siger schreef:Voor mij, en ik ben vermoedelijk niet de enige, is de seculiere samenleving een samenleving die levensbeschouwelijk pluralistisch is, en bestuurlijk neutraal.
Een bestuurlijk neutrale samenleving bestaat niet, tenzij je de democratie afschaft.
In de documentaire prutsen zowel Habermas, Taylor als Gray aan het begrip "seculiere samenleving". Dat leidt tot overbodige verwarring, of mist. Bijvoorbeeld (ik ben tot 17'38'' geraakt, verder ga ik echt niet):
Wat beschouw jij onder prutsen?
Habermas stelt dat in de "post-seculiere samenleving" (griezelwoord) de religie een rol zal spelen, wánt het blijkt dat het aantal religieuze mensen niet vermindert.
Mijn commentaar: het system van een seculiere samenleving hangt niet af van het aantal gelovigen, maar van de vraag of zij willen samenleven met anderen. Zoals Devious al onmiddellijk had gesteld, je kan best een seculiere samenleving hebben met niets dan gelovigen.
Samenleven met anderen kan altijd, onder welke voorwaarden dan? En onder welke voorwaarden willen atheïsten met gelovigen samenleven? Worden die voorwaarden in een democratie niet gedicteerd door de meerderheid van stemmen? Wat is op dit moment de grootste partij?
Taylor stelt: mensen bedoelen gewoonlijk met secularisatie twee dingen, nl dat religie zich terugtrekt uit het publieke domein, en dat er een achteruitgang is in religieuze praktijk en overtuiging. Een theorie die zegt dat seculariteit automatisch tot deze twee leidt blijkt niet te kloppen. Er zijn nieuwe godsdiensten, dus het beeld is diverser. Mijn commentaar: welke theorie? Van wie? Essentieel is dat de religie zich terugtrekt uit het publieke domein, statistieken over religieuze praktijk zijn niet zo belangrijk. Ik gun elk individu zijn persoonlijke overtuiging, zolang ze andere mensen in hun waarde laten.
Schitterend. Laat ik bij het laatste beginnen. Je verwerpt statistieken als onbelangrijk en daarmee de status die religieuze praktijk heeft in een land. Met de ogen dicht ziende proberen te zijn. Welke theorie, is voor jouw niet belangrijk, sterker nog, je kijkt de film geeneens af. De film ging over die nieuwe theorie. Alweer verwerp jij iets a-priori om vervolgens commentaar te dumpen.
"Zolang ze andere mensen in hun waarde laten", welke waarde bedoel jij eigenlijk? Laten we het eens omdraaien, uitgaande van een democratie, welke partijen mogen gelovigen wel of niet stemmen? Of geld het meerderheidsbelang ineens niet meer voor religieuse mensen?
Je doet net of het niet uitmaakt hoeveel religieuse mensen er in een land zijn, maar dan kom je toch wel in het gedrang met het idee van een democratie.
Siger schreef:Gray stelt: voor secularisten betekent de seculiere staat een staat zonder religieuze identiteit. Dat is fout, want het komt allemaal van religie, en die is niet aan het afsterven. Alles komt van het christendom: Augustinus onderscheidde al de stad van God en de stad van de mens! Het gaat zelfs terug naar Jezus die zei "betaal aan de keizer wat des keizers is..." Dus het onderscheid tussen de spiritiele en de wereldlijke realiteit is een christelijke erfenis.
Mijn commentaar: ik ben te dom voor zinnen waar het woord "identiteit" in voorkomt. Augustinus beschouwde de aardse stad als een stad van zondaars die door de stad van god overwonnen moest worden. Net niet seculier dus. Hier de wortels van het begrip seculariteit in zoeken is bij zijn haar getrokken.
Beste Siger, weer jij ga je helemaal voorbij aan het punt dat wordt gemaakt. Gray beweert in deze zin dat het moderne westerse denken geïnspireerd is door het bouwen van een betere maatschappij. In alles wat onze cultuur propageert horen we de woorden "vooruitgang", "vernieuwt", "beter". Vanwaar dit idealisme? Natuurlijk is het middeleeuws christendom niet seculier. Maar daar blijft jouw retoriek haken, het gaat daar niet om. Het gaat erom dat Gray, Taylor stellen dat we wat betreft dit "verbeteringsdenken"sterk beïnvloed zijn door het christendom. Onze "identiteit" wordt niet bepaalt door een spontaan opborrelende gedachte maar door ons verleden.
Daarover staan nog wat argumenten voor je klaar waar je tot nu toe nog niet op in bent gegaan.