.

Maar zullen we van God maar geen mens maken Henk?
Met menselijke gevoelens?
God is ook niet degene, die onschuldige mensen voor eeuwig wil martelen. Het is de Satan, die mensen veel geluk voorspiegelt, maar ze uiteindelijk slaaf van hem maakt. Hij is de baas in de hel, de plaats waar God niet is. Wat moet het vreselijk zijn om voor altijd ver verwijderd van God te moeten zijn op een plaats waar Hij niet meer bereikbaar is.
Wat zoek jij hier voor jezelf persoonlijk Henk?
Want hier zul je God niet vinden.

De atheïst is niet degene, die onschuldige mensen voor eeuwig naar de hel wil laten gaan.
Hij is degene, die de mensen wil bevrijden van de angst voor die hel.

Jijzelf bent de naïeve mens, die mensen veel geluk voorspiegelt binnen jouw religie, maar zelf uiteindelijk slaaf bent van enkel dogma's, op straffe van de hel.

Ook jij begeeft jezelf met jouw waarheid in die hel van de twijfels en wensen naar het leven na de dood.

Jij bent de baas in jouw huidige leven, de plaats waar God niet is.
Wat moet het vreselijk zijn voor jou om altijd te verlangen naar God, maar te moeten zijn op een plaats waar Hij niet bereikbaar is.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Skepke
Forum fan

Bericht door Skepke »

Het spijt me, ik besef dat het kinderachtig is, maar de verleiding was te groot om dit te doen:

Ik moest hier aan denken, toen ik je reactie op Kyra las. Ik ken namelijk Winnie the poeh als iemand, die wel onvoorwaardelijk liefheeft, zelfs mensen die niets (meer) van Hem willen weten. Wat moet dat Hem enorm veel verdriet doen. Winnie the poeh is ook niet degene, die onschuldige mensen voor eeuwig wil martelen. Het is Teigetje, die mensen veel geluk voorspiegelt, maar ze uiteindelijk slaaf van hem maakt. Hij is de baas in de hel, de plaats waar Winnie the poeh niet is. Wat moet het vreselijk zijn om voor altijd ver verwijderd van Winnie the poeh te moeten zijn op een plaats waar Hij niet meer bereikbaar is.
Ik hoop, dat Kyra dit verhaal ook leest. Ik zou je graag willen helpen; ik vind het heel erg om je verhaal te lezen. Ik heb geen schuilnaam, ik heet gewoon Henk en als ik je zou kunnen helpen, graag! Maar geloof in Winnie the poeh kan ik je niet geven.
Carcharhinus

Bericht door Carcharhinus »

Henk, Ik zal even de Bijbel voor je samenvatten:

Aanbid mij of Ik zal u doen martelen in alle eeuwigheid!

was getekend, uw liefhebbende God.

#-o
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Henk schreef:Ik ken namelijk God als iemand, die wel onvoorwaardelijk liefheeft, zelfs mensen die niets (meer) van Hem willen weten. Wat moet dat Hem enorm veel verdriet doen. God is ook niet degene, die onschuldige mensen voor eeuwig wil martelen. Het is de Satan, die mensen veel geluk voorspiegelt, maar ze uiteindelijk slaaf van hem maakt. Hij is de baas in de hel, de plaats waar God niet is. Wat moet het vreselijk zijn om voor altijd ver verwijderd van God te moeten zijn op een plaats waar Hij niet meer bereikbaar is.
.
Ik ken god als een aangepraat opdringerig opperwezen die je als een big brother onder het mom van ongevraagde liefde wil verstikken.
Verdriet bij god? een opperwezen die wij niet kunnen doorgronden is die verdrietig? Heeft god nog meer van die typische neurofysiologische uitingen? Kent god bijvoorbeeld ochtendhumeuren, hoofdpijn en fileleed?
En natuurlijk is alles wat goed is domein van god en alles wat slecht is domein van satan. Arme satan die zich niet kan verdedigen tegen deze aantijgingen. Weet je wel wat een energierekening die elk jaar krijgt en dat allemaal om het een beetje lekker warm te houden in de hel. Maar goed jij gelooft dus in satan en dat is de baas in de hel. En god is de baas van alles behalve van de hel want daar is satan de baas. Waarom is god eigenlijk niet de baas van de hel ? Hij is toch almachtig en kan prima ook daar het roer in handen nemen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Henk, ik heb het beste met je voor maar ga eens in gesprek met een Rabbi (iemand van het Joodse geloof). Dan zul je tot de conclusie komen dat zowel de satan als hel wel meevallen. satan is aanklager, en de hel bestaat niet, of voor korte tijd. Als iemand goed leeft, dan kom je even bij God en anders even in de hel om je zonden van je ziel af te spoelen. Dat is het geloof van de Joden. Zij hoeven niet verlost te worden door God, er was geen plan die mislukte (zondeval) om vervolgens door God (Jezus) zelf hersteld te worden.
God is inderdaad liefde volgens de Joden. Een geloof om respect voor te hebben.

Het Christendom is een hellenistisch geloof. Jammer voor u, maar word eens wakker. Als je zelf via internet op onderzoek uitgaat, in plaats van door dominees voorgelogen te worden, dan zul je het zelf ook inzien. Er valt niet aan te ontkomen.
Jezus die vocht met de dood, en als overwinnaar daaruit kwam? Gevochten dus in de hel (onderwereld) met de duivel (heerser van de onderwereld)? Ga eens kijken bij mythes en zie de overeenkomsten.

Word wakker, en wordt een freethinker :D
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

deze doet het ook altijd wel goed
Afbeelding
bron:
http://www.jhuger.com/tract/dtr/index
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
a.r.

Bericht door a.r. »

Vorig jaar tijdens de vakantie in Oostenrijk las ik ergens (vrij vertaald uit het Duits): Kinderen verdienen onze liefde, in het byzonder als ze het niet verdienen. Dat vond ik erg mooi en wat mij betreft geldt het niet alleen ten aanzien van kinderen. Liefde hoort onvoorwaardelijk te zijn.
Sinds wanneer de liefde van jouw god onvoorwaardelijk? Sinds god besloot de hel te creeëren? Ik heb zomaar een paar stukken van het portal gehaald, lees bijv. deze eens:
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=28
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=52
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=39

Wat moet het vreselijk zijn wanneer je altijd maar tot god moet bidden om te vragen om genezing van je rug- of buikpijn en het gebeurt nooit. Wat moet het vreselijk zijn wanneer je trouw bid om voedsel voor je kinderen en er komt geen voedsel. Wat moet het vreselijk zijn wanneer je bid en smeekt om genezing van je naaste en er gebeurt niets. Wat moet het vreselijk dat je altijd maar in moet zitten over al die begane zondes. Wat moet het vreselijk zijn te lezen over wat christenen andersdenkenden hebben aangedaan. Wat moet het vreselijk zijn geen seksueel genot te mogen hebben, te horen dat seksualiteit alleen voor de voortplanting bedoelt is. Wat moet het vreselijk zijn om niet op te kunnen en/of durven groeien en op eigen benen te kunnen staan omdat je je liever vast blijven houden aan dat strohampje in het moeras dat religie heet.
kyra

Bericht door kyra »

[Ik hoop, dat Kyra dit verhaal ook leest. Ik zou je graag willen helpen; ik vind het heel erg om je verhaal te lezen. Ik heb geen schuilnaam, ik heet gewoon Henk en als ik je zou kunnen helpen, graag! Maar geloof in God kan ik je niet geven.
Beste Henk,

Ik weet dat er moed voor nodig is om zo’n reactie op een forum als dit te plaatsen. En ik weet dat je het goed bedoelt. Maar heb je echt goed doordacht wat je zegt?

Stel dat het inderdaad zo is, dat iedereen die niet in Jezus gelooft in de hel komt/ uitgeleverd wordt aan Satan, dat houdt in dat de overgrote meerderheid van de wereldbevolking in de hel terecht komt. Volgens de cijfers is op dit moment 30 procent van de wereldbevolking christen (hoeveel daarvan Jezus ook echt hebben aangenomen weet ik niet).

Dan komt Satan dus als grote overwinnaar uit de strijd! Is dat geen deprimerende gedachte? De hel is straks overbevolkt. Hoe blij en vrolijk zal het dan zijn in de hemel, waar God voor eeuwig als verliezer door het leven moet gaan?

Weet je wat het is. Ik kies niet voor Satan, want ik geloof niet dat hij bestaat.
Hm, misschien laat hij me niet eens binnen in de hel, zou zijn voorwaarde ook niet zijn dat je eerst in hem moet geloven? Misschien stuurt hij me voor straf wel naar de hemel, omdat ik niet in hem geloofde.

Ik vraag me wel eens af wat het motief van Satan zou zijn (als hij zou bestaan, wat dus niet zo is). God dwarsbomen, mensen ongelukkig maken? Maar waarom, wat wint hij daar mee?

Ik zou best in een liefdevolle God kunnen geloven, ALS HIJ ZICH MAAR LIET KENNEN!
Maar dat doet hij niet. Niet duidelijk genoeg in elk geval, anders zouden er niet zoveel verschillende opvattingen over hem bestaan.
Zodra hij zich wel laat kennen, dan zal ik hem alle eer geven die hem toekomt. Natuurlijk wil ik dan bij hem horen. Wie wil er geen liefdevolle hemelse vader?
Zolang ik het niet zeker weet, zwijg ik er maar over.

Ik vind het heel erg, dat het voor christenen zo erg is als je je geloof verliest. Het is zo’n beetje het ergste wat er kan gebeuren. Terwijl ik als persoon niks veranderd ben. Alleen mijn gedachten over de onzichtbare wereld zijn veranderd. Laat de onzichtbare wereld toch voor wat het is, als het ooit zichbaar wordt kun je altijd nog kijken wat je ermee doet. Voor mij speelt het nu geen rol meer, het brengt teveel vragen met zich mee.

Nog een advies: als je je geloof niet kwijt wilt raken zou ik verder niet teveel op dit forum gaan lezen. Je moet wel erg immuun zijn voor rede en logica als je je hier als christen staande wil houden. Ik wil niemand zijn geloof afnemen, het is een vreselijke worsteling, met veel verwarrende emoties.
Henk
Banned

Bericht door Henk »

Dag Kyra

Nog een advies: als je je geloof niet kwijt wilt raken zou ik verder niet teveel op dit forum gaan lezen. Je moet wel erg immuun zijn voor rede en logica als je je hier als christen staande wil houden. Ik wil niemand zijn geloof afnemen, het is een vreselijke worsteling, met veel verwarrende emoties.

Ik vind het echt heel lief van je mij wilt besparen, wat je zelf is overkomen en mij daarom adviseert om niet te lang op dit forum te blijven. Ik moet bekennen, dat ik inderdaad soms dingen lees, die mij aan het denken zetten en aan het twijfelen kunnen brengen. Dat ben ik mij bewust. Maar anderzijds raken mij verhalen als die van jou zozeer, dat ik het niet kan maken (vind ik) om daar niet op te reageren. Er zijn hier genoeg mensen, die jouw verhaal herkennen en erbij aansluiten. Het gemakkelijkst en het veiligst zou het zijn voor mij om er niet op te reageren. Maar ik ben wel ook wel wat gewend, want ik zit ook al meer dan een jaar op de Atheistenhyve en via die hyve werd ik ook op jouw bijdrage geattendeerd.

Weet je wat het is. Ik kies niet voor Satan, want ik geloof niet dat hij bestaat.
Hm, misschien laat hij me niet eens binnen in de hel, zou zijn voorwaarde ook niet zijn dat je eerst in hem moet geloven? Misschien stuurt hij me voor straf wel naar de hemel, omdat ik niet in hem geloofde.

Je schrijft nogal ambivalent, want je gelooft niet dat hij bestaat, maar vervolgens probeer je je toch in zijn gedachtegang te verplaatsen. Ik kan me dat ook wel voorstellen, want als je jarenlang geloofd hebt en in de Bijbel gelezen hebt raak je dat zomaar niet meer kwijt.

Ik vraag me wel eens af wat het motief van Satan zou zijn (als hij zou bestaan, wat dus niet zo is). God dwarsbomen, mensen ongelukkig maken? Maar waarom, wat wint hij daar mee?
Ja, dat is een groot raadsel. Ik weet niet, wat er gebeurd is in de hemel toen de Satan opstandig werd en waarom. De Bijbel geeft daar geen informatie over. De Bijbel geeft geen verklaringen, maar deelt mee, hoe de situatie is. De Satan is er als tegenstander van God en hij had kennelijk de macht om in het paradijs te zijn en de mensen te verleiden. Dat hij God wil dwarsbomen en mensen ongelukkig wil maken is duidelijk voor mij, maar waarom? Ik weet het niet!
De Satan is in een bepaald opzicht niet eergevoelig. Hoe meer mensen ontkennen, dat hij bestaat hoe liever hij het heeft. Want dan kan hij zijn bedrieglijke werk beter doen. Hij gedraagt zich als een spion of een verrader, die zichzelf zoveel mogelijk onzichtbaar maakt.

Ik zou best in een liefdevolle God kunnen geloven, ALS HIJ ZICH MAAR LIET KENNEN!
Ja, dat is jouw grote probleem, dat je God niet ziet en dat Hij niets van zich laat horen. Dat is me ook uit je vorige post bijgebleven: God, hier ben ik! Die ervaring ken ik ook. God, waar bent U, waarom luistert u niet? Het is ook al de klacht van David in sommige van zijn psalmen, zoals 13 en 22 en 42. En vooral 88, waar geen happy end aan zit.
Kyra, God laat zich kennen in Jezus. Hij is heel dichtbij gekomen en klein en arm geworden. God heeft (ik zeg het op menselijke manier en ook wel een beetje profaan) eerst op een andere manier geprobeerd om de wereld te redden. Het liep uit op de zondvloed. Toen via Abraham en het volk Israel. Maar het Oude verbond liep op niets uit. Toen heeft God uiteindelijk zijn eigen zoon maar gestuurd. Radiacaler en ingrijpender kan het niet.
Ik merk, dat ik begin te preken (ik ben geen dominee, hoor, ik werk op de Hogeschool Utrecht). dat wil ik helemaal niet. Je kent de geschiedenissen van haver tot gort, denk ik. Maar ik merk, ook in discussies met anderen, hoe ik God vroeger alleen maar zag als de Almachtige en de Alwetende. Maar God is ook bewogen, kan als het ware op zijn besluiten terugkomen, lijdt ook, als wij lijden, kent verdriet en teleurstelling over mensen, die bij hem vandaan gaan of blijven. Dat alles doet naar mijn gevoel niets af van de almacht en grootheid van God. Bij God is het alles tegelijk, maar Hij is dan ook God en geen mens.

Je hoeft van de Satan geen enkele bewogenheid of medelijden te verwachten. Zal hij blij zijn, dat hij nog zoveel mensen voor zich heeft weten te winnen? Ik denk het niet, want de mensen die Satan dienen hebben ook niets met elkaar. Zodra Adam en Eva gezondigd hadden gingen ze ook elkaar afvallen. Zie dat verhaal desnoods als symbolisch (wat het voor mij niet is) maar dan nog is het toch heel herkenbaar?

Kyra, ik maak het je niet gemakkelijker misschien. Maar ik denk, dat een leven zonder God je nog veel meer onrust zal geven dan het leven met God. Het verschil tussen een ongelovige en een gelovige is m.i. niet, dat de één geen vragen heeft en de ander wel, maar dat je weet waar je met je vragen heen moet, als je gelooft. Soms heb je dat als mensen onderling ook: je zit ergens heel erg mee en dan wil je het vertellen aan iemand. Niet om meteen een oplossing te krijgen, maar om het te delen. Zo werkt het naar God toe ook.

Kun je je beslissing om zonder God verder te gaan nog niet wat voor je uitschuiven tot na Pasen b.v. ?

Met hartelijke groeten,
Henk
Plaats reactie