Wat is "materialisme"?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

siger

Wat is "materialisme"?

Bericht door siger »

Lijkt me een belangrijk onderwerp, en misschien is het wel mogelijk door middel van dit topic helderheid te verschaffen....

Eerst even een aangevertje van William James (Pragmatism Lecture 3). Misschien vertaal ik het later nog eens als ik tijd vind:
William James schreef:The mention of material substance naturally suggests the doctrine of 'materialism,' but philosophical materialism is not necessarily knit up with belief in 'matter,' as a metaphysical principle. One may deny matter in that sense, as strongly as Berkeley did, one may be a phenomenalist like Huxley, and yet one may still be a materialist in the wider sense, of explaining higher phenomena by lower ones, and leaving the destinies of the world at the mercy of its blinder parts and forces. It is in this wider sense of the word that materialism is opposed to spiritualism or theism. The laws of physical nature are what run things, materialism says. The highest productions of human genius might be ciphered by one who had complete acquaintance with the facts, out of their physiological conditions, regardless whether nature be there only for our minds, as idealists contend, or not. Our minds in any case would have to record the kind of nature it is, and write it down as operating through blind laws of physics. This is the complexion of present day materialism, which may better be called naturalism. Over against it stands 'theism,' or what in a wide sense may be termed 'spiritualism.' Spiritualism says that mind not only witnesses and records things, but also runs and operates them: the world being thus guided, not by its lower, but by its higher element.
Maverick
Banned

Re: Wat is "materialisme"?

Bericht door Maverick »

Er is zeker behoefte aan een overzicht van wat er materialisme bedoeld word, goed topic dus.

Materialisme is

1) In potentie niet meer dan een methode om de toekomst te voorspellen. Dan is het onderdeel van Dualisme. Dualisme met wat doet niet ter zake. Slechts de juiste redenatie waaruit blijkt of kan blijken dat de materialisme niet alles kan verklaren is genoeg.

2) Een filosofie over hoe je tot theorien kan komen die alle dualismes uitsluiten doordat er een logische verklaring is gevonden voor welke waarneming ook.

Wie 2 kiest, moet krachten niet als oorzaak zien, maar als vluchtheuvel. Neem je nu een kracht waar, dan zie je later dat de kracht een interactie is tussen stucturen of tussen stucturen en elementen die wederzijdse beinvloeding danwel eenzijdige beinvloeding tot gevolg heeft. Zie je dat later niet, dan is de kracht zelf niet materialistich verklaard.
one may still be a materialist in the wider sense, of explaining higher phenomena by lower ones, and leaving the destinies of the world at the mercy of its blinder parts and forces. It is in this wider sense of the word that materialism is opposed to spiritualism or theism.
Dus "forces" moet eruit als daarmee krachten bedoeld worden.
The laws of physical nature are what run things, materialism says.
Het gaat uiteindelijk om stuctuur en interactie begrijpen, want wetten zetten niets in beweging.
and write it down
Dat wat niet onder woorden te brengen is valt dan af. Je moet het kunnen bedenken om het te kunnen begrijpen.
Spiritualism says that mind not only witnesses and records things, but also runs and operates them
Dit is tot op zekere hoogte te integreren in materialisme.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
Valère
Banned

Bericht door Valère »

-Materialisme is de theorie, die de gehele werkelijkheid wil verklaren vanuit de materie . En aanvaardt principes zoals bewustzijn, geest, vitaliteit alleen, indien deze uit lagere vormen zouden voortgekomen zijn ; zonder dat er iets transcendents aan toegevoegd werd .
-Vragen zijn hier : wat kan men onder 'materie' verstaan ?
-Kan een theorie of systeem als materialisme alles in onze realiteit verklaren ?
-Of is materialisme een bepaalde stand van zaken in die realiteit .
siger

Bericht door siger »

Maverick schreef:
William James schreef:The laws of physical nature are what run things, materialism says.
Het gaat uiteindelijk om stuctuur en interactie begrijpen, want wetten zetten niets in beweging.
Ik haal er maar één lijntje uit, want geen zinnig mens kan heel de onzindelijke poep die je hier weer neerkwakt lezen zonder jeuk te krijgen.

Je neemt dus een idee van William James en plakt er onmiddellijk een idee van Maverick achter, zonder enige vorm van interactie, gewoon "jaja, William James, nu Maverick hé." En bestaat dan verder in de illusie dat je weet waar het over gaat?

Leer eerst eens je eigen ideeën op te schrijven, want je schrijft stelselmatig "stuctuur".

Idioot!
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

William James schreef:The laws of physical nature are what run things, materialism says.
Maverick schreef:Het gaat uiteindelijk om stuctuur en interactie begrijpen, want wetten zetten niets in beweging.
siger schreef:Ik haal er maar één lijntje uit, want geen zinnig mens kan heel de onzindelijke poep die je hier weer neerkwakt lezen zonder jeuk te krijgen.

Je neemt dus een idee van William James en plakt er onmiddellijk een idee van Maverick achter, zonder enige vorm van interactie, gewoon "jaja, William James, nu Maverick hé." En bestaat dan verder in de illusie dat je weet waar het over gaat?

Leer eerst eens je eigen ideeën op te schrijven, want je schrijft stelselmatig "stuctuur".

Idioot!
Dat laatste woord is toch wel het laagste nivo dat wie ook in de laatste week op dit forum bereikt heeft. Het past je niet.

Als ik een tekst doorlees, haal ik er fouten uit. Lees ik hem twee keer door, haal ik er nog fouten uit. Sommige mensen schrijven alles meteen goed, hoor ik niet bij. Om iemand nou op zoiets onbenulligs aan te vallen is opmerkelijk, het is spijkers op laag water zoeken, ook is het opmerkelijk dat je alles hier zo persoonlijk lijkt op te vatten. Moet je niet doen, dat is precies wat de trollen willen.

Bedankt voor de structuur tip, ook al stel je het op nasty wijze, het is wel nuttig.

Tip voor jou: laat de leiding leiden en speel je eigen rol. Val geen mensen aan, die jou niet aanvallen. Ik heb jou nooit aangevallen, slechts zelden heb ik je een spiegel voorgehouden. Wil je het nivo positief beinvloeden, dan moet je niet te veel meegaan in negativiteit.

Laten we on topic gaan.

Deze meneer James geeft aan, als in het goed vertaald heb, dat wetten oorzaken zijn. Dat zijn het echter niet.

Ik ben wel benieuwd of je dat met me eens bent, danwel niet me eens bent.

Wie meneer James is boeit niet, het gaat om wat er gezegd is. We willen ons hier immers een beeld vormen over wat materialisme is. Daar zegt hij wat over. Hij zegt iets dat op zich niet klopt.

Wetten beschrijven alles danwel bijna alles maar wetten bewegen niets. Dus als het je het zo neer zet, dan klopt wat hij neerzet niet. De context maakt duidelijk wat hij waarschijnlijk bedoeld, maar goed geformuleerd lijkt het mij niet. Dat was mijn punt.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Valère schreef:-Materialisme is de theorie, die de gehele werkelijkheid wil verklaren vanuit de materie . En aanvaardt principes zoals bewustzijn, geest, vitaliteit alleen, indien deze uit lagere vormen zouden voortgekomen zijn ; zonder dat er iets transcendents aan toegevoegd werd .
-Vragen zijn hier : wat kan men onder 'materie' verstaan ?
-Kan een theorie of systeem als materialisme alles in onze realiteit verklaren ?
-Of is materialisme een bepaalde stand van zaken in die realiteit .
Ik zie niet in waarom alleen principes die uit lagere vormen voortkomen aanvaard zouden worden. Andersom gebeurd ook en is niet onlogisch.

Het gaat er in materialisme volgens mij om dat je alle waarnemingen in theorie kan begrijpen door middel van logica en bouwend op niets dan de objecten die we waarnemen. Dat je alles kan begrijpen zonder de metafysica in welke vorm ook er bij te slepen.

Materie kan volgens mij alleen als ondeelbare elementen opgevat worden.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Siger, allereerst effe verduidelijken dat dit van een ander topic komt waar ik door de mods werd aangeraden de discussie ivm materialisme hier verder te zetten.
LordDragon,

Het antwoord hierop is feitelijk de post waarop je hier meent te antwoorden. Het is allemaal redelijk eenvoudig, het vereist alleen wat aandacht. Als mijn woorden niet aankomen ben ik verder machteloos. Ik kan me alleen maar herhalen, en daar heeft niemand iets aan.
AUB, ik stel net een vraag dat heeft niks te maken met herhalen, er is een hiaat in dat materialisme. Ik heb dat mooi aangetoond, je weet wel in dat ander topic.

Als het dan zo eenvoudig is kan het niet zo moeilijk zijn om antwoord te geven op mijn vraag;

Hoe plaats je massaloze virtuele krachtdeeltjes binnen een louter materieel kader?

Krachtdeeltjes zonder massa en niet noodzakelijk materie deeltjes nodig om te interacteren, waar plaats ik dat in het materialisme? Ik stel een seriueze vraag, ofwel kan je me een antwoord geven ofwel beken je dat je dat niet kan binnen het door jou opgegeven kader "materialisme".

Je doet alsof materialisme het sluitende antwoord is op alles, maar dat is het niet. Fotonen vallen namelijk buiten het gebied dat met de parameters van het materialisme kan beschreven worden.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

LordDragon schreef:[...]
Hoe plaats je massaloze virtuele krachtdeeltjes binnen een louter materieel kader?
[...]
Virtuele deeltjes hebben energie, hetgeen equivalent is met massa (de beroemde formule E=mc^2).
Shut up Murdock, crazy fool!
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

LordDragon schreef:Hoe plaats je massaloze virtuele krachtdeeltjes binnen een louter materieel kader?
Dan moet je het opvatten als een deeltje waarvan de massa niet waarneembaar is of als een golf door iets wat we niet kunnen zien. Daar is toch een snaartheorie voor? Zo niet, dat valt er toch een theorie te bedenken? Dat wat nu niet gezien word, zou later wel gezien kunnen worden is essentieel in materialisme. Daar waar de theorie er niet is, kan die later bedacht worden. Is ook essentieel in materialisme is mijn indruk.

In snap niet waarom het in strijd is met gangbare opvattingen van materialisme, en dit topic gaat vooral daar over. Wat materialisme is. Wat de gangbare opvattingen van materialisme zijn. De eerste post is maatgevend, niet de aanleiding, dus dat kan je Siger niet voor de voeten gooien, dan zou je als ik het goed begrepen heb zelf een topic moeten openen.

Maar ja, wat on topic is is op dit moment een topic op zich.

Mocht de leiding dit weer een topic op zich vinden, dan zal dat door hun acties wel duidelijk worden.
Laatst gewijzigd door Maverick op 21 okt 2009 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

LordDragon schreef:
Krachtdeeltjes zonder massa en niet noodzakelijk materie deeltjes nodig om te interacteren, waar plaats ik dat in het materialisme? Ik stel een seriueze vraag, ofwel kan je me een antwoord geven ofwel beken je dat je dat niet kan binnen het door jou opgegeven kader "materialisme".

Je doet alsof materialisme het sluitende antwoord is op alles, maar dat is het niet. Fotonen vallen namelijk buiten het gebied dat met de parameters van het materialisme kan beschreven worden.

MVG, LD.
Sinds wanneer valt het buiten de parameters van het materialisme? Heb je ook dit stuk van Blueflame (Skepp-forum) gelezen? Hij heeft het daar prima verwoord, niets om aan toe te voegen!
Veel leesplezier.
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Black math

http://nl.wikipedia.org/wiki/Foton

fotonen hebben net geen massa!

en equivalent aan betekent evenwaardig, waarden kan je omzetten, het betekent niet hetzelfde als of =

meer gedetailleerd hier

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 75#p190128

en hier

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 75#p190103

en ik verontschuldig me voor het herhalen van.

deseo ik quote blue even
Fotonen zijn bosonen en dus geen fermionen. Hieruit zou je dus kunnen concluderen dat een boson niet tot de materie behoort. Daar is m.i. tegen in te brengen dat ten eerste een kracht wel degelijk iets uit de materiële wereld is. Een kracht is meetbaar, voorspelbaar etc.
Niets zegt me dat het een wetmatigheid is dat iets meetbaars en voorspelbaars automatisch iets materieels is. Er wordt trouwesn volledig aan voorbijgegaan dat krachtdeeltjes virtueel zijn, maar wel reel kunnen worden door te koppelen met andere krachtdeeltjes en in de meeste gevallen materiedeeltjes.

Als het allemaal zo simpel zou zijn dan hadden we allang een sluitende omschrijving voor het higgs boson. :D

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

LordDragon schreef:Black math

[...]

MVG, LD.
Daar heb je gelijk in, maar hoe boeiend is het nu of pure energie nou wel of niet binnen je definities van materialisme valt? Het is detecteerbaar, en die laatste eigenschap lijkt me erg in the spirit van materialisme, ook al maakt het er misschien geen deel van uit.
Shut up Murdock, crazy fool!
Ali
Banned

Bericht door Ali »

The Black Mathematician schreef:Het is detecteerbaar, en die laatste eigenschap lijkt me erg in the spirit van materialisme, ook al maakt het er misschien geen deel van uit.
Is het meetprobleem ook in the 'true' spirit van het materialisme?
isologia
Geregelde verschijning

Bericht door isologia »

Materialisme is een theorie die in verschillende wetenschappen wordt gebruikt én is een bepaalde filosofie. Grappig is dat niet alleen in het westen maar ook in het oosten deze filosofie terugkomt.

Kenmerken?:
1)Er is alleen materie
2)Geestelijke processen zijn te herleiden tot materiële
3)De kennis van materie is voldoende om alles te verklaren
4)Ze spotten met religie en verwerpen elke boven het materiële uitgaande speculatie als metafysische onzin

Het is een tot de verbeelding sprekende theorie omdat hij eenvoudig is. Kernthese is de eerste.

Materie =?
-alles wat bestaat
-beweging
-oneindig
-één geheel
-draagt zijn eigen negatie in zich

Succes van deze theorie: het is de rechtvaardiging geworden van totalitaire systemen zoals het nazisme en stalinisme. Dit kan je natuurlijk het materialisme niet verwijten, maar wel degenen die haar hebben toegepast. Het brengt wel het probleem van deze theorie naar voren: het negeert alles wat mensen in deze wereld als waardevol classificeren. Het biedt geen weerstand tegen totalitaire ideologieën. Welke ruimte biedt het materialisme om tegen totalitaire systemen te argumenteren?
siger

Bericht door siger »

Maverick schreef:Deze meneer James geeft aan, als in het goed vertaald heb, dat wetten oorzaken zijn. Dat zijn het echter niet.

Ik ben wel benieuwd of je dat met me eens bent, danwel niet me eens bent.
Ik ben het toevallig eens met James, en niet met jouw. Hoe is het mogelijk nietwaar?
Gesloten