Hete Hangijzers 3 dec: Schepping en evolutie

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Locutus schreef:
Rene TE schreef:Locutus: mijn enige punt is, dat de wetenschap geen volledig beeld van de werkelijkheid geeft.
Maar dat beweert toch ook niemand? :?
Wetenschap kan nu nog niet alles verklaren en zal sommige dingen waarschijnlijk nooit kunnen verklaren. We weten dus een heleboel niet. Nou en?
Ik snap niet welk punt je hier wil maken. Dat er ruimte is voor het bestaan van een God? Natuurlijk is daar ruimte voor (als je perse wil), maar wat is dat anders dan een 'God of the gaps'?
Precies.
Anders gezegd: wat is dat anders dan een God die steeds verder verwijderd is van het beeld wat de bijbel ons geeft.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

antoon schreef: ALS DIT GEEN SPAGAAT IS ,DAN IS ER NERGENS EEN SPAGAAT.
De ultieme spagaat , rest mijn bewondering voor hem uit te spreken , dat hij de discussie aanging .
Beste Antoon,

Mijn waardering voor het feit dat je jezelf afzijdig houdt. Want Rene krijgt zoveel op zich afgestuurd dat hij hulptroepen in moet huren. Waarschijnlijk zullen zijn Hete Hangijzer-vrienden wel willen helpen, maar op voorhand hoop ik dat hij het zelf doet. Het bovenstaande wat jij geschreven hebt, is natuurlijk per definitie waar.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Rereformed schreef:. . . Als ex-christen kan ik enkel opmerken dat er niets verder verwijderd is van het bed van een christen dan mensen beschouwen als vijanden en jezelf als superieur zien boven andersdenkenden.
Rereformed,

Jou zal ik niet de plicht opleggen om wat aan onderbouwing te doen, maar mijn verbazing kan je hopelijk plaatsen als ik ook dit langs zie komen:
http://www.bibliaonline.com.br/asv+dutch/rm/12 schreef:Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
Dat schuift het probleem inderdaad onbegrijpelijk ver weg van het bed van de (ex-)christen.
Mocht Stefan Paas af en toe nog eens langs komen, dan ben ik ondanks mijzelf nieuwsgierig naar het combineren van zijn logische constructie die uiteindelijk alle kwaad laat wegvloeien, met deze uitspraak die het tegendeel stelt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

heeck schreef:...dan ben ik ondanks mijzelf nieuwsgierig naar het combineren van zijn logische constructie die uiteindelijk alle kwaad laat wegvloeien, met deze uitspraak die het tegendeel stelt.

Roeland
Uiteraard wemelt het in het christelijk geloof van de contradictoire zaken. Dat bewijst maar weer eens te meer dat God ver boven ons uit gaat. :wink:
Maar het lijkt me niet dat Rene TE van al deze zaken nu rekenschap hoeft te geven.

Een logische constructie voor sommige christenen is het denkbeeld van de eeuwige hel afwijzen (uiteraard als niet-bijbels :wink: ), en de wraak/vergelding van God duiden als 'de uiteindelijke vernietiging van het kwaad (en Gods tegenstanders)'. Ene Nunc op het GKV-forum bracht die positie eens naar voren. Maar is er niet vanavond juist een Hete Hangijzer avond over dit onderwerp? De trein maar in en een vraag stellen. :lol:
Born OK the first time
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Rene

kan inderdaad beter worden gevraagd hoe hij zich een ziel voorstelt die zo los staat van de wetenschap dat hij de wetenschap in deze achterstelt bij zijn bijbel.

Dat stelde hij in een bij dit topic door hemzelf opgegeven artikel.
Zijn antwoorden en de diepgang daarvan zijn een goede maatstaf voor het mee beoordelen van zijn andere redeneringen.

Roeland
PS
Rereformed,
Je miste de clou: een christen kan makkelijk zo goed en zacht zijn omdat het nemen van wraak etc. aan zijn heere is uitbesteed.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Rene TE

Bericht door Rene TE »

Hallo vrije denkers,
de afgelopen dagen waren een beetje druk, en ik heb even zitten broeden op een laatste reactie. Een rondje antwoorden kost al snel een uur en dat zit er de komende dagen niet meer in.

Allereerst: dank voor jullie bijdragen. Ik had wat negatieve verslagen gehoord over dit forum, maar ik vond de discussie in het algemeen heel aardig. Een aantal keren is vanuit de Freethinkers ingegrepen om de discussie zuiver te houden. Wel merk ik, dat het lastig is om de grote lijnen vast te houden, nogal wat onderwerpen gaan ten onder in detaillisme. Dat is deels het gevolg van het ‘format’ dat mijn verschijnen op dit forum met zich meebracht: het werd tien tegen een of daaromtrent, waarbij de tien allemaal een eigen onderwerp inbrengen.

Het punt waar mijn lezing in Delft over ging, is dat er geen tegenspraak hoeft te zijn tussen wetenschap en geloof. Daar zijn velen van jullie het niet mee eens, en jullie zijn niet de enigen. Aan de andere kant, er zijn heel veel wetenschappers, christelijk en seculier, die dit ook menen. Mijn lezing was in eerste instantie bedoeld om het (overwegend christelijke) publiek te laten zien dat er evolutie heeft plaatsgevonden op aarde, en daarnaast dat dit niets afdoet aan de betrouwbaarheid van de bijbel. Over het eerste zijn we het hier wel eens, dat jullie het tweede niet accepteren verbaast mij niet heel erg.

Wat mij opviel tijdens de discussies is, dat veel FT’ers net zo zwart/wit denken als jonge aarde creationisten. Er is ook een grote overeenkomst in argumentatie (op sommige punten, natuurlijk) tussen iemand als Richard Dawkins en Ken Ham (Creation Museum, VS). Over de bijbel, bijvoorbeeld, die ik of letterlijk moet lezen, of moet verwerpen. Probleem is natuurlijk wat ‘letterlijk lezen’ inhoudt. Ik heb er een aantal keren op gewezen dat wat wij – met onze 21e eeuwse blik – als de letterlijke betekenis zien, lang niet altijd is wat de oorspronkelijke lezers er in zagen. Veel FT’ers lijken de bijbel te zien als een dictaat van God. Daarmee gaan ze voorbij aan het feit dat de bijbel nooit zo is gezien. Al millennia lang houden joodse en later christelijke deskundigen zich bezig met het zoeken naar de betekenis. De basis blijft gelijk, bijvoorbeeld het grote gebod: Gij zult de heer uw God liefhebben (…) en uw naaste als uzelf. Verder is er een lange traditie van lezen en interpreteren, om te zien welke boodschap dit boek heeft voor de lezer in diens tijd en context. En nee, dat betekent niet dat de bijbel in elke richting te buigen is, wel dat je ‘m niet kunt lezen als de gebruiksaanwijzing van je videorecorder: knopje A doet dit, knopje B doet dat.
Wie die traditie verwerpt moet dat zelf weten, maar de manier waarop Dawkins/Ham de bijbel hanteren (alsof een boek alleen maar betekenis kan hebben als het in alle gevallen absolute uitspraken doet, als een wet van Meden en Perzen) heeft niets te maken met de manier waarop het overgrote deel van de gelovigen z’n bijbel gebruikt.

Een ander punt dat ik inbracht, is het defensieve in een aantal van jullie posts. Desgevraagd ontkenden een aantal van jullie aanhangers van het positivisme te zijn, maar jullie gedragen je vaak wel zo. Alsof de wetenschap ons alles gaat vertellen. Ik denk van niet, dat mag je ook niet vragen van de wetenschap. Die doet uitspraken binnen bepaalde kaders, over bepaalde fenomenen. Dat is ontzettend nuttig, maar ik denk dat niemand op deze lijst z’n partnerkeuze strikt wetenschappelijk zal willen aanpakken. Toch willen jullie met alle geweld dat liefde een wetenschappelijk aantoonbaar feit is. Waarom eigenlijk?
Steven J. Gould kwam met het idee dat sommige eigenschappen niet adaptief zijn, maar simpelweg een bijverschijnsel van de evolutionaire ontwikkeling (http://en.wikipedia.org/wiki/Spandrel_(biology). Maar wanneer ik voorzichtig opmerk dat altruïsme wellicht een uit de hand gelopen biologische aanpassing is, levert dat verontwaardigde reacties op. Nee, altruïsme zal en moet een biologische aanpassing zijn, in z’n totaliteit. En dan komen er allerlei verwijzingen (Hamilton regel, een post die beschrijft hoe je prima altruïstisch kunt zijn nadat je je hebt voortgeplant). Maar het gaat er niet om te beschrijven waar oplossingen zijn gevonden, het gaat om de vraag waarom we het normaal vinden dat iemand z’n leven waagt voor een wildvreemde.

Nog een opmerking: met enige regelmaat werden opmerkingen van mij op de meest negatieve manier die mogelijk is uitgelegd. Als ik iets niet goed beantwoord heb, dan wil ik dat blijkbaar niet, en meer van dat soort opmerkingen. Af en toe werd dat ook weer door forumleden rechtgezet, maar het tekent een beetje de sfeer: die vent gelooft in God, dat kan niet goed zijn. Dat is jammer.

Het grote probleem in de discussie is natuurlijk, dat ik uitga van het bestaan van een bovennatuurlijke wereld. Dan komt de vraag: bewijs dat dan! Maar de impliciete eis is, dat dit bewijs wordt geleverd binnen wetenschappelijke criteria. Alleen hanteert de wetenschap uitgangspunten die het bestaan van het bovennatuurlijke bij voorbaat uitsluiten. Dat is een prima uitgangspunt om wetenschap te bedrijven, maar in een discussie over het bovennatuurlijke is het wel een beetje lastig.
Ik heb één keer een voorbeeld geleverd van wat ik als een bovennatuurlijke samenloop van omstandigheden zie, en ik snap best dat jullie dit geen bewijs vinden. Aan de andere kant, niet alles in deze wereld is wetenschappelijk te bewijzen. Maar er zijn ook andere typen bewijzen. Wat wel eens wordt gebruikt zijn de termen ‘proof’ (wetenschappelijk bewijs) en ‘evidence’, sterke aanwijzingen, op niet-wetenschappelijke manier verkregen. Jullie eisen proof, maar alles wat ik zou kunnen geven is ‘evidence’. Idem in de vergelijking tussen godsdiensten, ook daar zul je geen proof vinden, alleen evidence (dit is overigens een apart Heet Hangijzer, dus misschien moet je daar heen, Erik).

Ik geloof in de God van de bijbel omdat ik weet dat ik Hem ontmoet heb, ervaar dat Hij er is en datzelfde zie ik in het leven van mensen om mij heen. Geen van die mensen (ikzelf incluis) is volmaakt, overigens. Dit is voor mij allemaal evidence. Waanbeelden en zelfbedrog? Tjsa, we vertrouwen allemaal een beetje op ons verstand, en misschien is het niet accepteren van bovennatuurlijke zaken wel een waanbeeld. Wanneer iemand met MS uit een rolstoel opstaat na gebed, weet de biomedicus in mij dat MS op en neer kan gaan. Wanneer diezelfde persoon na zes jaar nog steeds uit haar rolstoel is, vindt de godgelovige in mij dat toch wel een sterk punt en de biomedicus kan het niet verklaren.

Ik zie in de wetenschap geen enkele aanleiding mijn houding ten opzichte van God of de bijbel fundamenteel te veranderen. Natuurlijk, in sommige zaken krijg je nieuwe inzichten. Fantastisch toch? En ik ben niet de enige, in het boek dat Cees Dekker begin december promootte (Geleerd & gelovig, uitg Ten Have) staan 22 wetenschappers, waaronder 3 Spinoza-laureaten, die vertellen over hun geloof in God.
Mijn meningen – nogmaals – zijn niet in beton gegoten. Ik meen dat het Rereformed was die er trots op was dat zijn inzichten in het beton van de wetenschap zaten. Wel, ik heb een aantal jaartjes meegedraaid in de wetenschap, en volgens mij kom je niet ver wanneer je meningen in beton zitten en er alleen met de krachtigste betonboor uit vrijgezet kunnen worden. Sterker nog, bij iedere afwijkende observatie moet je de Nobelprijs zien schitteren – waarna het in 99,99 procent van de gevallen toch een meetfout bleek.

Nou ja, ik vond het boeiend eens met jullie van gedachten te wisselen. Het spijt mij wanneer ik niet alle vragen naar tevredenheid heb kunnen beantwoorden. Soms kon dat eenvoudigweg niet, maar ook ontbrak ook simpelweg de tijd om overal op in te gaan.
De komende dagen ben ik druk met de controle van de eindredactie van ‘Gevormd uit Sterrenstof’, een boek van mij dat als het goed is begin februari verschijnt. De lezing in Delft was zo’n beetje op de inhoud van dit boek gebaseerd – maar in het boek kan ik natuurlijk meer kwijt dan in 40 minuten lezing.

Het ga jullie allen goed!

Rene (die nog steeds TE is)
kan een atheïst vrij denken over God?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Rene TE schreef:Hallo vrije denkers,
de afgelopen dagen waren een beetje druk, en ik heb even zitten broeden op een laatste reactie. Een rondje antwoorden kost al snel een uur en dat zit er de komende dagen niet meer in.
Ik heb lang zitten wachten op je volgende reactie. Ik kan me voorstellen dat je het heel druk hebt, maar de afscheidsreaktie die je hier geeft vind ik een beetje teleurstellend. Je schrijft opnieuw wat je al diverse malen eerder hebt opgemerkt, en gaat nog steeds niet concreet in op de probleemstellingen die je zijn voorgelegd.
Allereerst: dank voor jullie bijdragen. Ik had wat negatieve verslagen gehoord over dit forum, maar ik vond de discussie in het algemeen heel aardig. Een aantal keren is vanuit de Freethinkers ingegrepen om de discussie zuiver te houden. Wel merk ik, dat het lastig is om de grote lijnen vast te houden, nogal wat onderwerpen gaan ten onder in detaillisme. Dat is deels het gevolg van het ‘format’ dat mijn verschijnen op dit forum met zich meebracht: het werd tien tegen een of daaromtrent, waarbij de tien allemaal een eigen onderwerp inbrengen.
Tsja, het forummen is een kunst op zich en niet gemakkelijk! Maar ik heb het zelf altijd als een uitstekende manier gevonden om je eigen gedachten op te scherpen.
Het punt waar mijn lezing in Delft over ging, is dat er geen tegenspraak hoeft te zijn tussen wetenschap en geloof. Daar zijn velen van jullie het niet mee eens, en jullie zijn niet de enigen. Aan de andere kant, er zijn heel veel wetenschappers, christelijk en seculier, die dit ook menen. Mijn lezing was in eerste instantie bedoeld om het (overwegend christelijke) publiek te laten zien dat er evolutie heeft plaatsgevonden op aarde, en daarnaast dat dit niets afdoet aan de betrouwbaarheid van de bijbel. Over het eerste zijn we het hier wel eens, dat jullie het tweede niet accepteren verbaast mij niet heel erg.

Wat mij opviel tijdens de discussies is, dat veel FT’ers net zo zwart/wit denken als jonge aarde creationisten.
Het is altijd dezelfde kreet waar vrijzinnig gelovigen mee komen. Taede Smedes schreef gisteren op zijn blog hetzelfde over Freethinkers. Ik vind het een bijzonder zielig argument, aangezien ik zowel hem als ook jou in dit topic, op geen enkel moment serieus op de bijbelteksten heb zien concentreren en verantwoording geven op welke manier jullie met concrete bijbelteksten en bijbelpassages omgaan, op welke manier jullie ze interpreteren.

Het lijkt mij vooralsnog duidelijk dat de beschuldiging zwart-wit (of letterlijk) lezen van de bijbel gegeven wordt bij gebrek aan enig ander argument.
In mijn visie lijden jullie aan warrig denken wat de bijbel betreft. Als theoloog ben ik enkel geïnteresseerd in hoe de oorspronkelijke gelovigen de bijbelteksten lazen. Als Jezus en Paulus Genesis als historie opvatten dan heb je wel degelijk een kanjer van een probleem voor gelovigen.

Indien je, René, je gelijk wilt behalen in een discussie over je geloof in de bijbel zul je toch moeten aantonen dat je een theologie aanhangt die benen heeft om op te staan en je dus tenminste evenveel op het theologische gebied moeten begeven als op het wetenschappelijke gebied.
Veel FT’ers lijken de bijbel te zien als een dictaat van God. Daarmee gaan ze voorbij aan het feit dat de bijbel nooit zo is gezien. Al millennia lang houden joodse en later christelijke deskundigen zich bezig met het zoeken naar de betekenis. De basis blijft gelijk, bijvoorbeeld het grote gebod: Gij zult de heer uw God liefhebben (…) en uw naaste als uzelf.
Kijk, dit is weer de zoveelste keer dat je de boot afhoudt. Alsof je er alles aan doet om de bijbel te reduceren tot een paar kreten, een paar slogans die wel mooi klinken. De rest vergeet je het liefst, je laat het gewoon aan de kant van de weg liggen. Zie je zelf niet in dat het een nogal goedkope manier is om je geloof overeind te houden?

Je overdrijft overigens behoorlijk. Er is zelfs geen fundamentalistische christen meer te bekennen die de bijbel ziet als woordelijk gedicteerd door God, en dus zul je ook geen atheïsten tegenkomen die er zulke middeleeuwse opinies op nahouden.
Maar wanneer jij het woord 'onfeilbaar' in je mond neemt over de bijbel, dan verwacht ik wel wat anders dan de slappe thee wat jij er van maakte. Ik hoop dat je nog eens lang nadenkt over jouw gebruik van die term en inziet dat jouw invulling ervan echt niet het gebruik van dat woord toelaat.
En nee, dat betekent niet dat de bijbel in elke richting te buigen is.
Wel, de praktijk van het geloof met een geschiedenis van 2000 jaar lang heeft toch echt het tegenovergestelde aangetoond.
Het ga jou ook goed. Je was een goede gesprekspartner.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Een 1 op 1 discussie zit er klaarblijkelijk niet in, jammer ik had graag een discussie zuiver op het punt "als evolutionist in de Bijbel geloven" en dan zuiver van Bijbelteksten uitgaande, hoewel Rene een vriendelijke man is en blijft, heb ik ook niet het gevoel dat uit de verf is gekomen.
Oja ik weet dat er miljoenen mensen zijn die in beide stellingen geloven, Rene is echt geen uitzondering, maar wat hij wel brengt is een nieuwe variant, ik had hier nog niet van gehoord tenminste.
En Rene als je dit leest , ik wens je het beste , maar sorry ik vraag mij wel af of deze theologie te verdedigen is, en ik denk dat je bijna met ieder hoofdstuk in de knoop komt.
Nee, ik ga geen verzen uitbazuinen , ik denk dat jij die ook kunt vinden, soms vind ik het maar stunten met de bijbel, theologisch kan je ook zeggen dat het tegen de heilige geest. ingaat.
je zegt dat je kennis hebt en houdt lezingen, schrijft boeken ,toch neem je de bijbel niet helemaal zoals het geschreven staat, begrijp mij goed we zouden allebei wel door een deur kunnen gaan, een pilsje drinken enz , als mens heb ik gewoon niets tegen je .
maar ik vind het wel bloedje link.
met vriendelijke groet
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rene TE schreef:
Nog een opmerking: met enige regelmaat werden opmerkingen van mij op de meest negatieve manier die mogelijk is uitgelegd. Als ik iets niet goed beantwoord heb, dan wil ik dat blijkbaar niet, en meer van dat soort opmerkingen. Af en toe werd dat ook weer door forumleden rechtgezet, maar het tekent een beetje de sfeer: die vent gelooft in God, dat kan niet goed zijn. Dat is jammer.
Rene, bedankt dat je hier geweest bent. Dat wij niet voldoen aan je verwachtingspatroon is natuurlijk jammer. Maar niet iedereen heeft de gave om met alle winden mee te waaien. Ik heb zelf niet mee gedaan aan de discussie. Het zou volstrekt overbodig zijn, gezien het aantal reacties. Dat je in God gelooft, daar kunnen wij kanttekeningen bij plaatsen. Echter het is spijtig dat je de inhoudelijke kant van je geloof niet verder weet uit te diepen. Of bestaat er een zekere angst dat je in je eigen kuil valt. Want nogmaals, ik heb veel verhalen gehoord, jouw versie kan ik hier aan toe voegen. Dat er zoveel varianten de ronde doen en iedereen zijn eigen interpretatie kan geven. Moet toch een teken aan de wand zijn. Een duidelijke boodschap uit het hiernamaals zou toch elke discussie verstommen en geen ruimte laten aan een knutselgeloof.
In het laatste verhaal kom je nog met het verhaal over MS. Een ziektebeeld met een zeer onvoorspelbaar verloop. Jarenlange remissie kan ineens de andere kant opgaan. Jij koppelt hier ook een religieuze bril aan vast. Ik zou zeggen iemand is al zes jaar klachtenvrij. Is het misschien benigne ms. Deze groep kan wel 10 jaar klachtenvrij zijn. Of kijk naar de psychische component. Sommige ziektebeelden lenen zich heel goed voor gebedsgenezing. Vaak zijn het ook de ziektebeelden die te helpen zijn met een psychotherapeutische interventie of simpeler breng verandering in iemands innerlijke beleving. Leer bepaalde stressoren te vermijden of ga er anders mee om.
Beste Rene, als je morgen je arm verliest dan mag de hele gemeente hartstochtelijk bidden. En dit vele jaren achter elkaar doen. De kans dat je arm weer aangroeit is nul.
Veel succes met je boek. Als het uit is komt hier vast een recensie.

Groeten,

Piet V.
Laatst gewijzigd door PietV. op 21 dec 2008 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. »

Je overdrijft overigens behoorlijk. Er is zelfs geen fundamentalistische christen meer te bekennen die de bijbel ziet als woordelijk gedicteerd door God, en dus zul je ook geen atheïsten tegenkomen die er zulke middeleeuwse opinies op nahouden.
Als je hier niet het onderscheid bedoelt tussen geïnspireerd en gedicteerd, denk ik dat je nog raar zal staan kijken. Rereformed!

René TE

Ik heb je bezoek op prijs gesteld, en vind het jammer dat je vertrekt, maar ach; Het is in ieder geval leuk om te weten dat er vanuit de hogere kringen in het Hete Hangijzers debat (of wat het ook is) belangstelling is voor dit forum.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Rene TE schreef:Wel merk ik, dat het lastig is om de grote lijnen vast te houden, nogal wat onderwerpen gaan ten onder in detaillisme. Dat is deels het gevolg van het ‘format’ dat mijn verschijnen op dit forum met zich meebracht: het werd tien tegen een of daaromtrent, waarbij de tien allemaal een eigen onderwerp inbrengen.
Misschien. Aan de andere kant deed je nooit écht moeite om tegen één persoon te zeggen daar ga ik even dieper op in, de rest moet---naar ik hoop begrijpelijk---maar even wachten. Ik denk dat dat veruit te prefereren was boven het blijven hangen in grote lijnen.
Over het eerste zijn we het hier wel eens, dat jullie het tweede niet accepteren verbaast mij niet heel erg.
Mij ook niet, aangezien je het niet bevredigend hebt aangetoond, zelfs niet aannemelijk hebt gemaakt.
Probleem is natuurlijk wat ‘letterlijk lezen’ inhoudt.
Letterlijk lezen = letterlijk lezen, René.
Ik heb er een aantal keren op gewezen dat wat wij – met onze 21e eeuwse blik – als de letterlijke betekenis zien, lang niet altijd is wat de oorspronkelijke lezers er in zagen.
Je ziet hopelijk dat je hiermee je eigen glazen ingooit. Als het een document was wat alleen door mensen rond het ontstaan van de evangeliëen---alle evangeliëen, dus ook degene die door de latere christelijke kerk als ketters zijn bestempeld en ook die stukken tekst die verloren zijn gegaan---écht kan worden begrepen, heeft het document slechts historische waarde en kan er niets zinnigs meer uit worden afgeleid. De tijd heeft het ingehaald. Als je gaat wurmen dat sommige stukken toch wel degelijk op de 21e-eeuwse mens van toepassing zijn, moet je aangeven waarom die stukken wel en andere niet. Dat is een vrije keuze, dus kan je ermee doen wat je wilt, hetgeen het waarheidsgehalte ernstig ondergraaft. Het is in feite een uitgebreide kringredenering.
Veel FT’ers lijken de bijbel te zien als een dictaat van God. Daarmee gaan ze voorbij aan het feit dat de bijbel nooit zo is gezien. Al millennia lang houden joodse en later christelijke deskundigen zich bezig met het zoeken naar de betekenis. De basis blijft gelijk, bijvoorbeeld het grote gebod: Gij zult de heer uw God liefhebben (…) en uw naaste als uzelf. Verder is er een lange traditie van lezen en interpreteren, om te zien welke boodschap dit boek heeft voor de lezer in diens tijd en context. En nee, dat betekent niet dat de bijbel in elke richting te buigen is, wel dat je ‘m niet kunt lezen als de gebruiksaanwijzing van je videorecorder: knopje A doet dit, knopje B doet dat.
Natuurlijk is de bijbel in elke richting te buigen, René. Je hoeft maar de geschiedenis in te duiken om te zien hoe men heeft gekronkeld, gewurmd en heeft geïnterpreteerd. De vreselijkste dingen zijn goedgepraat en beweerd uit naam van de bijbel. Ongetwijfeld zijn dat allemaal cosmetische en niet-belangrijke details, want het gaat om de centrale boodschap die je hierboven oppende. Het wrange is dat de laatste helft van die boodschap prima zonder religie kan worden bedreven, en dat de eerste helft nogal leeg is zonder een duidelijk begrip van dat woord 'God'. Als je naar de bijbel terugverwijst, hang je nu, want dan verzand je in details die er eigenlijk niet toe doen en tot stand zijn gekomen door 'millennia durend onderzoek'. Toch?
Wie die traditie verwerpt moet dat zelf weten, maar de manier waarop Dawkins/Ham de bijbel hanteren (alsof een boek alleen maar betekenis kan hebben als het in alle gevallen absolute uitspraken doet, als een wet van Meden en Perzen) heeft niets te maken met de manier waarop het overgrote deel van de gelovigen z’n bijbel gebruikt.
Uitstekend geformuleerd, René, misschien begrijp je toch meer van de problematiek dan ik denk dat je doet---beter gezegd, dat je doet op basis van wat ik tot nu toe van je heb gelezen. Als je de bijbel naar eigen inzicht gebruikt, haal je eruit wat je eruit wilt halen. Niets mis mee, het roept alleen de vraag op waarom je zo moeilijk doet. Je kunt dan evengoed Lieve Mona om raad vragen, of je verhaal verwerken tot een cliché uit Mijn Geheim---het resultaat is precies hetzelfde.
Een ander punt dat ik inbracht, is het defensieve in een aantal van jullie posts. Desgevraagd ontkenden een aantal van jullie aanhangers van het positivisme te zijn, maar jullie gedragen je vaak wel zo. Alsof de wetenschap ons alles gaat vertellen. Ik denk van niet, dat mag je ook niet vragen van de wetenschap. Die doet uitspraken binnen bepaalde kaders, over bepaalde fenomenen. Dat is ontzettend nuttig, maar ik denk dat niemand op deze lijst z’n partnerkeuze strikt wetenschappelijk zal willen aanpakken. Toch willen jullie met alle geweld dat liefde een wetenschappelijk aantoonbaar feit is. Waarom eigenlijk?
Om met het laatste te beginnen: waarom weiger jij glashard in te gaan op het feit dat je met dat laatste een argument vanuit ongeloof poneert? Jij wilt namelijk met alle geweld dat liefde buiten het wetenschappelijke domein blijft, maar erg concreet werd je daar niet over. Ten tweede: niemand beweert dat als iets wetenschappelijks is onderzoekt je dan ook verplicht bent om het op die manier te beschouwen. Ik kijk niet naar een groen blad, denkende: 'Ik zie nu groen omdat de rode en blauwe gedeelten van het zonlichtspectrum---tot stand gekomen door kernfusie bij x graden K en y miljoen bar en miljoenen jaren durende botsingen tussen gammafotonen en 'koelere' plasma's in de zon---zijn geabsorbeerd door door de lichtreacties die CO2 en H2O vastleggen tot suikers die de plant vervolgens met de donkerreacties weer omzet in bruikbare energie, te weten ATP. Groen licht valt op lichtgevoelige cellen in mijn ogen die ze als biologische PMTs omzetten in electrische signalen die verder door mijn visuele cortex worden geprocessed, ...'. Ik zie gewoon een groen blad, klaar. Het feit dat je partnerkeuze op een wetenschappelijke manier zou kunnen beschrijven doet niets af aan het proces zelf, net zo min dat het gecombineerde effect van de kromming van ruimtetijd volgens Einstein, Newton's wetten, en de wetten van behoud van energie en impuls het effect van op 10 hoog van je balkon stappen---een grote klap en een smerige bloederige bende op de grond---veranderen. Een beschrijving kan niet bedreigend zijn, maar religieus-geöriënteerde mensen vinden in de praktijk helaas maar al te vaak van wel. (Naar mijn idee omdat een dergelijke beschrijving hun god op een overduidelijk andere manier laat functioneren dan uit hun geschrift blijkt. En dat is zelfs met creatieve 21e-eeuwse hineininterpretatie niet weg te poetsen.)
Steven J. Gould kwam met het idee dat sommige eigenschappen niet adaptief zijn, maar simpelweg een bijverschijnsel van de evolutionaire ontwikkeling (http://en.wikipedia.org/wiki/Spandrel_(biology). Maar wanneer ik voorzichtig opmerk dat altruïsme wellicht een uit de hand gelopen biologische aanpassing is, levert dat verontwaardigde reacties op. Nee, altruïsme zal en moet een biologische aanpassing zijn, in z’n totaliteit.
Grappig. In de tijd dat ik meedeed probeerde je altruïsme als een 'probleem' voor evolutie aan te duiden---haast niet anders te interpreteren dan in de creationistische zin: haha, evolutie werkt lekker niet---en werd en passant Conway Morris opgevoerd om 'doelonvermijdelijkheid' een plekje te geven waaruit natuurlijk Sturing zou moeten blijken. Ik heb niet teruggezocht in de discussie, maar ik zou het hoogst opmerkelijk vinden dat men zo hard over je zou vallen als je inderdaad het bovenstaande had opgeschreven. Dat zijn finesses waar niemand over kán vallen.
En dan komen er allerlei verwijzingen (Hamilton regel, een post die beschrijft hoe je prima altruïstisch kunt zijn nadat je je hebt voortgeplant). Maar het gaat er niet om te beschrijven waar oplossingen zijn gevonden, het gaat om de vraag waarom we het normaal vinden dat iemand z’n leven waagt voor een wildvreemde.
Ik vind het tamelijk bijzonder, eerlijk gezegd. Hoe kom je aan de wijsheid dat het 'normaal' is?
Al had je geloofd in Cthulhu of Marduk of helemaal niet, dat had niets uitgemaakt. Het ging te allen tijde om je argumentatie, de manier waarop je met argumenten aan de gang ging, en hoe je op anderen reageerde. Het feit dat je christelijk geloof aanhangt maakte het wel een stuk makkelijker om je gedrag te voorspellen. Misschien is het onervarenheid met forummen, maar feit is en blijft dat de genoemde aspecten bij jou beslist onvoldoende uit de verf kwamen. Je reageerde nauwelijks op directe vragen, bleef gewoon bij je eigen---op z'n minst stevig bekritiseerde---stellingen, tot aan deze zwanenzang aan toe, en wilde van ons toch wel een beetje toegeeflijkheid zien terwijl ik mijn schoen opeet als je van plan was ook maar één micrometer toe te geven.
Het grote probleem in de discussie is natuurlijk, dat ik uitga van het bestaan van een bovennatuurlijke wereld. Dan komt de vraag: bewijs dat dan! Maar de impliciete eis is, dat dit bewijs wordt geleverd binnen wetenschappelijke criteria. Alleen hanteert de wetenschap uitgangspunten die het bestaan van het bovennatuurlijke bij voorbaat uitsluiten. Dat is een prima uitgangspunt om wetenschap te bedrijven, maar in een discussie over het bovennatuurlijke is het wel een beetje lastig.
Goed zo René, dat is 'A'. Nu alleen nog 'B' zeggen: dat het in het algemeen niet mogelijk is om wat over het bovennatuurlijke te zeggen omdat iedereen er letterlijk hetzelfde van denkt. Merk overigens op dat je ondanks herhaaldelijk aandringen van in ieder geval mijn kant het botweg vertikte om in te gaan op jouw beschrijving van het bovennatuurlijke, en dat het 'grote probleem' dus ook bij jou z'n origine vindt.
Ik heb één keer een voorbeeld geleverd van wat ik als een bovennatuurlijke samenloop van omstandigheden zie, en ik snap best dat jullie dit geen bewijs vinden. Aan de andere kant, niet alles in deze wereld is wetenschappelijk te bewijzen. Maar er zijn ook andere typen bewijzen. Wat wel eens wordt gebruikt zijn de termen ‘proof’ (wetenschappelijk bewijs) en ‘evidence’, sterke aanwijzingen, op niet-wetenschappelijke manier verkregen. Jullie eisen proof, maar alles wat ik zou kunnen geven is ‘evidence’. Idem in de vergelijking tussen godsdiensten, ook daar zul je geen proof vinden, alleen evidence (dit is overigens een apart Heet Hangijzer, dus misschien moet je daar heen, Erik).
Verdomd zeg, op de valreep toch nog een schoorvoetenend beginnetje. Je kunt alleen 'evidence' presenteren, zeg je. Okee. Het is natuurlijk overduidelijk dat wat jij als 'evidence' ziet, ik als 'bedrog' kan interpreteren. Denk aan een leuke goocheltruuk waar de dame doormidden wordt gezaagd. Niemand zal dat hedentendage zien als 'evidence'---maar ten tijde van bijvoorbeeld de heksenvervolgingen lag dat ietsjes anders. Daar zou het als 'proof' worden gezien van heulen met duistere machten. (Denk niet dat dit niet voorkwam, zij het niet met de Doormiddengezaagde Dame, natuurlijk.) De vraag is dus heel simpel waarom dat mogelijk is dat er verschil in interpretatie mogelijk is, en wat de waarde van jouw 'evidence' is als ik er een gelijkwaardig 'proof' tegenover kan zetten. Zal ik het antwoord geven, René? Dan vliegt jouw 'evidence' het raam uit, gaat het met het vuilnis mee als zijnde een hersenspinsel zonder enige serieuze, algemene waarde.
Ik geloof in de God van de bijbel omdat ik weet dat ik Hem ontmoet heb...
Hoe weet je dat Hij het was, en niet de Duivel in vermomming? De Duivel is een sluwe gast, en strikt jaarlijks miljoenen in Zijn netten. Je lijkt erg zeker van jezelf. Durf je het met het oog op Pascal wel aan om daar je ziel voor te riskeren?
..., ervaar dat Hij er is en datzelfde zie ik in het leven van mensen om mij heen.
Ditto. Misschien zie je wel de hand van Allah?
Geen van die mensen (ikzelf incluis) is volmaakt, overigens. Dit is voor mij allemaal evidence. Waanbeelden en zelfbedrog? Tjsa, we vertrouwen allemaal een beetje op ons verstand, en misschien is het niet accepteren van bovennatuurlijke zaken wel een waanbeeld.
Misschien. Is dat 'evidence' of 'proof'?
Wanneer iemand met MS uit een rolstoel opstaat na gebed, weet de biomedicus in mij dat MS op en neer kan gaan. Wanneer diezelfde persoon na zes jaar nog steeds uit haar rolstoel is, vindt de godgelovige in mij dat toch wel een sterk punt en de biomedicus kan het niet verklaren.
Komkom René, niet liegen. Je weet deksels goed dat je dit kunt onderzoeken zij het dat je misschien beperkt bent in je arsenaal van technieken. Je wilt nu 'onwetendheid' als je 'evidence' aanvoeren. Dat is een God of the Gaps-redenering, want als er opeens 'proof' zou opduiken waaruit blijkt dat in zeer specifieke gevallen patiënten opeens 10 jaar lang geen symptonen meer hebben, kan je 'evidence' alsnog bij het vuilnis.

Ik heb in dit licht nog een leuke vraag voor je: waarom is er geen 'evidence' van spontaan aangegroeide voorheen geamputeerde ledematen? Mensen worden genezen van kanker, impotentie, onvruchtbaarheid, verlammingen en in een paar primitieve gedeelten in de wereld zelfs de dood---maar geamputeerde ledematen, ho maar. Vreemd, nietwaar? Wat zegt de biomedicus in je hierover? En de gelovige?
Ik zie in de wetenschap geen enkele aanleiding mijn houding ten opzichte van God of de bijbel fundamenteel te veranderen.
Dat verbaast mij niet---je hebt ze aan elkaar gelast op een manier die voor jou blijkbaar lijkt te werken. Gelukkig hoef ik dat niet na te doen.
Mijn meningen – nogmaals – zijn niet in beton gegoten.
Tuurlijk wel. Tot op argumenten vanuit ongeloof af, die ik tenminste niet heb gebezigd. Laten we ons allebei in dit opzicht alsjeblieft niet voor de gek houden: jij zal altijd wel ergens een gaatje vinden wat in jouw optiek voldoende is om 'evidence' voor je overtuigingen te herkennen. De overtuiging zal misschien een beetje veranderen, maar je zult vooralsnog nooit besluiten om het hele concept 'evidence' vaarwel te zeggen. Dát is het beton waar we het over hebben.
Ik meen dat het Rereformed was die er trots op was dat zijn inzichten in het beton van de wetenschap zaten. Wel, ik heb een aantal jaartjes meegedraaid in de wetenschap, en volgens mij kom je niet ver wanneer je meningen in beton zitten en er alleen met de krachtigste betonboor uit vrijgezet kunnen worden. Sterker nog, bij iedere afwijkende observatie moet je de Nobelprijs zien schitteren – waarna het in 99,99 procent van de gevallen toch een meetfout bleek.
Goh René, laat je zomaar de Nobelprijs voor medicijnen schieten in het geval van de patiënt die na gebed 10 jaren zonder MS-symptomen rondloopt...?? Of is dat bij nader inzien toch een meetfout...??

Het beton heb ik hierboven al kort aangestipt.
Ditto. Ik zal echter niet ontkennen dat bepaalde stukken in de discussie mij zeer tegenvielen, alhoewel het gevoel zeker wederzijds zal zijn geweest. Doe me één plezier: lees deze teksten (indien toegankelijk) over 10 of 20 jaar nog eens terug.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Er zijn wel een paar zaken door Rene TE naar voren gehaald die ik nog lang zal blijven overdenken, en het liefst ooit nog eens heel uitvoerig zou willen becommentariëren:

-De alternatieve kijk op de bijbel wordt bij René zo globaal mogelijk ingevuld. Op specifieke bijbelteksten ingaan ontwijkt hij bewust tot het bittere eind.

-René probeert onterecht de christelijke traditie achter zijn karretje te spannen. Uiteindelijk probeert hij zelfs de theologen met de allergrootste invloed uit de geschiedenis ten gunste van zijn zienswijze te laten spreken: zowel Augustinus als Thomas van Aquino zou geloofd hebben dat de dood tot de oorspronkelijke schepping van God behoorde, maar een concreet bewijs hiervan werd door hem niet gegeven. Ik vind dit een zeer kwalijke zaak.

-René blijft het woord 'onfeilbaar' gebruiken met betrekking tot de bijbel, maar geeft er een geheel afgezwakte betekenis aan. Ik vind zoiets alweer een heel kwalijke zaak.

-Hij beschuldigt ons van letterlijk lezen van de bijbel, hetgeen hij echter met de evangelieverhalen opeens óók doet, terwijl men in dát geval juist een goede case kan opbouwen dat het oorspronkelijke christendom geen letterlijke opvatting van de evangelieverhalen op het oog had.

-Aan de andere kant geeft hij geen repliek wanneer ik hem erop wijs dat juist de letterlijke interpretatie het meest voor de hand ligt wanneer het gaat om hoe de oudste teksten oorspronkelijk begrepen werden.

-René verschuilt zich in zijn opvatting onterecht achter wat 'de hermeneutiek' heeft opgeleverd.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

C.M.H. schreef:Als je hier niet het onderscheid bedoelt tussen geïnspireerd en gedicteerd, denk ik dat je nog raar zal staan kijken. Rereformed!
Uiteraard bedoel ik wél het onderscheid tussen geïnspireerd en gedicteerd. René gebruikt bewust het woord 'dictaat' om ons in de meest extreme hoek te duwen, alsof wij een opvatting zouden hebben dat de bijbel door God 'mechanisch gedicteerd' zou zijn, een opvatting die enkel de grootste fanaat en naieveling er ooit op nahield. René neemt zijn toevlucht hier duidelijk tot retoriek, des te kwalijker omdat hij een concreet gesprek over hoe bepaalde bijbelteksten gelezen en begrepen dienen te worden opvallend van begin tot eind uit de weg gaat.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ik vind dit een stukje uit het gesprek dat m.i. typerend is voor de hele discussie:
Rene TE schreef:“Genesis is niet zomaar geschreven.” Ik krijg de indruk dat jij denkt dat ik beweer dat Genesis een goddelijke code of zoiets bevat. Dat is niet het geval. Mijn bewering was, dat de vorm van Genesis (structuur, woordgebruik) een zorgvuldige compositie suggereert oftewel: de vorm was mogelijk belangrijker dan de inhoud. Mijn conclusie: het ging de auteur niet om het schrijven van een feitelijk verslag (dan is de inhoud belangrijker dan de vorm), maar om het overbrengen van een boodschap. Vandaar mijn kwalificatie van Genesis als een ‘theologisch opstel’.
Hier komt Rene TE aan met een conclusie die nergens op gebaseerd is: uiteraard kan de vorm van een compositie zeer doordacht zijn, maar dit hoeft helemaal niet ten koste te gaan van de inhoud, alsof het automatisch betekent dat de inhoud minder belangrijk was. De redenatie klopt eenvoudig niet, vooral niet als je er ook nog aan toevoegt dat het toch ging om het overbrengen van een bepaalde boodschap, en "het zeker niet onmogelijk is dat de hof van Eden echt bestaan heeft", oftewel het ging uiteindelijk tóch in de eerste plaats om de inhoud, het feit vertellen dat er een zogenaamde zondeval heeft plaatsgevonden in een historische context.

Ik kan dit niet anders zien dan als warrig denken.
Maar nu komt Arthas met een reaktie:
arthas schreef:Het is heel lastig om te bepalen wat de auteur bedoelt heeft met het stuk, want helaas kunnen we het niet vragen.
Het is wel zo dat er een geslachtsregister door heel Genesis loopt. Dat lijkt wel een historisch gebeuren te suggeren. In dat licht is een lijntrekken bij Genesis 3 of 11 wat lastig denk ik.
Hier is een ijzersterk punt: dat een geslachtsregister bedoeld wordt als letterlijk en de zaken dus als historische gebeurtenissen weergeeft is kan men m.i. onmogelijk ontkennen.
Rene TE schreef:...uit andere oude geschriften weten we bijvoorbeeld dat geslachtsregisters lang niet altijd als letterlijke genealogieën zijn bedoeld. Dergelijke registers werden vaak aangepast om een bepaald punt te maken. Wij moderne mensen, met onze fixatie voor feitjes, lezen dat dan veel te letterlijk.
Het enige wat mij meteen te binnen schiet is het welbekende feit (lees Mijn Vrijheid van Hirsi Ali!) dat er in geslachtsregisters soms opzettelijk bepaalde geslachten konden worden weggelaten (overgeslagen). Zo kan een grootvader en een kleinzoon achterelkaar genoemd worden en de zoon weggelaten worden. Matteüs maakt op deze manier een opsomming van 42 geslachten voor Jezus, verdeeld over drie maal 14; waarschijnlijk gaf hij hieraan een symbolische betekenis. Het is duidelijk dat de letterlijkheid dus niet geheel naief moet worden gelezen. Maar dit neemt in het geheel niet de letterlijke betekenis van de geslachtslijst weg.

In geval Rene dus hiernaar verwijst, dan is het alweer geen argument. Maar indien hij andere argumenten heeft om te laten zien dat een genealogie niet altijd letterlijk gelezen moet worden maar symbolisch, dan ben ik er reuze benieuwd naar, want ik heb er nooit over gehoord. Maar op dit punt krijgen we weer typisch een vage verwijzing naar "andere oude geschriften" die zouden laten zien dat er geen sprake is van een letterlijke genealogie. Welke geschriften, op welke manier niet letterlijk? We krijgen het niet te horen.

Aangezien ditzelfde opnieuw en opnieuw in dit topic gebeurt wordt niemand iets wijzer van de aannemelijkheid van de opvattingen van Rene TE.
Hier een volgend voorbeeld:
Rene TE schreef:Over de vraag waar Genesis historisch betrouwbaar wordt (in de zin van een min of meer moderne, feitelijke geschiedschrijving) durf ik mij niet uit te laten, daar hebben theologen boekenkasten vol over geschreven. Maar de vraag of iets écht zo gebeurd is, is een heel moderne. Zoals ik in mijn eerste stuk betoogd heb, ben ik van mening dat Genesis veel aanwijzingen bevat die erop wijzen dat het boek vooral gaat over het 'waarom' van de schepping, en niet over het 'hoe'. Bovendien: ieder schriftwoord is nuttig, of het nu gelijkenis, poëzie of geschiedenis is.
1- Hier wordt dus gesuggereerd dat in ieder geval de eerste hoofdstukken van Genesis allegorisch zijn, maar Genesis geleidelijk aan historisch wordt. De verdediging hiervan laat René mooi weer over aan anonieme theologen die er zogenaamd het fijne van weten, maar in werkelijkheid een kakofonie van verschillende opinies naar voren hebben gebracht. Maar even eerder wist Rene weer wel op te merken dat de zondeval een historische gebeurtenis is, en de hof van Eden dat ook kan zijn.
2- René laat weten dat de vraag of iets écht gebeurd is een typisch moderne vraag is. Uiteraard is het dat omdat er vroeger geen wetenschap was die de zaken in Genesis twijfelachtig maakte. Enkel de filosofie gaf aanleiding om bepaalde zaken niet letterlijk te nemen, zoals ik hierboven heb aangegeven met betrekking tot de zes dagen die de schepping nodig had.
3- René geeft aan "dat Genesis veel aanwijzingen bevat die erop wijzen dat het boek vooral gaat over het 'waarom' van de schepping, en niet over het 'hoe'." Maar hij geeft nergens een opsomming, laat staan een beargumentering van die zogenaamde aanwijzingen.
4- Met de laatste uitspraak dat ieder schriftwoord nuttig is komt Rene flink in de problemen wanneer men hem daar maar op door zou vragen. Wat is het nut van een allegorische voorstelling dat de man eerst geschapen werd, daarna de dieren en ten laatste pas de vrouw? Wat is het nut van de lering de vrouw te beschrijven als 'hulp' voor de man? Wat is het nut barensweeën te verklaren als straf voor de zonde? Wat is het nut om te onderwijzen dat de man over de vrouw zal heersen als gevolg van deze zondeval?
Allemaal duidelijke boodschappen over het 'waarom van het leven zoals we dat kennen die ideologisch zijn -een verdediging van het patriarchale denken- en niets te maken hebben met objectieve waarheid. Maar omdat ze aangekleed worden als quasihistorische gebeurtenissen en zelfs de wereld doorgaan als 'Gods Word' krijgen ze de autoriteit van waarheid. Ik zie zoiets als een bijzonder beklagenswaardige zaak.
Hetzelfde kan gezegd worden van de hoofdlering van Genesis 2 en 3, dat de mens 'in zijn hoogmoed' zich tegen God gekeerd zou hebben en dit zich uitstrekt tot alle mensen. Het is een absurde leer.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 21 dec 2008 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Beste Rene.

Van beide kanten is deze discussie zeer goed gevoerd. Soms wat off-topic, maar wel met respect voor de persoon. Complimentje voor beide partijen in het debat, al stond Rene TE natuurlijk wel alleen.

Hoewel ik natuurlijk alle begrip heb vanwege het monnikenwerk om de stortvloed aan vragen te beantwoorden, vind ik het wel jammer dat er niet verder is ingegaan op het altruïsme-vraagstuk. Ik ben er geenszins van overtuigd dat dit een probleem hoeft te zijn voor de ongelovige darwinist, en antwoorden als 'wetenschappers zijn het oneens', of '.. kunnen het niet verklaren', hebben voor mij niet bijster veel overtuigingskracht. Het maakt mij nieuwsgierig. Ik wil dan weten waaróm; wat is het probleem?. Ik heb in deze draad uitgelegd waarom ik het probleem niet zie. Het was mijns inziens een verloren kans dat hier niet op in is gegaan. Jammer!
Rene TE schreef: Wel merk ik, dat het lastig is om de grote lijnen vast te houden, nogal wat onderwerpen gaan ten onder in detaillisme. Dat is deels het gevolg van het ‘format’ dat mijn verschijnen op dit forum met zich meebracht: het werd tien tegen een of daaromtrent, waarbij de tien allemaal een eigen onderwerp inbrengen.
Daarom was een één-op-één debat wel geschikt geweest, of een debat met een select gezelschap. Voor de moderatoren is het dan ook gemakkelijker om overzicht te houden, en de discussie on-topic te houden. Misschien een tip voor het volgende hete hangijzer dat behandeld zal worden.
Mijn lezing was in eerste instantie bedoeld om het (overwegend christelijke) publiek te laten zien dat er evolutie heeft plaatsgevonden op aarde, en daarnaast dat dit niets afdoet aan de betrouwbaarheid van de bijbel.
Wel, op zich betekent dit alleen maar winst (wat betreft het evolutie gedeelte), maar in welk opzicht de Bijbel betrouwbaar is, is mij nog geenszins duidelijk.
Wat mij opviel tijdens de discussies is, dat veel FT’ers net zo zwart/wit denken als jonge aarde creationisten. Er is ook een grote overeenkomst in argumentatie (op sommige punten, natuurlijk) tussen iemand als Richard Dawkins en Ken Ham (Creation Museum, VS).
Mensen die zoiets roepen, verdenk ik er vaak van dat ze weinig van Dawkins hebben gelezen. Natuurlijk is er grote overeenkomst met iemand als Ken Ham. Dat kan ook niet anders omdat Dawkins' boek juist is gericht tegen dit soort godsdienst.
Iemand schreef aan Dawkins: 'Je hebt het gemunt op onbehouwen, demagogische opportunisten als Ted Haggard, Jerry Falwell en Pat Robertson, in plaats van op beschaafde en ontwikkelde theologen als Tillich of Bonhoeffer, mensen die het soort religie verkondigen waarin ik geloof.'
Grappig en overduidelijk is het antwoord van Dawkins: 'Had dat soort subtiele, genuanceerde godsdienst maar de overhand, want dan zou het beslist beter toeven zijn in deze wereld, en dan zou ik een ander boek hebben geschreven.'

:director: Beste verlichte, beschaafde en vrijzinnige christenen; Dawkins' boek is niet aan jullie gericht!

Desondanks maken ze zich er vreselijk druk om, en voelen ze zich zo aangesproken. Bij sommigen zijn de reacties buitengewoon agressief en vijandig (hiermee bedoel ik beslist niet Rene TE [even voor de duidelijkheid]).

Wie op Dawkins, of wie dan ook, in wil gaan, moet zijn boeken lezen, en daar inhoudelijk op reageren. Al die vreemde geruchten over, en aanteigingen aan het adres van Dawkins, worden door hemzelf al weerlegd of genuanceerd in 'God als misvatting'.
Veel FT’ers lijken de bijbel te zien als een dictaat van God. Daarmee gaan ze voorbij aan het feit dat de bijbel nooit zo is gezien. Al millennia lang houden joodse en later christelijke deskundigen zich bezig met het zoeken naar de betekenis.

Ik heb geen problemen met vrijzinnigheid en allegorische bijbelexegese. Het is de bezigheid van beschaafde en intelligente mensen die nog een gevoelsmatige binding met de Bijbel hebben. De orthodoxe interpretaties zijn zó buitengewoon absurd, dat het logisch is dat men het op een andere manier probeert.

Toch vraag ik mij af: is het nu zo vreemd dat er na zo'n lange tijd mensen opstaan die zeggen: 'Het zoeken heeft lang genoeg geduurd. Ik ga mijn heil elders zoeken.'
Als het waar is dat de ware betekenis van de Bijbel na duizenden jaren, nog steeds niet bekend is - dat men nog steeds naar die betekenis vorst - wat heeft het dan nog voor zin om er over te praten? Waarom 'hete hangijzers' behandelen tijdens lezingen? Het enige wat je namelijk doet, is nog meer onduidelijkheden creëren.

Waar ik eigenlijk antwoord op zou willen hebben, Rene, is: 'Wat heb ik aan de Bijbel?'
Op welke wijze kan het voor mij van nut zijn? Welke meerwaarde heeft het?
De orthodoxe evangelist kan hierop een duidelijk (hoewel bizar) antwoord geven. Hij heeft een overzichtelijk stelsel van dogma's en geboden, een pantheon van bovennatuurlijke wezens, wonderen, en een hemel en een hel.
Maar wat voor antwoorden geeft u?: 'Joodse en christelijke deskundigen houden zich al millenia bezig met het zoeken naar de betekenis.'
Wat u, en naar ik vermoed ook vele andere 'hete hangijzer'-sprekers zullen brengen, is dus slechts onduidelijkheid.
Gij zult de heer uw God liefhebben (…) en uw naaste als uzelf.
Met alle respect Rene. Ook dit kan men op verschillende manieren interpreteren. En wanneer men zichzelf haat, en men moet de naaste liefhebben als zichzelf, dan heeft de naaste toch wel een probleem, lijkt me.
.. en hoe moet ik dit zien wanneer we het hebben over de Amalekieten-kindertjes. Waren dat naasten?
Een ander punt dat ik inbracht, is het defensieve in een aantal van jullie posts. Desgevraagd ontkenden een aantal van jullie aanhangers van het positivisme te zijn, maar jullie gedragen je vaak wel zo. Alsof de wetenschap ons alles gaat vertellen.
Dit is beslist niet mijn opvatting. Ik geloof niet dat de wetenschap op alle vragen antwoorden gaat geven.

Vriendelijke groet.
Ps. Misschien dat u in de toekomst ooit nog een keer in kunt gaan op het door mij ter berde gebrachte altruïsme-argument.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie