Joe Hn schreef:[…] OK, laat gewoon maar weg. Het past niet. Wat snap je daar niet aan?
Het is gewoon een gratuite uitspraak die je op geen enkele manier hard kan maken. Noem nou eens iets dat het menselijke bevattingsvermogen altijd te boven zal gaan, dat dus nooit of te immer begrepen zal worden. Een tip: iets dat 'te groot' zou zijn, het heelal of zo, is dus geen goed voorbeeld.
De Natuur; het universum in zijn geheel. Het voorbeeld waar ik het al heel de tijd over heb.
Wat is daar niet goed aan ... ?
Laatst gewijzigd door Joe Hn op 30 nov 2009 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
JanC schreef:Simpel: tot nu toe is er nog niets dat de mens niet kan bevatten. Ik zie daar niet zo snel verandering in komen, net zo min als dat de zwaartekracht morgen ineens anders zou werken.
Om maar eens wat te noemen, hoe kan het dat een mens een bewuste ervaring heeft. Hoe werkt dat precies? Dat bevat men niet!
Wel, ik doe niet in absolute waarheden; zeker in dit soort onderwerpen wil ik me bescheiden opstellen, maar er is wel een conceptuele theorie die ik persoonlijk erg sterk vind ('The Higher Order Thought Theory', ook wel bekend als de HOT-Theory). Maar goed, dit is hier off-topic. Ik ben het er wel mee eens dat er veel dingen zijn die de mens (nog) niet kan bevatten (en sommige misschien/waarschijnlijk nooit).
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’Epicurus (341-271vc)
Joe Hn schreef:[…] OK, laat gewoon maar weg. Het past niet. Wat snap je daar niet aan?
Het is gewoon een gratuite uitspraak die je op geen enkele manier hard kan maken. Noem nou eens iets dat het menselijke bevattingsvermogen altijd te boven zal gaan, dat dus nooit of te immer begrepen zal worden. Een tip: iets dat 'te groot' zou zijn, het heelal of zo, is dus geen goed voorbeeld.
De Natuur; het universum in zijn geheel. Het voorbeeld waar ik het al heel de tijd over heb.
Inderdaad. Neem emergentie: Het geheel is meer dan de som der delen. Het geheel is niet afleidbaar uit de afzonderlijke delen.
Even mierenneuken ... emergentie wil niet zeggen dat het geheel niet is af te leiden uit alle onderdelen en hun samenhang. Het geheel is niet af te leiden uit afzonderlijke delen. Het gaat 'm m.i. om die samenhang.
Joe Hn schreef:[…] De Natuur; het universum in zijn geheel. Het voorbeeld waar ik het al heel de tijd over heb.
Alle gekheid op een stokje: we begrijpen steeds meer over de natuur en het universum in zijn geheel. Geef nu eens een heel duidelijk, goed omschreven voorbeeld van iets dat we nooit zullen begrijpen. Een wazig voorbeeld als "life, the universe and everything" lokt uiteraard enkel een krachtig 42 uit.
Joe Hn schreef:Even mierenneuken ... emergentie wil niet zeggen dat het geheel niet is af te leiden uit alle onderdelen en hun samenhang. Het geheel is niet af te leiden uit afzonderlijke delen. Het gaat 'm m.i. om die samenhang.
Ik kan pas aan een weerlegging beginnen als ik weet wat je bedoelt met 'bewuste ervaring'. Kan je dat begrip een beetje nader omschrijven dan wel definiëren?
Joe Hn schreef:[…] De Natuur; het universum in zijn geheel. Het voorbeeld waar ik het al heel de tijd over heb.
Alle gekheid op een stokje: we begrijpen steeds meer over de natuur en het universum in zijn geheel. Geef nu eens een heel duidelijk, goed omschreven voorbeeld van iets dat we nooit zullen begrijpen. Een wazig voorbeeld als "life, the universe and everything" lokt uiteraard enkel een krachtig 42 uit.
De clou van de grap van die 42 zit 'm in degene die het antwoord gaf.
En aan de manier van "denken" die daaruit volgt.
Het gaat mij er slechts om dat we het totaal nooit zullen begrijpen. LordDragon vroeg al naar de relatie tussen "iets snappen" en "alles snappen" aan. Op dit punt begreep LD mij kennelijk wel. En ik snap wel waarom je zijn vraag hierover ontwijkt.
Ik kan pas aan een weerlegging beginnen als ik weet wat je bedoelt met 'bewuste ervaring'. Kan je dat begrip een beetje nader omschrijven dan wel definiëren?
Weet je nou echt niet wat met bewustzijn bedoeld wordt?
Joe Hn schreef:[...] Het gaat mij er slechts om dat we het totaal nooit zullen begrijpen.
Oh, dus nu noemen we het 'het totaal'. Tjah, zie mijn antwoord op the universe, life and evereything.
LordDragon vroeg al naar de relatie tussen "iets snappen" en "alles snappen" aan. Op dit punt begreep LD mij kennelijk wel. En ik snap wel waarom je zijn vraag hierover ontwijkt.
Ik ontwijk niets, ik vraag verduidelijking. Waar ik geen antwoord op krijg.