de bijbel goed lezen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: de bijbel goed lezen

Bericht door Rereformed »

antoon schreef:
Ik ben bescheiden, héél bescheiden zelfs geworden. Hoe meer ik de bijbel bestudeer, hoe kleiner en bescheidener ik word. Want vroeger dacht ik het te weten. Nou, mooi niet. Die arrogante houding heb ik allang achter me gelaten. Méér en méér ontdek ik dat er véél meer achter de woorden, de teksten, zinnen, pericopen zit dan dat ik voor mogelijk had gehouden.
Dat heb ik hier o.m. duidelijk willen maken. Zó laat je de Schrift spreken, (bij wijze van spreken) of anders gezegd, laat je de Schrift aan het woord. Dat is geheel iets anders dan dat ik mijn eigen mening erin ga lezen en dan vervolgens eruit ga halen. Wat je dan uit de teksten haalt is uitsluitend je mening/standpunt die je van te voren al had. En dat schiet niet op!
De juiste hartetoestand en houding om de schrift te bestuderen, dat zeg je goed

Dat is uiteraard juist de basisfout die iedere gelovige maakt. Het is de moeder van alle ideologie en alle oogkleppen. Bij het zo goed mogelijk leren verstaan moet men juist niet het hart laten spreken, want dat mondt onherroepelijk uit wat je wil horen. Bij de juiste hartetoestand word je een nazi, een communist of een christen. Juist het leren verstaan zonder het hart mee te laten spreken levert waarheid op, oftewel naar de objectieve waarheid van de teksten zoeken is waar iemand die wijs wil worden naar moet streven. En dat laatste is wat echte theologen al 200 jaar lang gedaan hebben.

Mensen zoals de favorieten van Frank C zijn juist de bevooroordeelde personen die koste wat kost hun religieus geloof in de verpakking van een bijbelse boodschap hoog willen houden. Ze schromen niet om de waarheid het grofste geweld aan te doen. Je eigen modern-religieuze opvattingen neer te zetten alsof het de oorspronkelijke betekenis van de bijbelschrijvers zouden zijn is pervers.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 31 okt 2009 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
siger

Bericht door siger »

Kochimodo schreef:
FrankC schreef:Mijn interpretatie staat wél dichter bij de bedoelingen van de bijbelschrijvers.
Hoe weet je dat? Is imho niet meer dan een aanname die je niet hard kan maken.
De bedoeling van de makers van de Torah (met Ezra als eindredakteur en hoofdspeler) was een geschiedenis schrijven ter rechtvaardiging van de bezetting van Palestina in opdracht van de Persische koning Cyrus, mogelijk om een bolwerk tegen Egyptische invloeden op te werpen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

LordDragon schreef:Frankie goes to hollywood, als jij Gabriel bent dan ben ik Megatron :lol:

MVG, LD.
Is dit een grapje op de gebruikersnaam of is dit serieus bedoeld als een opmerking dat je niet gelooft dat Frank C dezelfde persoon is als de persoon Gabriël op het wetenschapsforum?
Born OK the first time
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Was grapje, er is zo een film met Matt Deamon over engelen die hun vleugels verliezen, ik kan niet op de naam komen.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

Rereformed schreef:
Antoon schreef: De juiste hartetoestand en houding om de schrift te bestuderen, dat zeg je goed
Dat is uiteraard juist de basisfout die iedere gelovige maakt. Het is de moeder van alle ideologie en alle oogkleppen. Bij het zo goed mogelijk leren verstaan moet men juist niet het hart laten spreken,
Je hart is verhard ??
Reref schreef:want dat mondt onherroepelijk uit wat je wil horen.
Wanneer je daadwerkelijk je hart laat spreken, dan heb je al de halve Torah begrepen.
"Je hart is een halve Profeet", zeggen de joden. Voor de andere helft heb je de Torah nodig.
Reref schreef:Bij de juiste hartetoestand word je een nazi, een communist of een christen.
Ja hoor! Gooi de Christen maar op een hoop met een communist en een nazi. Daaaaag Reref....
Reref schreef:uist het leren verstaan zonder het hart mee te laten spreken levert waarheid op,
Dé waarheid ???? Van wie?? Van jouw alleen toch!! Je spreekt hopelijk voor jezelf. Anders maak je je helemaal ongeloofwaardig.
Reref schreef:...oftewel naar de objectieve waarheid van de teksten zoeken is waar iemand die wijs wil worden naar moet streven.
En natuurlijk ben jij de man die tot grote "wijsheid" is gekomen. Jij hebt het 'licht' van het atheïsme gezien. Of was het nou anti-theïsme' ??
Reref schreef:En dat laatste is wat echte theologen al 200 jaar lang gedaan hebben.
Dus de theologen die ik noemde zijn allemaal nep-theologen. Ja natuurlijk ... =D>
Reref schreef:Mensen zoals de favorieten van Frank C zijn juist de bevooroordeelde personen die koste wat kost hun religieus geloof in de verpakking van een bijbelse boodschap hoog willen houden. Ze schromen niet om de waarheid het grofste geweld aan te doen.
Welke waarheid ?? Jóuw waarheid. Spreek even voor jezelf, s.v.p.
Laatst gewijzigd door Frank C op 31 okt 2009 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dit is duidelijk geheel je eigen tekst Frank C. En die getuigt van heel wat minder diepgang en argumenten dan al de eerder gekopieerde teksten van anderen die je voor je eigen teksten liet doorgaan.

Voor dat plagiaat, dat heel kwalijk is, ontvang je dus nu een officiële waarschuwing. Officiële waarschuwingen kunnen tot een ban leiden indien je verder gaat met het zonder bronvermelding plaatsen van teksten van anderen alsof het je eigen teksten zijn. Dit zijn praktijken die op dit forum niet getolereerd worden. Je betrouwbaarheid is hierdoor een punt van discussie geworden in het team. Discussie over deze waarschuwing is in dit topic niet toegestaan.

Admins kitty en p.vroon
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

Edit Kitty: Er was aangegeven dat discussies over de waarschuwing in dit topic niet waren toegestaan. Derhalve heb ik de inhoud van deze posting verwijderd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Frank C schreef:Je hart is verhard ??
Nee,zeker niet. Maar wanneer ik op zoek ben naar waarheid over belangrijke zaken zoals of er een God is, en of er een goddelijke openbaring bestaat, dan laat ik niet mijn hart spreken, maar wil ik zo objektief mogelijk met het bewijsmateriaal hiervoor bezig zijn. Ik ben bereid geweest om de uitkomst die ik graag zou willen zien aan de kant te leggen.

Frank C schreef:
Reref schreef:want dat mondt onherroepelijk uit wat je wil horen.
Wanneer je daadwerkelijk je hart laat spreken, dan heb je al de halve Torah begrepen.
"Je hart is een halve Profeet", zeggen de joden. Voor de andere helft heb je de Torah nodig.
Maar wat wil je hiermee nu zeggen? Dat er algemeen menselijke zaken in de bijbel staan is nogal wiedes: het is door mensen geschreven en mensen hebben menselijke waarden die je overal en in alle tijden tegenkomt. Dat zijn dan ook de dingen die op het hart berusten.

Maar het gaat juist om die andere helft: dat is de toegevoegde pertinente onzin, zoals alle onware verhalen in de bijbel, alle prietpraat over een God.

Frank C schreef:
Reref schreef:Bij de juiste hartetoestand word je een nazi, een communist of een christen.
Ja hoor! Gooi de Christen maar op een hoop met een communist en een nazi. Daaaaag Reref....
Er is echt geen goede reden om mij op de domste manier te verstaan. Ik bedoel geenszins te insinueren dat christenen in alles hetzelfde zijn als die andere lui die ik hier opnoem. Ik wil er enkel mee zeggen dat iemand die uitroept dat het om het hart gaat de waarheidsvraag nooit zo serieus kan nemen als iemand die zoveel mogelijk naar objectieve waarheid zoekt. Hij/zij heeft zijn hart verpand aan een ideologie. Dit gaat eenvoudig hand in hand met blindheid voor de objektieve waarheid.
Een andere manier om dit te zeggen is dit: de deur voor alle ideologie gaat open wanneer je je in je hart er maar voor openstelt. Ga je interesseren voor Ufo's, sluit je aan bij een Ufovereniging, ga er uitgebreid boeken over lezen, ga veel om met ufogelovers, luister naar getuigeverslagen, stel je open voor het idee dat het allemaal waar is, en je zult er al gauw in gaan geloven.
Frank C schreef:
Reref schreef:Juist het leren verstaan zonder het hart mee te laten spreken levert waarheid op,
Dé waarheid ???? Van wie?? Van jouw alleen toch!! Je spreekt hopelijk voor jezelf. Anders maak je je helemaal ongeloofwaardig.
Hoezo 'dé' waarheid met vier vraagtekens erachter? Ik sprak heel duidelijk over 'waarheid'. Waarheid wordt gevonden zonder waardeoordelen van het hart. Misschien nog sterker: met hoe meer wantrouwen je de waardeoordelen van je eigen hart kan beschouwen en hoe meer je bereid bent te kastijden wat je dierbaar is, des te meer waarheid je zult vinden.
Je moet er misschien uitgebreid Nietzsche eens voor gaan lezen. er is geen filosoof geweest die dieper inzicht had in het religieuze gemoed dan hij. Hij legt goed uit dat vrome gelovigen altijd Farizeeërs moeten zijn. Het is een onherroepelijke levenswet, de wet van de godsdienst. Net zo als er een andere wet van de godsdienst is, de wet dat de grootste ketter altijd het meeste van religie heeft begrepen.
Waarheid ontstaat niet uit gehoorzaamheid aan een leer, maar uit (in Nietzsches woorden) "het vermetele wagen, het lange wantrouwen, het wrede neen, de weerzin, het snijden in al wat leeft".

Waarheid ontstaat uit grenzeloze argwaan tegen het hart van de mens. Een mens wil een uiteindelijk doel. De waarheid is dus dat er geen uiteindelijk doel is. Een mens wil een God die hem de absolute waarheid vertelt. De waarheid is dus dat er geen God is die ons de waarheid vertelt. Een mens wil een eeuwig wezen zijn. De waarheid is dus dat de mens geen eeuwig wezen is. De mens wil wijs zijn. De waarheid is dus dat hij dwaas is, en de grootste wijze de dwaaste.
Frank C schreef:
Reref schreef:...oftewel naar de objectieve waarheid van de teksten zoeken is waar iemand die wijs wil worden naar moet streven.
En natuurlijk ben jij de man die tot grote "wijsheid" is gekomen. Jij hebt het 'licht' van het atheïsme gezien. Of was het nou anti-theïsme' ??
Sorry, maar wanneer het om waarheid gaat is er geen sprake meer van licht. Licht is typisch een woord dat het hart gebruikt, waar het hart naar op zoek is. En waarheid maalt daar om.
Het atheïsme vinden sneed diep in mijn vlees. Het was een uiterst pijnlijke zaak voor mij om gehoor te geven aan waarheid en mijn wensdromen als kaf in de wind te zien wegvliegen.

Het is kinderachtig om mij proberen voortdurend het stempel te geven alsof ik buitengewoon arrogant, wijs of wat dan ook voor zogenaamde deugden zou hebben en me daarop zou laten voorstaan. Probeer de zaak eens wat zakelijker te benaderen: het gaat in het christelijk geloof om leringen die waar of vals zijn. En talloze denkers en onderzoekers hebben dit geloof al sinds Spinoza onherroepelijk door de mand laten vallen als een gebouw dat is opgetrokken uit voor het merendeel onwaarheid. Ik heb in mijn leven enkel moeten leren gehoorzamen aan zware bewijslast die anderen vóór mij uit de doeken hebben gedaan en ik onder mijn neus geschoven kreeg en uiteindelijk niet kon negeren zonder mijn intellectuele eerlijkheid finaal te verliezen. Ik verkies het liever in het pikdonker te leven dan mezelf een licht aan te praten dat het daglicht in werkelijkheid niet kan verdragen.

Ik identificeer me met deze tekst van Nietzsche:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... htm#stadia
Ik zie er niets in wat me verheft, maar het is iets waar mijn leven onherroepelijk op is afgestevend. Iets van 'hier sta ik, ik kan niet anders'.

Frank C schreef:
Rereformed schreef:En dat laatste is wat echte theologen al 200 jaar lang gedaan hebben.
Dus de theologen die ik noemde zijn allemaal nep-theologen. Ja natuurlijk ... =D>
Ik heb je dit met uitgebreide commentaren op je held Labuschagne laten zien. Ik heb je ook laten horen wat de theologen Wellhausen en von Rad te zeggen hadden over de bijbelverhalen. De zaken die zij stelden staan echt vast in de theologische wetenschap en gaan regelrecht in tegen je basisstelling dat de bijbelverhalen niet bedoeld zijn als letterlijk gebeurde zaken.

Labuschagne is geen persoon die uit is om de objektieve waarheid te zoeken, oftewel een wetenschapper. Hij is een prediker op de kansel, iemand die het geloof een dienst wil laten bewijzen aan gelovigen. Lees eens deze woorden van Labuschage, en vraag je af hoe ver dit verwijderd is van oprecht naar waarheid zoeken en hoe reddeloos deze man in een moeras van ideologie is weggezonken:

"Tegen alles wat we tegenkomen (ook in de Bijbel!), dat in strijd is met die Geest [van Jezus Christus], moeten we neen zeggen, en wat in overeenstemming is met die Geest mogen we beamen. Alleen zo kan de Bijbel voor christenen zinvol functioneren en zijn overtuigingskracht (blijven) behouden."

"In de Bijbelse geschriften hebben wij nu eenmaal een schat in aarden vaten."

"De vraag naar God is een universeel, in alle culturen voorkomend verschijnsel. Het godsbesef hoort kennelijk bij het mens-zijn. Religieus-zijn zou best één der meest wezenlijke eigenschappen van de mens kunnen zijn. Wie het godsdienstig geloof als onbeduidend, primitief, achterhaald of niet relevant zou willen wegcijferen, gaat voorbij aan iets dat voor de mens – als religieus dier - kenmerkend is."

Frank C schreef:
Reref schreef:Mensen zoals de favorieten van Frank C zijn juist de bevooroordeelde personen die koste wat kost hun religieus geloof in de verpakking van een bijbelse boodschap hoog willen houden. Ze schromen niet om de waarheid het grofste geweld aan te doen.
Welke waarheid ?? Jóuw waarheid. Spreek even voor jezelf, s.v.p.
Dit is het typsche refrein van iedere zwever. Alsof er meer dan één waarheid zou kunnen bestaan. Er ís geen waarheid van mij of van jou.
Dat Labuschagne een propagandist is voor zijn geloof is iets wat je uit zijn eigen woorden kan opmaken, dus een feit. Dat hij de waarheid geweld aan doet is ook een feit.
Dat het pijn voor je doet om dit onder ogen te zien is begrijpelijk. Maar hoe meer je tegen mij schopt, des te steviger staan de waarheden die ik je aanzeg. Waarheid doet altijd pijn. Enkel onwaarheid schenkt je een behaaglijk gevoel.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 31 okt 2009 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Kitty, Piet en Reformed,

Ik volg dit nu effe, ben ik correct dat de conclusie is dat Frank C de eigengeschreven posts van andere topic posters (zoals ik) beantwoord met ingewikkelde frasen die hij zomaar uit een, door iemand anders geschreven, tekst plukt, zodat het overkomt dat hij dat zelf geschreven heeft?

Frank ik bedoel voor jou

Het bewust weglaten van bronvermeldingen bij citaten zodat het overkomt alsof die citaten door jouzelf geschreven zijn?

Als mijn opmerking/conclusie correct is heb je dus de hele tijd met mn voeten gespeeld, en dan nog wel met de woorden van een ander, Gabriel.

Die film noemt Dogma. (dank voor het geheugen steuntje D :) )

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

@Lord Dragon en andere geïnteresseerden:
Ik heb in een vorige post de internetsites gegeven waar je de passages die Frank C in zijn laatste zeer lange reply schreef letterlijk kunt terugvinden. De gekopieerde passages zijn allemaal te vinden in het gedeelte waar hij reageert op mijn schrijven. Ik zal het hier nog wat verduidelijken:

Hier is de tekst van Frank C. De teksten in kleur zijn gekopieerd van diverse internetsites of een boek genaamd "Naderen om te horen":

______________________________________________________________________________________

Frank C:
Citaten eruit lichten en dan een eigen (griekse) draai aan geven. Zo werkt dit niet, reref !

Het volledige citaat staat hier:
“En de elf discipelen vertrokken naar Galilea, naar de berg, waar Jezus hen bescheiden had. En toen zij Hem zagen, aanbaden zij, maar sommigen twijfelden. En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: "Mij is gegeven alle macht in hemel en op [de] aarde. Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld" (Matteüs 28:18-20).(NBG-vert.)

Het Matteusevangelie is gericht tot de joodse christenen. Vandaar de sterke verwantschap met de joodse gedachtenwereld. Sterke nadruk op band tussen TeNaCH en Jezus.
“…op de berg”. Slaat op de berg van de Bergrede.
Ook degenen die twijfelden hebben aanbeden. Toch zegt Jezus tot hen allemaal in Mattheüs 28:18:
«Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde!» Matt.28:18

«Gaat dan heen». Matt.28:19
«Gaat dus heen». (grondtekst)
Dat slaat op: «Mij is gegeven».

«Maakt al de volken tot mijn discipelen»

Alleen: «Maakt al de volken» staat in de gebiedende wijs.De andere dingen zijn bepalingen bij «maakt al de volken». «Hen dopende in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes».
Dat is geen nieuwe opdracht, want 'hen dopende' hoort bij 'discipelen maken'. Er worden geen volkeren gedoopt, maar ménsen.«En leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb».

Letterlijk: «Hen dopende hen lerende bewaren al wat Ik u geboden heb». 'En' staat er niet tussen. Het is geen aparte opdracht! «Lerende bewaren al wat Ik geboden heb» slaat op de Torah van Mozes of de Torah van Jezus, want dat is EEN! Ook de volken moeten leren hoe zij met hun broeder moeten omgaan.
«En zie, Ik ben met u tot aan de voleinding van de eeuw». Matt.28:20
“Ik ben met u” is de Hebreeuwse godsnaam. De NAAM bij uitstek.
Jezus is beeld Gods.

Het is de voleinding van dit tijdperk. Het woord voleinding komt alleen bij Mattheüs voor. In Mattheüs 13 driemaal. Verder in Mattheüs 24:3 en Mattheüs 28:20.

«Toen Jezus de scharen zag, werd Hij met ontferming bewogen». (Matt.14:14)

Daarom moet zijn onderwijzing tot alle volken komen. Al de GOJIM moeten tot zijn discipelen gemaakt worden.

(gekopieerd van de site: http://www.wereldgeschiedenis.com/site/ ... ttheus.htm van Dr. Goverts)

Dus niks “regelrecht tegen in gaan” zoals jij stelt. De evangelisten zoals Johannes schrijven helemaal in de lijn van TeNaCH.

Hier het volgende:
Reref schreef:Johannes in zijn evangelie laat in zijn eerste hoofdstuk weten dat Jezus de Logos is. Dat is zoals je waarschijnlijk weet een begrip in de Griekse filosofie.
De logos van Johannes is geheel anders dan de Griekse logos. Totaal anders.
De logos van Johannes is oorspronkelijk gebruikt om de boodschap van het geloof aan te duiden.
Johannes draagt dit begrip ‘woord’ over op Jezus Christus.
‘Het Woord geschiedde vlees’ (1,14)Dit Woord (Torah) is tastbare werkelijkheid geworden. (Frase van een forumgebruiker Fransicus op Skepp: http://forum.skepp.be/viewtopic.php?p=31490)

Johannes spreekt over het Woord in opeenvolgende gedachten:
Vanuit deze functie bezien, zegt Johannes, moet zijn herkomst zijn: bij God. Het wezenlijke is dat niet onze gedachte, een door mensen uitgedacht systeem op de eerste plaats komt, maar het spreken Gods.
Deze geloofsovertuiging wordt door Johannes nogmaals onderstreept door de eerste twee zinnen te herhalen: ‘dit (Woord) was in den beginne bij God. Het is tevens een herhaling van de eerste woorden van de Torah.(Gen.1,1)
Tuurlijk niet toevallig. Johannes wil daarmee laten horen: dit evangelie herneemt het begin van de geschiedenis van de mens, maar wil die geschiedenis, maar wil die geschiedenis tevens aan laten sluiten op wat in de Torah geschreven staat.

(Bron: "het boek naderen om te horen, te vinden op site: http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... 0&p=467663&, frase 'Tuurlijk niet toevallig' in de plaats gezet voor oorspronkelijke "Dat is géén toeval" De paarse tekst die vóór de rode staat duidelijk ook uit dezelfde bron. De taal is boekentaal.)

Daarmee verwijst Johannes waar het in het leven van de mens om begonnen is, namelijk om mens te zijn als beeld Gods. (Torah = opdracht= wegwijzer (geen ‘wet’)). Dat is zijn opdracht. De aarde en de mens (Adam op de Adama(= aarde= akker)) is tot een bestemming roepen = geschapen(Hij roept = Waijkra= Leviticus).
Welnu, wanneer Johannes zijn evangelie laat beginnen met dezelfde woorden als Genesis, dan moet dat bij de lezer de indruk achterlaten, dat het nu begonnen is om HET beeld Gods, om het woord van God dat over de aarde is uitgegaan en dat profeten hebben gesproken, ‘het woord, dat vlees geworden is’., om Jezus Christus.
Vandaar ook dat in de eerste achtien verzen van dit evangelie woorden terug te vinden zijn uit het verhaal van Genesis 1., zoals: licht en duisternis, leven en dood, woord en chaos.
‘Alle dingen zijn door het Woord geworden’ herinnert aan het ‘scheppingsverhaal’ van Genesis 1. Het woord schept orde. ‘Er zij licht en er was licht’. (Gen.1,3)’Hij maakte scheiding tussen licht en duisternis’.
Wanneer Johannes zegt: ‘het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen’(1,5), dan rijmt dat op: ‘Hij kwam tot het zijne en de zijnen hebben Hem niet aangenomen’.
De zijnen kiezen voor de wanorde van Genesis 1,1. Het licht heeft de verblinding als schaduwzijde.

(Bovenstaande passage heb ik niet op het internet kunnen vinden, maar is duidelijk uit een boek overgenomen. Het is niet de stijl van Frank C, maar boekentaal, en het woordje Torah is anders gespeld als Frank C gewoon is te schrijven. Waarschijnlijk is het ook uit het boek "Naderen om te horen", aangezien het tussen twee andere citaten uit hetzelfde boek staat)

Wat lezers altijd voor ogen moet staan is: het zinsverband moet de lezer op het spoor zien te komen. De lezer gaat geen betekenis geven, maar ontdekken. De lezer moet niet gaan duiden, maar lezen.
Het moet namelijk nooit de bedoeling van de lezer zijn om een passage aan te pakken met in zijn achterhoofd: wat zullen we ervan maken, of de opvattingen van de lezer erin projecteren, maar: in welk verband lezen wij. Zoals het woord Torah ons al zegt: hoe te lezen om te weten hoe te leven.
Dus echt joods. Zoals de joden de bijbel nu ook lezen.

(Bron een boek genaamd: "Naderen om te horen", vermeld op deze site: http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... 0&p=467663&).

Wat de Griekse logos betreft:

De Vroege Kerk was al geneigd positieve elementen uit de Griekse filosofie hoog aan te slaan. Justinus Martyr spreekt in zijn Apologie meermalen over de Logos.
Zo’n Grieks begrip werd als het ware gekerstend, geadopteerd, en gebruikt voor een Christelijk doeleind. Uiteindelijk kwam de betekenis steeds verder af te staan van de betekenis die Johannes eraan geeft.
Want Christus als Logos is niet dezelfde Logos die in de Griekse filosofie gebruikt werd. Daar was de
Logos het goddelijke vonkje in elk mens.
En op deze manier werd dan gezegd dat ook in de Griekse oudheid, zonder de bijbel een vorm van
Godsopenbaring had plaatsgevonden.

(Passage van Jac de Groot op site: http://www.jacdegroot.eu/Papers/De%20po ... eeuwen.pdf )
Reref schreef:Paulus laat in Kolossenzenbrief horen dat "in Hem en door Hem en voor Hem (=Jezus) alles geschapen is. Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in Hem."
Talloze kenners van de joodse geschiedenis laten juist de continuïteit tussen Paulus en de joodse traditie zien.
Terwijl de eerste gemeente in Jeruzalem bleef vasthouden aan joodse wetten - het christendom was voor niet-besnedenen niet toegankelijk - was Paulus belast met het apostolaat aan de volkeren
De Nederlandse nieuwtestamenticus Peter Thompson toont in zijn boek “Als dit uit de hemel is” overtuigend aan hoe nauw Paulus aansloot bij de joodse traditie en de wetten. De titel is ontleend aan de farizeeër Gamaliël die een pleidooi hield om de volgelingen van Jezus te laten gaan: 'Als dit uit God is, kunnen jullie het niet bestrijden.

(Passage uit Volkskrantartikel: http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... HRISTENDOM , woordje 'talloze' toegevoegd.)
Reref schreef:Bovenstaande leringen gaan regelrecht in tegen de kern van het joodse geloof dat er enkel één God is aan wie alle macht is
Jezus is geen tweede God, Reref. Geen enkele Evangelist zegt dat. Paulus ook niet.
En uit Joh. 1:1c is helemaal geen bewijs te ontlenen voor de stelling dat de Messias een goddelijke persoon zou zijn. Integendeel, een nauwkeurige exegese van dit vers maakt duidelijk dat Joh. 1:1c handelt over de aard van de logos en stelt dat het woord goddelijk van aard is, zonder een tweede goddelijke persoon te zijn. De logos is als zodanig geen tweede persoon in God, maar is het woord van God, dat wil zeggen: Gods gedachte, zijn voornemen of raadsbesluit, welke vlees wordt, namelijk een concrete menselijke gestalte aanneemt, in Messias Yeshua (Jezus Christus) De Messias is geen tweede goddelijke persoon, maar is de menselijke persoon waarin het woord van God belichaamd wordt.

(Passage gekopieerd uit site van Geert ter Horst: http://messianic613.wordpress.com/2009/ ... -d-%C2%BB/ . Woordje G-d vervangen door 'God').

“En het woord is vlees geworden…”

Johannes is een echte jood. De gedachte dat Jezus Christus een God was, is niet in het Hebreeuwse denken terug te vinden en derhalve dus ook niet bij de evangelisten en ook niet bij Thomas of de Apostel Paulus. Het is een latere theologische constructie van de kerkvader, beïnvloed door het griekse denken. Je moet eens leren het kaf van het koren te scheiden, reref en niet de evangeliën met een griekse bril te lezen. Daarom denk je dat de uitspraak van Thomas “Mijn heer en mijn God” een verwijzing is dat Jezus God is. Nee. Jezus is de messias, die Beeld Gods is. Gods beeld valt nooit samen met God zelf.
Reref schreef:Hij maakt het nog wat duidelijker door te schrijven dat Jezus de Schepper is van het universum: "De wereld is door Hem ontstaan" (Joh. 1: 3, 10). Om het nog duidelijker te maken laat Johannes Tomas tegen de opgestane Jezus zeggen: "Mijn Heer en mijn God".
Het “mijn Heer en mijn God”, drukt een persoonlijke relatie uit met de Vader en met de Zoon (zie 1 Johannes 1:3).
Thomas gelooft en ontdekt nu wat Jezus bedoelde met: 'Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien.' Thomas heeft God gezien. Dóór Jezus omdat hij Beeld Gods is. God is machtiger dan de dood. Daarom staat Jezus op uit de dood. Nadat Thomas de ontdekking van zijn leven heeft gedaan, zegt Jezus: ‘Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven’ (Johannes 20:29).!

(Frases uit evangelisatietractaat van Hempenius: http://www.ejhempenius.com/god%20leren%20kennen.html ), met toevoeging van laatste uitroepteken.
Reref schreef:… dat God alles gemaakt heeft en dat je van God geen beeld mag maken.
Van God mag je ook geen beeld maken volgens de joodse traditie, want God heeft al een beeld op aarde: de mens.
De mens als beelddrager van God. Dat is niet zomaar een leus, maar een opdracht.
Helemaal in de lijn van het jodendom: de mens als Gods partner. Eerst voor Israëlieten, dan alle mensen. De Israëlieten als model voor alle volkeren.
PARS PRO TOTO.

Dus..Reref. Niks, nadda ‘die modegril’ van jou. Een serieuze zoektocht naar de joodse achtergrond en karakter van het gehele N.T.
Reref schreef:De bijbel laat weten dat het christendom al vanaf de beginjaren in een hopeloze strijd gewikkeld was met het jodendom.
Je bedoelt de heftige discussies tegen de Farizeëen ? Dat is typisch joods. Geen discussie zonder joden. Heb je drie joden bij elkaar, heb je drie verschillende meningen. Dat kan er fel aan toe gaan. Discussiëren is joden eigen.
Dat was in de tijd van Jezus niet anders. Waar Jezus tegen ageerde was het toenmalige bestaande joodse establisment, dat bestond uit hogepriesters en Sadduceeén met hun starre op uiterlijk gerichte
vaste godsdienstige gewoonten. Niet tegen de Torah.
In zijn kritiek was Jezus dus radicaal. Daarom riep hij weerstanden op. Zijn wijsheid was een doorn in het oog van al diegenen die de traditionele normen en waarden zoveel mogelijk wensten te respecteren.
Reref schreef:En wat een naieve gedachte te denken dat het jodendom een boodschap zou hebben aan het christelijk geloof. Het christendom heeft in 2000 jaar niets anders gedaan dan joden haten. Elie Wiesel schreef dit: "Het Christendom faalde, het Christendom ging failliet in Auschwitz. Auschwitz geschiedde niet in een luchtledig. Het gebeurde in een bepaalde omgeving...2000 jaar Christendom. Het Jodendom heeft Auschwitz overleefd, het Christendom niet." Zó denkt een jood daarover.
Voor vele joden zegt Jezus inderdaad niets of niet zoveel. Want ze hebben zelf al diverse messiassen (TeNaCH). Joden hebben het N.T. niet nodig om zichzelf te verklaren. Dat is voor mij al lang bekend. Daarentegen heeft het Christendom wel TeNaCH nodig om haar eigen Christelijke boodschap te begrijpen en te legitimeren. Juist na Auschwitz is er een stroming binnen het Christendom ontstaan, onder theologen, onder exegeten (Amsterdamse School) die gericht is op een herbronning, op een heroriëntatie van de joodse wortels van de christelijke boodschap.
Daarentegen is er ook van joodse zijde meer belangstelling voor het N.T.
Joodse nieuwtestamentici zoals David Flusser, Jacob Neussner, Martin Buber en Pinchas Lapide, lieten al zien hoeveel joodse elementen er in de evangeliën zitten. Ook Dr. Cohen Stuart, die jarenlang met verschillende joodse geleerden studeerde, haalt een schat aan Jodendom uit het Nieuwe Testament. Een ‘heiden’, ook de christelijke en geleerde heiden en talloze atheïsten lezen daar vaak volledig overheen.

(Passage uit Eo-site: http://www.eo.nl/thema/christelijkgeloo ... le=9023292 )

Je mag het allemaal nog eens hier nalezen.
C.Labuschagne heeft het uitstekend onder woorden gebracht , ook wat betreft de welke kant de theologie op moet. o.m. in dit artikel:
http://www.labuschagne.nl/artikelen/Godsvertrouwen.pdf
Reref schreef:Te laten zien hoe je op een andere manier specifieke bijbelteksten kunt lezen is iets waar ik jou al in juni en sindsdien diverse malen om gevraagd heb:
Welnu, bij deze hierboven nógmaals….

Tot zover de opgediende soep van Frank C. Zijn eigen schrijfstijl is vanwege het niveauverschil in deze post nogal gemakkelijk te onderscheiden van de rest.
Overigens is hij hierboven nog steeds niet ingegaan op mijn specifieke vraag. Ik vroeg Frank C om één tekst uit het OT die ik hem voorlegde te becommentariëren: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 53#p174053 . Hij beloofde dit te doen.
Born OK the first time
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Frank C schreef: Maar dat bedoelde Jezus , als jood, helemaal niet, of de Evangelisten.
"Eeuwig leven" heeft betrekking op een 't volle leven aan deze zijde van het graf.
Weet je nog dat ik aangaf dat de joden (Jezus ook) heel aards gericht zijn. Ook het O.T. is zeer aards, gericht op dit leven hier op aarde )("hiernumaals"). .
Maar Frank. Dat verandert nog niet zoveel aan zo'n tekst:
''En zo wie zal verlaten hebben, huizen, of broeders, of zusters, of vader, of moeder, of vrouw, of kinderen, of akkers, om Mijns Naams wil, die zal honderdvoud ontvangen, en het eeuwige leven beërven.'

Of je nu je huizen, broeders, zusters, ouders, akkers, en kinderen verlaat, en je krijgt eeuwig leven, of je leeft ten volle aan deze zijde van het graf, het is om het even. In beide gevallen laat diegene zijn medemensen in de steek.
Daarnaast blijft het natuurlijk woordenacrobatiek - ik blijf dat woord maar gebruiken, want het is zó van toepassing - om een begrip als 'eeuwig leven' een totaal andere betekenis te geven.
Devious schreef:Het is puur egoïsme; vrouw en kinderen de rug toekeren om eeuwig leven te krijgen. Geen fatsoenlijk mens gehoorzaamd Jezus, en de zorg voor medemensen heeft niets met christelijk, of wat voor bijgeloof dan ook te maken.
Juist alles. Dat is waar Jezus zich op richt. De 'Barmhartige Samaritaan'...enz...
Niet alles wat Jezus deed of verkondigde was slecht, begrijp me niet verkeerd. De barmhartige samaritaan kan een leuke les bevatten over tolerantie en begrip voor mensen uit andere bevolkingsgroepen. Als jij Jezus vandaag de dag zou ontmoeten, dan zou hij jou misschien wel de versie vertellen over 'de barmhartige atheïst'. ('de barmhartige samaritaan' kan overigens evengoed opgevat worden als een vehikel voor Jezus om zijn vijanden - de farizeeën - in een kwaad daglicht te stellen.)
Een andere gebeurtenis waarin Jezus sympathiek naar voren komt is het verhaal over de overspelige vrouw die gestenigd wordt, waarbij Jezus zegt: 'Wie zonder zonden is werpe de eerste steen.'
Het feit dat hij zelf niet de steen ter hand neemt, is hier wellicht veelzeggend. Waar Jezus de ene keer verstandig en wijs handelt, gedraagt hij zich op andere momenten als een idioot (waar hij die handelaren in de tempel en hun dieren mishandeld, of waar hij een vijgenboom vervloekt vanwege het niet dragen van vruchten, of waar hij allerlei idiote dingen zegt over eeuwig leven, en dat dit bereikt kan worden door dierbaren en maatschappelijke verantwoordelijkheden achter je te laten, en de Meester te volgen).
Jezus was geen god. Hij was geen godenzoon. Hij was een gewoon mens, met de wijsheden én de dwaasheden die voortkomen uit menselijk gedrag.
Devious schreef: Het zit in onze natuur.
Ammahoela. Je hoeft maar een paar seconden een blik te werpen op de 20ste eeuwse geschiedenis met de politieke ideologen en wereldoorlogen...En het feit dat mensen niet veel leren van die geschiedenis...
Ik zie grootschalige vernietiging, hebzucht, haat, maar die zie ik door de hele geschiedenis heen. Iemand als Hitler deed slechts het werk wat mensen als Luther en een flink aantal pauzen niet konden doen, omdat ze de technische mogelijkheden niet hadden. Hitler en Mao waren niet wreder dan Djengiz Khan, Mohammed, constantijn de grote, de Kruisvaarders, etc..
Naast de grootschalige vernietiging van alle tijden, zie ik overigens ook liefde, moed, opofferingsgezindheid, en de strijd voor mensenrechten, en ik zie het bij mensen van allerlei levensbeschouwingen. Het getuigt van een bijzondere hypocrisie en arrogantie als christenen zichzelf hiervoor op de borst kloppen.
Wat was die reclameleus van de humanisten ook al weer; "Vertrouw op de kracht van mensen"?? [-o<
Als er geen goden zijn, dan zul je moeten vertrouwen op de kracht van mensen. Je hebt dan ook niets aan utopieën, en fatalistische en negatieve mensbeelden, maar probeert het allerbeste ervan te maken. Zoals ik wel vaker zeg; wij mensen rommelen maar wat aan, maar je kunt wél proberen om dat zo goed mogelijk te doen.
devious schreef:Meer dan duizend jaar hield de christelijke wereld zich voornamelijk bezig met het hiernamaals, en deed weinig tot niets aan de verschrikkelijke toestand van slaven en horigen, en tóch blijven christenen zichzelf op de borst kloppen, alsof zij dit alles toch maar even mooi gedaan hebben.
De Christelijke wereld die sterk beïnvloed was door de leer van de incarnatie,van dogma's die sterk beïnvloed was door het Grieks/Hellenistisch denken., de kerkvader, Anselmus,en latere kerkelijke dogmatici. Niet Jezus of de Evangelisten.
De 'ware leer' van Jezus (voorzover daar van gesproken kan worden, gezien de talloze tegenstrijdigheden, waardoor je er alle kanten mee opkan) zou leiden tot een maatschappij die bestaat uit landlopers. Het is logisch dat men wat 'flexibeler' moest zijn om koningen en keizers te overtuigen. Je kunt geen land besturen volgens de principes uit de evangeliën. Het zou wat zijn als iedereen zijn akkers, zijn familie, zijn gezin zou achterlaten, en zou gaan zwerven en bedelen omwille van eeuwig leven. Nee, dan ga je goochelen en knutselen met teksten, en sommige blijken dan wel heel goed van pas te komen ('geef de keizer wat des keizers is', 'gehoorzaam de overheden', etc..).
Devious schreef: Pronken met andermans veren noem ik dat.
Pronken met wiens veren ?? Die van de Verlichting ?? Die begon met de Franse hakbijl ?
Ach nee joh, hakbijlen, galgen, en folterbanken bestonden al honderden, nee duizenden jaren. Mensen werden levend verbrand, gebrandmerkt, en uitgeroeid, en door een langdurig proces dat enkele honderden jaren eerder begon, na de roerige periode van de kruistochten, Djengiz Khan, en later de val van Byzantium, kwam er een tijd van uitwisseling en verrijking van kennis en welvaart. De reformatie, maar ook de verlichting waren daar de gevolgen van, en met name de verlichting was een heftige reactie op de macht van adel en kerk die hun oude macht wilden behouden, met alle gevolgen van dien. De strijd om medemensen van het slavenjuk te bevrijden is in die tijd pas écht begonnen, en uiteraard waren er ook christenen die hier aan mee hebben gewerkt (ik denk niet zo slecht over christenen als jij denkt; wél over christendóm; althans, de meeste varianten ervan die ik ken).
Het hospitaal is een afdeling, afgescheiden van de Kerk. Patent op ziekzorg, de outcasts, de zorg voor armen is een patent van Joden en Christenen. Daarom hebben Ziekenhuisen , ook nu nog. namen van Christelijke Heiligen of Bijbelse figuren. Dit is een feit, devious.
In een tijd waarin er in Europa vrijwel alleen maar christenen waren, is het niet meer dan logisch dat de ziekenhuizen die er waren, in handen waren van christenen. Maar ziekenzorg is beslist geen patent van het christendom. Het is arrogant van christenen om te denken dat hindoes, boeddhisten, heidenen en moslims niet aan ziekenzorg deden. Met name de laatste in het rijtje staan er bekend om dat hun ziekenzorg superieur was aan die van de christenen, en er zijn heel wat christelijke kruisvaarders geweest die hun levens hebben kunnen verlengen met de hulp van arabische heelmeesters (de barmhartige arabier).
Het ontstaan van het humanisme in de latere Middeleeuwen, was geheel geworteld in het Christendom.
Denk aan Desiderius Erasmus.
En grootse humanistische denkers zijn te vinden onder de grote Rabbijnen die het Jodendom rijk is.
Ja, natuurlijk. Het zou ook vreemd zijn als dit niet zo was. In een samenleving waarin iedereen christen is, zullen het vanzelfsprekend christenen zijn die het begin van een verandering inluiden, en het is even vanzelfsprekend dat zo'n proces langzaam gaat. Het grappige is dat men dit, als men op deze wijze redeneert, van bijna alle levensbeschouwelijke of politieke stromingen kan zeggen. Het is dan even legitiem om te zeggen dat het communisme geworteld is in het christen/jodendom; zelfs het fascisme. Als iets ergens in geworteld is geweest in een periode lang, lang geleden, dan wil dit dus geenszins zeggen dat het uiteindelijke resultaat ook nog maar iets te maken heeft met die voedingsbodem.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

CXT schreef:Maar laat het kibbelen over schrijfsels achterwege en blijf ontopic a.u.b.
Albert als Sherlock Holmes...Gaat het een beetje Albert ??
En nu ? Denk je dat dit iets afdoet aan de argumenten ?
Gabriël is trouwens mijn nick-name op het wetenschapsforum. Ik wist niet dat ik niet mezelf mocht citeren.
Weer wat geleerd.
Nog geen enkel gedegen tegenargument van jou gehoord A.

Neem de raadt van CXT ter harte. Want het leidt alleen maar af waar het werkelijk om gaat.

Met de hartelijke groeten,
Frank
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Frank C schreef:
Reref schreef:Aangezien je een aanhanger bent van een bepaalde christelijke groepering met een joodse modegril ben je blind voor veel zaken in het Nieuwe Testament die er regelrecht tegenin gaan. Ik zal hier wat voorbeelden geven:

Matteüs laat in zijn evangelie Jezus zeggen: "Mij is alle macht gegeven in de hemel en op aarde".

Citaten eruit lichten en dan een eigen (griekse) draai aan geven. Zo werkt dit niet, reref !
Het Matteusevangelie is gericht tot de joodse christenen. Vandaar de sterke verwantschap met de joodse gedachtenwereld. Sterke nadruk op band tussen TeNaCH en Jezus.
Een commentaar dat kant noch wal raakt. Enkel deze zin is in de desbetreffende passage van belang en ik geef er absoluut geen enkele eigen of Griekse draai aan.
Hier schrijft de evangelist overduidelijk aan Jezus toe wat volgens het joodse geloof enkel aan God kan
toebehoren. Er is dus juist volstrekt geen band met het OT, maar een grove breuk ermee.

Je verdere commentaar hierop, de gekopieerde tekst van Goverts, gaat niet in op mijn argument en slaat dan ook als een tang op een varken, evenals je eigen slotopmerking:
Dus niks “regelrecht tegen in gaan” zoals jij stelt. De evangelisten zoals Johannes schrijven helemaal in de lijn van TeNaCH.
Frank C schreef:
Rereformed schreef:Johannes in zijn evangelie laat in zijn eerste hoofdstuk weten dat Jezus de Logos is. Dat is zoals je waarschijnlijk weet een begrip in de Griekse filosofie.
De logos van Johannes is geheel anders dan de Griekse logos. Totaal anders.
De logos van Johannes is oorspronkelijk gebruikt om de boodschap van het geloof aan te duiden.
Johannes draagt dit begrip ‘woord’ over op Jezus Christus.
‘Het Woord geschiedde vlees’ (1,14)Dit Woord (Torah) is tastbare werkelijkheid geworden.
Het Logosbegrip is zoals gezegd een begrip uit de Griekse filosofie. Je mag beweren dat Johannes teruggrijpt op het woord in Genesis 1 dat God sprak, maar dat maakt niet uit voor wat ik naar voren breng: Johannes legt duidelijk uit met welke leer hij komt: dat alles geschapen is in en door Jezus. Dit maakt Jezus tot goddelijk, een ondergod of één die gelijk is aan God. Dit gaat regelrecht in tegen het joodse geloof dat enkel God als Schepper kan worden gezien.

Je gekopieerde tekst uit het boekje "Naderen om te horen" als commentaar op mijn argument gaat op geen enkele manier in op mijn argument.
Jac de Groot schreef:De Vroege Kerk was al geneigd positieve elementen uit de Griekse filosofie hoog aan te slaan. Justinus Martyr spreekt in zijn Apologie meermalen over de Logos.
Zo’n Grieks begrip werd als het ware gekerstend, geadopteerd, en gebruikt voor een Christelijk doeleind. Uiteindelijk kwam de betekenis steeds verder af te staan van de betekenis die Johannes eraan geeft.
Want Christus als Logos is niet dezelfde Logos die in de Griekse filosofie gebruikt werd. Daar was de
Logos het goddelijke vonkje in elk mens.
En op deze manier werd dan gezegd dat ook in de Griekse oudheid, zonder de bijbel een vorm van
Godsopenbaring had plaatsgevonden.
Zoals gezegd is het begrip Logos enkel en alleen Grieks, en heeft Johannes dit begrip al geadopteerd. Uiteraard geeft Johanes ook een eigen, christelijke draai aan dat Griekse begrip. Maar deze draai is volstrekt duidelijk: de Logos is de schepper van het al, equivalent aan de persoon Jezus. En zo geeft hij Jezus dus wel degelijk goddelijkheid, iets wat regelrecht ingaat tegen het oorspronkelijke joodse geloof.

Frank C schreef:
Rereformed schreef:Paulus laat in Kolossenzenbrief horen dat "in Hem en door Hem en voor Hem (=Jezus) alles geschapen is. Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in Hem."
Talloze kenners van de joodse geschiedenis laten juist de continuïteit tussen Paulus en de joodse traditie zien.
Dit is absoluut geen argument tegen wat ik hier opmerk.
Ik stel dat Paulus hier afwijkt van de oorspronkelijke joodse leer en aan Jezus toeschrijft wat een jood enkel aan God mag toeschrijven.

Frank C schreef:
Rereformed schreef:Bovenstaande leringen gaan regelrecht in tegen de kern van het joodse geloof dat er enkel één God is aan wie alle macht is
Jezus is geen tweede God, Reref. Geen enkele Evangelist zegt dat. Paulus ook niet.
Wel, de christenheid heeft het nooit een tweede God genoemd, maar heeft er een 'drie-eenheid' van gemaakt. Waar het om gaat is dat Jezus' goddelijkheid alle eeuwen door als een paal boven water heeft gestaan. Dit proberen te ontkennen en ons op de mouw willen spelden dat het NT geenszins aanleiding tot dit geloof schenkt is echt een hopeloze taak.
De door mij aangehaalde passages uit de schrift spreken duidelijke taal. Hier enkel een 'nietes' op te antwoorden snijdt geen enkel hout.
ter Horst schreef:En uit Joh. 1:1c is helemaal geen bewijs te ontlenen voor de stelling dat de Messias een goddelijke persoon zou zijn. Integendeel, een nauwkeurige exegese van dit vers maakt duidelijk dat Joh. 1:1c handelt over de aard van de logos en stelt dat het woord goddelijk van aard is, zonder een tweede goddelijke persoon te zijn. De logos is als zodanig geen tweede persoon in God, maar is het woord van God, dat wil zeggen: Gods gedachte, zijn voornemen of raadsbesluit, welke vlees wordt, namelijk een concrete menselijke gestalte aanneemt, in Messias Yeshua (Jezus Christus) De Messias is geen tweede goddelijke persoon, maar is de menselijke persoon waarin het woord van God belichaamd wordt.
Leuk woordgegoochel, maar indien Jezus de belichaming van God is, dan is dat niets anders dan een geïncarneerde God, “God is vlees geworden”. Mijn stelling blijft eenvoudig staan: het gaat regelrecht in tegen het oudtestamentische geloof.
Johannes is een echte jood.
Niet dus, zoals alle joden je ook zullen vertellen.
De gedachte dat Jezus Christus een God was, is niet in het Hebreeuwse denken terug te vinden en derhalve dus ook niet bij de evangelisten en ook niet bij Thomas of de Apostel Paulus. Het is een latere theologische constructie van de kerkvaders, beïnvloed door het griekse denken.
Dat is uiteraard onzin, want Johannes is blijkens zijn duidelijke tekst juist de eerste die al met deze Griekse constructie komt. latere kerkvaders hebben er uiteraard steeds meer over uitgeweid, maar gelijk hadden ze: Johannes had al aangegeven dat ze op het juiste spoor zaten.
Frank C schreef:Je moet eens leren het kaf van het koren te scheiden, reref en niet de evangeliën met een griekse bril te lezen.
Ik kan uitstekend kaf van koren onderscheiden, zoals ik in mijn vorige commentaar op jouw bijdrage heb laten zien, en zoals ik überhaupt iedere keer jouw kaf in de wind laat vervliegen. :lol:
Frank C schreef:Daarom denk je dat de uitspraak van Thomas “Mijn heer en mijn God” een verwijzing is dat Jezus God is. Nee. Jezus is de messias, die Beeld Gods is. Gods beeld valt nooit samen met God zelf.
Frank, Tomas zegt toch echt "Mijn God" en niet "Mijn Messias" of "Gij Perfect Beeld Gods"!
Frank C schreef:Het “mijn Heer en mijn God”, drukt een persoonlijke relatie uit met de Vader en met de Zoon (zie 1 Johannes 1:3).
Een leuke uit het hoofd geleerde frase, maar ik ben er nu niet in geïnteresseerd wat hij er verder nog mee uitdrukte. Ik merk enkel op dat hij Jezus aanbidt als God. Iets wat volstrekt tegen het joodse geloof ingaat. Matteüs maakt zich eveneens schuldig aan dat volstrekt onjoodse aanbidden van Jezus.
Evangelisatietractaatje schreef:God is machtiger dan de dood. Daarom staat Jezus op uit de dood.
Alweer een mondvol woordacrobatiek en holklap. Frank C, je haalt zinnetjes aan uit een evangelisatietractaatje, terwijl je mij een tijdje terug vertelde dat je niet gelooft dat Jezus letterlijk is opgestaan uit de dood.

Frank C schreef:
Rereformed schreef:… dat God alles gemaakt heeft en dat je van God geen beeld mag maken.
Van God mag je ook geen beeld maken volgens de joodse traditie, want God heeft al een beeld op aarde: de mens.
Alweer gekronkel: want de mens mag men volgens het joodse geloof ook niet aanbidden. Wat Tomas volgens Johanes deed gaat dus regelrecht in tegen het joodse geloof.
Frank C schreef:Dus..Reref. Niks, nadda ‘die modegril’ van jou. Een serieuze zoektocht naar de joodse achtergrond en karakter van het gehele N.T.
Een loze kreet van je. Mij kan echt geen gebrek aan serieus zoeken verweten worden.
Frank C schreef:
Rereformed schreef:De bijbel laat weten dat het christendom al vanaf de beginjaren in een hopeloze strijd gewikkeld was met het jodendom.
Je bedoelt de heftige discussies tegen de Farizeëen ?
Nee, ik gaf al aan waar ik op doelde: Johannes noemt alle tegenstanders van Jezus 'de joden', en hij laat weten dat volgelingen van Jezus al tijdens zijn optreden uit de synagoges gegooid werden. Dit heeft niets te maken met normale meningsverschillen tussen joden, maar laat zien dat het christendom al in de eerste eeuw door de joden gezien werd als een heidense verbastering van het joodse geloof.

Frank C schreef: Joden hebben het N.T. niet nodig om zichzelf te verklaren. Dat is voor mij al lang bekend.
En de moderne mens heeft de hele bijbel niet meer nodig om zichzelf te verklaren. Dat is ons al lang bekend.
Frank C schreef:Je mag het allemaal nog eens hier nalezen.
C.Labuschagne heeft het uitstekend onder woorden gebracht , ook wat betreft de welke kant de theologie op moet. o.m. in dit artikel:
http://www.labuschagne.nl/artikelen/Godsvertrouwen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Wanneer verschijnt de bijbel van Labuschagne? Zou wel een stuk handiger voor je zijn.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 01 nov 2009 14:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Frank C schreef:Gabriël is trouwens mijn nick-name op het wetenschapsforum. Ik wist niet dat ik niet mezelf mocht citeren.
Weer wat geleerd.
Je blijkt nogal slecht te kunnen lezen. Niemand beschuldigt je van het citeren van jezelf. Je wordt wél beschuldigd van het plagiëren van andermans teksten. Is het erg moeilijk voor je om je excuses hiervoor aan te bieden en te zeggen dat je zoiets in het vervolg zal vermijden?

Je overtreedt overigens alweer een forumregel: forumgebruikers dienen te worden aangesproken op hun gebruikersnaam.
Frank C schreef:Neem de raadt van CXT ter harte. Want het leidt alleen maar af waar het werkelijk om gaat.

Met de hartelijke groeten,
Frank
Je hebt blijkbaar een olifantshuid dat je zelfs nog het lef hebt om jezelf vrij te pleiten en mij iets denkt te moeten aanraden.
Ik moet zeggen dat je je nu wel van een hele nare andere kant hebt laten kennen. Die hartelijke groeten van je retourneer ik dan ook, want daar geloof ik niet meer in. Je hebt wat mij betreft je crediet verspeeld.
Born OK the first time
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

Rereformed schreef: Is het erg moeilijk voor je om je excuses hiervoor aan te bieden en te zeggen dat je zoiets in het vervolg zal vermijden?
Heb ik gedaan. Maar die posting werd keurig verwijderd door Kitty en Vroon, onze moderators.
Wel opletten hè. En wat vlugger lezen, anders mis je een hoop.

Uit jou reactie hierboven maak je er met een paar zinnetjes vanaf.
Maar dat is écht ver onder de maat, Albert, zoniet héél zwak.
Aan o.m. de context, opbouw en de structuur van de evangelieteksten heb je een broertje dood aan.

Keer op keer geef je er een eigen draai aan. Jammer.
Reref schreef:"Frank C, je haalt zinnetjes aan uit een evangelisatietrataatje,..."
Nee, hallo...dat doe jij.
Reref schreef:"dan is dat niets anders dan een geïncarneerde God, “God is vlees geworden”.
Nee, Reref. "Het WOORD (Torah) is vlees geworden". Dat is toch even iets anders.
Goed lezen.
Reref schreef:Er is dus juist volstrekt geen band met het OT, maar een grove breuk ermee.
Nergens breekt het N.T. met TeNaCh. Jezus radicaliseert eerder de Torah. Hij breidt het verder uit...
Plaats reactie