Eens breekt de dag aan die jouw laatste zal zijn.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Eens breekt de dag aan die jouw laatste zal zijn.

Bericht door appelfflap »

Cluny schreef:Echt verheugen doe ik mij daar niet op.
bwoa hangt er maar allemaal vanaf in welke situatie je zit.
eeuwig leven zie ik ook niet zitten,
nu sterven vind ik geen goed idee maar toch eerder sterven dan jarenlang dementeren en/of op je 90e terug in pampers rondlopen en als chronische pijnpatient wil ik liever niet rondlopen.

zo veel is het leven me echt niet waard
balkon
Banned

Bericht door balkon »

p.vroon schreef: De helft van je DNA leeft voort als je kinderen hebt. Bepaalde persoonlijkskenmerken kun je terugvinden bij hun. Maar als je niet meedoet aan de voortplantingscyclus dan stopt dus alles. Misschien kun je je eigen restanten terug vinden in de kringloop. Maar andere sporen zijn niet traceerbaar.
Er zijn genoeg overleden personen die hun stempel nogal gedrukt hebben op de maniertjes van de momenteel levende mensen, zonder dat er nog materiaal aanwezig is.
Een complete persoonlijkheid die de scheidslijn leven-dood passeert is zoals Joe het zegt is wishfull thinking. Slechts gebaseerd op een zekere overtuiging. Nergens bewezen en geen vaststaand gegeven.

Dood gaan is niet echt plezierig en ik wens natuurlijk iedereen een eeuwigdurend feest. Maar de kans de kaars blijft branden bestaat slechts bij de gratie van degenen die dit promoten.
Over het nadeel van doodgaan gesproken. Hofstadter beschrijft in zijn mooie boek "I am a strange loop" de plotselinge dood van zijn vrouw en de manier waarop hij hiermee omging en omgaat. Mensen uit zijn omgeving vonden het zo zielig voor hem en zijn kinderen dat zijn vrouw er niet meer was. Hofstadter vondt dit vreemd. Hij vond juist dat het veel eerder en veel meer zielig voor zijn vrouw was om dood te zijn, omdat haar de mogelijkheid was ontnomen hun kinderen te zien opgroeien en naar mooie films te kijken.

Ik vind precies hetzelfde en om dezelfde redenen doodgaan onplezierig.
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Cluny schreef:
Echt verheugen doe ik mij daar niet op.
ach,.. er is 1 troost: hoe ouder je word, des te minder je er mee zit, en hoe meer je het leven accepteert zoals het is.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Nja, het staat vast als je geboren wordt dat je op een dag zal sterven. Maar er verdwijnt niks, je lichaam als systeem valt uiteen in elementaire bouwstenen, daarom zegt men dikwijls je geeft je lichaam terug aan de aarde. Zo kunnen de molecullen van jouw lichaam deel gaan uitmaken van dat van een worm of konijn, en uiteindelijk herleid worden tot meststof, en aarde. Om zo in een ander mens zijn lichaam terecht te komen.

Of verdwijnt er dan toch iets? De personae die jij bent zal hier niet meer rondlopen na jouw fysieke dood. voor de materialisten, als alles materie gerelateerd is wat doe je dan met de wet van het behoud van energie? Wat gebeurt er met de elektrische energie die mijn hersenen doet functioneren als ik sterf? Algemeen wordt aangenomen dat deze verdwijnt ophoud met bestaan. Maar dat kan eigenlijk niet, de hoeveelheid energie in het heelal is een constante waarde, ze kan dus niet verdwijnen, hoogstens transformeren zoals in het voorbeeld met de materie hierboven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_wet ... modynamica
De eerste wet van de thermodynamica, ook wel Eerste Hoofdwet genoemd, stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. De wet staat algemeen bekend als de "Wet van behoud van energie". Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Hoe krijg jij energie? Door te eten, energie omgezet uit calorieën. Als jouw lichaam wordt gegeten door de wormen na je dood, zetten die de calorieën weer om in energie voor zichzelf, dus op die manier gaat energie niet verloren. Je moet dus niet denken dat energie uit je stroomt als je dood gaat en een eigen leven gaat leiden, zoals sommige zweefdenkers veronderstellen. Energie is opgeslagen in je vet en wordt gebruikt indien nodig en dus na je dood gewoon geconsumeerd door de wormen, of als brandstof gebruikt bij je crematie, waarbij de energie weer wordt omgezet in warmte.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

LordDragon schreef:Wat gebeurt er met de elektrische energie die mijn hersenen doet functioneren als ik sterf? Algemeen wordt aangenomen dat deze verdwijnt ophoud met bestaan.
Die energie zul je, zoals altijd, voor het grootste deel uitstralen als warmte. Die energie die je brein aan de gang houdt op dit moment straal je even later uit als warmte. Het is trouwens ook gewone huis- tuin en keukenenergie waar je brein op loopt.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

balkon schreef: Er zijn genoeg overleden personen die hun stempel nogal gedrukt hebben op de maniertjes van de momenteel levende mensen, zonder dat er nog materiaal aanwezig is.
Maar overstijgt deze persoon de dood of diens nalatenschap. Nu staan er ineens een heleboel mensen te moonwalken. Maar M. Jackson is zo dood als een pier. Volgens de bekende uitdrukking. Fysiologisch gezien zijn er geen noemenswaardige overblijfselen. Op het forum voor biochemici slaan ze me nu in elkaar. Maar gemakshalve is er een grens in fysieke aanwezigheid en die stopt bij de dood.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Valère
Banned

Bericht door Valère »

Kitty schreef:Hoe krijg jij energie? Door te eten, energie omgezet uit calorieën. Als jouw lichaam wordt gegeten door de wormen na je dood, zetten die de calorieën weer om in energie voor zichzelf, dus op die manier gaat energie niet verloren. Je moet dus niet denken dat energie uit je stroomt als je dood gaat en een eigen leven gaat leiden, zoals sommige zweefdenkers veronderstellen. Energie is opgeslagen in je vet en wordt gebruikt indien nodig en dus na je dood gewoon geconsumeerd door de wormen, of als brandstof gebruikt bij je crematie, waarbij de energie weer wordt omgezet in warmte.
--Het zal wel zo zijn, dat gezien de wet van behoud..., zowel je energie verder blijft, dat ook je materie ergens verder blijft bestaan, zelfs jouw ideeën verdwijnen niet of niet onmiddellijk ...; maar als totale mens- dus als de eenheid van die drie principes- stopt je ; maar naarmate men ouder wordt, beseft men, dat tenslotte een eeuwige rust nog het beste is ...
balkon
Banned

Bericht door balkon »

p.vroon schreef:
balkon schreef: Er zijn genoeg overleden personen die hun stempel nogal gedrukt hebben op de maniertjes van de momenteel levende mensen, zonder dat er nog materiaal aanwezig is.
Maar overstijgt deze persoon de dood of diens nalatenschap. Nu staan er ineens een heleboel mensen te moonwalken. Maar M. Jackson is zo dood als een pier. Volgens de bekende uitdrukking. Fysiologisch gezien zijn er geen noemenswaardige overblijfselen. Op het forum voor biochemici slaan ze me nu in elkaar. Maar gemakshalve is er een grens in fysieke aanwezigheid en die stopt bij de dood.
Je kunt je ook afvragen of je momenteel nog wel dezelfde persoon bent als die je gisteren was. De samenstelling van moleculen waaruit je als baby bestond is anders dan de huidige samenstelling, alle moleculen zijn inmiddels gerecylced.

De vraag is in hoeverre Michael Jackson een persoon was. Zijn muziek en zijn moonwalk vormden zijn persoon en verder was er een zak moleculen, veelal koolstofverbindingen en water, maar dat aggregaat bestaat niet meer.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Joe Hn schreef:Als je het zo uitlegt, dan is het inderdaad logisch. Bij de dood hou je gewoon op te bestaan, zoals je was. Je gaat nergens heen (ook niet naar niets) en het leven gaat ook niet "uit je" (alsof het iets is wat "in je zat"). Vervelend dat aan zoveel woorden nog steeds middeleeuwse begrippen hangen. Taal hobbelt maar wat achter het denken aan, voor zover taal kan hobbelen ...

Geloof je dat een complete persoonlijkheid (met herinneringen aan het leven hier op aarde), in welke hoedanigheid dan ook, verder leeft als het lichaam dood is. In een onderwereld, hemel, volgend lichaam, etc. Heel nauwkeurig gaat mij niet lukken, zie opmerking hierboven.
Ik zie maar 2 mogelijkheden:

1. Het 'er zijn alleen maar ervaringen' model. Hierin ben je geen 'je', is er geen 'je', alleen de ervaring van een gevoel van 'er zijn'. Afhankelijk van het type bewuste ervaring voorzien van een (illusoir) 'je'. In dit model bestaan geen 'niet ervaringen', alleen maar ervaringen. Niet ervaringen zijn betekenisloos. Ze bestaan niet. Individualiteit en gescheidenheid zijn illusies die tot het wezenlijke kenmerk van ervaringen behoren. Dit model is louter fysiek en materialistisch.

Dat is de reden dat je nu bestaat, niet een moment in de tijd waarop 'je' als het ware op hebt moeten wachten. 'Je' bestaat altijd. Kosmologische periodes die geen bewuste ervaringen faciliteren zijn niet relevant.

2. Het ziel model. Hier is het 'je' min of meer illusoir, meer een stand van zaken, maar wel gekoppeld aan een ziel. Die ziel is dan één of andere onvervreemdbare instantie van het 'zijn'. Die ziel bezit een voorwaardelijke individualiteit, mogelijk uitsluitend binnen bepaalde ervaringswerelden of realiteiten. De ziel maakt gebruik van lichamen, of voertuigen. Van fysieke maar ook van 'anders-fysieke'. Kan ik niet nader verklaren of onderbouwen.

Ook de ziel bestaat altijd. Want onvervreemdbaar.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Nee, een feestdag wordt het niet, mijn allerlaatste dag.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik moet er ook nog niet aan denken. Het idee van doodgaan vind ik toch nog slecht te verteren. Maar dat komt misschien omdat ik nog niet de leeftijd heb waarop je normaal zou verwachten dat je dood zou gaan. Het valt mij echter wel op dat mensen die de leeftijd van 80 plus hebben gehaald, doorgaans veel minder moeite hebben met het idee dat ze op een gegeven moment dood zullen gaan. Mijn moeder van 87 zegt altijd, ik ben een mens van de dag, en elke morgen denk ik, goh ik ben er nog steeds. Ze is totaal niet bang voor de dood en ervaart elke dag als een cadeautje, maar aanvaart ook gewoon dat het elke dag wel eens afgelopen zou kunnen zijn. Ze is trouwens nog heel gezond van geest en heeft ook geen overdreven fysieke problemen voor haar leeftijd.

Misschien is het idee van doodgaan iets waar je op den duur op een natuurlijke manier naartoe groeit? En je het dan gewoon ook kan aanvaarden?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Kitty schreef:
Misschien is het idee van doodgaan iets waar je op den duur op een natuurlijke manier naartoe groeit? En je het dan gewoon ook kan aanvaarden?
Dat de meeste ouderen dit beter kunnen relativeren is een gegeven. Het merendeel heeft het al zo vaak meegemaakt, dat men er gemakkelijker mee omgaat. Voor een 12-jarige duurt het leven nog zo lang. En is de dood een onbekende factor, want in beginsel denkt iedereen eeuwig te leven. Maar op een gegeven moment komt het dichterbij. Zie je om je heen mensen overlijden die eigenlijk niet zouden kunnen sterven. En dan wordt het realiteit en verdwijnt het verzet op den duur. Ik ken mensen die niemand meer hebben. Iedereen is overleden. Zij praten er heel anders over. Soms merk je dat ze er eigenlijk naar verlangen.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

p.vroon schreef:
Ali schreef: Dat kan niet.
Waarom niet Ali? Wat was er voor jouw geboorte. Buiten een hoeveelheid DNA wat door de eeuwen werd verspreid door je voorgangers.
Wat heeft DNA met mij te maken? Ben ik m'n DNA dan? Als wij jouw DNA even tussentijds wat wijzigen, ervaar 'jij' dan soms niet meer?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ali schreef: Wat heeft DNA met mij te maken? Ben ik m'n DNA dan? Als wij jouw DNA even tussentijds wat wijzigen, ervaar 'jij' dan soms niet meer?
DNA heeft heel veel met jou te maken. DNA is een blauwdruk voor Ali. De nadere stroomlijning vindt plaats door externe factoren. Maar zonder software geen Ali hardware.
Plaats reactie