De profetie van Daniël

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Ik ben bekend met de profetie

Geheel
9
38%
Gedeeltelijk
8
33%
Vaag van gehoord
7
29%

Totaal aantal stemmen: 24

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Lanier je wordt een ondergeschoven kindje dwz. ik schenk weinig aandacht aan je
ik behoor sorry te zeggen ,maar niet getreurd ,ik denk er echt aan.en trek gerust nogeens aan de bel, maar je ziet ik heb het ook druk.

Beste allemaal
Het is ook zo dat de interpretatie betreffende de 70 jaarweken al gemeengoed was bij ons ver voordat Prof furuli, met goede argumenten betreffende Artaxerxes zijn 20ste regeringsjaar kwam, dus al die tijd hebben wij een profetie moeten verdedigen die niet contemporain liep met de traditionele versie van de oude geschiedenis

NL die veschilde dus ongeveer 20 jaar en degenen onder ons dat weten wat voor impact een profetie en zeker een messiaanse profetie moet hebben, alsook wat voor ondersteuning hij moet hebben uit de Bijbel en vooral de bijbelgedeelten die voor de vervulling geschreven zijn, en dan nog er komt zomaar een academisch onderzoek van 20 jaar om een Bijbel alinea goed te keuren VB. Bij de dode zeerollen heeft het 40 jaar geduurd, en nog onderzoekt men met de toenemende kennis en de vindingen van apperatuur om ouderdom te meten.
om kort te sluiten...
Dus al die tijd zijn wij en de meeste kerken opgezadeld met een profetie die geen wetenschappelijke ondersteuning heeft , voor veel kerken een doodzonde
De prof furuli heeft het dus opgelost, de traditionele chronologie beschikte niet over genoeg gegevens en die werden ook verkeerd geïnterpreteerd.
Ja ik had ook uit de JG kunnen stappen, onder het voorwendsel,” jullie weten het ook niet” en id. zijn er veel personen op die grond vertrokken.
Je ziet maar wat geduld op kan leveren
En beschouw de waarschijnlijkheid eens om in een keer een aantal jaren voor een bijzondere gebeurtenis te noemen wat precies uitkomt, waaronder een aantal aspecten gekoppeld aan jaren die ook uitkomen
Een 1 op 1 miljoen zou ik zeggen
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

antoon schreef: om kort te sluiten...
Aangezien het nu wel duidelijk is voor iedereen dat het OT een verzameling mythische verhalen is :evil3: , kunnen nu, de Tora, de Bijbel en de Koran in de bieb op de plank 'sprookjes voor volwassenen' !

Groetjes van Antoon. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De prof furuli heeft het dus opgelost, de traditionele chronologie beschikte niet over genoeg gegevens en die werden ook verkeerd geïnterpreteerd.
Vergeet je niet te vermelden dat professor Furuli JG'er is? Heeft de beste man een andere keus dan bevestiging zoeken voor de ideeën van de JG'ers?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Dat zal zo wezen , Ik heb er nooit onderzoek naar gedaan maar als jij dat zegt,zal ik het niet tegenspreken.
De prof is een JG. zou ook heel goed passen bij het onderzoeken dat veel getuigen tot een tweede natuur gemaakt hebben, maar het gaat om uitkomsten van onderzoek,en hij zal nog meer mensen tot zijn beschikking hebben waaronder ook criticie, buiten dat
er zijn meer argumenten voor de regering van Artaxerxes (LONGIMANUS = LANGE ARM) deze uitdrukking (LONGIMANUS) zal ik meer gebruiken om verschil te maken met andere xerxessen, een soort geheugensteuntje

http://www.thesecretofeternallife.com/s ... minge.html
beschouw verschillende argumenten waaronder oa. generaal Themistocles

Generaal Themistocles (c.525-471): Atheense militaire commandant
Afbeelding

Geschiedschrijvers__________Gebeurtenis____________________________________jaartal
_________________________Themistocles slag bij Salamis_____________________ 480 voor GT.
Thucydides _______________ Themistocles bezoekt Artaxerxes ___________________ 473 voor GT
_________________________ Themistocles gaat de taal leren____________________ 473/472

dit is contemporain met een regering van Artaxerxes die begon in 475 en het bezoek van Themistocles.
Thucydides generaal en geschiedschrijver
Afbeelding
Laatst gewijzigd door antoon op 27 mar 2009 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

1 Egypte
2 Syrië
3 babylon
4 medio perzie
5 Griekenland
6 Romeinse wereldrijk
7 Engels Amerikaanse wereld rijk

7 Wereldrijken dus 5 zijn er gekomen
1 is er (Romijnse wereldrijk) die was er op dat moment
1 komt er nog (Engels Amerikaans wereldrijk) voor Johannes moest hij nog komen

Lanier schreef

Sorry dat ik even weer tussen beide kom. Maar ik snap echt niet waar je deze gegevens vandaan haalt.
Syrië was geen land maar een gebied
je hebt gelijk ik bedoelde Asyrië , verder kom ik er nog op terug
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

je hebt gelijk ik bedoelde Asyrië
Ik neem aan dat je bedoelt Assyrië.

Waarom niet Mesopotamië? Sargon de Grote wordt namelijk algemeen erkend als de stichter van het eerste wereldrijk (24e eeuw v. Chr). Het Assyrische Rijk bestond pas rond 2000 v. Chr.
Laatst gewijzigd door lanier op 27 mar 2009 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Graag zie ik een uiteenzetting waaruit duidelijk blijkt dat het echt om deze Rijken gaat en waarom andere Rijken ervoor niet in aanmerking komen.
schreef Lanier
Ik hoop dat je mij even tijd gunt ,ik werk eraan
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Lanier
Johannes leefde in de tijd van Rome, de engel sprak "een is er "Rome dus.
nu kunnen we terug en vooruit extrapoleren, gaan we vooruit dan komt de Anglo Amerikaanse wereldmacht na het rijk van Rome, en uitspruitsel, de heilige roomsche rijk waarvan de stad Rome de hoofdzetel was er regeerde over Europa, dus dat sluit het Mongoolse rijk uit, Bijbels gezien dan.

extrapoleren we terug dan blijver er 5 wereldmachten over
Grieks rijk
Perzisch rijk
Babylon
Assyrië
Egypte

Messopotamie valt dus uit de boot ., het was buiten dat toch niet echt een expansief imperialistisch rijk dat grote banden had met de bijbel ,behalve ABRAHAM dan

Openbaring 17
1 En één van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij en zei: „Kom, ik zal u het oordeel tonen over de grote hoer valse religie , die op vele wateren zit, regeringen 2 met wie de koningen der aarde hoererij hebben bedreven,concordaat en andere verbintenissen tussen kerk en staat terwijl zij die de aarde bewonen, dronken werden gemaakt van de wijn van haar hoererij.”de regeringen vonden het prima
3 En hij voerde mij in [de kracht van de] geest weg naar een wildernis. En ik zag voorts een vrouw,de valse religie dus die op een scharlakengekleurd wild beest zat, dat vol was van lasterlijke namen en dat zeven koppen en tien horens had. 4 En de vrouw was getooid met purper en scharlaken en versierd met goud en
edelgesteente en parels, en in haar hand had zij een gouden beker, die vol was van walgelijkheden en de onreinheden van haar hoererij. 5 En op haar
voorhoofd was een naam geschreven, een mysterie: „Babylon de Grote, de moeder van de hoeren en van de walgelijkheden der aarde.” 6 En ik zag dat de
vrouw dronken was van het bloed der heiligen en van het bloed van de getuigen van Jezus.

Toen ik haar nu zag, verwonderde ik mij met grote verwondering. 7 Daarop zei de engel tot mij: „Waarom hebt gij u verwonderd? Ik zal u het mysterie
zeggen van de vrouw en van het wilde beest dat haar draagt en dat de zeven koppen en de tien horens heeft: 8 Het wilde beest dat gij gezien hebt, was, volkerenbond maar is niet, en toch staat het op het punt uit de afgrond op te stijgen, en het moet de vernietiging tegemoet gaan. En wanneer zij die op de aarde wonen,
zien hoe het wilde beest was, maar niet is en toch tegenwoordig zal zijn,volkerenbond werd VN zullen zij zich vol bewondering verbazen, maar hun namen zijn sedert de grondlegging der wereld niet op de boekrol des levens geschreven.

9 Hier komt het aan op de intelligentie die wijsheid heeft: De zeven koppen betekenen zeven bergen,wereldmachten waarop de vrouw gezeten is.
10 En er zijn zeven koningen: vijf zijn gevallen, één is er hier dient men goed op te letten, johannes leefde in de tijd van het romijnse wereldrijk, de andere is nog niet gekomen, maar als hij gekomen is, moet hij een korte tijd blijven. De Amerikaanse wereldmacht die een korte tijd blijft omdat wij in de tijd van het einde leven
11 En het wilde beest dat was maar niet is, is ook zelf een achtste [koning], achtste koning is dus de VN Hier dient men goed op te letten op de volgende bijbel regel en wel "spruit uit," maar spruit voort uit de zeven, en het gaat de vernietiging tegemoet.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

antoon schreef:De zeventigste (jaar)week

En na 62 (jaar)weken (+ 7 jaarweken) (dus na 27 n.Chr.) zal de Messias uitgeroeid (gekruisigd) worden, terwijl er niets tegen Hem is; en het volk (Titus met zijn leger) van de vorst (het Romeinse Rijk - Het Vierde Beest), die komen zal, zal (in het jaar 70) de stad (Jeruzalem) en het heiligdom (Tempel) te gronde richten, maar zijn einde zal zijn in de overstroming (476 n.C.); en tot einde (der tijden, Jezus wederkomst) toe zal er strijd zijn; .... En hij (de vorst - het herleefde Romeinse Rijk) zal velen (natien) het verbond (vredesakoord) versterken (bevestigen, bekrachtigen), één (jaar)week (lang)..." Zou deze laatste jaarweek aanvangen op de 1e dag na het Sabbatsjaar 1993/94.
De zeventigste (jaar)week kwam op 29 gt uit en geen 27
zie de berekening op mijn site

http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/menu6.html

Afbeelding
Met verwijzing naar dit topic kom ik hier weer terug op die 70 jaarweken van Daniël. Ik vraag je in dat topic waarom je op het jaar 33 en een tijdsperiode van 3,5 jaar uitkomt. Ik begrijp het wel: je wil dat graag vanwege die Jehovagetuigeinterpretatie van de 70 jaarweken van Daniël.

Waar de meeste christenen uit het Johannesevangelie concluderen dat het optreden van Jezus drie jaar lang was, heb jij precies 3½ jaar nodig, om de 69ste week van Daniël in tweeën te kunnen splitsen. Voor het gemak fantaseren de Jehovagetuigen ook even dat de tweede helft van die 7 jaar precies op het tijdstip van de bekering van Cornelius uitkomt. Wat een geweldige rekenaars die JG-experts!

De reden dáárvan schijnt jou te ontgaan, want jouw eigen uitleg van de 70 jaarweken van de JG is foutief: de onschuldige gezalfde die omkomt sterft volgens de bijbeltekst na de 69ste week, niet na de 70ste. Daarom kan er in de door jouw gekwote tekst ook zo'n hysterische laatste zin staan, waarin wordt gespeculeerd dat die laatste jaarweek in 1993/94 wel eens zou kunnen zijn aangevangen. De JG hebben nog die laatste week nodig, en die kan er jammergenoeg niet meteen na de dood van Jezus achteraan geplakt worden, aangezien het einde van de wereld na die week komt, en dat einde is niet gekomen. Men heeft daarom, -net als alle evangelische christenen-, een onbepaalde 'tijd der heidenen' ingelast, die op een gegeven moment, niemand weet wanneer, ophoudt, waarna die laatste 70ste jaarweek opeens zal beginnen en in vervulling zal gaan. Een hopeloze verkrachting van de profetie, maar ja, je moet toch wat wanneer je profetieën eenvoudig niet kloppen. :wink:

Maar jouw schema loopt nog op een andere manier vast: na die 69 jaarweken zou de messias volgens de bijbeltekst moeten worden omgebracht, maar jullie laten hem volgens het schema dat je geeft 3,5 jaar eerder sterven! Hoe zit dat precies?

Wanneer je het schema beter bestudeert zie je nog een volgende fout: je zet er 490 jaar boven, maar eronder verdeel je het onder in 49 jaar en 434 jaar. De onderste telling is juist, maar bij elkaar opgeteld geeft het maar 483 jaar (=69 jaarweken). Die laatste 7 jaar van Daniël zou nog in de toekomst moeten liggen.
Volgens mij levert 455 voor de jaartelling + 483 jaar niet het jaar 33 op, maar een sterfdatum van Jezus in het jaar 28, zoals ook in de door jou aangehaalde quote wordt gesuggereerd. Dat geeft een geboortedatum van ong. 5 voor de jaartelling, uitstekend aansluitend op de reguliere geschiedenisinterpretatie waar Herodes sterft in 4 voor de jaartelling.
Staat het echter voor jou vast dat het sterfjaar van Jezus het jaar 33 was (zoals ik nu uit dat topic kan opmaken), dan moet het vertrekpunt van de 70 jaarweken van Daniël (483 jaar eerder dus) het jaar 450 voor de jaartelling zijn, niet 455 zoals je aangeeft. Graag er nog even goed op rekenen. :wink:
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ik heb inmiddels jouw site erop nagekeken, http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/menu6.html en begrijp nu beter hoe jij tot deze vreemde berekeningen kunt komen: de vertaling van de Jehovagetuigebijbel wijkt volkomen af van de vertaling van alle andere bijbels.

Hier de JG bijbel zoals die op jouw site staat:

24 zeventig weken ( is 490 jaar) zijn vastgesteld over uw volk en over uw heilige stad, om de overtreding te doen eindigen en aan zonde een eind te maken en verzoening te doen voor dwaling en om voor onbepaalde tijden rechtvaardigheid in te voeren en een zegel te drukken op visioen en profeet, het einde van het wetsverbond en om het Heilige der Heiligen te zalven.

25 En gij dient te weten en het inzicht te hebben [dat] er vanaf het uitgaan van [het] woord om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op Messías [de] Leider, zeven weken, alsook tweeënzestig weken, (is 483 jaar) zullen zijn. Ze zal terugkeren en werkelijk herbouwd worden, met een openbaar plein en een gracht, maar in de druk der tijden.

[26] En de stad en de heilige plaats zullen door het volk van een leider die komt, ten verderve worden gebracht. En het einde ervan zal door de vloed zijn. En tot [het] einde zal er oorlog zijn; datgene waartoe besloten is, is verwoestingen.

27 En hij moet [het] verbond voor de velen één week (7 jaar lang) van kracht laten blijven; en op de helft van de week zal hij slachtoffer en offergave doen ophouden '

Het vreemdste is dat jij de eerste zin van vers 26 (zie hieronder vetgedrukt) schijnt weg te laten. Is dat opzettelijk? Want in dat vers staat juist dat de gezalfde na 69 weken zal worden vermoord.

NBV:

24 Zeventig weken zijn vastgesteld voor je volk en je heilige stad, voordat aan de overtredingen een einde komt en de zonden zijn afgesloten, voordat het wangedrag is vergolden en eeuwige gerechtigheid is gebracht, voordat het profetisch visioen bezegeld is en het allerheiligste gewijd.

25 Je moet weten en begrijpen: Vanaf het ogenblik waarop het woord is uitgegaan dat Jeruzalem hersteld en weer opgebouwd zal worden tot het tijdstip waarop een gezalfde vorst verschijnt, zullen zeven weken verstrijken; en het herstel en de wederopbouw van de stad, met pleinen en wallen en al, zal tweeënzestig weken duren, en het zal een tijd van verdrukking zijn.

26 Na de tweeënzestig weken zal een gezalfde worden vermoord, zonder dat iemand het voor hem opneemt. Het volk van een toekomstige vorst zal verderf brengen over de stad en het heiligdom. Hij zal zijn einde vinden in een overstroming. Tot aan het einde van de strijd zullen er verwoestingen zijn, zoals is vastgesteld.

27 Hij zal een sterk bondgenootschap sluiten met velen, één week lang. De helft van de week zal hij offers noch gaven laten brengen, en boven op het altaar zal een verwoesting brengende gruwel te zien zijn, totdat het aangekondigde einde van die verwoestende kracht komt.’

NBG-vertaling:

24 Zeventig weken zijn bepaald over uw volk en uw heilige stad, om de overtreding te voleindigen, de zonde af te sluiten, de ongerechtigheid te verzoenen, en om eeuwige gerechtigheid te brengen, gezicht en profeet te bezegelen en iets allerheiligst te zalven.

25 Weet dan en versta: vanaf het ogenblik, dat het woord uitging om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op een gezalfde, een vorst, zijn zeven weken; en tweeënzestig weken lang zal het hersteld en herbouwd blijven, met plein en gracht, maar in de druk der tijden.

26 En na de tweeënzestig weken zal een gezalfde worden uitgeroeid, terwijl er niets tegen hem is; en het volk van een vorst die komen zal, zal de stad en het heiligdom te gronde richten, maar zijn einde zal zijn in de overstroming; en tot het einde toe zal er strijd zijn: verwoestingen, waartoe vast besloten is.

27 En hij zal het verbond voor velen zwaar maken, een week lang; in de helft van de week zal hij slachtoffer en spijsoffer doen ophouden; en op een vleugel van gruwelen zal een verwoester komen, en wel tot aan de voleinding toe, en waartoe vast besloten is, dat zal zich uitstorten over wat woest is.

Willibrordvertaling:

24 Voor uw volk en voor uw heilige stad is een duur van zeventig weken
vastgesteld om aan de misdaad en de zonde een eind te maken,
om de ongerechtigheid uit te boeten, om eeuwige gerechtigheid te brengen, de openbaringen van de profeten te benadrukken en het hoogheilige te zalven.

25 Prent dit goed in uw hoofd:
vanaf het ogenblik waarop het woord gesproken werd over de terugkeer uit de ballingschap en de herbouw van Jeruzalem, tot aan het optreden van de uitverkoren vorst, zullen er zeven weken verlopen;
eenmaal herbouwd met pleinen en wallen zal de stad tweeënzestig weken lang zo blijven. Maar in de moeilijke tijd

26 na die tweeënzestig weken zal een gezalfde gedood worden zonder dat iemand hem opvolgt.
De stad en het heiligdom zullen verwoest worden door het leger van een vorst die komt en zijn einde zal vinden in een vloed van rampen. Maar tot aan het einde zal er volgens het besluit een verwoestende oorlog plaatsvinden.

27 Met velen zal hij een sterk verbond aangaan gedurende één week.
Op de helft van die week zal hij een einde maken aan de slacht- en spijsoffers en op de vleugel de gruwel van de verwoesting plaatsen,
totdat de vernietiging, waartoe besloten is, zich aan de vernieler voltrekt.’

CEV:
24 God has decided that for seventy weeks your people and your holy city must suffer as the price of their sins. Then evil will disappear, and justice will rule forever; the visions and words of the prophets will come true, and a most holy place will be dedicated.

25 You need to realize that from the command to rebuild Jerusalem until the coming of the Chosen Leader [Or “a chosen leader.” In Hebrew the word “chosen” means “to pour oil (on someone's head).” In Old Testament times it was the custom to pour oil on a person's head when that person was chosen to be a priest or a king.] it will be seven weeks and another sixty-two weeks. Streets will be built in Jerusalem, and a trench will be dug around the city for protection, but these will be difficult times.

26 At the end of the sixty-two weeks the Chosen Leader will be killed and left with nothing [Or: “no one will take his place.”] A foreign ruler and his army will sweep down like a mighty flood, leaving both the city and the temple in ruins, and war and destruction will continue until the end, just as God has decided.

27 For one week this foreigner will make a firm agreement with many people, and halfway through this week he will end all sacrifices and offerings. Then the “Horrible Thing” that causes destruction will be put there. And it will stay there until the time God has decided to destroy this one who destroys.

ASV:
24 Seventy weeks are decreed upon thy people and upon thy holy city, to finish transgression, and to make an end of sins, and to make reconciliation for iniquity, and to bring in everlasting righteousness, and to seal up vision and prophecy, and to anoint the most holy.

25 Know therefore and discern, that from the going forth of the commandment to restore and to build Jerusalem unto the anointed one, the prince, shall be seven weeks, and threescore and two weeks: it shall be built again, with street and moat, even in troublous times.

26 And after the threescore and two [=62] weeks shall the anointed one be cut off, and shall have nothing: and the people of the prince that shall come shall destroy the city and the sanctuary; and the end thereof shall be with a flood, and even unto the end shall be war; desolations are determined.

27 And he shall make a firm covenant with many for one week: and in the midst of the week he shall cause the sacrifice and the oblation to cease; and upon the wing of abominations [shall come] one that maketh desolate; and even unto the full end, and that determined, shall [wrath] be poured out upon the desolate.

--------------------------------------------------------

Het is mogelijk dat je het niet zo nauw neemt: 3½ jaar na de 62 jaarweken is ook nog steeds na die 62 jaarweken.

Maar let op: onmiddellijk na deze woorden staat dat de stad en de tempel verwoest zal worden. Dat kan niet pas in het jaar 70 zijn, maar moet allemaal geperst worden meteen nadat die gezalfde is vermoord. Want vers 27 vervolgt weer met dat hij (=de vijandige machtshebber) een verbond sluit met de joden dat 7 jaar stand zal houden. En op de helft van die week zal hij de offerdienst verbieden en een gruwel der verwoesting (=afgodsbeeld) neerzetten in de tempel. Vers 27 vertelt dus over dezelfde tijd als vers 26. En vers 26 spreekt over het einde.

Jouw commentaar in rood op je site slaat kant noch wal:
zeventig weken ( is 490 jaar) zijn vastgesteld over uw volk en over uw heilige stad, om de overtreding te doen eindigen en aan zonde een eind te maken en verzoening te doen voor dwaling en om voor onbepaalde tijden rechtvaardigheid in te voeren en een zegel te drukken op visioen en profeet, het einde van het wetsverbond

Nee, dit duidt niet op het einde van het wetsverbond, maar op de voleinding van alles, hetgeen je ook meteen zelf zou kunnen opmerken indien je ooit maar eens ook wat andere bijbelvertalingen dan de JGvertaling erop naslaat:

-het einde van de straf voor de joodse afvalligheid, duidelijk iets wat volgens de christenen nooit in vervulling is gegaan
-uiteindelijke verzoening over het joodse volk, iets wat volgens de christenen juist helemaal niet vervuld is
-de volledige vervulling van Daniëls profetie, iets wat helemaal niet uitgekomen is in de tijd van Jezus.
-om aan zonde een eind te maken: daar is nooit en tenimmer een eind aan gekomen.
-'eeuwige gerechtigheid' ingevoerd, je mag beweren dat dit allemaal met Jezus is gekomen, maar dat is eenvoudig wensdromen. Er is in de wereld nooit eeuwige gerechtigheid ingevoerd.

Vreemd gekronkel lees ik ook in jouw uitleg van vers 27:

27 En hij moet [het] verbond (is Abrahamitisch verbond dat voor het natuurlijke Israel eindigde met de doop van Cornelius) voor de velen één week (7 jaar lang) van kracht laten blijven; en op de helft van de week (is de marteldood van Jezus 33 na GT.) zal hij slachtoffer en offergave doen ophouden'

Je spreekt jezelf in de uitleg van dit vers danig tegen: je bedoelt dat Jezus het verbond met de joden vanaf zijn verschijning op aarde nog 7 jaar van kracht laat zijn, [maar -zoals alle bijbelvertalingen laten zien- er staat dat de vijandige machtshebber een verbond met velen maakt dat 7 jaar lang van kracht blijft, aangezien Antiochus IV 7 jaar regeerde; indien het op Gods verbond met het joodse volk zou slaan, zou er zoiets staat als met 'jouw volk', niet enkel 'met velen'], én tegelijkertijd zeg je dat Jezus na 3½ jaar de offerdienst zal doen ophouden. Maar dat laatste staat gelijk aan de invoering van wat christenen het nieuwe verbond noemen. Je kunt niet het ene invoeren en het andere nog steeds van kracht laten zijn.
Jezus heeft overigens nooit die offerdienst doen ophouden; die ging gewoon door tot aan de verwoesting van de tempel, tientallen jaren later.

Zeer vreemd vind ik die JG verwijzing steeds naar Cornelius. De profetie van de 70 jaarweken krijgt bij de Jehovagetuigen dus de 'geweldige climax' van de doop van Cornelius! Hoezeer kan men de profetie van Daniël nog erger misverstaan. De climax van deze profetie is juist de voleinding van alles.
Cornelius klopt overigens ook al niet, want de bijbel laat weten dat Filippus al eerder een heiden doopte, een Ethiopiër, en nog eerder Samaritanen doopte.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Andere bewoordingen maar niet echt verschil , mogelijk was je op het verkeerde been gezet door het donkerrood gedrukte, dat had ikzelf ingevoegd om te verduidelijken,heb ik overigens vermeld.
NWV
24 zeventig weken zijn vastgesteld over uw volk en over uw heilige stad, om de overtreding te doen eindigen en aan zonde een eind te maken en verzoening te doen voor dwaling en om voor onbepaalde tijden rechtvaardigheid in te voeren en een zegel te drukken op visioen en profeet, en om het Heilige der Heiligen te zalven.

JOUW VERTALING
24 Zeventig weken zijn vastgesteld voor je volk en je heilige stad, voordat aan de overtredingen een einde komt en de zonden zijn afgesloten, voordat het wangedrag is vergolden en eeuwige gerechtigheid is gebracht, voordat het profetisch visioen bezegeld is en het allerheiligste gewijd.

NWV
25 En gij dient te weten en het inzicht te hebben [dat] er vanaf het uitgaan van [het] woord om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op Messías [de] Leider, zeven weken, alsook tweeënzestig weken, zullen zijn. Ze zal terugkeren en werkelijk herbouwd worden, met een openbaar plein en een gracht, maar in de druk der tijden.

JOUW VERTALING
25 Je moet weten en begrijpen: Vanaf het ogenblik waarop het woord is uitgegaan dat Jeruzalem hersteld en weer opgebouwd zal worden tot het tijdstip waarop een gezalfde vorst verschijnt, zullen zeven weken verstrijken; en het herstel en de wederopbouw van de stad, met pleinen en wallen en al, zal tweeënzestig weken duren, en het zal een tijd van verdrukking zijn.

NWV
[26] En de stad en de heilige plaats zullen door het volk van een leider die komt, ten verderve worden gebracht. En het einde ervan zal door de vloed zijn. En tot [het] einde zal er oorlog zijn; datgene waartoe besloten is, is verwoestingen.

JOUW VERTALING
26] En de stad en de heilige plaats zullen door het volk van een leider die komt, ten verderve worden gebracht. En het einde ervan zal door de vloed zijn. En tot [het] einde zal er oorlog zijn; datgene waartoe besloten is, is verwoestingen.

NWV
27 En hij moet [het] verbond voor de velen één week van kracht laten blijven; en op de helft van de week zal hij slachtoffer en offergave doen ophouden '

JOUW VERTALING
27 En hij moet [het] verbond voor de velen één week (7 jaar lang) van kracht laten blijven; en op de helft van de week zal hij slachtoffer en offergave doen ophouden '
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ontgaat het je nog steeds dat je de eerste zin van vers 26 weglaat?Of staat die er niet in de vertaling van de Jehovagetuigen? Ik heb die tekst in mijn vorige post steeds vetgedrukt.
er is ook nog een heel belangrijk tweede verschil, daarover later meer.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Vers 25:

1) Er is wel degelijk een groot verschil in vertaling: De NBV is correct "Vanaf het uitgaan van het woord dat Jeruzalem hersteld en weer opgebouwd zal worden".
Met het woord dat uitging wordt namelijk het woord dat van God uitging bedoeld (net als in vers 23), niet het decreet dat afgekondigd werd door de Perzische vorst. Oftewel het duidt op de profetie die Jeremia kreeg.

2)"tot op de Messias", is een onmogelijke vertaling. In de tijd van Daniël kende men dit begrip Messias nog helemaal niet.
De vertaling moet eenvoudig luiden: "tot op een gezalfde vorst", oftewel een koning die door God is uitverkoren.
De masoreten hebben in de hebreeuwse tekst aan weerszijden van de woorden zeven zevens (zeven jaarweken) strepen gezet, waarmee men wilde aanduiden dat het om twee gescheiden perioden gaat. Eén van 7 jaarweken, 49 jaar, tot op de gezalfde vorst Cyrus die de joden terug laat gaan naar Jeruzalem en de fundamenten legt voor de nieuwe tempel, en een periode van 62 jaarweken, 434 jaar, die leidt tot de komst van een vorst (Antiochus IV) die Jeruzalem, het joodse volk en de tempel ten verderve zal brengen.
In oa de NBV, de NBG en Willibrordbijbel komt dit heel goed tot uiting. Wat de Jehovagetuigevertaling en bijbelinterpretatie van dit vers betreft vraag ik jou: waarom staat er in dit vers die onderverdeling 7 jaarweken en 62 jaarweken? Waarom niet enkel 69 jaarweken? Hoe kan het tot op de komst van de messias zowel 49 jaar zijn alsook 434 jaar?

26
En na 62 jaarweken (dus 434 jaar na het tijdstip dat Jeremia de profetie kreeg) zal een gezalfde gedood worden: dit doelt op de hogepriester Onias III, exact net zoals in hoofdstuk 11. Alweer kan het niet op de Messias slaan, aangezien dit begrip helemaal niet bestond in de tijd van Daniël, zeker niet in de tijd waarin jij Daniël plaatst. Bovendien maakt het NT overduidelijk dat niemand afwist van een messias die moest sterven, iets wat onmogelijk het geval zou kunnen zijn indien de Jehovagetuigevertaling de juiste is.

27
Hij zal een sterk bondgenootschap sluiten met velen, één week lang. De helft van de week zal hij offers noch gaven laten brengen, en boven op het altaar zal een verwoesting brengende gruwel te zien zijn, totdat het aangekondigde einde van die verwoestende kracht komt.’

Deze 'hij' is niet de messias, die is namelijk volgens de tekst net ter dood gebracht, maar de vijandelijke vorst. Hier wordt exact op dezelfde zaken gezinspeeld als in Daniël 11: 31, oftewel op de ontwijding van de tempel door Antiochus IV. Het is de tijd van de 70ste jaarweek, oftewel de 7 jaren lang durende eindtijd voorafgaande aan de voleinding van alles (Daniël 12).
Het gaat hier beslist niet om 'het (goddelijke) verbond' (oude of nieuwe, het door Jezus ingeluide nieuwe verbond is overigens een 'eeuwig verbond, geen verbond voor 7 jaar), maar om een bondgenootschap tussen Antiochus en de regerende klasse van joden.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Zoals je opgemerkt hebt bestaat mijn interpretatie uit 2 gedeelten van drie en een halve jaarweek de eerste halve jaarweek, waarin de bediening van Jezus had ik al bij de andere topic beargumenteerd met 4 Pacha’s waardoor die drie en een half jaar moeten kloppen . Om de interpretatie kracht bij te zetten, nu dan de andere halve jaarweek, stel nu eens dat er niets van klopt en dat het BV, 10 jaar in werkelijkheid is inplaats van 3,5 jaar dan kan de interpretatie in de kast, graag wil ik dat met beschikbare geschiedenis gegevens bespreken.

Als we eerst het Bijbel verslag nemen en uitgaan van 14 Nissan 33 tot de herfst van 36, want zo moet het plaatje eruit zien voor de laatste jaarweek.
Dan zien we dat we zeer weinig chronologische eikpunten beschikbaar in handelingen tot de bekering van Cornelius hebben, dus we moet even verder kijken dan onze neus lang is, dan valt het op, dat aansluitende op de gebeurtenissen Jacobus gedood wordt door Herodes Agrippa en Petrus gevangen gezet wordt
Aha, nu kunnen we terug extrapoleren van af Agrippa I
Agrippa werd koning in 37 GT over het gebied van zijn oom Filippus, de goede koning stierf en had geen zonen Caligula gaf hem begin 37 direct na de dood van Tiberius dat rechtsgebied en maakte hem tevens koning.
Niet lang daarna kreeg hij het gebied van Heriodes Antipas 39 GT volgens de reguliere geschiedenis, de arrestatie van Petrus nog voor het Pacha van 39 of mogelijk 38 past heel aardig in het plaatje, want zoals ik opmerkte de bekering van Cornelius moet voor die tijd geweest zijn eind 36 GT.en ik wil ook extra onder de aandacht brengen dat er minstens een jaar tussen de bekering van Cornelius en de arrestatie van Petrus moet zitten, de bijbel spreekt nog over meer dan een jaar van verschillende handelingen, dus dan wordt het eind 37 , of meer waarschijnlijk begin 38 zeer dicht in betreffende Agrippa ,
Handelingen 11
26 en toen hij hem had gevonden, bracht hij hem naar Antiochíë. Zo gebeurde het dat zij een heel jaar lang met hen in de gemeente bijeenkwamen en aan een aanzienlijke schare onderwijs gaven, en het was voor het eerst in Antiochíë dat de discipelen door goddelijke voorzienigheid christenen werden genoemd.
hij kan inmiddels recht hebben om Galileers op te pakken omdat dat aan zijn rechtsgebieden toegevoegd werd!!! (de apostelen waren Galileers) DIT onderzoek naar Herodes Agrippa zet ik in ieder geval verder, ik kom ook op je argumenten voor de interpretatie die jij ondersteund terug, zoals een hoge priester inplaats van Jezus, even geduld .

Afbeelding

Afbeelding

Daniel 9
24 Zeventig weken zijn vastgesteld over uw volk en over uw heilige stad, om de overtreding te doen eindigen en aan zonde een eind te maken en verzoening te doen voor dwaling en om voor onbepaalde tijden rechtvaardigheid in te voeren en een zegel te drukken op visioen en profeet, en om het Heilige der Heiligen te zalven.

zo staat het in de bijbel NWV , ik weet even niet wat ik vergeet?
49 jaar, tot op de gezalfde vorst Cyrus die de joden terug laat gaan naar Jeruzalem en de fundamenten legt voor de nieuwe tempel, en een periode van 62 jaarweken, 434 jaar, die leidt tot de komst van een vorst (Antiochus IV) die Jeruzalem, het joodse volk en de tempel ten verderve zal brengen.
Kan je dat ook op het jaar precies weergeven zoals ik dat doe,
begin punt jaartal (markeren)
eindpunt ook jaartal (markeren)
de halve jaarweken beargumenteren met Bijbelse en geschiedenis gegevens en precies uitkomen ,kan je een schema maken
kan je extrapoleren vanuit de geschiedenis, en ik kan nog even doorgaan, dit zeg ik niet om te jennen of te treiteren, geloof mij op mijn woord.
Jij hebt theologie gestudeerd ,en naar ik meen ook deze interpretatie ,ok. Ik zeg er niets van want jij bent begonnen met een meer dan serieuze benadering bij je studie neem ik aan uit je woorden.
Ik heb ook de Bijbel bestudeerd meer vanuit een andere invalshoek en meer gericht op de inhoud. Waarbij de Bijbel de Bijbel moet verklaren.
Geloof mij, ik voel mij er ook niet onverdeeld prettig bij om je tegen te spreken, maar ik vind het onderwerp te ernstig.
2)"tot op de Messias", is een onmogelijke vertaling. In de tijd van Daniël kende men dit begrip Messias nog helemaal niet.
Messias kan ook vertaald worden met gezalfde ,de joden waren bekend met het begrip
David was ook een gezalfde
Saul werd ook gezalfd
Cyres de Pers in zekere zin ook ,hij was gezalfd om de wil van God te volbrengen

Wat de Jehovagetuigevertaling en bijbelinterpretatie van dit vers betreft vraag ik jou: waarom staat er in dit vers die onderverdeling 7 jaarweken en 62 jaarweken? Waarom niet enkel 69 jaarweken? Hoe kan het tot op de komst van de messias zowel 49 jaar zijn alsook 434 jaar?
de 7 weken waren voor de herbouw van de muren en eventueel wat nog restte aan de tempel, de bijbel geeft alleen niet aan dat het werk klaar was.wij gaan er vanuit dat die 7 weken voldoende waren.
27
Hij zal een sterk bondgenootschap sluiten met velen, één week lang. De helft van de week zal hij offers noch gaven laten brengen, en boven op het altaar zal een verwoesting brengende gruwel te zien zijn, totdat het aangekondigde einde van die verwoestende kracht komt.’
Deze 'hij' is niet de messias, die is namelijk volgens de tekst net ter dood gebracht, maar de vijandelijke vorst. Hier wordt exact op dezelfde zaken gezinspeeld als in Daniël 11: 31, oftewel op de ontwijding van de tempel door Antiochus IV. Het is de tijd van de 70ste jaarweek, oftewel de 7 jaren lang durende eindtijd voorafgaande aan de voleinding van alles (Daniël 12).
Het gaat hier beslist niet om 'het (goddelijke) verbond' (oude of nieuwe, het door Jezus ingeluide nieuwe verbond is overigens een 'eeuwig verbond, geen verbond voor 7 jaar), maar om een bondgenootschap tussen Antiochus en de regerende klasse van joden.
Ik vind te weinig theologische ,schriftuurlijke en geschiedkundige onderbouwing aan de intepretatie.

verder zijn er meer kerken die uitgaan van de intepretatie dat de profetie naar/bij Jezus uitkomt al ben ik het er niet met allemaal mee eens
http://www.sign2god.com/folders/Uitleg-70-jw.html

http://74.125.77.132/search?q=cache:kWu ... nl&ct=clnk[/url]

http://74.125.77.132/search?q=cache:buS ... nl&ct=clnk
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Rereformed schreef:Ontgaat het je nog steeds dat je de eerste zin van vers 26 weglaat?Of staat die er niet in de vertaling van de Jehovagetuigen? Ik heb die tekst in mijn vorige post steeds vetgedrukt.
Graag antwoorden op deze post.
Born OK the first time
Plaats reactie