De onenigheid in het moderatorteam was de directe reden om tijdelijk het forum offline te zetten. Er was teveel informatie om in één keer te verwerken, en om de zaken goed op een rijtje te kunnen zetten was er even een pauze nodig.
Maar er waren uiteraard meer redenen. De belangrijkste is de omgang met andersdenkenden, en dit is een algemeen probleem. Het is het probleem dat men in het vuur van de discussie soms het respect lijkt te verliezen voor de mens met een andere mening. Voor mij persoonlijk zijn gelovigen - want daar gaat het meestal om - geen vijanden van mij. Het zijn geen criminelen, imbecielen of idioten, simpelweg vanwege het feit dat ze in god geloven. Ik heb enkel en alleen een meningsverschil met deze mensen. Dat is alles!
Voor mij was dit altijd al een heikel punt. Maar voor sommigen was het punt zo heikel dat de discussies met antitheïsten (of vermeende antitheïsten) de vorm aan leken te nemen van een klopjacht. De criticasters van (van buiten) het Freethinker Forum richten bijna altijd hun aandacht op de soms felle benadering van christenen, moslims of andere gelovigen, maar ze zitten er tóch naast. Er was óók onverdraagzaamheid jegens antitheïstische uitingen. Dit zijn ook meningen. Misschien moet men tóch eens leren dat we hier slechts bezig zijn met debateren. Het is geen oorlog.
Omdat ik als één van de initiatiefnemers degene ben die vaak wordt aangesproken vanwege hetgeen er op dit forum plaatsvindt, heb ik voor deze keer de vrijheid genomen om dit statement te maken. Wat men ermee doet moet men zelf weten. Uiteraard proberen we de vrijheid van meningsuiting, zoals altijd, tot in misschien wel het extreme te handhaven. Dus evangelisten en antitheïsten

Vriendelijke groet.