Het kwam mij voor dat LordDragon alleen voor zichzelf sprak, wat hij zelf nog acceptabel, voor hém dus, ofwel aantrekkelijk zou vinden, wat is daar plat aan? En daarbij geen enkel oordeel uitsprak over anderen die voor een polygame levensvorm kiezen. Ik had ook de indruk dat zijn emoticon op zijn eigen posting, die dus over zichzelf ging sloeg, hij meende het dus niet heel serieus, vandaar de lol. Dus ik zie niet zo waarom je hem op deze manier aanspreekt? Ik denk ook nog dat het LordDragon een rotzorg zal zijn als andere mensen meerdere mensen kunnen liefhebben en derhalve daarom kiezen voor iets polygaams, maar ik kan mij natuurlijk vergissen, dan horen we dat vanzelf van hem. Ik haal er in ieder geval op geen enkele manier uit, wat jij er uit haalt.a.r. schreef:ik begrijp je lol dus ook niet zo goed
Polygamie, barbaars en ouderwets of juist met de tijd mee?
Moderator: Moderators
Re: Polygamie, barbaars en ouderwets of juist met de tijd mee?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- LordDragon
- Bevlogen
a.r.
Ik schreef ook
kitty
MVG, LD.
haha al op voorhand jaloers? Je vergeet dezeWat ik me afvraag LD, is waarom "je het voor jezelf wel ziet zitten mits die dames geen concurrentie voeren en zich in jouw voordeel ook nog met elkaar wel al wat kunnen amuseren wanneer jij niet thuis bent". Imo maak je van het het verhaal van TS iets veel platters dan dat TS bedoelt.
Ik schreef ook
a.r.Ik zou dan natuurlijk ook evenveel van hen beiden moeten houden en geen voorkeur hebben.
ja helemaal juist, en waar beweer ik het tegendeel? Ik zei o.a.Er zijn mensen die op die manier willen en kunnen liefhebben, imo is daar niets mis mee, ze zijn volkomen zichzelf en buitengewoon eerlijk op dit gebied voorzover ik begrijp?
Ik stelde gewoon dat dat best binnen bepaalde parameters blijft, zoals wederzijdse goedkeuring en respect.Dat betekent niet dat jij of ik en iedereen ons seksleven niet de voor ons aangename vorm mogen geven, je bent vrij om te kiezen wat je het leukst lijkt.![]()
kitty
Idd, daar komt het op neer.Het kwam mij voor dat LordDragon alleen voor zichzelf sprak, wat hij zelf nog acceptabel, voor hém dus, ofwel aantrekkelijk zou vinden, wat is daar plat aan? En daarbij geen enkel oordeel uitsprak over anderen die voor een polygame levensvorm kiezen. Ik had ook de indruk dat zijn emoticon op zijn eigen posting, die dus over zichzelf ging sloeg, hij meende het dus niet heel serieus, vandaar de lol.
Zolang zij zich maar goed voelen en niemand schade berokkenen kan ik daar best mee leven. baas in eigen bedIk denk ook nog dat het LordDragon een rotzorg zal zijn als andere mensen meerdere mensen kunnen liefhebben en derhalve daarom kiezen voor iets polygaams
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
-
a.r.
Helemaal mee eens....wellicht duren (huwelijkse) relaties wel veel te lang in deze tijd. Er was een tijd waarin de zekerheid van een huwelijk, voor vrouwen, financieel noodzakelijk was,( mi een door mannen/religie ingegeven doctrine) in die tijd werden mensen veel minder oud dan in de huidige tijd en hadden vrouwen bovendien veel minder rechten én opleiding dan in de huidige tijd. Een (heden ten dage nog steeds) door ouders en/of religie ingegeven doctrine/ideaalbeeld, is dat meisjes trouwen, kinderen krijgen en bij hun echtgenoot blijven tot ze overlijden ( en vaak geidealiseerd door vrouwen) ....anderzijds....wannneer je een man bent heb je te zorgen voor je gezin....de keuze maak je op 20/25 jarige leeftijd....geindoctrineerd door ouders en/of religie....."het hoort immers zo"...en dan ben 10/20/30 jaar verder ...zij en/of hij hebben inmiddels een langer leven achter de rug dan hun vele (voor)ouders, hebben meer en/of andere kennis/onderwijs genoten dan die (voor)ouders en/of partner opgedaan en leven bovendien veel langer dan die (voor)ouders. Hoezeer je dus ook uit elkaar gegroeid bent er is "immers de plicht om bij elkaar te blijven", een huwelijk is immers "tot de dood ons scheidt". Zelfs diepe vriendschappen duren vaak geen levenlang, worden verbroken doordat mensen veranderen of gewoon op zeker moment genoeg van elkaar hebben en besluiten dat het mooi is geweest, dát er nieuwe/andere weg ingeslagen moet gaan worden, dát de overeenkomsten/idealen die men had of dacht te hebben toch uitéén lopen....soms in goed overleg, soms met "slaande ruzie"......huwelijken/monogamie daarentegen zijn nog steeds "heilig" en dat iemand meerdere mensen op verschillende manieren lief kan hebben is ook in deze deze tijd blijkbaar nog steeds onbestaanbaar....hoort niet, kan niet, mag niet immers.Locutus schreef:Ik denk dat polygamie voor de meeste mensen niet is weggelegd, daar zijn we nu eenmaal te bezitterig voor. Maar mensen die het kunnen volhouden en er gelukkig mee zijn hebben mijn zegen. Ik denk echter wel dat er vaak een verschil zal zijn tussen theorie en praktijk. M.a.w., je kunt rationeel wel van mening zijn dat je een sexuele relatie kunt onderhouden met meerdere mensen, maar dat wil niet zeggen dat dat in de praktijk ook gaat werken. Aan de andere kant werkt een monogame relatie ook lang niet altijd...
-
a.r.
Jalousie is mij gelukkig maar, vreemd! Ik schijn een beetje vreemd in elkaar te stekenLordDragon schreef:a.r.
haha al op voorhand jaloers?Wat ik me afvraag LD, is waarom "je het voor jezelf wel ziet zitten mits die dames geen concurrentie voeren en zich in jouw voordeel ook nog met elkaar wel al wat kunnen amuseren wanneer jij niet thuis bent". Imo maak je van het het verhaal van TS iets veel platters dan dat TS bedoelt.
CXT: quote ingekort.
Gelukkig ben ik destijds niet getrouwd omdat het zo hoorde. Nu na 32 jaar ook nog steeds niet het idee dat we uit elkaar zijn gegroeid, integendeel we zijn juist steeds meer naar elkaar toegegroeid. Er bestaan ook nog heel gelukkige lange huwelijken. Het is niet altijd kommer en kwel gelukkig.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
-
a.r.
Dat is buitengewoon prettig te horen. Gelukkig één winnend lot in de loterij!Kitty schreef:Gelukkig ben ik destijds niet getrouwd omdat het zo hoorde. Nu na 32 jaar ook nog steeds niet het idee dat we uit elkaar zijn gegroeid, integendeel we zijn juist steeds meer naar elkaar toegegroeid. Er bestaan ook nog heel gelukkige lange huwelijken. Het is niet altijd kommer en kwel gelukkig.
Een op de vier huwelijken stranden, dat wil nog steeds zeggen dat drie op de vier huwelijken niet stranden. Ik vind het een beetje overdreven om ervan uit te gaan dat een goed huwelijk een lot uit de loterij is. Ik ken in mijn omgeving in ieder geval nog steeds meer goede langdurige huwelijken dan echtscheidingen.
-
a.r.
Eén op de vier mensen gaat wel eens vreemd volgens deze statistiek, vrouwen (27%) zelfs meer dan mannen (25%) http://www.santeonline.nl/seks/statisti ... mdgaan.php
Ik vraag me dus af of de mens werkelijk zo monogaam is en zelfs al zouden de meeste mensen wel monogaam zijn dan is volgens dit onderzoek, gemiddeld 26% dat dus niet.
Je schrijft dat 3 van van de vier huwelijken niet stranden, (ik vond overigens andere cijfers) http://www.verbeterjerelatie.nl/onderzo ... scheiding/
maar dat zegt mi niets over huwelijksgeluk. Bij elkaar blijven voor de kinderen, of omdat het zo hoort, of uit angst voor het onbekende/onzekere lijken mij heel legitieme redenen om toch maar bij elkaar te blijven. Dát er gelukkige huwelijken bestaan heb ik overigens nergens ontkend.
Ik vraag me dus af of de mens werkelijk zo monogaam is en zelfs al zouden de meeste mensen wel monogaam zijn dan is volgens dit onderzoek, gemiddeld 26% dat dus niet.
Je schrijft dat 3 van van de vier huwelijken niet stranden, (ik vond overigens andere cijfers) http://www.verbeterjerelatie.nl/onderzo ... scheiding/
maar dat zegt mi niets over huwelijksgeluk. Bij elkaar blijven voor de kinderen, of omdat het zo hoort, of uit angst voor het onbekende/onzekere lijken mij heel legitieme redenen om toch maar bij elkaar te blijven. Dát er gelukkige huwelijken bestaan heb ik overigens nergens ontkend.
Van nature is het dier mens niet monogaam, monogaam zijn is een cultuuraspect. Als de mens monogaam zou zijn, zou er niet vreemd gegaan worden. Een ooievaar is monogaam, die gaat ook niet vreemd, een zwaan is ook monogaam die kiezen een partner voor het leven en gaan ook niet vreemd.
Dus dat een mens niet monogaam is, is een zekerheid. Dat onze cultuur gericht is op monogaam is ook een feit. En dat er ook veel mensen zijn die zich heel monogaam voelen, dus geen enkele behoefte hebben aan vreemdgaan, of bepaalde gevoelens in die richting moeiteloos kunnen onderdrukken is ook waar. Er zijn mensen die hebben geleerd niet achter hun seksuele neigingen aan te hobbelen, maar de waarde in te zien van een relatie. Dat dit nog niet ieder gegeven is, is alweer een feit. Het is een keuze tussen seksuele driften en geestelijke waarden en moraliteit, die uiteraard weer door de cultuur wordt bepaald.
Dus dat een mens niet monogaam is, is een zekerheid. Dat onze cultuur gericht is op monogaam is ook een feit. En dat er ook veel mensen zijn die zich heel monogaam voelen, dus geen enkele behoefte hebben aan vreemdgaan, of bepaalde gevoelens in die richting moeiteloos kunnen onderdrukken is ook waar. Er zijn mensen die hebben geleerd niet achter hun seksuele neigingen aan te hobbelen, maar de waarde in te zien van een relatie. Dat dit nog niet ieder gegeven is, is alweer een feit. Het is een keuze tussen seksuele driften en geestelijke waarden en moraliteit, die uiteraard weer door de cultuur wordt bepaald.
-
a.r.
Wel, ontzettend trouw tiepje als ik ben
heb ik gedurende mijn bijna 25 jaar durende huwelijk nooit een buitenechtelijke relatie gehad, noch had ik de behoefte daartoe. Maar omdat ik een poos geleden een stuk las over polyamorie, dat niet anders dan Liefde uitsprak ben ik mij eens gaan verdiepen in het gedachtegoed en ik zie niet wat daar mis mee is wanneer partners zich daarin kunnen vinden en zolang het op een open, eerlijke en gelijkwaardige manier plaats vindt.
Het heeft nl niet alleen met seks te maken, het is iets dat mi veel dieper gaat. Ook deze vorm van partnerschap zet zich weldegelijk in voor zijn/haar relatie's en ziet de waarde van die relatie's.
Iets anders imo is vreemdgaan: Wanneer partners iid partners zouden zijn en dus niet alleen in naam, zou vreemdgaan (stiekem dus) mi veel minder voorkomen, een teken dus dát er iets mis is/een gemis is binnen die relatie. Imo staan de meeste mensen alleen dán open voor een ander, wanneer er te lang het nodige tekort schiet binnen een relatie. Dát menselijk monogaam gedrag voortkomt uit cultuur kan ik me in vinden, maar die cultuur bepaald dus (iig deels) óók dat je ondanks het feit dat je een diep gemis voelt wat niet op te lossen is, toch bij elkaar moet blijven en aan je relatie moet werken. Ik vraag me af hoelang een mens dat volhoudt.
Het heeft nl niet alleen met seks te maken, het is iets dat mi veel dieper gaat. Ook deze vorm van partnerschap zet zich weldegelijk in voor zijn/haar relatie's en ziet de waarde van die relatie's.
Iets anders imo is vreemdgaan: Wanneer partners iid partners zouden zijn en dus niet alleen in naam, zou vreemdgaan (stiekem dus) mi veel minder voorkomen, een teken dus dát er iets mis is/een gemis is binnen die relatie. Imo staan de meeste mensen alleen dán open voor een ander, wanneer er te lang het nodige tekort schiet binnen een relatie. Dát menselijk monogaam gedrag voortkomt uit cultuur kan ik me in vinden, maar die cultuur bepaald dus (iig deels) óók dat je ondanks het feit dat je een diep gemis voelt wat niet op te lossen is, toch bij elkaar moet blijven en aan je relatie moet werken. Ik vraag me af hoelang een mens dat volhoudt.
Oh dat is het!a.r. schreef:Maar omdat ik een poos geleden een stuk las over polyamorie, dat niet anders dan Liefde uitsprak ben ik mij eens gaan verdiepen in het gedachtegoed...
Dat loop ik me nou al het hele topic lang af te vragen.
Ik had een heel ander, ietwat onrealistisch leek me dat zelf al, scenario in m'n hoofd.
Onderwerp komt me bekend voor.en ik zie niet wat daar mis mee is wanneer partners zich daarin kunnen vinden en zolang het op een open, eerlijke en gelijkwaardige manier plaats vindt.
Het heeft nl niet alleen met seks te maken, het is iets dat mi veel dieper gaat.
Vaak (te) lang?Ik vraag me af hoelang een mens dat volhoudt.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Nee, zoals ik lees vindt niemand daar iets mis mee. Hoewel het zich kunnen vinden in bijvoorbeeld een vrije relatie, ook niet altijd wil zeggen dat het uitwerkt zoals men voor ogen had. Het kan zomaar ook wel eens flink tegenvallen. Zo heb ik verschillende vrije relaties bij mensen gezien, die uiteindelijk ook uitdraaiden op een scheiding, omdat men wél de seksuele vrijheid acceptabel vond, maar de geestelijke verbondenheid met de ander(en) toch niet kon accepteren. Vaak werkten dat soort relaties dus niet uiteindelijk zoals men bedoeld had. Mensen die dit wel kunnen, dus echt hun liefde delen met meerderen en dan ook allemaal in zo'n groep, zijn mijns inziens in de minderheid.a.r. schreef:Wel, ontzettend trouw tiepje als ik benheb ik gedurende mijn bijna 25 jaar durende huwelijk nooit een buitenechtelijke relatie gehad, noch had ik de behoefte daartoe. Maar omdat ik een poos geleden een stuk las over polyamorie, dat niet anders dan Liefde uitsprak ben ik mij eens gaan verdiepen in het gedachtegoed en ik zie niet wat daar mis mee is wanneer partners zich daarin kunnen vinden en zolang het op een open, eerlijke en gelijkwaardige manier plaats vindt.
Als je een gemis voelt in je relatie, is er inderdaad iets mis met je relatie, of ben je zelf wellicht niet geschikt voor een één op één relatie. Maar dat zal altijd individueel moeten worden bepaald, waarom iemand vreemd gaat. Dat kan heel wat redenen hebben. Het wil ook nog lang niet zeggen dat iemand dieIets anders imo is vreemdgaan: Wanneer partners iid partners zouden zijn en dus niet alleen in naam, zou vreemdgaan (stiekem dus) mi veel minder voorkomen, een teken dus dát er iets mis is/een gemis is binnen die relatie. Imo staan de meeste mensen alleen dán open voor een ander, wanneer er te lang het nodige tekort schiet binnen een relatie. Dát menselijk monogaam gedrag voortkomt uit cultuur kan ik me in vinden, maar die cultuur bepaald dus (iig deels) óók dat je ondanks het feit dat je een diep gemis voelt wat niet op te lossen is, toch bij elkaar moet blijven en aan je relatie moet werken. Ik vraag me af hoelang een mens dat volhoudt.
vreemd gaat in een relatie voor polygamie zou zijn. Misschien gaan mensen die vier officiële vrouwen zouden hebben ook nog wel stiekem vreemd met een vijfde vrouw. Want ook bij de vier officiële kan de sleur en de gewenning toeslaan. Vreemd gaan kan ook voortkomen uit een drang naar spanning, die dan net de kick geeft. Daarom is het allemaal niet zo zwart wit te stellen aangezien de redenen zeer divers kunnen zijn waarom iemand vreemd gaat.
Als je een gemis voelt in je relatie, is er inderdaad iets mis met je relatie,
Ik geloof niet dat dat per definitie zo is.
Ieder heeft een aantal interesses.
Lopen die volledig parallel gedurende een geruime tijd dan kan één relatie heel vruchtbaar en bevredigend zijn.
Komen er een periode andere interesse aan bod, dan kun je je bij je vaste partner in de kou voelen staan.
Vaak vangen vrienden en vriendinnen dit op en vullen dat aan.
Dat is mi. ook van groot belang.
Gaat die vriendschap diep, dan grenst het al aan liefde, ook zonder de sexuele aantrekkingskracht.
Is er zo'n vriendschap met het andere geslacht, dan kunnen er al problemen ontstaan met de eigen partner, als die ook maar een kleine hoeveelheid aan jaloezie voelt.
Zonder jaloezie van de partner en met de hoop en vertrouwen van diens kant. dat het gevoels- en intellectuele leven van de partner zich ten volle kan ontplooien, kan dit alleen maar een toegift zijn of worden.
Het kan ver gaan, ook als het om sexuele behoeften gaat.
Als de oorspronkelijke partner deze behoefte niet ziet als een afwijzen van hem of haarzelf, maar als een aanvulling op het algehele liefdesleven, daar waar hij er niet aan kan of wil voldoen, omdat ieder nu eenmaal zijn voorkeuren en behoeftes heeft.
Ook dat kan zich in de loop van een jarenlange relatie wijzigen.
Soms tijdelijk, soms durend.
Ben je snel uitgekeken op een partner?of ben je zelf wellicht niet geschikt voor een één op één relatie.
Wil je steeds weer wat spannends?
Zoek je je steeds weer en altijd die adrenaline injecties, waarmee verliefdheid gepaard gaat, maar die in langerduriger relatie sporadischer worden?
Heb je geen realistische kijk op mensen met al hun voors maar ook hun tegens en geen behoefte om te vechten voor een relatie, zogauw de verliefde momenten minder worden, en de rose bril wordt afgezet?
Heb je traumatisch ervaringen met partners op wat voor manier dan ook, als een relatie naar vastigheid riekt en de ander zich ging vervelen?
Heb je bindingsangst?
zoveel andere redenen kunnen er zijn.
sommige kunnen van tijdelijke aard zijn, anderen zijn constitutioneel.
Uit cijfers blijkt als dat veel mensen, die een relatie niet hebben volgehouden, dat in de toekomst met anderen ook vaak niet kunnen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
-
a.r.
Vreemd gaan kan ook voortkomen uit een drang naar spanning, die dan net de kick geeft. Daarom is het allemaal niet zo zwart wit te stellen aangezien de redenen zeer divers kunnen zijn waarom iemand vreemd gaat.
Wanneer je die spanning niet binnen je relatie kunt vinden en daarom die spanning buiten de deur gaat zoeken is er dus iets niet goed binnen de relatie.
Idd ben je mi ben je zelf niet geschikt voor een één op één relatie, wanneer je een drang naar spanning voelt, om de kick. Maar ook dat is een gemis en ook die gevallen zijn een minderheid, toch?
Ik dacht niet dat ik het zwart wit stelde, maar juist probeerde te laten zien dat vreemdgaan weliswaar veroordeelt wordt, maar dat men de achtergronden voor dat vreemdgaan in de meeste gevallen helemaal niet kent en dat de enige overeenkomst die ik tot nu toe heb kunnen vinden "een gemis" is.Daarom is het allemaal niet zo zwart wit te stellen aangezien de redenen zeer divers kunnen zijn waarom iemand vreemd gaat
Het ligt eraan wat je onder gemis verstaat.
Is er een gemis?
Of voelt het bij jou als een gemis?
Valt over te discussieren als je over het algemeen praat.
Valt niet over te discussieren, als een individu dat zo aanvoelt.
In het laatste geval ga je ook denken:
Is deze mens wel geschikt voor een duurzame relatie.
Is er een gemis?
Of voelt het bij jou als een gemis?
Valt over te discussieren als je over het algemeen praat.
Valt niet over te discussieren, als een individu dat zo aanvoelt.
In het laatste geval ga je ook denken:
Is deze mens wel geschikt voor een duurzame relatie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.