Frank C schreef:Reref schreef:In andere woorden je gelooft dat gebeurtenissen enkel natuurwetten volgen. Maar hieruit volgt dat je niet in het verhoren van gebeden gelooft. Overigens, bijgevolg dus ook niet in talloze gebeurtenissen die in de bijbel beschreven staan, zoals het splijten van de Rietzee, het veranderen van water in wijn en de opstanding van Jezus.
Kan men zien nu in hoeverre jij, met al je gediscussieer over God en de bijbel, bent gekomen.: niet verder dan je geloof uit je kindertijd. Bijbels geloof is geloof van verbeelding, Reref, religieuze verbeelding.
Dat is niet juist, Frank C. Die mensen die oorspronkelijk die verhalen opschreven en het eeuwenlang geloofden, geloofden wel degelijk in letterlijk verhoren van gebeden, in splijten van de Rietzee zodat Gods volk kon ontvluchten uit Egypte, aan het letterlijk veranderen van water in wijn en in de opstanding van Jezus. Dat is eenvoudig voor gelovigen van vroeger eeuwen nooit verbeelding geweest.
En uiteraard ben ik verder gekomen dan dit kindergeloof. Ik heb het geloof aan de kant gezet omdat het inderdaad kinderlijk is.
Indien je bedoelt dat jij geloof beleeft als verbeelding, zoals ik the Lord of the Rings beleef als inspirerend, of de Griekse en Romeinse mythen, dan begrijp ik je volkomen; zo kan ik de bijbel ook lezen. En fröhliche ook. Maar dan is het wel zeer misleidend dat jij beweert het geloof van Abraham tot en met Pascal aan te hangen. Jij deelt echt niet het geloof met ze. Jij deelt dan een wereldbeeld met atheïsten.
Wél waar, maar niet echt gebeurd. Dit geldt voor de bijbelse verhalen.
O, op díe manier. Maar dat geldt ook voor Tolkien, de mythe van Icaros, de Finse Kalevala, Shakespeare, Alice in Wonderland, Nietzsches Zarathoestra, en alle fantasieverhalen en sprookjes. Ik vraag me dan af waarom die bijbel voor jou dan toch een speciale plek in je leven heeft. Er zijn nog honderdduizenden andere boeken en opbouwende verhalen, sommigen wellicht een stuk mooier.
En waarom heb je dan niet meteen tegen ons gezegd dat God voor jou
verbeelding is. Zo kan ik ook over God spreken.
Bijbelschrijvers waren helemaal niet geïnteresseerd in letterlijke gebeurtenissen, in historie. Dit heb ik al diverse keren aangegeven. Het begrip “historie” in de moderne zin van geschiedenis kenden ze helemaal niet. Ook het begrip wetenschap kenden ze niet. Dit geldt ook voor de oude Grieken. Aristoteles, Plato, etc.. Ze noemden zichzelf filosofen, geen wetenschappers. Deze beeldtaal gebruiken we dagelijks. Jij ook. Jij gebruikte al een paar keer de uitdrukking; “ah..daar komt de aap uit de mouw”. Niet letterlijk gebeurd, maar toch waar (ho..niet in mijn geval, maar dat even terzijde). Mensen gebruiken bijna dagelijks beeldspraak. Dat is eigen aan taal, eigen aan poëzie.
Uiteraard waren het geen wetenschappers en uiteraard schreven ze geen geschiedenis zoals wij dat doen. Voor hen was geschiedenis geen zaak die op zichzelf waarde had. Het stond in dienst van de ideologie, de godsdienst. Hun geschiedschrijving was daarom wat men tegenwoordig propaganda noemt.
Maar dat die mensen niet geloofden in het waarlijk en letterlijk gebeurd zijn van hun verhalen is baarlijke nonsens.
Uiteraard wisten ze ook van beeldspraak, metaforen, vergelijkingen, parables, symboliek, hyperbolen, ironie, allegoriën. Wanneer Jezus het heeft over wijn in oude of nieuwe wijnzakken doen heeft hij het niet over wijn. En iedereen weet dat de goede herder geen letterlijke schaapherder is en 'hij nodigt mij aan tafel voor het oog van de vijand' niets met een letterlijk feestmaal te maken heeft. Een verhaal als Job of Jona is duidelijk een literaire fantasie om te filosoferen.
Maar wanneer het evangelie verhaalt van het genezen van zieken, het luwen van een storm op het meer, het lopen op water, de opstanding van Jezus, zijn hemelvaart, dan zijn dat toch echt allemaal dingen die zowel voor de schrijvers als de gelovigen van alle eeuwen letterlijke geschiedenis geweest. Lukas begint zijn evangelie zelfs door op te merken dat hij onderzoek heeft verricht
"om u te overtuigen van de betrouwbaarheid van de zaken waarin u onderricht bent." Dit laat doorslaggevend zien dat er iets niet klopt in je redenering.
Frank C schreef:Reref schreef:Maar weer even later laat je horen dat je gelooft in ‘De God van de Bijbel, de God van Pascal, de God van Abraham, Isaac, Jacob, David, Jozua, Mischa, Jozef, Jezus....’
Ja en ??
Dat doe jij namelijk helemaal niet. Heb je die link naar Pascal gelezen die ik je gaf? Pascal, net als al die gelovigen vóór hem, geloofde in bovennatuurlijke wonderen, hij vatte die bijbel letterlijk op.
Frank C schreef:Reref schreef:Dit antwoord is in het licht van al het andere wat je zegt een volkomen misleidende uitspraak.
Je schrijft dit omdat je het zelf niet begrijpt.
Want je schrijft:
Reref schreef:Abraham geloofde wel degelijk in een God die magische krachten had, in Genesis 15 bijvoorbeeld vraagt hij God om een bewijs om Gods beloften te kunnen geloven en dat wordt hem gegeven via 'magische krachten'. Zo geloofden ook al die andere figuren die je erbij haalt, tot aan Pascal toe. Je voegt er aan toe dat Het joodse idee van God geen vrucht is van filosofische bespiegelingen, maar voortkomt uit een onmiddelijk religieus besef. Maar dit staat direct in verband met het feit dat de joodse God een God van wonderen –oftewel in moderne taal een God van magische krachten- is, zoals bijvoorbeeld in het lied van Mozes aan de Schelfzee bezongen wordt. Hetzelfde geloof in Gods wonderwerking wordt uitgedrukt in je uitspraak: Mijn geloof in God is niet gebaseerd op een abstract idee van God, maar op het besef van een uiterst sterke goddelijke wil waaraan de geschiedenis onderworpen is. Het verhaal van de joodse uittocht uit Egypte is in de joodse Tenach het voorbeeld bij uitstek van die goddelijke wil die de geschiedenis onderwerpt. Axxyanus merkte hierover terecht het volgende op: Dat is toch de god die voor mirakels zorgt? En zonet schreef je nog dat je god niet over magische krachten beschikt. Verhelder dat even voor me, wil je.
Bij deze:
Verschijnselen van magie, tovernarij, mirakels is heidens en kenmerkend voor de niet –bijbelse religies in de oudheid. De bijbel keert zich daar juist tegen...
Voorts wil ik een aantal citaten (niet los gezien van de context) je niet onthouden:
Deuteronomium 18: 9-14.In Deuteronomium staan uitspraken die Mozes het volk mee wilde geven voordat ze het beloofde land in wilde trekken.
“Wanneer u in het land komt dat de HEER, uw God, u geven zal, mag u de verfoeilijke praktijken van de volken daar niet navolgen. Er mag bij u geen plaats zijn voor mensen die hun zoon of dochter als offer verbranden, en evenmin voor waarzeggers, wolkenschouwers, wichelaars, tovenaars, bezweerders, en voor hen die geesten raadplegen of doden oproepen. Want de HEER verafschuwt mensen die zulke dingen doen, en om die verfoeilijke praktijken verdrijft hij deze volken voor u. U moet volledig op de HEER, uw God, gericht zijn. Ook al luisteren de volken in het land dat u in bezit zult nemen wel naar wolkenschouwers en waarzeggers, ú heeft de HEER, uw God, dat verboden.”(NBV-vertaling)
In deze tekst verbiedt God de Israëlieten zich in te laten met de “verfoeilijke” praktijken. Ook staat er dat God zulke dingen verafschuwt. In dit vers uit de Bijbel komen veel verschillende dingen naar boven;
• kinderen offeren (om de toekomst veilig te stellen of te weten wat er gaat gebeuren)
• waarzeggen
• wolkenschouwen
• wichelen
• toveren
• bezweren
• geesten raadplegen
• doden oproepen
“Al deze dingen zijn de Heer een gruwel” (NBG-vertaling)
In het Oude Testament komt Mozes aan het hof al tovenaars tegen. In Exodus 7:11 staat dat deze tovenaars hetzelfde kunnen als wat Mozes kan. Ook in de geschiedenis van Daniël (Daniël 4:4) in Babylon komen tovenaars of magiërs voor. Ze proberen de droom van de koning te verklaren, maar het lukt hen niet. Daniel daarentegen lukt het om de droom te verklaren.
Ook in het Nieuwe Testament staan een aantal voorbeelden van tovenaars. Ook deze tovenaars staan niet in één lijn met God. Ook zij putten de kracht niet uit God maar uit andere dingen. In Handelingen lezen we over Simon de tovenaar. Handelingen 8: 9 t/m 13 “Voordien had een zekere Simon in de stad magie bedreven en de bevolking versteld doen staan. Hij beweerde over bijzondere gaven te beschikken, en iedereen, van groot tot klein, keek vol ontzag naar hem op omdat ze werkelijk meenden dat de grote macht van God in hem zichtbaar werd. Hij boezemde de bevolking ontzag in omdat hij hen geruime tijd verbaasd had met zijn magische kunsten. Maar toen Filippus hen door zijn verkondiging van het koninkrijk van God en de naam van Jezus Christus tot geloof had gebracht, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen. Ook Simon aanvaardde het geloof, en na zijn doop bleef hij voortdurend bij Filippus; en hij stond versteld van de tekenen en de machtige wonderen die hij zag gebeuren.”
Het bijzondere van dit gedeelte is dat Simon een tovenaar was die mensen versteld deed staan. Maar dat de wonderen die Filippus deed nog veel bijzonderder waren. Wat ook naar voren komt, is dat de mensen in de stad waar Simon was, ervan overtuigd waren dat de krachten die Simon had, van God kwamen. Maar later blijkt dat Simon zich ook bekeerd en laat dopen. Hieruit blijkt dat de krachten die Simon gebruikte toch niet de krachten van God waren, maar die van het kamp aan de overzijde. Deze gebeurtenis die beschreven is in de Bijbel laat zien hoe satan zich voor kan doen als een engel van het licht. (2 Korinthe 11:14).
Ik ontken niet dat het hebreeuwse geloof anders was dan het babylonische, egyptische of griekse geloof, maar ze hadden allemaal het geloof in de bovennatuurlijke wonderwerking. Het gekke is dat jij het zelf juist naar voren haalt: Mozes (of Aäron) doet in de kracht van zijn God dezelfde toverkunstjes als de Egyptische tovenaars, maar overtroeft ze. Filippus doet net zoals Simon de Magiër wonderwerken, maar nóg imposanter. Het verschil is dus niet dat de magie/wonderwerking ontbreekt in het bijbelse geloof, dat men daar helemaal niet aan doet, of dat alles als verbeelding wordt opgevat, maar dat het bijbelse geloof pretendeert dat haar eigen wonderwerking groter en beter is, terwijl het de magie van de anderen afdoet als een gruwel, als onzin of (later) als de werking van Satan. Hoezeer het geloof van de heidenen en van de joden van een zelfde wereldbeeld uitgaan kun je goed opmaken uit de redeneringen die men doet in het verhaal van Jona, of wanneer Paulus en Barnabas in Griekenland rondlopen en voor Zeus en Hermes worden aangezien.
Je ontweek overigens op de passage die ik je voorlegde in te gaan: Abraham vraagt in Genesis 15 om een
teken waaraan hij zeker weten kan dat wat hem door God beloofd is ook zal geschiede. Hij krijgt daarop een bovennatuurlijk wonder te zien. Dat wonder móet letterlijk worden opgevat, want anders anders is het uiteraard helemaal geen teken en heeft het geen enkele werkelijke overredingskracht.
En nog een paar citaten:
Maleachi 3:5a : “Ik zal tot u ten gerichte naderen; Ik zal een snelle aanklager zijn tegen de tovenaars”
Exodus 22:18: “Een tovenares zult u niet in leven laten.”
2 kronieken 33:6 “Ja, hij deed zijn zonen door het vuur gaan in het bal Ben-hinnom en liet zich in met toekomstvoorstellingen, waarzeggerij en toverij, en stelde bezweerders van doden en van geesten aan. Hij deed veel, dat kwaad is in de ogen des heren en krenkte hem daardoor.”
Maar al deze bepalingen zetten in het geheel geen streep door Gods wonderwerkingen, zoals bliksem uit de hemel die Elisa bestelt om soldaten ermee te doden, of die Elia nodig heeft om een altaar te laten ontsteken, of het altaar van Abraham dat God zelf ontsteekt, of al de wonderen die de Israelieten in de woestijn meemaken. Het zijn slechts bepalingen die de priesters opmaken om hun eigen religie af te bakenen, hun macht vergroten en het alleenrecht van hun bestaan te verzekeren en concurrentie zoveel mogelijk tegen te staan. Het wordt zelfs voor je uitgespeld en je lepelt de tekst zelf op:
"U moet volledig op de HEER, uw God, gericht zijn" is de achterliggende gedachte,
niet dat er helemaal geen bovennatuurlijke werkingen zouden zijn.
Frank C schreef:Reref schreef:Veel later in de discussie komt Lanier namelijk met de opmerking: Volgens mij heeft de Exodus nooit plaatsgevonden. En hierop krijgt hij van Bartholomeus deze theatraal verontwaardigde reaktie: Daar zakt m'n broek echt van af. Lanier heeft hier al meer dan 2000 posts geplaatst, is zelfs moderator, en denkt dan daarmee nog iets nieuws te vertellen aan 2 posters die, zoals uit elke post van hen blijkt, de bijbel duidelijk niet als historisch verslag zien. Heeft hij niets gelezen en loopt hij helemaal leeg – met zijn sumerian soap story - enkel omdat hij het woordje Leviticus heeft zien staan? Weet hij dan nog niet dat er buiten de ultraorthoxie geen theoloog te vinden is die zal zeggen dat het boek Exodus reële geschiedenis beschrijft?
En op deze reaktie schrijf jij:
Frank C schreef:
@Bartholomeus.
Een groot applaus voor je geweldige posting.
Ik deel 100 % je mening.
Hoe in vredesnaam kun jij geloven in een God wiens sterke wil de geschiedenis bepaalt en tezelfdertijd geloven dat die geschiedenis van de uittocht zelfs helemaal niet plaatsgevonden heeft?
De reactie van Bartholomeus is er precies een waarmee ik volledig kan instemmen.
Je vertelt niets nieuws en ook niets schokkends. De auteurs wilden Israël een grootse geschiedenis meegeven die passend bij Gods uitverkoren volk. En een van de hoogtepunten is het verhaal van de Uittocht.
Bovendien is verbeelding wel degelijk in staat om de wereld, de geschiedenis van mensen te beïnvloeden.
Met dat laatste ben ik het eens. Hitler en zijn ideologen inspireerden hun volk ook tot idiote overtuigingen een uitverkoren en superieur Herrenvolk te zijn. Maar zolang het verbeelding is is het om precies te zijn ten eerste grote bullshit.
Maar als jij denkt dat de bijbelschrijvers te werk gingen zoals Tolkien of Mika Waltari het deed dan maak je je bovendien schuldig aan iets wat ieder ander tegenwoordig juist zo goed begrijpt: dat je juist in de schoenen van het verleden moet gaan staan om oude teksten goed te kunnen begrijpen, niet met jouw moderne denken op die teksten gaan lezen en beweren dat ze oorspronkelijk zo bedoeld waren. Dat loopt uit op baarlijke nonsens.
Bovendien blijft het vreemd dat jij je vertrouwen stelt op een door de mens gemaakte fantasie. Het is menselijk te hopen tegen beter weten in, en van alles te fantaseren waaraan je je vastklampt, maar eeuwenlater nog eens een psalm maken waarin je vertrouwen uitspreekt in een God die ooit bepaalde wonderen heeft verricht, terwijl je weet dat die verhalen maar beeldspraak zijn, blijft uiterst vreemd.
Het gaat dus niet om historie, als waar gebeurd; LETTERLIJK, maar als verhaal, als verbeelding om aan te spreken, zoals bij mij het geval is, of helemaal niet, zoals bij jou. Jammer dan.
Alweer: ik kan juist volledig met je meegaan door de bijbel als een verhaal te lezen dat kan inspireren, op dezelfde manier als ik naar een film kijk, de Titanic bijvoorbeeld en geïnspireerd word door the full gospel van
My Heart Will Go On. Maar geef mij nu eens hier een eerlijk antwoord op: is God onderdeel van die verbeelding? Of geloof jij letterlijk in het bestaan van een wezen dat in de bijbel God genoemd wordt?
Frank C schreef:reref schreef:Wat betreft je theïsme blijft er uiteindelijk geen enkele twijfel over bestaan. Je spreekt duidelijk uit dat je een besef hebt van een door en door personalistische opvatting van God (van een relatie) tussen twee personen, tussen een "ik"en een "Gij". Dat heet theïsme,
Een specifieke vorm van Theïsme . Ja en?
Een relatie met je verbeelding lijkt me een beetje raar.
Zo wordt ik wel geïnspireerd door het verhaal van de hobbits, maar zou het zeer raar zijn te zeggen dat ik een relatie met Gandalf of Frodo heb. Dat ik
vertrouwen heb in Gandalf. Zoiets kan uiteraard niet, omdat hij niet letterlijk bestaat en zijn wonderbaarlijke krachten maar verzinsels zijn.
Frank C schreef:Reref schreef:en maken die eerste reakties van je toen iemand je voor een vermoedelijke theïst uitmaakte onbegrijpelijk.
Onzin, Reref. Je bent bevooroordeeld of je leest niet goed.
Nee, Frank C. Jij bent zelf van af het begin onduidelijk geweest. Je hebt niet de moeite genomen om ons meteen vanaf het begin te zeggen dat je de bijbel als verbeelding leest. Zoals wij alle griekse mythen ook kunnen lezen. Had je dat gedaan dan was er volstrekt geen enkel misverstand ontstaan.
Frank C schreef: Ik hoef als gelovige helemaal niet God te bewijzen en al helemaal niet wetenschappelijk/ empirisch. Hoe kan men nu een godsbeeld van God als persoon empirisch weerleggen. Absurd, Reref. Daarom vind ik die reactie van jou en Vroon onzinnig.
Kijk, hier ga je mooi draaien. Het feit dat je de bijbelverhalen ontmaskert als verbeelding
is namelijk het bewijs dat een God als persoonlijk wezen empirisch weerlegd is: er bestaat geen enkele reden voor om die te veronderstellen, wanneer er alle reden voor is om te veronderstellen dat de bijbelverhalen verbeelding van de mens zijn.
Nu doe je net of je het niet hoeft uit te zoeken of die God waar de bijbel het nu over heeft een werkelijk bestaand gegeven is of enkel een onderdeel van de menselijke verbeelding. Alsof het onmogelijk zou zijn zoiets te onderzoeken. Dit is het punt waar je door het ijs zakt.
Ik geloof er namelijk niets van dat jij God opvat als verbeelding. Zou je dat namelijk doen, dan zou je je met stelligheid als atheïst uitspreken en met dezelfde verontwaardigdheid die Bartho aan de dag legde toen het ging over de Exodus reageren met: hoe zou je zo dom kunnen zijn dat te veronderstellen wanneer ik het zo duidelijk heb gemaakt dat het een zaak van de verbeelding is! Maar dat doe je niet. Je blijft stiekem geloven in een letterlijke God. Maar je durft dat ook niet openlijk uit te spreken, want je zou er geen boe of bah over kunnen zeggen, want je hebt net de bijbel neergezet als een boek vol met de verbeelding van de mens.
Jaja, noem onze vraag maar onzinnig. Blijkbaar is dat het enige antwoord van iemand die in onzinnig tegenstrijdig denken muurvast zit.
Frank C schreef:Reref schreef:
Frank C schreef:
Een religieus begrip van God is gebaseerd op een persoonlijke relatie. En dit religieus begrip is te vinden in het Jodendom en het Christendom. Het antwoord op de vraag wie en wat God is en zelfs het feit van Zijn bestaan berusten voor Christenen op de persoon en de geschiedenis van Jezus.
Je beseft niet dat dit helemaal geen antwoord is op P.Vroon. Vroon en alle vrijdenkers
willen weten of jij een relatie hebt met een extern bestaande, levende persoon, of bedoelt te zeggen een relatie te hebben met een bepaald boek, met een bepaalde gedachtenwereld.
Spreek jij namens alle vrijdenkers ?
Voor de vrijdenkers die aan dit topic meededen ja, die wekenlang hun best gedaan hebben om erachter te komen. De duidelijkheid van Vroons woorden laat niets te wensen over.
Frank C schreef:Het gaat mij om het verhaal als religieuze verbeelding. Daarom zei ik in eerdere postings met de vraag aan mij ‘in welke God jij gelooft, ik antwoordde; ‘Lees dan de bijbel. Deze verhalen zijn religieuze verbeelding en dat doet niets af aan deze verhalen. Integendeel ze zijn betekenisvoller en waardevoller geworden. Juist omdat ze hun godsbesef met beelden verwoorden, met verbeelding.
Maar dit antwoord is nog steeds ontwijken. Je geeft me geen antwoord op de specifieke vraag die ik honderd maal gesteld heb: hoort de God van de bijbel dan ook tot de verbeelding? Zo ja, waarom leg je dat niet uit, waarom zeg je dat niet duidelijk, waarom noem je je niet een atheïst, waarom moet ik het met wekenlang discussiëren met jou uit jou wringen voordat ik eindelijk het antwoord krijg dat je alles inderdaad leest als
verbeelding?
Zo niet, waarom is de rest wel verbeelding maar God weer niet?
Frank C schreef:Nee, Reref. Ik neem de verhalen SERIEUS, dus NIET letterlijk.
OK, ik begrijp het verschil.
En ik (en ook Bartholomeus niet ) verwijs deze verhalen al helemaal NIET naar het ‘rijk der fabelen’. Het zijn jouw woorden.
Natuurlijk verwijs jij ze naar het rijk der fabelen. Maar fabelen, sprookjes en fantasieverhalen zijn producten van de verbeelding die je SERIEUS kan nemen. Dat zie ik best wel in. Maar jij van jouw kant moet ook serieus nemen dat ik opgemaakte geschiedenis en opgemaakte personages zoals Jahweh, fabels noem en dat jij daar echt niet onderuit kan. Dat moet jij kunnen inzien.
Deze religieuze verbeelding neem ik serieus, om anders lezen, gaat het, als overlevering, als een eenheid, als religieuze verbeelding. Neem het verhaal van Noach en de ark. Er zijn leuke films over gemaakt, terwijl iedereen weet dat het een verhaal van ‘verbeelding’ is. Of er ooit een zondvloed is geweest in het Eufraatgebied (hoogstens als materiaal voor verbeelding) of niet; het doet NIETS af aan het verhaal.
Jazeker doet het wel af aan het verhaal. De hele lering van dat het letterlijk God was die het als straf over de aarde deed komen kan ik naast me neerleggen. Het was verbeelding van de mens van millennia geleden. Daar ben ik allang bovenuit gegroeid. Natuurcatastrofes gebeuren niet als straf voor menselijk gedrag.
Ik snap helemaal niet wat jij nu zo serieus moet nemen in dat bijbelverhaal. Voor mij is het kinderachtig, en is de ethiek die er uit spreekt volstrekt verwerpelijk.
Dat is misschien iets wat je van mij kunt leren.

Ik heb ooit toen ik nog een gelovige was over het zondvloedverhaal dit commentaar gegeven:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/2a.htm#zondvloed (Let op: in mijn commentaren ben ik zelden of nooit bezig geweest met de vraag of ze letterlijk waar zijn. Ik begreep net als jij dat dat bijzaak is).