Theoloog schreef: Schweitzer schreef:2. Q bevat ook enkele vertellingen, bijvoorbeeld de verzoekingen van Jezus en de genezing van de zoon van de hoofdman van Kafarnaüm (geloof ik, zou ik na moeten zoeken). In elk geval veronderstelt Q een historische persoon Jezus die allerlei uitspraken gedaan heeft en dus ook verschillende dingen gedáán heeft. Ook ontbreekt het kruis niet in Q, hoewel een vertelling over kruis en opstanding ontbreekt.
Het hangt er natuurlijk maar helemaal vanaf welke reconstructie van Q je maakt. Maar noch uit
deze reconstructie, noch
in deze valt Jezus in een historische setting te plaatsen.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een 'historische setting' en wat je criteria ervoor zijn. Wel zie ik, dat het gaat om spreuken en twee verhalende gedeelten die o.a. Johannes de doper, Jezus, de farizeeën, Joden, de joodse wet en een centurio veronderstellen. Verder vormt Q een samenhangende verzameling die begint bij Johannes de doper en eindigt met eschatologische spreuken (vgl. de canonieke evangeliën).
Ik wil hier best verder op ingaan, maar daar lijkt me dit topic niet geschikt voor.
Schweitzer schreef:3. Marcus is inderdaad geen geschiedkundige biografie, maar een vertelling in de trant van de antieke biografie. Hierbij zullen zeker soms verhalen 'verdicht' zijn met OT-motieven. Niettemin blijft er best veel over wat aanspraak kan maken op historische betrouwbaarheid. Bijvoorbeeld de kruisiging!
Hoe u bij 'historische
betrouwbaarheid' komt is mij een raadsel. Waaruit leidt u die betrouwbaarheid af? Het gegeven dat drie evangeliën Marcus volgen?
De betrouwbaarheid van sommige onderdelen van Marcus leidt ik af o.a. uit het feit dat zij door onafhankelijke bronnen (Q en Paulus) bevestigd worden. Dat is het criterium van meervoudige attestatie. Verder zijn er bijvoorbeeld verhalen die moeilijk later buiten Palestina bedacht kunnen zijn, omdat ze een gedetailleerde kennis van Palestina in de eerste helft van de 1e eeuw veronderstellen.
Wanneer je dan alle wonderen uitsnijdt (maar om die wonderen is het Marcus nu juist te doen!) houdt je het beeld over van een charismatische prediker en exorcist in Galilea die in Jeruzalem in conflict kwam met de priesters en via een schijnproces uit de weg geruimd werd.
Dat komt aardig in de buurt. 8)
I. Bij deze versie van de gebeurtenissen kun je echter allerlei historische vraagtekens plaatsen, zoals:
1. Hoe kon 'het volk' zo ineens omslaan? Het ene moment zijn de priesters nog bang om Jezus te arresteren vanwege het volk (Mc 12:12; 14:2), de volgende ochtend staat datzelfde volk te schreeuwen 'Kruisig hem!' (Mc15:14)?
Wellicht moet je onderscheiden tussen het volk dat naar Jeruzalem kwam om te feesten en de Jeruzalemmers zelf. De laatsten hadden een reden om tegen Jezus te zijn: zij waren veelal economisch afhankelijk van het tempelbedrijf en Jezus had niet veel op met de tempel. De eerste groep was vooral bij hem te vinden als hij onderwijs gaf (daarom wilden de priesters hem niet arresteren), maar op de ochtend van de kruisiging waren het vooral de inwoners van Jeruzalem zelf die aanwezig waren.
Een andere mogelijkheid is dat de hele scene met het volk dat 'kruis hem' roept een latere creatie is om de frase 'de Joden hebben Jezus gekruist maar God heeft hem opgewekt' te illustreren. Het is goed mogelijk dat het proces zich achter gesloten deuren heeft afgespeeld.
Je ziet, er zijn verschillende mogelijkheden die wat mij betreft overweging verdienen of zelfs waarschijnlijkheid bezitten.
2. Het Sanhedrin zou aan de Romeinse gouverneur Pilatus hebben overgeleverd. Maar als Jezus een godslasteraar is, hadden ze hem toch kunnen laten stenigen, zoals later met Stefanus gebeurt? Indien het Sanhedrin voldoende gepeupel op de been kan krijgen om ten overstaan van Pilatus te roepen dat Jezus gekruisigd moet worden (Mk 15:12), zouden ze dan niet in staat zijn geweest een lynchmeute bij elkaar te trommelen. Volgens Mk 14:1 waren ook de schriftgeleerden het eens, dat Jezus moest sterven. Dan hadden die het volk toch op kunnen zetten om Jezus te stenigen? Het ging tenslotte om godslastering.
Als Jezus als politiek gevaarlijk werd gezien of gebrandmerkt dan is het logisch dat hij aan de Romeinen werd uitgeleverd. Het is mogelijk dat rond Jezus geruchten van Messiasschap de ronde deden. Het Sanhedrin kan dat gebruikt hebben om Jezus aan de Romeinen uit te leveren zodat zij het vieze werk niet hoefden op te knappen. Tegelijk zouden ze religieuze beschuldigingen tegen Jezus hebben kunnen koesteren.
3. In de eerste eeuw werden er bij bosjes opstandelingen en verdachten van opstand gekruisigd. Is het werkelijk voorstelbaar dat een Romeinse gouverneur zich intensief bezig gaat houden met één specifiek geval? Is het niet veel waarschijnlijker dat als Jezus zou zijn overgeleverd aan de Romeinen, hij dan door een lagere functionaris zou zijn verwerkt?
Nee. Er was hogere alertheid bij de Romeinen; Pilatus was speciaal naar Jeruzalem gekomen i.v.m. verhoogde spanningen tijdens Pesach. Dat men bij bosjes kruisigde valt wel mee. Dat gebeurde echt niet dagelijks, hoogstens bij een opstand of iets dergelijks.
Vergelijk het met historisch betrouwbare verslagen van gouverneurs uit later eeuwen over christenen die zich vrijwillig aanbieden om geëxecuteerd te worden. De gouverneur hield zich daar persoonlijk mee bezig.
4. Hoe geloofwaardig is de Barabbas-episode. Uit historische bronnen blijkt niets van een gewoonte om misdadigers vrij te laten. En is het werkelijk geloofwaardig dat de Romeinen een terrorist en verklaard vijand van Rome, los zouden laten. Ook de naam 'Bar-abbas' (zoon van de vader, net als Jezus een zoon is van de vader, vgl. Mk, 14:61) klinkt ahistorisch, net als Everyman/Elkerlyck in de allegorie. De hele passage lijkt eerder een allegorie voor het ritueel voor de twee bokken op de grote verzoendag: de ene bok wordt losgelaten, de andere geslacht.
Het is mogelijk een eenmalig ritueel geweest. Of het is inderdaad later bedacht.
5. Zou het Sanhedrin werkelijk bijeenkomen in de pesach-nacht? O, dat is ook symboliek, om Jezus als het ware offerlam te duiden. Maar wat is er dan wel historisch?
Ik weet niet of het die symboliek heeft. Het is idd. historisch onwaarschijnlijk. Wel historisch waarschijnlijk is Mark. 15,1: " ’s Ochtends in alle vroegte kwamen de hogepriesters, de oudsten en de schriftgeleerden en het hele Sanhedrin in vergadering bijeen."
Wat blijft er over van de historische gebeurtenissen rond de kruisiging? Hoe historisch plausibel is de kruisiging dan nog?
Ik vind bovenstaande tegenwerpingen niet erg sterk moet ik zeggen. Bovendien zijn er andere elementen te noemen die wel historische waarschijnlijkheid hebben, bijv. het kruis(balk)dragen door Simon van Cyrene.
Tel daarbij op dat van tal van verhalen in de evangeliën vrij gemakkelijk is aan te tonen dat zij ontleend zijn aan oudtestamentische en apocriefe geschriften.
Daarmee valt lang niet alles weg te verklaren.
Algemene opmerkingen: ik antwoord nu enigszins uit de losse pols. Als iemand er prijs op stelt wil ik er wel meer werk van maken. Wel in overzichtelijke discussies aub.