@XveganxchickX,XveganxchickX schreef:De vraag luidt telkens:Ik had die vraag eigenlijk teruggekaatst, maar ik krijg ook geen antwoord op het "waarom" bij het wel toekennen van morele rechtvaardiging:Wanneer kom je nu eens eindelijk met de morele rechtvaardiging voor abortus, iets wat ik reeds vanaf het begin af aan voor heb gevraagd, maar tot nu nog niets van heb gezien?
Zoals ik dus al schreef: WAAROM zou je een morele rechtvaardiging MOETEN geven?!Yours schreef:@XveganxchickX,
Je schreef:Een zygote komt voort uit de samensmelting van ei- en zaadcel en is aldus de kleinst mogelijke vorm van menselijk leven. Dat is wat ik wil beschermen, of dat leven nu al of niet gevoel/besef heeft.Volgens mij heeft die moraliteit geen belang zolang hetgeen je over spreekt (in dit geval een zygote) totaal nog geen gevoel/pijnbeleving/bewustzijn... zolang dat het dat niet heeft, ervaart het even veel als een stoepsteen: niets.
Een mens/dier/levend wezen heeft toch enkel baat bij zo'n morele rechtvaardiging als hem/haar leed aangedaan kan worden?
Je geeft een voorwerp toch ook geen (morele) rechten? Waarom zou je dat wel doen bij een nog niets voelende/beseffende zygote.
Ok, volledig mee eens dat dat gevoel en dat besef later wel komen, maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over het moment dat de zygote dat nog niet heeft. Op welke manier wordt die zygote dan onrecht aangedaan wanneer die geaborteerd wordt?
Ik zie een zygote als een mens in zijn meest kleine vorm. En in het geheel niet als een ‘voorwerp’.
Verder denk ik dat ik jou op geen enkele andere manier duidelijk kan maken hoe ik er over denk dan aan de hand van het stuk van Kitty dat zij op 22 november om 02.07 uur plaatste binnen het onderwerp ‘Nooit meer bewust. Een probleem?’, dat ik hierbij quote:
Voor mij is het dan ook een logische zaak dat er in dezen met verantwoordelijkheid(= 'de plicht verantwoording af te leggen' zoals de eerste omschrijving in Van Dale luidt) met betrekking tot de belangen van de zygote gehandeld wordt.Nu zou je je moeten afvragen wat nu precies jouw ik vormt, hoe is het gekomen dat precies jij er kwam. Ik denk dat ieder mens uniek is, en dat jij er dus alleen maar kon komen doordat dat heel specifieke eitje bevrucht werd door dat heel specifieke zaadje, van die heel specifieke twee mensen die jou verwekten. Was het net dat andere zaadje of eitje van diezelfde mensen geweest, dan was jij er ook niet geweest.
Dus het feit dat jij er bent is een enorm lot uit de loterij, de kans voor jou om het leven te krijgen was uiterst klein als je in ogenschouw neemt hoeveel mogelijke zaadjes en eitjes een mens hadden kunnen vormen die jij niet zou zijn geweest. Dus je hebt met je leven een hoofdprijs gewonnen in de levensloterij, een kans van één op de vele miljoen mogelijkheden.
Dat zoiets nog eens zou kunnen gebeuren is uitgesloten, want de kans dat dezelfde man en dezelfde vrouw met precies weer dat specifieke eitje en dat specifieke zaadje weer jou zullen verwekken is verkeken. Zoiets kan maar één keer gebeuren, en dat is dus ook gebeurd, anders was jij er niet geweest.