Artikel 'Wat is een vrijdenker?' (Dan Barker).

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

DeLeek schreef: Maar als gelovigen dus voordeel halen uit hun ideeën over het bovennatuurlijk, dan zijn vrijdenkers behoorlijk immoreel bezig als ze mensen van hun geloof halen.
Ik ben zelf niet bezig mensen van hun geloof te halen. Wat ik doe valt eerder onder zelfverdediging. Soms is het heel mild en gewoon een aardige uitwisseling van argumenten, zoals nu. Maar ook is het vaak een missie waarbij ik mij geroepen voel om een weerwoord te geven aan mensen die fatsoensnormen overtreden en leugens verkondigen, of ongelovigen en andersdenkenden in een slecht daglicht plaatsen, waar ze in veel gevallen niet horen. Daar verzet ik mij tegen.
Sommige leerstellingen uit religies zijn ook ronduit schadelijk. Het concept van eeuwig branden in een hel, heeft bij veel mensen die daarmee in hun jeugd zijn opgevoed, heel veel psychische schade opgeleverd. Ik heb hier zelf ook heel lang mee te kampen gehad.

En bovendien hoef ik mij niet te verontschuldigen wanneer evangelisten, predikers en sektariërs mij verhaaltjes komen vertellen (die als waar aangenomen dienen te worden) over maagdelijke geboorten, rottende doden die uit hun graf opstaan, hemellichamen die opeens stil staan, zwemmende bijlen, duivels, draken en sprekende ezels, en ik daar een weerwoord op geef, of kritische vragen stel. Wanneer gelovigen hun geloof voor zich houden, en stoppen met evangeliseren, dan heb ik ook geen reden meer om weerwoord te geven. Evangelisten draaien altijd alles om. Zij zijn zelf degenen die met die verhaaltjes komen, en beweren dat deze waar zijn, en van het allergrootste belang voor de mens, maar degene die dan lastige vragen stelt, of weerwoord geeft, is dan opeens de ploert die de arme gelovige de grond onder de voeten weg wil maaien. Het is de wereld op z'n kop.
Dan kunnen ze nog zo blij zijn met hun waarheid, maar in het hier en nu heb je dan blijkbaar meer aan waanbeelden. Daar moet je dan dus vanaf blijven als je moreel wilt handelen.
Ik heb nooit iets gehad aan die waanbeelden. Indien jij die nodig bent, prima. Maar zolang jij, of wie dan ook, probeert die waanbeelden aan mij als waar te verkopen, kun je weerwoord verwachten. Ik en vele andere aanwezigen hier hebben die waanbeelden verworpen, en velen zijn daardoor gelukkiger mensen geworden. 'Daar moet je dan dus vanaf blijven als je moreel wilt handelen', om het even in je eigen woorden te zeggen. Stop met steeds alles om te draaien. Haal die balk uit je oog :wink:
Tenzij de waarheid natuurlijk van zichzelf enige waarde heeft.

Voor mij is die 'waarheid', of beter gezegd, 'oprechtheid' (want ik zou niet durven zeggen dat ik 'de waarheid' heb gevonden) van onschatbare waarde. Ik heb liever échte modder, dan denkbeeldig goud.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Devious schreef:
DeLeek schreef: Waarom denk je dat dit niet door gelovigen gezegd kan worden? Zijn die niet bereid om fouten toe te geven? Zijn er bijvoorbeeld nog gelovigen die vast houden aan een geocentrisch wereldbeeld?
Nee, maar er zijn wel gelovigen die vasthouden aan het idee van een door een alwetende God geïnspireerd, onfeilbaar geschrift, waarin die onzin van een geocentrisch wereldbeeld wordt uitgebeeld. En die fout willen ze steeds maar niet toegeven. Liever goochelt men met woorden om het waanidee van een volmaakt goddelijk Woord in stand te houden. Prima hoor, maar schreeuw dat dan niet van de daken, want dan krijg je weerwoord, en terecht!
Ik geloof ook dat de bijbel is geinspireerd door een alwetende God. Daar is niks fouts aan wat je toe zou moeten geven. Dat het natuurkundig niet allemaal juist is, zal ik ook meteen toegeven.Maar dat heeft niet verhindert dat mensen zingeving uit de bijbel halen. Ik kan zelf niet zo veel met de 'onfeilbaarheid' van de bijbel. Dat de bijbel kan falen als natuurkundeboek zou ik bevestigen. Net zoals het kan falen als luidspreker, fiets of vogelverschrikker. Het lijkt voor al die doeleinden niet bedoeld.
Ik wil best toegeven dat ik bepaalde dingen niet los kan laten. Ik wil bijvoorbeeld daden van Stalin koste wat kost kunnen veroordelen. Als ik zoiets niet meer zou kunnen doen, dan baal ik.
Ik ook. Gelukkig heb ik de rede aan mijn zijde wanneer ik het stalinisme veroordeel.
Wat zegt de rede jou dan?
-- knip moraalverhaal --
Hopelijk kan ik hier in een ander topic nog eens op ingaan.
Er zouden dingen kunnen bestaan die wij niet kunnen waarnemen. Indien die dingen bestaan, behoren ze tot de realiteit. maar om met zekerheid te kunnen zeggen dat zij bestaan, zouden we ze moeten kunnen waarnemen (en zou het ook door derden waargenomen moeten kunnen worden) Maar het is aan degene die claimt dat die dingen bestaan, om dat aan te tonen.
Dan lijkt me dat nogal op logisch positivisme.
Dat mag dan op logisch positivisme lijken, maar door het een naam te geven die uit de 19e eeuw stamt, heb je de bovenstaande stelling nog niet ontkracht. Wat deugt er niet aan die stelling? Dat vind ik veel interessanter dan het etiket dat je erop plakt.

Vriendelijke groet.
Als iemand 'ik geloof alleen wat we waar kunnen nemen' als kennismethode kiest, dan valt daar niks aan te ontkrachten. Daar kiest die persoon simpelweg voor. Dat mag van mij uiteraard. Het zou alleen niet mijn keuze zijn.
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Devious schreef:
DeLeek schreef: Maar als gelovigen dus voordeel halen uit hun ideeën over het bovennatuurlijk, dan zijn vrijdenkers behoorlijk immoreel bezig als ze mensen van hun geloof halen.
Ik ben zelf niet bezig mensen van hun geloof te halen. Wat ik doe valt eerder onder zelfverdediging. Soms is het heel mild en gewoon een aardige uitwisseling van argumenten, zoals nu. Maar ook is het vaak een missie waarbij ik mij geroepen voel om een weerwoord te geven aan mensen die fatsoensnormen overtreden en leugens verkondigen, of ongelovigen en andersdenkenden in een slecht daglicht plaatsen, waar ze in veel gevallen niet horen. Daar verzet ik mij tegen.
Sommige leerstellingen uit religies zijn ook ronduit schadelijk. Het concept van eeuwig branden in een hel, heeft bij veel mensen die daarmee in hun jeugd zijn opgevoed, heel veel psychische schade opgeleverd. Ik heb hier zelf ook heel lang mee te kampen gehad.

En bovendien hoef ik mij niet te verontschuldigen wanneer evangelisten, predikers en sektariërs mij verhaaltjes komen vertellen (die als waar aangenomen dienen te worden) over maagdelijke geboorten, rottende doden die uit hun graf opstaan, hemellichamen die opeens stil staan, zwemmende bijlen, duivels, draken en sprekende ezels, en ik daar een weerwoord op geef, of kritische vragen stel. Wanneer gelovigen hun geloof voor zich houden, en stoppen met evangeliseren, dan heb ik ook geen reden meer om weerwoord te geven. Evangelisten draaien altijd alles om. Zij zijn zelf degenen die met die verhaaltjes komen, en beweren dat deze waar zijn, en van het allergrootste belang voor de mens, maar degene die dan lastige vragen stelt, of weerwoord geeft, is dan opeens de ploert die de arme gelovige de grond onder de voeten weg wil maaien. Het is de wereld op z'n kop.
Ik denk dat ik me wel bij je kritiek zou kunnen aansluiten. Het spijt me helemaal dat oa jij psychische schade hebt opgelopen door ideeen over de hel die je zijn opgedrongen. Vooral bij kinderen moet je daar heel voorzichtig mee omgaan. Bangmakerij lijkt me dus slecht, maar als je werkelijk gelooft dat er een eeuwige straf op gaat treden zonder bekering, dan ben je ook lomp als je niet over een straf vertelt. Daar ben ik zelf nog niet helemaal uit, hoe ik daar zelf mee om zou gaan.
Dan kunnen ze nog zo blij zijn met hun waarheid, maar in het hier en nu heb je dan blijkbaar meer aan waanbeelden. Daar moet je dan dus vanaf blijven als je moreel wilt handelen.
Ik heb nooit iets gehad aan die waanbeelden. Indien jij die nodig bent, prima. Maar zolang jij, of wie dan ook, probeert die waanbeelden aan mij als waar te verkopen, kun je weerwoord verwachten. Ik en vele andere aanwezigen hier hebben die waanbeelden verworpen, en velen zijn daardoor gelukkiger mensen geworden. 'Daar moet je dan dus vanaf blijven als je moreel wilt handelen', om het even in je eigen woorden te zeggen. Stop met steeds alles om te draaien. Haal die balk uit je oog :wink:
Dat ben ik dus niet met je eens.

Situatie 1:

Persoon A gelooft in iets bovennatuurlijks en heeft er een voordeel mee in het hier en nu.
Persoon B gelooft dat het hier en nu alles is wat er is + wil moreel wezen zijn.

Als persoon A persoon B niet lastig valt met z'n verhaal, dan zal persoon B ook A niet moeten lastigvallen met z'n waarheden, zelfs als het de waarheid is.

Nu zeg je dat dat wederzijds zou moeten zijn. Dat gaat echter om een hele andere situatie.

Persoon A gelooft in het hier en nu en is daar happy mee.
Persoon B gelooft in het bovennatuurlijke en gelooft dat persoon A moet geloven om het na z'n dood nog een eeuwigheid goed te hebben + persoon B wil moreel zijn.

Moet/mag persoon B de ander proberen te overtuigen? Ja, natuurlijk zou ik zeggen. In de visie van persoon B heeft persoon A een eeuwigheid aan ellende in het vooruitzicht. Het zou moreel onjuist zijn, die persoon daar niet van te overtuigen.

(Even afgezien van het feit dat het zinloos is om een vrijdenker te overtuigen van het bovennatuurlijke, omdat hij simpelweg gekozen heeft om daar niet in te geloven.)
Tenzij de waarheid natuurlijk van zichzelf enige waarde heeft.

Voor mij is die 'waarheid', of beter gezegd, 'oprechtheid' (want ik zou niet durven zeggen dat ik 'de waarheid' heb gevonden) van onschatbare waarde. Ik heb liever échte modder, dan denkbeeldig goud.

Vriendelijke groet.
Daar sluit ik me van harte bij aan.

Groeten terug!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

DeLeek schreef:
Even afgezien van het feit dat het zinloos is om een vrijdenker te overtuigen van het bovennatuurlijke, omdat hij simpelweg gekozen heeft om daar niet in te geloven
Het is misschien helemaal niet zinloos om een vrijdenker te overtuigen. Kom met gedegen en goed onderbouwde argumentatie. Ik, als vrijdenker, pas regelmatig mijn gedachten en meningen aan als ik van iets overtuigd word! En dat is voor gelovigen nu vaak hun grote probleem! Zie de voorbeelden op dit forum!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ik had nog wat vragen voor je openstaan DeLeek in mijn reactie van Vr Okt 17, 2008 2:06 pm.
DeLeek schreef:Het spijt me helemaal dat oa jij psychische schade hebt opgelopen door ideeen over de hel die je zijn opgedrongen.
Spijt is leuk, maar meen je niet dat het koste wat kost voorkomen moet worden?
DeLeek schreef:Vooral bij kinderen moet je daar heel voorzichtig mee omgaan.
Door een schattig gekuisd kinderbijbeltje uit te geven bijvoorbeeld?
Je vind dus eigenlijk ook dat de teksten in de bijbel getuigen van een barbaarse inhoud?
DeLeek schreef:Bangmakerij lijkt me dus slecht, maar als je werkelijk gelooft dat er een eeuwige straf op gaat treden zonder bekering, dan ben je ook lomp als je niet over een straf vertelt.
Nee je bent lomp door een sprookje op te dringen waarvoor je geen enkel bewijs hebt.
Dat jij persoonlijk wilt geloven in dergelijke onzin is jouw keuze, maar die keuze dien je niet als onomstotelijke waarheid aan een kind op te leggen.
Dat is kindermishandeling.
Je vertelt toch ook geen griezelverhaal voor het slapen gaan?
Wat mankeert je in vredesnaam?
DeLeek schreef:Moet/mag persoon B de ander proberen te overtuigen?
NEE, aan de deur wordt niet gekocht en bekeerd zijn we ook al!
Als persoon A er specifiek om vraagt prima.
Laat persoon B zich eerst maar eens richten op al die andersgelovigen, je weet wel diegenen die de verkeerde god hebben gekozen.
Daar heeft persoon B het voordeel dat er al geloof aanwezig is en zal er minder weerstand en inbreuk op de geestelijke vrijheid zijn ..... TOCH??
DeLeek schreef:Dat het natuurkundig niet allemaal juist is, zal ik ook meteen toegeven.
Dus je god blijkt toch niet alwetend?
DeLeek schreef:Maar dat heeft niet verhindert dat mensen zingeving uit de bijbel halen.
Daar heb je geen bijbel voor nodig.
DeLeek schreef:Dat de bijbel kan falen als natuurkundeboek zou ik bevestigen.
En niet enkel als natuurkundeboek.
Het faalt ook opvoedkundig vooral op moreel gebied.
Het faalt geschiedkundig.
De bijbel wordt verkocht als een boek wat het bij nader onderzoek niet blijkt te zijn.
Want voor welk doeleind het wel geschikt is daar zijn christenen zelf het niet eens over eens!
DeLeek schreef:Daar kiest die persoon simpelweg voor. Dat mag van mij uiteraard. Het zou alleen niet mijn keuze zijn.
Dat is simpelweg niet waar anders zou je niet evangeliseren.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

DeLeek schreef:
Situatie 1:

Persoon A gelooft in iets bovennatuurlijks en heeft er een voordeel mee in het hier en nu.
Persoon B gelooft dat het hier en nu alles is wat er is + wil moreel wezen zijn.

Als persoon A persoon B niet lastig valt met z'n verhaal, dan zal persoon B ook A niet moeten lastigvallen met z'n waarheden, zelfs als het de waarheid is.
Inderdaad, hoewel ik er nog aan toe zou willen voegen "ongevraagd". Als jij me vraagt om argumenten die jou er eventueel van zouden kunnen overtuigen dat mijn levensovertuiging zo slecht niet is zal ik je die geven, zoals nu. Als jij daar geen behoefte aan hebt zal ik je ook niet van repliek voorzien, en op zondagochtend bij jou aanbellen, of foldertjes in de bus schuiven zal helemaal niet bij me opkomen. Ik heb ook nooit andere atheïsten op straat vrouwen met lange rokken en knotjes in het haar lastig zien vallen.

Het "wil moreel wezen zijn" mag je er weer uithalen. We zijn allemaal "moral agents", of je het nu met iemands normen en waarden eens bent of niet, morele wezens blijven ze.
Nu zeg je dat dat wederzijds zou moeten zijn. Dat gaat echter om een hele andere situatie.

Persoon A gelooft in het hier en nu en is daar happy mee.
Persoon B gelooft in het bovennatuurlijke en gelooft dat persoon A moet geloven om het na z'n dood nog een eeuwigheid goed te hebben + persoon B wil moreel zijn.

Moet/mag persoon B de ander proberen te overtuigen? Ja, natuurlijk zou ik zeggen. In de visie van persoon B heeft persoon A een eeuwigheid aan ellende in het vooruitzicht. Het zou moreel onjuist zijn, die persoon daar niet van te overtuigen.
Dat ben ik niet met je eens. Zoals je hebt gelezen zijn de meeste vrijdenkers hier van mening dat het geloof in een hel, en het voor waar aannemen van de bijbel niet echt bevordelijk hoeven te zijn voor iemands geestelijke gezondheid. Jij denkt daar anders over, maar je wordt niet op straat bekeerd. is jouw overtuiging waardevoller dan die van mij, zodat jij wél moreel juist handelt als je me op straat folders in de hand drukt, terwijl ik, hoewel ik evengoed een overtuiging heb, juist immoreel zou zijn als ik mensen met mijn mening lastig ging vallen?

Ik hoop dat je begrijpt dat ik, op basis van bovenstaande, moet zeggen dat ik van mening ben dat je waarschijnlijk nog even langer na moet denken over hoe objectief je jouw levensovertuiging tegenover die van anderen stelt.
Het eten van sinaasappels kan zinloos leven onnodig verlengen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

DeLeek schreef: Ik geloof ook dat de bijbel is geinspireerd door een alwetende God.
Sorry, ik vind een alwetende God die een boek vol natuurkundige fouten bij elkaar 'inspireert' niet erg geloofwaardig. Een door een volmaakt wezen geïnspireerd boek mag geen fouten bevatten. Een volmaakte God (van de hypothese uitgaande dat hij bestaat) kan geen vergissingen maken, óók geen natuurkundige vergissingen.
Dat het natuurkundig niet allemaal juist is, zal ik ook meteen toegeven.Maar dat heeft niet verhindert dat mensen zingeving uit de bijbel halen.
Dat mensen uit de Bijbel zingeving beweren te halen, is geen bewijs dat de Bijbel van goddelijke oorsprong is. Andere mensen halen zingeving uit de Koran. Ik haal zelf zingeving uit de filosofie, de kunst, muziek, literatuur, de natuur, vriendschap, etc..
Ik kan zelf niet zo veel met de 'onfeilbaarheid' van de bijbel. Dat de bijbel kan falen als natuurkundeboek zou ik bevestigen. Net zoals het kan falen als luidspreker, fiets of vogelverschrikker. Het lijkt voor al die doeleinden niet bedoeld.
Dat de Bijbel geen natuurkundeboek is weet ik natuurlijk wel, maar omdat het een door god geïnspireerd boek is (volgens de gelovigen) mag het geen natuurkundige fouten bevatten. Een volmaakte God maakt geen fouten, óók geen natuurkundige fouten.
Ik ook. Gelukkig heb ik de rede aan mijn zijde wanneer ik het stalinisme veroordeel.
Wat zegt de rede jou dan?
Het gezonde verstand zegt mij dat Stalinisme een beroerd economisch systeem is. Het zegt mij dat despotisme niet zal leiden tot 'gelijkheid, vrijheid en broederschap'. Het Stalinisme is een bijgeloof, net als het christendom en de Islam.
Als iemand 'ik geloof alleen wat we waar kunnen nemen' als kennismethode kiest, dan valt daar niks aan te ontkrachten. Daar kiest die persoon simpelweg voor. Dat mag van mij uiteraard. Het zou alleen niet mijn keuze zijn.
Nee, nee, die stelling gaat over de bewijslast. Indien jij in een discussie iets claimt, dan is het aan jou om de waarheid daarvan aan te tonen. Wanneer ik zeg dat atomen bewoond worden door subatomaire wezentjes in miniscule ruimtescheepjes, dan is het niet aan jou om te bewijzen dat ik ongelijk heb, maar dan is het aan mij om mijn bewering met bewijzen te ondersteunen. Jij evangeliseert over die volmaakte hemelse Vader, en dan is het logisch dat de bewijslast in dit geval bij jou ligt.

Gegroet.
Laatst gewijzigd door Devious op 19 okt 2008 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

DeLeek schreef: Persoon A gelooft in het hier en nu en is daar happy mee.

Natuurlijk begrijp ik de behoefte van de christen om te evangeliseren. Daarom leg ik ook de nadruk op de zelfverdediging. Wat ik zelf doe is slechts een reactie op....
Ik ga niet de straat op om christenen te overtuigen. Ik reageer op de dingen die christenen mij vertellen. Het concept van het eeuwig branden, wenen en tandenknarsen is de grote motor achter de bekeringsdrift van zowel moslims als christenen. Het is daarom als rechtgeaard christen of moslim bijna onmogelijk om niet te evangeliseren. Maar de andere kant van de medaille is dat iedere actie een reactie uitlokt. De vurige verdediging van de vrijdenker is even onontkomelijk. Zowel mijn gevoel als mijn verstand komen in opstand bij de woorden en handelingen van de wrede God uit het Oude Testament. De God die mensen misleidt met zijn demonische leugengeesten; de God die zijn oogappeltjes opdraagt om heidense kindertjes te spietsen aan het zwaard; de God die opdraagt tot het uitroeien van hele volkeren; de God uit het Nieuwe Testament die mensen tot in de eeuwigheid op een vuurtje laat roosteren, alleen maar omdat ze niet in hem geloven. Wat moet ik daarmee?
En al die tegenstrijdigheden en natuurkundige, biologische fouten. Een volmaakte God maakt geen fouten. In de Bijbel staan fouten (wetenschappelijke, morele én logische fouten), dus is de Bijbel geen boodschap van een volmaakte god.

En vervolgens is het ook nog zo (om even op het eeuwige oordeel terug te komen), dat ook de moslim dreigt met het eeuwige oordeel. Als ik al zou kiezen voor een geloof, waarom zou ik jouw woorden geloven, en die van de moslim niet. In het geval dat de moslim gelijk zou hebben, ga ik alsnog naar de hel, en jij ook. Dan branden we samen. Misschien kunnen we het er dan nog eens over hebben.

Vriendelijke groet.
Laatst gewijzigd door Devious op 21 okt 2008 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Devious schreef:Wanneer ik zeg dat atomen bewoond worden door subatomaire wezentjes in miniscule ruimtescheepjes
Oh,oh, dit is vragen om moeilijkheden!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Erik schreef:
Devious schreef:Wanneer ik zeg dat atomen bewoond worden door subatomaire wezentjes in miniscule ruimtescheepjes
Oh,oh, dit is vragen om moeilijkheden!
Ok off topic: Je gaat HarrieChristus toch niet uitnodigen he?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Beste Rereformed,

Bedankt

Ik hoop dat je dit antwoord ondanks de late reactie waardeert. In ieder geval goed om te lezen dat je het waardeert dat ik me probeer te verplaatsen in een ongelovige. Wat waarschijnlijk meespeelt in mijn voordeel is dat ik ook een aantal jaren (na mijn christelijke opvoeding) ongelovig ben geweest. Als ik aan die tijd terugdenk was het mooie van het niet bestaan van God dat een heleboel ineens niet slecht meer is. Om maar een voorbeeld te noemen, vloeken en voor het huwelijk met een meisje naar bed gaan zijn nu eenmaal niet erg meer als God ze niet verboden heeft...

....althans, dat dacht ik toen omdat in het geval God niet bestaat mijn rede/smaak bepaald wat goed en slecht is. Achteraf denk ik dat de regels die God stelt slechts gericht zijn op een goed en gelukkig leven voor een mens. het vloeken had geen enkel nut, ik kan nu prima zonder en ik heb er mensen mee gekwetst en vooral natuurlijk God.

Ik dwaal af, jij ook bedankt voor de moeite die je neemt om een dialoog aan te gaan met een gelovige.

Wil tot macht?
Je hebt Nietzsche zeer goed ontleed. Maar de conclusie dat hij tegen zijn eigen principes in zou gaan is hier niet gerechtvaardigd. Zijn principe is juist dat de definitie van de mens juist waardebepaler is; de mens doet niets anders dan waardeoordelen uitspreken, alles is in zijn visie een kwestie van perspectivisme. In al het leven gaat het om een wil tot macht; het leven is een krachtmeting tussen verschillende willen tot macht. De sterkere wil wint het altijd van de zwakkere wil.
Dat het in al het leven gaat om een wil tot macht is een aanname. Nietzsche geeft echter ook aan dat er mensen zijn die niet naar iets hogers willen groeien, en hij spreekt zich zeer negatief uit over degenen die slechts dienen en slaven zijn. Dat brengt mij ertoe om te zeggen dat degenen die Nietzsche beschouwd als mensen met een zwakkere wil misschien weleens mensen zijn met een ándere wil. Namelijk een wil níet tot macht. Dan kom je op het terein van een christen die wil dienen, een ándere wil die Nietzsche liever als een zwakkere wil ziet.

Nietzsche heeft geconcludeerd dat de bijbelverhalen niet waar zijn
Nietzsche heeft zich er nooit voor geïnteresseerd of de bijbelverhalen waar zijn of niet. Voor hem doet dat er weinig toe. Voor hem is er slechts één zaak van belang: is het geloof waardevol, draagt het bij tot de viering van het leven; of is het christelijk geloof juist schadelijk, doet het afbreuk aan het leven. Hij is sterk van mening dat het laatste het geval is. Je kunt hierover uitgebreid lezen in bijvoorbeeld de Antichrist, waar hij de kritiek het felst geeft. In Aldus sprak Zarathoestra zet hij er zijn alternatief tegenover.
Ik vraag me af of Nietzsche zich heeft geïnteresseerd in of de bijbelverhalen waar zijn of niet. In ieder geval lijkt het mij dat hij geconcludeerd heeft dat de bijbelverhalen niet waar zijn. Als dit niet zo zou zijn dan had hij tot andere conclusies moeten komen ten opzichte van
- dat er alleen willen tot macht zijn
- dat religie slechts de vooruitgang tegenhoudt (en dat dat niet wenselijk is)
- dat zijn eigen wil het belangrijkste is
enz.

Hoe subjectief zijn waarden?
Indien je dit propagandistisch noemt dan kan ik daar volledig in meegaan, maar dan moet jij niet vergeten dat Nietzsche dus een exacte parallel is van het christelijk geloof: bij beiden gaat het om het bepalen van waarden, om strikt subjectieve zaken. De één zegt 'je moert leren nederig te worden!', de ander zegt ' je moet juist leren je trots te vinden!'
Als ieder mens zelf de waarden zou bepalen en je zet die waarden van mensen naast elkaar, dan ben ik het met je eens dat het een strikt subjectief verhaal is. Ieder mens is immers gelijk. Maar hoe subjectief zijn de waarden vanuit een mens gezien als ze zijn bepaald door haar schepper en onderhouder, die almachtig is en aangeeft voor altijd met jou in vrede te willen leven?

Nederig worden is zover ik de bijbel begrijp geen doel op zich, het gaat er hierbij om je niet te groot te voelen om te dienen. Ook als christen zul je trots zijn, alleen het zal uiteraard vooral op hun God zijn. God stelt je in staat om te leven, te denken en te genieten.

Nietzsche gekleurd
Het is ahw een tweegevecht tussen twee totaal verschillende smaken van het inrichten van een woonkamer. En dan ook nog zo dat de kamer van Nietzsche bewust tot in alle details is ingericht als tegenstelling tot de kamer van het christendom. Van de christelijke kamer zegt Nietzsche dat het muffe, bedompte lucht bevat en je er in het schemerdonker moet zitten, van zijn eigen kamer dat het open ramen heeft, met frisse berglucht doortrokken is, en uitzicht heeft op de weidste vergezichtenen. Nietzsche is de atheïstische dominee par exellence. Hij laat zichzelf door een gelovige beschrijven als 'de vroomste van allen die niet in God geloven'. (zie: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... e/IV.6.htm ). Nietzsche kan tot op de bodem van de religieuze ziel kijken. Zijn vader zowel als beide grootvaders waren dominees, zijn moeder was het toonbeeld van christelijke vroomheid, als kind noemde men hem 'de kleine dominee' en als tiener was hij zeer vroomgelovig.
Ik ben van mening dat Nietzsche niet tot in de bodem van iedere religieuze ziel kan kijken. Misschien voor een gedeelte in die van zijn familie of kerk. Waarschijnlijk is hij gekleurd door zijn beleving, misschien hebben mensen bewust of onbewust macht op hem uitgeoefend of heeft hij dat gevoel gehad ik weet het niet. Ik vroeg mij af of zijn ouders zijn boeken gelezen hebben. Wat zullen ze gedacht hebben bij de antichrist? Ik weet het niet, maar ik vond het interessant om te lezen dat uiteindelijk zijn moeder hem in huis heeft genomen en heeft verzorgt, toen Nietzsche zelf niet meer voor zichzelf kon zorgen. Dat is een dienende rol, en daar hoef je geen jaren voor in je eentje over na te denken, op zoek naar het hogere en grotere. Mijn visie is dan: God bespaart je dat door op een briefje aan te geven wat Hij wil dat je doet.

Geloof vs wetenschap
Aan de andere kant is er een opmerkelijk verschil: iemand die voor Nietzsche kiest zit nooit met het probleem van geloof versus wetenschap, waar de christen tot over zijn oren in zit.
Ik heb geen probleem van geloof versus wetenschap. Wetenschap is voor mij slechts het aannemen van de beste verklaring, totdat er een betere verklaring is gevonden. Ik geloof niet altijd in de kunde van de wetenschap. Ons verstand en onze wetenschap is beperkt. Soms geloof ik wel in de wetenschap, bijvoorbeeld als er nuttige uitvindingen worden gedaan zoals medicijnen die blijken te werken. Ook voor het bepalen van de authenticiteit van de bijbel door de eeuwen heen heeft de wetenschap goed werk verricht. Om mijn gezichtspunt te geven: ik kan God dan danken voor de goede dingen die we kunnen doen met het verstand dat hij ons gegeven heeft.

Boek zonder bril maar met studie
Nietzsche kun je enkel aanvallen door te stellen dat jij een betere smaak hebt. Je gaat dan dus een 'propagandistisch' oftewel retorisch gevecht aan met hem, en zult er een zware dobber aan hebben om hem te slim af te zijn: zijn retoriek lijkt veelal onverslaanbaar te zijn. Christenen hebben vaak de fout begaan dat ze er een retorisch ad hominem spel van maken waarin ze Nietzsche de baas denken te kunnen worden door hem af te schilderen als ziek en niet serieus te nemen, maar deze manier van aanvallen getuigt enkel van grote zwakheid en het vereist dat je vele feiten met voeten treedt ( zie: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... iding1.htm ). Een christelijke apologie waar de christelijke idealen uitgebreid tegenover die van Nietzsche worden gezet en het christelijk geloof het debat wint ben ik nog nooit tegengekomen. Ik zou het interessant vinden zo'n boek ooit te lezen.
Dan zal ik je een boek aanraden. Het zonder gekleurde bril lezen van de hele bijbel geef ik een goede kans. Helaas hebben we allemaal door ervaringen uit het verleden wel een gekleurde bril, dus ook hier kan ons verstand goed helpen bij het bestuderen van de Bijbel. By the way, je begrijpt dat mijn visie is dat het het woord van God is. Een gedeelte daarvan zijn dan woorden gesproken door God, en een groot gedeelte is reacties van mensen daarop. Een gedeelte daarvan reacties van gelovigen en een gedeelte reacties van ongelovigen. Met alles bij elkaar wil God ons dan duidelijk maken wie wij zijn en wie Hij is.

Subjectief

Maar het christelijk geloof kun je aanvallen op twee fronten: je kan inhaken op de ethiek en opperen dat het niet deugt en van slechte smaak getuigt, en je kunt het aanvallen op het front dat het een hoop zaken leert die wetenschappelijk gezien absoluut onhoudbaar zijn. Het zijn eigenlijk twee heel verschillende terreinen. Ik heb vrijwel altijd de insteek van de eerste.
Ok, maar dat eerste front is subjectief, gericht op smaak en niet op waarheid. Dat zal verklaren waarom een christen uiteindelijk aan zal geven dat hij toch gelooft.

Slaaf en vrijheid
Zeer goed gezien weer. Persoonlijk onderhoud ik dan ook geen illusies dat een mens vrij zou kunnen zijn. Een beetje vrijheid OK, maar daarboven staan enkel wetmatigheden waaraan een mens enkel gehoorzaamt. Het najagen van bepaalde gedachten en gevoelens is voor mij het water waar het mensenleven in zwemt en wat het mensenleven inhoud geeft. Geen probleem ermee dus.
Mijn gezichtspunt is dat de mens van nature slaaf van de zonde is. Voor de één is dat sexverslaving, voor de andere drugs, drank, weer voor een ander macht, onrecht aandoen, liegen enzo. Afhankelijk van waar je tegenaan loopt herken je het wel: je kunt niet anders en bent er dus van afhankelijk. Ik geloof dat je hiervan bevrijd kunt worden, namelijk enkel gebonden aan goed doen. (Zie eventueel Romeinen 6:17-23). Geniet van het leven, help je medemens en dank je schepper klinkt een stuk bevredigender.
Je schijnt de gedachte te hebben dat vrijdenker iets met vrijheid te maken heeft. Het heeft deze betekenis enkel in zoverre het beantwoordt aan de originele betekenis van het woord, 300 jaar geleden: vrij van orthodoxchristelijk geloof. Enkel om deze reden houd ik van de naam vrijdenker. Ik voel me verbonden met alle talloze mensen die een proces hebben doorgemaakt van in een dwangbuis van het boekgeloof te zitten en eruit bevrijd te worden. Aan het gevoel van opluchting kan ik met recht het adjektief vrij verbinden.
Ik concludeer dit slechts omdat Nietzsche aangeeft christenen als slaven te zien.

Cognitief vs subjectief
Maar voor mij staat de vraag van mijn eerste post nog te knipperen: was je uitgangspunt wel goed?

"Realiteit is gelimiteerd tot datgene wat direct controleerbaar is door onze natuurlijke zintuigen of indirect duidelijk wordt door het juiste gebruik van de rede."
Deze opmerking van Dan Barker heeft weer betrekking op de cognitieve werkelijkheid, wat bestaat en wat bestaat niet. Oftewel hier hebben we het tweede terrein waarover je kunt praten: geloof versus wetenschap.
Zie je dat het twee verschillende zaken zijn? Te zeggen dat je van Mahler houdt of paarse kleren of de levensstijl van Nietzsche is op geen enkele manier in strijd met de wetenschap. Te zeggen dat er demonen bestaan die je kunt uitwerpen, of een kerkhof vrome mensen in Jeruzalem opeens tot leven kwam, wél.
Maar bij het christelijk geloof/Jezus Christus/God denk ik aan een cognitieve werkelijkheid. Dus niet aan normen en waarden die mensen bedenken. Het demonen verhaal en mensen die tot leven komen zijn wat mij betreft niet in strijd met de wetenschap, hooguit kunnen ze nog niet onderbouwd worden door de wetenschap.
Wat ik bedoelde was dat ik het christelijk geloof in eerste instantie heb verworpen omdat ik het ethisch onontwikkeld vond, niet omdat de evolutietheorie waar is of dat er geen wonderen zouden kunnen bestaan of dat de bijbel contradicties bevat, of mythen, en meer van dat soort zaken. ( zie: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/2a.htm#crisis , waarin ik schrijf dat ik uiteindelijk gestruikeld ben over de ethiek van het christelijk geloof). Het is mijn persoonlijke opmaak. Ik ben een kunstenaar, geen wetenschapper.

Ok,wat ik aan wilde geven is dat het bestaan van God/Jezus Christus een cognitieve zaak is en die verwerp je op subjectieve grond.

Rereformed

Als ik het goed begrepen heb ga jij voor aristocratie van de geest. Je gaat voor het ontmaskeren van dingen die door de massa aangehangen worden. Ik kan me erbij voorstellen dat dat een machtig gevoel geeft ;) Mijn visie is dat het bij het bepalen of het christendom leeft niet voldoende is om te kijken of er aristocratie bij is of niet, als het christendom waarheid is, dan maar wat minder aristocratie.

Verheerlijking van de reden?

Je kunt woord verheerlijking propaganda noemen. Anyway, je vond als vrijdenker propaganda wel op z'n plaats. In ieder geval heb ik het gevoel dat de reden absoluut als uitgangspunt en referentiekader wordt genomen bij het bepalen van realiteit en waarheid. Maw: Als ik me niet kan voorstellen dat een complexer iets (dan ik) om aanbidding kan geven, dan bestaaat zoiets dus niet.

Met vriendelijke groet,
Vuurtje
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Ik raad jullie aan om morgenochtend naar de zonsopgang te kijken!

Klinkt een beetje vaag maar hier wil ik uiteraard iets mee aangeven. Ik geef hiermee mijns inziens duidelijk in de taal van dit forum (nederlands) aan wat ik bedoel. Namelijk: kijk morgenochtend naar die zon die je dan weer voor het eerst aan de horizon kunt zien! Misschien doe ik dat omdat ik hoop dat jullie op die manier over bepaalde zaken na gaan denken. Misschien ook niet. Ok, stel dat iemand mij nu gaat vertellen dat ik natuurkundige onzin verkoop omdat de aarde om haar as draait en dus de zon niet op komt maar blabla...
Tsja..

Als ik gebruik maak van de taal of de kennis van iemand om iets anders belangrijks duidelijk te maken, wil dat nog niet zeggen dat ik niet weet dat sommige zaken die er totaal niet toe doen eigenlijk wat anders liggen.

Kortom, de bijbel is inderdaad niet geschreven als natuurkundeboek, lees een boek met het doel waarvoor het geschreven is.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Vuurtje schreef:...goed om te lezen dat je het waardeert dat ik me probeer te verplaatsen in een ongelovige. Wat waarschijnlijk meespeelt in mijn voordeel is dat ik ook een aantal jaren (na mijn christelijke opvoeding) ongelovig ben geweest. Als ik aan die tijd terugdenk was het mooie van het niet bestaan van God dat een heleboel ineens niet slecht meer is. Om maar een voorbeeld te noemen, vloeken en voor het huwelijk met een meisje naar bed gaan zijn nu eenmaal niet erg meer als God ze niet verboden heeft....althans, dat dacht ik toen omdat in het geval God niet bestaat mijn rede/smaak bepaald wat goed en slecht is. Achteraf denk ik dat de regels die God stelt slechts gericht zijn op een goed en gelukkig leven voor een mens. het vloeken had geen enkel nut, ik kan nu prima zonder en ik heb er mensen mee gekwetst en vooral natuurlijk God.
Welnee, joh, de regels waarvan je denkt dat ze van God afkomstig zijn zijn allemaal door de menselijke rede bedacht. De mens zelf is ten alle tijden uit op 'een goed en gelukkig leven voor de mens'. Alles wat naar een goed en gelukkig leven leidt blijft gelden geheel onafhankelijk van of nu een god er mee eens is of niet. Op dezelfde manier houdt ook praktisch geen mens zich aan zogenaamd goddelijke regels die geen enkel nut hebben.

Je verbindt ethisch denken steeds met God alsof dát de bron is voor ethiek. Het is precies andersom: iemand die naar een God kijkt om regeltjes te krijgen voor wat goed is en wat niet, heeft zelfs de eerste beginselen van ethiek nog niet door. Iedere ethiek komt enkel uit het hart van de mens.
Wil tot macht?

Dat het in al het leven gaat om een wil tot macht is een aanname.
Nee, het is een poging tot definitie van het leven. Het is een filosofisch begrip. Nietzsche zette het neer omdat de algemeen gehoorde opvatting is dat het leven probeert zichzelf koste wat kost in stand te houden. Deze opvatting dekt niet de gehele lading: Nietzsche zag in dat een hoop menselijke aspiraties eigenlijk tegen het leven in gaan. Veel van het menselijk denken staat negatief tegenover het leven. Daaruit groeit de metafysica met alle religieuze waan van een hiernamaals. Het christelijk geloof is een prachtig voorbeeld daarvan: het is de uiting van de haat tegen het leven. En wanneer het christelijk geloof oproept tot nederigheid en dienen, dan is dat haar verborgen wil tot macht. De wil tot macht van de zwakken om het leven en de sterken de baas te zijn: "En waar opoffering en diensten en liefdesblikken zijn: daar is ook de wil tot heersen. Daar dringt langs sluipwegen de zwakkere de burcht en zelfs het hart binnen van wie machtiger is - en steelt macht." (Zarathoestra II.12). Hoe dieper het lijden, des te sterker de wil tot macht om het de baas te zijn. Waar het meest zieke is, daar zijn de grootste hartstochten. Waar men zich het meest bedreigd voelt ontstaat de sterkste wil om de omgeving de baas te zijn: "waar het vallen van bladeren is, waar men zich opoffert, daar daar offert het leven zich op - voor macht!" (denk aan religieuze zelfmoordterroristen voor een extreem voorbeeld).
Nietzsche geeft echter ook aan dat er mensen zijn die niet naar iets hogers willen groeien, en hij spreekt zich zeer negatief uit over degenen die slechts dienen en slaven zijn. Dat brengt mij ertoe om te zeggen dat degenen die Nietzsche beschouwd als mensen met een zwakkere wil misschien weleens mensen zijn met een ándere wil. Namelijk een wil níet tot macht. Dan kom je op het terein van een christen die wil dienen, een ándere wil die Nietzsche liever als een zwakkere wil ziet.
Je moet Nietzsche niet zien als iemand die enkel het tegendeel van christelijke waarden verkiest. Hij zet alle tegenpolen van het christelijk denken neer omdat ze door het christelijk geloof in de ban gedaan zijn. Het is om een gehele cultuur wakker te schudden. Het gaat er bij hem om dingen te laten te zien waarvoor men millennia lang blind is geweest. Een heel mens ziet dat in tegenstellingen beide begrippen noodzakelijk en gezond zijn. Zo gaat het niet om nederigheid versus trots, maar om het honoreren van beide zaken. Het gaat ook niet om dienen versus egoïsme, maar om de mate waarin iemand zich ontplooit (een andere frase om 'wil tot macht' uit te drukken). Zo is Jezus niet een tegenhanger van 'wil tot macht' (dienend), maar juist het toppunt van wil tot macht: de poging de gehele wereld zijn wil op te leggen.
Wanneer jij jezelf wijs wil maken dat jij (of het christelijk geloof) geen wil tot macht heeft, zal Nietzsche tegen je zeggen dat je jezelf en de christelijke idealen maar bar slecht kent.
Nietzsche heeft geconcludeerd dat de bijbelverhalen niet waar zijn
Ik vraag me af of Nietzsche zich heeft geïnteresseerd in of de bijbelverhalen waar zijn of niet. In ieder geval lijkt het mij dat hij geconcludeerd heeft dat de bijbelverhalen niet waar zijn.
Nietzsche heeft één jaar theologie gestudeerd. In de paasvakantie stuitte hij op het in zijn tijd geruchtmakende boek Das Leben Jesu van David Strauss. Hij heeft toen al ingezien dat de verhalen niet waar waren en meteen daarna zijn theologiestudie opgegeven. Het is dus niet zozeer een zaak van niet erin geïntereseerd zijn, maar iets dat hij beschouwde als door anderen al definitief afgewerkt en daarom geen verdere aandacht meer nodig had. Hij had zijn conclusies al snel getrokken en maakte meteen schoon schip. Niet met de kliekjes van een afgesleten religie nog wat eeuwen kinderachtig blijven naspelen (zoals het christelijk geloof nu al eeuwenlang een ingestudeerd toneelstuk blijft opvoeren dat in onze wetenschappelijke cultuur als steeds absurder voorkomt), maar meteen op zoek naar een geheel nieuw denken voor de moderne geestelijk volwassen mens.
Maar hoe subjectief zijn de waarden vanuit een mens gezien als ze zijn bepaald door haar schepper en onderhouder, die almachtig is en aangeeft voor altijd met jou in vrede te willen leven?
Geheel subjectief, want het denkbeeld wat je naar voren schuift is geheel jouw eigen verbeelding. Het is een waan die al eeuwenlang door de wetenschap ontmaskerd is.
Nederig worden is zover ik de bijbel begrijp geen doel op zich, het gaat er hierbij om je niet te groot te voelen om te dienen. Ook als christen zul je trots zijn, alleen het zal uiteraard vooral op hun God zijn. God stelt je in staat om te leven, te denken en te genieten.
Jaja, hier laat je goed zien hoezeer je gewoon een kind van je tijd bent, een tijd die goed geluisterd heeft naar wat Nietzsche te vertellen had: ook jij hebt je trots. Je gepraat over nederigheid is daarom enkel een vernisje om je trots te verbergen. Ook jij leeft om te genieten. Dat heb je bepaald niet uit het Nieuwe Testament geleerd! (of kun je mij een verwijzing geven waar zoiets staat als 'geniet van het leven'). Jouw wil tot macht verschuilt zich achter de waan dat je er niet aan meedoet.
Ik ben van mening dat Nietzsche niet tot in de bodem van iedere religieuze ziel kan kijken.
Kun je me even aangeven welke boeken je van hem aandachtig gelezen hebt?
Ik heb geen probleem van geloof versus wetenschap.
In dat geval zul je je weinig hebben beziggehouden met de wetenschap. Hoe minder een gelovige van de wetenschap afweet, des te minder problemen hij ziet.
Ook voor het bepalen van de authenticiteit van de bijbel door de eeuwen heen heeft de wetenschap goed werk verricht.
Alweer: deze uitspraak verraadt dat je nog nooit een wetenschappelijk theologisch boek hebt gelezen, want de wetenschap heeft juist het tegenovergestelde gedaan.
Geef me anders eens een lijstje van de boeken die je doorgewerkt hebt.
Ga deze lijst eens aandachtig door en vertel me eens hoeveel je ervan gelezen hebt.
Een christelijke apologie waar de christelijke idealen uitgebreid tegenover die van Nietzsche worden gezet en het christelijk geloof het debat wint ben ik nog nooit tegengekomen. Ik zou het interessant vinden zo'n boek ooit te lezen.
Dan zal ik je een boek aanraden. Het zonder gekleurde bril lezen van de hele bijbel geef ik een goede kans.
Dat is uiteraard niet wat ik bedoelde. Ik doel op een christelijke schrijver die Nietzschespecialist is, en het christendom tegen hem met verve kan verdedigen.
By the way, je begrijpt dat mijn visie is dat het het woord van God is. Een gedeelte daarvan zijn dan woorden gesproken door God, en een groot gedeelte is reacties van mensen daarop. Een gedeelte daarvan reacties van gelovigen en een gedeelte reacties van ongelovigen. Met alles bij elkaar wil God ons dan duidelijk maken wie wij zijn en wie Hij is.
En wanneer je christenen dan aan een verhoor blootlegt en uit ze probeert te peuren wie Hij is, dan staan ze altijd met een mond vol tanden en zeggen ze allemaal op het laatst: hij gaat ons verstand te boven. :wink:
Christelijk geklets is enkel hol en leeg, retoriek, het eindeloos herhalen van clichéés ten dienste van het oppeppen van eigen psyche. Christenen zijn mensen die zich in allerlei bochten wringen om voor zichzelf maar te verbergen dat ze het leven niet durven te leven.
Ok, maar dat eerste front is subjectief, gericht op smaak en niet op waarheid. Dat zal verklaren waarom een christen uiteindelijk aan zal geven dat hij toch gelooft.
Dat is een onjuiste tweedeling, alsof het of om het één of om het ander zou gaan.
Laat me niet lachen. De waarheid heeft onze maatschappij juist bevrijd van christelijk geloof. In de moderne tijd nog christen zijn staat gelijk aan het leven emotioneel niet aankunnen, het leven proberen door te komen via de creatie van waandenkbeelden die je oppeppen en die een kind zekerheid geven. Het is een hardnekkig tegen alle rede in blijven vasthouden aan antieke denkbeelden. Het is bewuste misleiding van de psyche, op dezelfde manier als druggebruik. Het wordt enkel nog aangehangen door mensen die niet op volwassen benen kunnen staan.
Mijn gezichtspunt is dat de mens van nature slaaf van de zonde is. Voor de één is dat sexverslaving, voor de andere drugs, drank, weer voor een ander macht, onrecht aandoen, liegen enzo.
Groei op. De mens is geen slaaf van de zonde, maar een product van de natuur. Get a life, leer te genieten van sex in plaats van jezelf tot sexverslaafde uit te roepen. Leer jezelf lief te hebben in plaats van jezelf altijd maar in de goot te slaan.
Afhankelijk van waar je tegenaan loopt herken je het wel: je kunt niet anders en bent er dus van afhankelijk.
Dat is juist een punt wat Nietzsche jou wil leren: jij kunt wél anders, jij bent nergens van afhankelijk. Jouw eigen wil staat boven alles. Leer zó te leven!
Ik geloof dat je hiervan bevrijd kunt worden, namelijk enkel gebonden aan goed doen. (Zie eventueel Romeinen 6:17-23). Geniet van het leven, help je medemens en dank je schepper klinkt een stuk bevredigender.
Alweer dat 'geniet van het leven'. Die boodschap heb je geleerd van redelijke mensen, niet van het christelijk geloof. Ontmasker eens jezelf, zie hoezeer je het helemaal niet eens bent met het christelijk geloof. Zie hoezeer je jezelf steeds in de war maakt.
Ik concludeer dit slechts omdat Nietzsche aangeeft christenen als slaven te zien.
Een hele diepe waarheid. Studeer erop in je eigen leven om te zien in hoeverre dit opgaat. Haal eens de grootst mogelijke eerlijkheid naar boven in je eigen leven. Een christen is iemand die nog nooit geheel eerlijk is geweest in zijn denken.
Maar bij het christelijk geloof/Jezus Christus/God denk ik aan een cognitieve werkelijkheid. Dus niet aan normen en waarden die mensen bedenken. Het demonen verhaal en mensen die tot leven komen zijn wat mij betreft niet in strijd met de wetenschap, hooguit kunnen ze nog niet onderbouwd worden door de wetenschap.
Bullshit. Er zijn geen demonen, Jezus is geen cognitieve werkelijkheid. Je bedriegt jezelf van a tot z met het christelijk geloof.
Ok,wat ik aan wilde geven is dat het bestaan van God/Jezus Christus een cognitieve zaak is en die verwerp je op subjectieve grond.
Zeker niet. Ik kan je een hele lange lijst geven van wetenschappelijke boeken die deze zaak allang doorslaggevend uit de doeken hebben gedaan, zie bovenstaande lijst van Robert M Price.
Het gaat in geloof en ongeloof in de eerste plaats om intellectuele eerlijkheid. Een christen is schuldig aan extreme subjectiviteit. En dan gaat hij lopen zoeken of wetenschappelijke, rationele mensen niet ook emoties hebben. Vindt hij ze dan zegt hij: kijk eens, zij doen het ook! Vindt hij ze niet dan zegt hij: Kijk eens, ze negeren een vitaal onderdeel van het leven! Zie je in wat een dom en kinderachtig spelletje de christen speelt?
Als ik het goed begrepen heb ga jij voor aristocratie van de geest. Je gaat voor het ontmaskeren van dingen die door de massa aangehangen worden. Ik kan me erbij voorstellen dat dat een machtig gevoel geeft ;) Mijn visie is dat het bij het bepalen of het christendom leeft niet voldoende is om te kijken of er aristocratie bij is of niet, als het christendom waarheid is, dan maar wat minder aristocratie.
Je kiest voor het slaaf zijn. Dat zal je lot dan wezen.

In ieder geval heb ik het gevoel dat de rede absoluut als uitgangspunt en referentiekader wordt genomen bij het bepalen van realiteit en waarheid.
Je eerste zin is juist. Daarom sterft het christelijk geloof dan ook uit. Het is een onvermijdelijk toekomstscenario. Of het nu lang duurt of niet, er is maar één weg vooruit: via de menselijke ontwikkelde rede.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 31 okt 2008 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Vuurtje schreef:Ik raad jullie aan om morgenochtend naar de zonsopgang te kijken!
Laat die domme vooroordelen over emotieloze vrijdenkers, atheïsten en niet-gelovigen nu eens varen, joh. Weten hoe iets in elkaar steekt is NIET hetzelfde als dat iets waarderen, en al HELEMAAL NIET een noodzaak om 'iets hogers' te erkennen. Ik heb het in mijn eerste bericht al gezegd, en ik herhaal het nog maar eens: dat jij niet in staat bent om logische consequenties van hetgeen je wordt verteld te accepteren, of je voor kunt stellen hoe je in vredesnaam dán met een mooie zonsop- of ondergang om dient te gaan, is uitsluitend en alleen je eigen probleem.
Als ik gebruik maak van de taal of de kennis van iemand om iets anders belangrijks duidelijk te maken, wil dat nog niet zeggen dat ik niet weet dat sommige zaken die er totaal niet toe doen eigenlijk wat anders liggen.
Je manier van denken zoals die door je schrijfsels heen klinkt, spreekt echter een heel ander verhaal.
Kortom, de bijbel is inderdaad niet geschreven als natuurkundeboek, lees een boek met het doel waarvoor het geschreven is.
Dat is een probleem. Velen zien de bijbel namelijk als boek van waarheid en openbaring, en zoals reeds lang en breed bekend is, staan er een hoop onware dingen in, en niet alleen natuurkundige. Dat is niet met elkaar te rijmen, tenzij je spelletjes met je eigen integriteit speelt---zoals honderden miljoenen zo niet miljarden mensen op deze planeet doen. Het vakgebied dat zich hiermee bezighoudt heet 'apologetiek', en leidt tot zulke kromme redeneringen dat het alleen de holheid van deze primitieve sprookjes aan de kaak stelt.

Ten tweede zijn er ook andere boeken die waarheid en openbaring claimen, en ook dat is niet met elkaar te rijmen: hoe is immers de ene van de andere te onderscheiden? Kom nu niet aan met 'je gevoel', want daar kom je geen stap verder mee. Ieders gevoel is anders, terwijl de waarheid voor iedereen gelijk zou moeten zijn.

Ten derde heeft de bijbel geen gebruiksaanwijzing hoe te worden gelezen, wat dus leidt tot tienduizenden stromingen in het christendom, en waarschijnlijk tientallen miljoenen persoonlijke interpretaties ervan. Het is geen goed argument om dan te zeggen dat ik een boek moet lezen 'met het doel waarvoor het is geschreven', want op basis van dit gegeven kan ik echt niet zeggen wat het doel is. Een natuurkundeboek daarentegen staat maar één interpretatie toe tenzij expliciet is aangegeven dat het lopend onderzoek beschrijft waar nog niet voldoende gegevens van bekend zijn om een sluitend oordeel te vellen.

En voor de rest sluit ik me aan bij Rereformed.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Over naastenliefde en verstenliefde kan hier verder worden gesproken. Deze draad gaat enkel over wat een vrijdenker is.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plaats reactie