Ali schreef: Dus wordt zichtbaar dat je er baat bij hebt om niet te helpen. Je springt er namelijk liever niet in. Als je er dan toch in springt ga je dus tegen de baat in. En dat noemen we onbaatzuchtigheid.
Maverick schreef:Het omstanders effect is een geval op zich. Het kan zijn dat iedereen zich afvraagt waarom niemand wat doet. De druk om niet tegen de groep in te gaan is ook groot.
Dus iemand die er alleen wel in zou springen ( wat onbaatzuchtig is ) doet dat niet als er veel mensen staan ( waar dus het niet uit de toon willen vallen en wellicht ook morele verontwaardiging naar de groep toe een rol speelt.
Ik denk dat het andersom is. Onbaatzuchtigheid gaat sneller. Is er niemand in de buurt om te helpen, dan denken mensen niet na en springen ze het water in om de drenkeling te helpen. 24 karaats onbaatzuchtig altruisme. Wie dat hier niet in ziet, ziet wat hij wil zien. Je kan immers dat persoon ook laten verzuipen. Liever hij dan allebij, zo zal de egoist denken.Ali schreef:Ja maar zo maar even onbaatzuchtigheid uit de losse mouw schudden is niet altijd gemakkelijk Maverick. Baatzucht gaat veel vlotter you know. Vandaar!
Dat geeft ook te denken over waar het egisme zit. Hebben mensen de tijd om eerst te kijken wat anderen doen, dan gaan ze nadenken. Overwegen. De situatie inschatten. En pas daarna gaan ze baatzuchtig handelen. En doen ze dus niets. Dus onbaatzuchtigheid gaat sneller, en is wellicht een primaire eigenschap van veel mensen. Want hoe sneller iets gaat, hoe minder de vrije wil ( I / NI ) zijn werk kan doen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat mensen als ze nadenken bang worden zelf te verzuipen. Of om het heel koud te krijgen, waardoor een latent aanwezig griepje in alle hevigheid kan losbarsten. Dus denktijd werkt in het nadeel van degene die aan het verdrinken is, zo lijkt het.
Voor wat betreft altruisme: de eigenschap bestaat, maar kent ambivalentie. Daar sta ik nu.