siger schreef:Roeland,
Akkoord als het om een gewoon griepje gaat - met een gewone wintergriep sterven ook honderden mensen, we nemen dat er bij, niemand die een ander besmet wordt er echt op aangekeken.
Maar wat als er een griepepidemie uitbreekt die besmet langs de lucht en een heel hoge mortalitieit heeft, zeg 70%? Wie moet dan beslissen? De overheid natuurlijk. Die zal in elk geval de verantwoordelijkheid krijgen, of het nu meevalt og tegenvalt.
Ik zou niet te snel experten relativeren. Het is juist dat je altijd wel een expert kan vinden om iets te bewijzen, maar dat betekent dat het ook mogelijk moet zijn voor een overheid experten te vinden die de volksgezondheid voorop zetten.
Siger,
Mooie gedachtenoefening. Vooral de wind als besmetter is prima.
Doet denken aan de varkenspest en Tsjernobyl.
Laten we een soort PinkPop verzinnen in Zeeland, waar de explosie begint. Gevolgd door wekenlang zuidwestenwinden die op het juiste moment weer NO worden, en een aantal incubatietijden en verschillende ziektegevolgen.
Want dan komen ook de uitvoerings- en invoeringspolitiek in zicht.
Kompleet met paniekbeheersing, economische impact en nog zo wat.
De oefening nog even verder opschalen door ook te veronderstellen dat NL op wonderbare wijze de bron is van deze ellende-golf met een gezondheids-impact a la HIV/AIDS met ditto termijnen om een peperduur bestrijdingsmiddel te ontwikkelen. Het eerste vaccin pas na tien jaar en hoe duur ?
Dan kunnen we vanaf het allerergste een paar tussenstap-scenario's maken richting steeds minder erg met als eindstation laten we zeggen 1960 met griep zonder vaccinaties, want ik deel de achterdocht van Devious vwb de rol van de Pharma in het marketen van hun omzetmogelijkheden.
De kosten van een algehele extra vaccinatie zullen we moeten kennen, want het zal per saldo gaan om de prijs die redelijk wordt geacht tegenover de te voorkomen ziekte-effecten.
Wat zetten we in ? 50.000 euro per voorkomen overlijden ? 60.000 per ditto levenslange invaliditeit ?
Heb jij -of iemand anders- enige notie over die kosten en de manieren waarop de Farma daar mee kan (in)spelen op zulke hun goedgunstige omstandigheden ?
Mijn ruwe inschatting is dat verplichte vaccinatie nog niet aan de orde is, want anders hadden we die voor polio al moeten hebben.
Aan de andere kant zou ik de rekenregels wel eens willen zien zoals die bij het RIVM in gebruik zijn voor het opnemen in het RVP (Rijksvaccinatieprogramma), inclusief de lopende griepvaccinatie voor "bevattelijken". En uiteraard ook die voor de baarmoederhalsvaccinatie.
Zonder wat reeel cijfermateriaal is het blindemannetje spelen omdat dan de argumenten ongewogen blijven.
Roeland
PS
Zonet zie ik nog een onsmakelijke langskomen: malafide internet-aanbiedingen voor niet werkende middelen, die gepareerd moet worden.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.