Piraha-indianen

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lanier
Superposter

Piraha-indianen

Bericht door lanier »

Ik las vandaag in de Volkskrant een verhaal over de Piraha-indianen die leven in het Amazonegebied in Brazilie. Deze indianen hebben geen scheppingsverhaal, geen god, geen mythes, etc. Dogma's kennen ze niet. Het enige wat telt is het heden; het begrip toekomst kennen ze niet en verleden speelt geen rol. Alleen zaken die worden beschreven door iemand doen ter zake; niet wat iemand ooit in het verleden heeft beweerd. Woorden zoals alles, elk en meer bestaan niet. Ze hebben woorden voor 1 en 2, maar die staan voor kleine hoeveelheid (1) en veel(2). Daarnaast kunnen ze bijna niet tekenen en hebben geen woorden voor kleuren. Een rode vogel is een vogel die op bloed lijkt. Het is niet zo dat deze mensen achterlijk zijn; hun jachtmethodes, ruimtelijk inzicht, categoriseren en taalgebruik zijn normaal als die van ons. Men heeft geprobeerd om ze gedurende 8 maanden het tellen (rekenen) te leren, maar zonder succes. De jongsten (t/m 5 jaar) begonnen het te begrijpen, maar toen de ouderen dit zagen werd het hele project stop gezet. Waarom ze geen rekenkundig systeem hebben heeft te maken met het feit dat ze het domweg niet nodig hebben. Er wordt bijna geen handel bedreven en de indianen voorzien zelf in hun totale behoeftes. Of er nu 5 vissen worden gevangen of 50 is niet belangrijk, als het er maar genoeg zijn.

De Piraha-indianen slapen ongeveer 15 minuten elke twee uur, zowel overdag als 's nachts. Het huwelijk, net als hun huizen en bezittingen zijn niet als permenanent bedoeld. Ze leven bij de dag en kijken niet naar de toekomst. Er is elk moment van de dag en nacht bedrijvigheid in het dorp en er wordt altijd druk gepraat.

Geesten spelen een grote rol in het dagelijks leven; de mensen geloven dat zielen zijn vertegenwoordigd in alle objecten. De geesten van de doden leven tussen hun en elke gebeurtenis is het resultaat van een spirituele bemoeienis en de geesten zijn verantwoordelijk voor alles. Er is een ritueel bij volle maan waarbij de grens tussen mens en geest verdwijnt en waarbij de Piraha-indianen bezeten worden van de geesten.
Gedurende deze tijd zeggen ze dat de geesten gekomen zijn om hun te informeren over de cosmos en wat ze de komende dagen mogen verwachten. Zowel goede als kwade geesten zijn aanwezig. Tijdens het ritueel wordt een drugs ingenomen die ze halen uit een boom die groeit bij de rivier. Het is een hallucinerend middel wat hun hyperactief maakt. Het ritueel duurt de gehele nacht en golft op en neer in intensiteit en daarbij wordt geschreeuwd en soms worden ze zelfs gewelddadig. Maar als er iets gebeurt, dan komt dit door de geesten; men kan niet aansprakelijk worden gesteld voor wat bij deze gebeurtenis plaatsvind.

Ze houden van kettingen met kralen, suikerriet en whiskey. Helaas staat deze cultuur op het punt om te verdwijnen. 200 jaar geleden waren er nog ongeveer 50.000 van deze indianen; nu zijn er nog 200 tot 250 die in groepen leven van 10 tot 20 personen. Schermutselingen met andere stammen, ziektes en een willekeurige levensstijl zijn de oorzaak van de snelle daling. Het ziet er naar uit dat deze cultuur snel zal verdwijnen.

De Piraha-indianen hebben geen schrift, en hoewel hun is aangeboden om te leren lezen en schrijven (Portugees) hebben ze er geen belangstelling voor.

Er zijn nog meer stammen zoals de Tououpinambos (die ook leven in het Amazonegebied) die alleen woorden hebben voor de getallen 1 t/m 5.

Wie kent nog meer stammen/culturen waarin goden geen rol spelen?

Omdat deze indianen zelf kunnen voorzien in hun behoeftes hebben ze geen rekenkundig systeem nodig. Opmerkelijk is wel de complete afwezigheid van een religie. Omdat ze zo geisoleerd leven hebben ze een geheel eigen cultuur ontwikkelt die nogal sterk afwijkt van andere culturen die wij kennen. Geen handel drijven met andere stammen betekent dus geen invloed van andere culturen. In onze wereld is dat heel anders (geweest). Denk maar aan het overnemen van religies, het aanpassen van religies binnen de eigen cultuur en rekenkundige systemen (probeer maar eens een staartdeling te maken met Romeinse cijfers).
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Zeer interessant ....

Wat doen deze indianen met hun "doden" ?
Zijn er overgangsrituelen voor dit gebeuren ?
Wat doen ze met de lijken ?
of gooien ze deze lijken gewoon ergens bij het afval / zijn het gewoon snacks voor aaseters ?

Geloven ze als animisten in (bovenantuurlijke ) "geesten " of
in " manna "( the "force" ) ? en de " manitu " ?

kan je een paar links geven ?
Ragnarok
Geregelde verschijning

Re: Piraha-indianen

Bericht door Ragnarok »

lanier schreef:Wie kent nog meer stammen/culturen waarin goden geen rol spelen?
Zie het online boek The Story Of Religious Controversy van Joseph McCabe
Ik heb ooit het tweede hoofdstuk gelezen, waarvan met name de paragraaf The Real Roots of Religion ingaat op jouw vraag.

Ik heb verder geen idee wat critci over het boek van McCabe (een atheïst) te zeggen hebben.

Verder vind je het boek "Religion Explained" (of de Nederlandse vertaling "Religie verklaard") van Pascal Boyer misschien interessant. Niet online te lezen denk ik.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

kan je een paar links geven ?
Hallo Tsjok,

http://www.abc.net.au/science/news/stories/s1181286.htm
http://www.betterhumans.com/News/3856/Default.aspx
http://www.geocities.com/templarser/metro8.html
http://www.kennislink.nl/web/show?id=11 ... &cat=60664

En het artikel in de Volkskrant wat helaas niet op internet te vinden is.

Hallo Ragnarok,

Bedankt voor de links! :D
Mark J.

Bericht door Mark J. »

Wat ik zo opmerkelijk vind, is dat ze geen godsdienst kennen. Mijn eigen theorie is dat mensen altijd de behoefte hebben om dingen te kunnen verklaren. Het menselijke brein heeft namelijk altijd de behoefte om de wereld om ons heen (en die in onszelf) te kunnen rationaliseren. Dingen die we niet kunnen verklaren geven ons een onbehaaglijk gevoel en daardoor geven we er vaak onze eigen verklaring of betekenis aan, die het meest logisch voor ons klinkt. Kijk maar eens hoe mensen vroeger donder en bliksem verklaarde, of hoe mensen dachten dat de wereld plat was en als je maar ver genoeg door zou gaan, je er uiteindelijk vanaf zou vallen. Het opmerkelijke hiervan is dat mensen de dingen verklaren vanuit het perspectief (=de kennis over de wereld) die ze op dat moment hebben. Zo heeft ooit iemand in de jaren 40 geprobeerd de toekomst te voorspellen. In zijn boek (naam weet ik niet meer) beschreef hij een hypermoderne wereld waarin alles automatisch ging, echter was alles aangedreven door tandwielen!

Maar deze dingen gebeuren nu nog steeds. Zo sprak ik eens een oudere vrouw, die er heilig van overtuigd was dat god bestond en dat er zonder een god geen zin in het leven zou zijn. In de belevenis wereld van deze vrouw, verklaarde ze alles met de geloofsprincipes waarmee ze was opgegroeid. Maar of je nu streng gelovig bent of atheïstisch, hoe dan ook, zal een ieder voor zich duidelijkheid en structuur willen verschaffen in zijn eigen model van de wereld. Bij de meeste culturen is het resultaat van deze behoefte de oorsprong van veel godsdiensten. Echter bij deze cultuur zie je dat ze geen echte godsdienst hebben, maar dat zij doormiddel van geesten die overal in zijn vertegenwoordig, betekenis geven aan wereld om hun heen. Niettemin, erg interessant!
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

En het artikel in de Volkskrant wat helaas niet op internet te vinden is.
Niet erg : het signalement is genoeg
Ik ga het morgen wel lezen ( en misschien foto-copieren ? ) in de bilbloitheek .... :wink:

Bedankt voor de links! ( Uitderaard is ook ragnarok bedankt )
RavenVrouw

Bericht door RavenVrouw »

Hoi Allen,

Ik zit 'toevallig' te lezen over die Indianen op de volgende site!

http://www.nationalvanguard.org/story.php?id=3735
weet je welke datum het in de Volkskrant heeft gestaan? kan ik eens zien of ik die krant nog heb liggen!

Enne, inderdaad, reuze interessant onderwerp.

Groet...RavenVrouw
Dat de raven van kommer en kwel over je hoofd vliegen, kun je niet beletten. Dat ze zich in je haar nestelen dat kun je voorkomen.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

weet je welke datum het in de Volkskrant heeft gestaan? kan ik eens zien of ik die krant nog heb liggen!
Het stond in de krant van afgelopen zaterdag. Het stond op de rechter pagina (geen groot artikel; ook geen foto's). Ik heb het gevonden op de website van de Volkskrant, maar je moet ervoor betalen om het te lezen.
RavenVrouw

Bericht door RavenVrouw »

Helaas, mijn hamsters zitten al op de krant van afgelopen Zaterdag :cry:

Toch bedankt voor de reply!

Groet...Raafje
Dat de raven van kommer en kwel over je hoofd vliegen, kun je niet beletten. Dat ze zich in je haar nestelen dat kun je voorkomen.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Het artikel is te vinden via de search van www.volkskrant.nl

Als je lid bent van de volkskrant dan zal je vast wel de restricted editie op hun site inkunnen.

Zoek even op www.volkskrant.nl op 'piraha', vervolgens krijg je de bewuste pagina!
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ohja,

Bedankt voor de tip lanier.

Hier ga ik ook meer over zoeken zodra ik wat meer tijd kan spenderen!
Flash

Re: Piraha-indianen

Bericht door Flash »

lanier schreef:Opmerkelijk is wel de complete afwezigheid van een religie.
Interessant. Maar religie geeft in mijn optiek antwoord op de vraag; wat gebeurt er na de dood. Het antwoord van elke religie is, een vorm van leven.

Deze indianen hebben ook een religie, na de dood worden ze geesten. De geesten hebben ook de plaats van goden vervangen. Zo zijn ze alwetend (zien de toekomst enz). Kunnen straffen (tijdens ritueel bij volle maan) Ze hebben alleen geen scheppingsverhaal. Of is dat gewoon niet bekend.
solidago

Bericht door solidago »

het zou toch ook andersom kunnen; de religieuzen hebben de plaats van de geesten/doden vervangen door goden.
Plaats reactie