Omstreden Islamtheoloog krijgt leerstoel in Leiden

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Theoloog

Bericht door Theoloog »

siger schreef:
Alib Bondon schreef: Ramadan zoekt naar een nieuwe weg, is te vergelijken met (in de rk kerk) iemand als Alfrink: op zoek naar een uitweg om de geliefde religie te laten voortbestaan in de moderne wereld.
Een geliefde religie laten voortbestaan in de moderne werel kan enkel door deze religie privé te maken zoals andere religies. Dit is tot op heden niet aanvaardbaar voor de islam, en ik vermoed dat Ramadan daarin zijn mainstream niet wil afvallen.
Het is jammer dat je voorbijgaat aan wat Alib Bondon schrijft en de vergelijking die hij trekt. Ramadan is een salafist, een orthodox van het kaft-tot-kaft snit. Tegelijkertijd tracht hij een manier te zoeken om een plek te zoeken voor die vorm van islam, die hij als de authentieke ziet, in de moderne samenleving. Dat leidt tot contradicties.

Je hoeft het ook niet met Ramadan eens te zijn over zijn oplossing en of die werkt. Je moet echter wel recht doen aan zijn motieven.
siger schreef:
Alib Bondon schreef:hij gaat er al bij voorbaat van uit dat Ramadan niet te vertrouwen is, dat Ramadan een 'dubbele agenda' voert (nl stilzwijgende islamisering van W.Europa). Dat is geen grond waarop men een fatsoenlijke discussie kan voeren.
Feitelijk is een gezond wantrouwen nooit misplaatst als uitgangspositie. Het is aan Ramadan zijn tegenspelers te overtuigen. Bedenk even dat je iemand die in Nederland een leerstoel heeft gekregen hier als slachtoffer van de Nederlandse samenleving opvoert. Dat is weerom slachtofferisme.
Er is al opgemerkt dat je de bewijslast omkeert: een moslimintellectueel is blijkbaar al bij voorbaat verdacht, en moet eerst zijn onschuld maar eens bewijzen.

Bondon zegt nergens dat Ramadan een slachtoffer is van de Nederlandse samenleving. Waar haal je dat vandaan?
siger schreef:
Alib Bondon schreef: Ramadan doet niet anders dan Rouwvoet of Kant: hij probeert de ruimte van zijn ideologie te waarborgen.
Het is een kwalijke vergissing iemand die verminking en steniging legitimeert te vergelijken met Rouwvoet. Kant? Er zijn veel verschillende overtuigingen in Nederland, maar de gemeenschappelijke ruimte is (juist daarom) seculier. Dat is iets wat we moeten verdedigen.
Ramadan verdedigt slechts de hypothetische mogelijkheid van verminking en steniging. Zijn oproep tot een moratorium beoogt juist de meest conservatieve krachten in de islam ertoe te bewegen onder ogen te zien dat de wijze waarop straffen op steniging uitgevoerd worden, voor vrouwen desastreus uitpakt. Alweer, je mag zijn onderliggende overtuiging verwerpelijk vinden, maar je moet wel recht doen aan zijn motief.

Vraag aan Ramadan zou moeten zijn: "Is that the best you can do?"

[quote="siger"
Alib Bondon schreef: Het is maar net wat je wilt zien: Ramadan als hervormer of Ramadan als vijand van de westerse samenleving.
Na onderzoek zou kunnen blijken dat hij zowel islam hervormer wil zijn en een objectieve bedreiging is van onze samenleving. Trouwens, islam-hervormers hebben het erg moeilijk aanvaard te worden in eigen kring. Om ook maar een beetje gehoord te worden zal hij anti-demokratische geloofsbrieven moeten bovenhalen. Daarvan komt waarschijnlijk de perceptie van 'dubbelzinnigheid'.[/quote]

Want de islam is inherent anti-democratisch? Je geeft je vooroordeel nu impliciet toe!
siger schreef:
Alib Bondon schreef: Wie er a priori van uitgaat dat Ramadan zijn zin wel zal krijgen, heeft verdomd weinig vertrouwen in het democratisch proces.
Dus Bondon denkt dat Ramadan zijn zin niet zal krijgen, en dat dat demokratisch is? Wat vindt Bondon dan wél van de positie die Ramadan inneemt? Impliceert hij nu niet zelf dat er een risico is? Zoals een moslima schreef: "maak je geen zorgen over het kalifaat, dat lukt ons toch nooit".
Bondon stelt, en als je de bereidheid had om te lezen had je dat gemakkelijk op kunnen pikken, dat zelfs indien Ramadan er idealen en strategieen op na zou houden die diametraal tegenover onze humanistische, seculiere staat staan, we een beetje vertrouwen mogen hebben in het democratisch proces dat die plannen niet een op een regeringsbeleid worden. Tenslotte hebben we hier ook stalinistische en maoistische partijen in het bestel gehad, en is het hier desondanks geen dictatuur geworden.
siger schreef:
Alib Bondon schreef: Ramadan is een gelovig man. Sommige van u zullen zeggen: 'een gevangene van zijn geloof.' So what? Kunnen we daar in dit land niet meer normaal mee omgaan?
In dit land is het geloof een privékwestie. Waar ik me zorgen over maak zijn mensenrechten en democratie. Als die bedreigd lijken te zijn door om het even welk geloof, moet men daarover open en duidelijk kunnen spreken. Wanneer mensen die alarm slaan de mond gesnoerd wordt omdat je niets over een religie mag zeggen, kan het wel eens slecht aflopen. Argumenten mogen daarom niet getaxeerd worden op hun verhouding tot een levensbeschouwing, maar wel op hun verhouding tot de open samenleving.
Alweer lees je niet wat Bondon zegt: nl. zodra het iemand vanuit een geloof, specifiek het islamitisch geloof, standpunten inneemt lijkt iedereen hysterisch te reageren.

Jij doet hetzelfde met je suggestie dat in Nederland de mensenrechten en democratie bedreigd lijken te worden door de islam. Even tellen hoeveel gelovige moslims Nederland kent en wat het politieke engagement van die moslims is, graag. Dan hebben we het namelijk over 2 tot 6 procent van de totale Nederlandse bevolking, die zich niet of nauwelijks politiek organiseren. En als je je zo druk maakt over mensenrechten: hoe zit het dan met het recht gewoon je geloof te belijden, naar je gebedshuis te gaan en verder niet lastig gevallen te worden? Als je je druk maat over de democratie: hoe staat het met het gevaar van heksenjachten en het markeren van een bevolkingsgroep van vreemdelingen als intrinsiek gevaarlijk en antiwesters?
siger

Bericht door siger »

Sararje schreef:Ik snap nog steeds je punt niet. Waarom zou ik banger moeten worden van een eventueel fundamentalistische moslim dan van een eventueel fundamentalistische Christen?
Ik heb niet over fundamentalistische moslims gesproken, maar over mainstream islam. En voor mij moet jij helemaal niet bang worden, alleen iets erkennen voor jezelf. Nogmaals uit mijn eerste post omtrent deze topic:
siger schreef:De positie van Tariq Ramadan kan op dit ogenblik niet vergeleken worden met de SGP, die niet over steniging of verminking nadenken.
Hiermee bedoel ik dat Tariq Ramadan zegt te willen confereren over wanneer verminking en steniging wel of niet opportuun zijn. De SGP plant geen besprekingen in die zin.

Ter stichting een toevallig bekend geworden fait-divers:

Sudan amputeert hand van Christen voor diefstal

Kerk en familiebronnen bevestigden ons deze week dat dehand van Anthony James Ladou Wani, een lid van de Zuid-Soedanese Kakwa stam, geamputeerd werd op 24 januari. Wani zat in de gevangenis van Karthoem sinds 2000, toen hij veroordeeld werd omdat hij autoonderdelen zou gestolen hebben.

Volgens de in Zwitserland gevestigde World Organization Against Torture (OMCT), die de amputatie bekendmaakte had Wani geen juridische bijstand tijdens zijn proces, en was er onvoldoende bewijs voor een veroordeling.

"Zelfs als er voldoende bewijs was geweest", zei een familielid in Kartoem gisteren, "blijft hij een Christen, geen Moslim, en had hij niet volgens de Islam berecht mogen worden".

Wani en zijn familie waren niet verwittigd dat het vonnis ging uitgevoerd worden. "We werden een halfuur daarvoor opgebeld, door een gevangene die onze nummer kende" zei het familielid.

"Hij belde ons op en zei dat Anthony geamputeerd zou worden." Maar tegen de tijd dat de familie ter plaatse was, was zijn hand reeds verwijderd. Als "koppige Anglicanen" werden Wani's verwanten slechts over zijn arrestatie ingelicht toen het vonnis al geveld was. "We wonen niet dicht bij elkaar," zei deze familiebron, "toen we ervan hoorden zat Anthony al zes maanden in de gevangenis, en het oordeel was al geveld."

De familie bracht de papieren onmiddellijk naar een ervaren Christen advokaat, die concludeerde dat er onvoldoende bewijs was voor een veroordeling. Maar tegen die tijd was het te laat om beroep aan te tekenen tegen het vonnis, dat al goedgekeurd was door een hoger hof. Wani werd vrijgelaten kort na de amputatie, en is nu thuis aan het herstellen, zegt zijn verwante. "Zijn arm is echter nog verre van genezen. In de rapporten staat dat hij 46 is, maar hij is veel jonger, ergens in de 30."

"Hij moet nu wennen aan het gebruik van één hand," zegt de verwante, "Hij heeft nood aan gebed, niet enkel om te genezen, maar ook om te aanvaarden."
[...]
"Deze straf behoort bij onze godsdienst" zei de Soedanese zaakgelastigde Muhammad Ahmad Dirdiery in Nairobi op february 27. "Amputatie als straf gebeurt overal in de Islam wereld, warom speciaal Soedan aanvallen?"

De Soedanese regering stelt officieel de 10 Zuidelijke staten, waar de meerderheid niet-Moslim is, vrij van delen van de Islam wet die fysieke straffen als zweepslagen, amputatie en steniging toelanten. Maar de Islam wetgeving wordt toegelast in alle andere staten, onverschillig de godsdienst.

De Speciale UN rapporteur over Sudan heeft genoteerd in zijn jaarlijks raport aan de UN commission on Human Rights dat lichamelijke straffen als amputatie, geselen, steniging en kruisiging vervat in de Soedanese wet "radikaal tegengesteld zijn aan de Internationale Conventies waaraan Soedan deelneemt."

Het standaard antwoord van de Soedanese regering is dat de commissie enkel de Islam wil aanvallen.

Bron: http://www.hrwf.net
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Siger: Wat kan Tariq Ramadan eraan doen wat er in Afrika gebeurt? Heeft hij daar een leidinggevende of politieke invloed? Ik kan ook de wandaden van Paus Shenouda III aanhalen (te vinden hier op de hoofdpagina). Zijn daarom alle Christenen aansprakelijk hiervoor? Zijn van mijn part alle Koptisch Katholieken daar dan voor aansprakelijk? Beoordeel Tariw naar wat HIJ zegt en niet wat andere religiegenoten zeggen want ik kan er evenveel tegenvoorbeelden op geven en dan schiet je nog niets op.
Daarnaast heb ik niet gezegd dat ik bang voor jou ben. Of voel jij je aangesproken met de tekst "fundamentalistisch Christen?"
Oerigens: waarom zou Tariq niet dergelijke bijeenkomsten mogen houden? Het Christendom heeft in de loop der eeuwen middels alerlei bijeenkomsten het bijbelse strafrecht aangepast. Waarom zou Tariw daarover niet in overleg mogen gaan met zijn geloofsbroeders? Als het gevolg daarvan mogelijkerwijs een liberalere islam wordt, mij best. Erger kan het toch haast niet worden met een voorgeschreven strafrechtsysteem als de huidige Sharia.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
siger

Bericht door siger »

@Theoloog

* je kan me niet wijsmaken dat Ramadan een salafist is. In de ogen van de USA is de halve wereld natuurlijk salafist. Een salafist is iemand die terug wil keren naar de tijd van de profeet, terwijl Ramadan aanpassing voorstelt (dit is vernieuwing, de grootste zonde voor de salafi).
* ik schuif Ramadan niets in de schoenen, ik zeg enkel wat hij zelf geschreven heeft.
* ik ga er niet bij voorbaat van uit dat Ramadan niet te vertrouwen is. Ik ben ook geen diskussie met hem aan het voeren. Ik heb weergegeven waar hij zegt te staan.
* je kan me niet verwijten dat ik Ramadan bij voorbaat verdacht maak, ik heb eerst zijn teksten gelezen (wie nog?) en me daarover uitgesproken naar best vermogen.
* ik heb met zorg kennis genomen van Ramadan's argumenten, en daarna de mijne gegeven. Het is oneerlijk dit omkering van bewijslast te noemen en zo de kwestie te ontwijken.
* Ramadan wordt als slachtoffer opgevoerd waar AB zegt "hij gaat er al bij voorbaat van uit dat Ramadan niet te vertrouwen is, dat Ramadan een 'dubbele agenda' voert"
* wat Ramadan verdedigt heb ik correct weergegeven en beoordeeld in het kader van mensenrechten.
* De formulering "hypothetische mogelijkheid van verminking en steniging" geeft me kippenvel.
* Ik heb het motief van Ramadan correct weergegeven, en erbij gezegd dat ik resultaat onmogelijk acht omdat alle islamgeleerden het unaniem eens zijn over het behoud van de lijfstraffen (dixit Ramadan).
* Ik zou niet weten waarom ik Bolton moet lezen. De diskussie is over Ramadan.
* als je mijn reaktie hysterisch vindt moet je zeggen waar ik van de realiteit afdwaal, anders is het een scheldwoord. (zogezegd dus, hoeft niet echt)
* je beschuldigt me van een hele resem van heksenjacht tot ontnemen van mensenrechten tot het verbieden van godsdiensten. Misschien moet je eens terugkeren en eens kijken wat ik werkelijk gezegd heb, het meeste reeds drie keer of zo.
Laatst gewijzigd door siger op 07 okt 2008 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
siger

Bericht door siger »

Sararje schreef:Siger: Wat kan Tariq Ramadan eraan doen wat er in Afrika gebeurt? Heeft hij daar een leidinggevende of politieke invloed? Ik kan ook de wandaden van Paus Shenouda III aanhalen (te vinden hier op de hoofdpagina). Zijn daarom alle Christenen aansprakelijk hiervoor? Zijn van mijn part alle Koptisch Katholieken daar dan voor aansprakelijk? Beoordeel Tariw naar wat HIJ zegt en niet wat andere religiegenoten zeggen want ik kan er evenveel tegenvoorbeelden op geven en dan schiet je nog niets op.
Daarnaast heb ik niet gezegd dat ik bang voor jou ben. Of voel jij je aangesproken met de tekst "fundamentalistisch Christen?"
Oerigens: waarom zou Tariq niet dergelijke bijeenkomsten mogen houden? Het Christendom heeft in de loop der eeuwen middels alerlei bijeenkomsten het bijbelse strafrecht aangepast. Waarom zou Tariw daarover niet in overleg mogen gaan met zijn geloofsbroeders? Als het gevolg daarvan mogelijkerwijs een liberalere islam wordt, mij best. Erger kan het toch haast niet worden met een voorgeschreven strafrechtsysteem als de huidige Sharia.
Ben jij getraind in foutlezen of zo? Waar heb ik geschreven dat jij bang voor mij bent? Je weerlegt beweringen die ik niet gemaakt heb. Je maakt me werkelijk nerveus als je nu nog komt schoolmeesteren dat ik Ramadan moet beoordelen op wat hij zegt, omdat ik het gevoel krijg dat ik de enige ben die op zijn site is gaan lezen wat hij zegt. Net wat hij zegt is het enige onderwerp waar ik het over had. Als jij ook eens was gaan kijken had je gezien dat niet ik, maar Ramadan zich aangesproken voelt tot Afdrikaanse toestanden. Als je mijn posts zou lezen zoals het hoort alvorens te reageren zou je weten dat ik Ramadan niet aansprakelijk stel.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

siger schreef:
Sararje schreef:Siger: Wat kan Tariq Ramadan eraan doen wat er in Afrika gebeurt? Heeft hij daar een leidinggevende of politieke invloed? Ik kan ook de wandaden van Paus Shenouda III aanhalen (te vinden hier op de hoofdpagina). Zijn daarom alle Christenen aansprakelijk hiervoor? Zijn van mijn part alle Koptisch Katholieken daar dan voor aansprakelijk? Beoordeel Tariw naar wat HIJ zegt en niet wat andere religiegenoten zeggen want ik kan er evenveel tegenvoorbeelden op geven en dan schiet je nog niets op.
Ben jij getraind in foutlezen of zo? Waar heb ik geschreven dat jij bang voor mij bent? Je weerlegt beweringen die ik niet gemaakt heb. Je maakt me werkelijk nerveus als je nu nog komt schoolmeesteren dat ik Ramadan moet beoordelen op wat hij zegt, omdat ik het gevoel krijg dat ik de enige ben die op zijn site is gaan lezen wat hij zegt. Net wat hij zegt is het enige onderwerp waar ik het over had. Als jij ook eens was gaan kijken had je gezien dat niet ik, maar Ramadan zich aangesproken voelt tot Afdrikaanse toestanden. Als je mijn posts zou lezen zoals het hoort alvorens te reageren zou je weten dat ik Ramadan niet aansprakelijk stel.
Whaha, je snapt mijn punt kennelijk niet. Jij schat om bepaalde, mij nog steeds niet bekende redenen, dat Ramadan dient te worden ingedeeld in de zwaarste cathegorie. Jij vindt hem om een mij niet bekende reden verdacht. In Nederland geldt nog altijd dat iemand onschuldig is tenzij anders bewezen. Jij zal dan het bewijs moeten leveren voot die verdenking. Overigens kan ik niet opmaken uit je vorige postings dat die situatie iets is waar Ramadan zich mee aangesproken voelt. Waar zie jij dat zelf terug in je erigen posting?
En dat jij mij "schoolmeesterachtig" vindt, ach jongen, dat vind ik een non-argument. Dat heet gewoon stijl boven inhoud. Als je geen goede redenen hebt om iemand te verdenken, mij best, maar schuif dan alsjeblieft niet de bewijslast mijn kant op en geef gewoonj toe dat je bewijzen tegen Tariq flinterdun zijn.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
siger

Bericht door siger »

Beste Sararje,

Laat ons een propere lei nemen. Maar eerst even vegen:
Sararje schreef:Jij schat om bepaalde, mij nog steeds niet bekende redenen, dat Ramadan dient te worden ingedeeld in de zwaarste categorie.
Daar hebben we mekaar niet goed begrepen. Ik heb Tariq Ramadan niet ingedeeld in enige categorie. Iemand noemde hem een salafist, wat ik bestreden heb, zoals ook elke moslim zal doen.
Om toch maar misverstanden weg te werken: ik beschouw Tariq Ramadan als een progressief moslim, dus progressief naar moslim-standaarden. In de praktijk wil dit zeggen dat hij bloot staat aan kritiek van westerlingen die hem té moslim vinden, en moslims die hem té westers vinden. Daardoor krijgt hij dan ook geen visa voor de USA of Frankrijk, maar ook niet voor Sauoudie-Arabie of Jordanie (als ik me niet vergis.) Ik ken geen progressief moslim die verminking en steniging totaal verwerpt. Zoals Ramadan zegt, het is een geloofspunt van alle moslims.
Sararje schreef:Jij vindt hem om een mij niet bekende reden verdacht.
Je kan toch maar iemand verdacht vinden als je niet weet wat hij zal doen. Ik heb alles wat ik wilde weten gevonden op zijn website, en daarmee heb ik mij een bestudeerd en genuanceerd oordeel gevormd over een gedeelte van zijn werk, dat ik hieronder graag nog eens weergeef. Anderen kunnen het met mijn mening eens zijn of oneens, op goede of zwakke grond, maar ik pleeg géén verdachtmaking.
Sararje schreef:Overigens kan ik niet opmaken uit je vorige postings dat die situatie iets is waar Ramadan zich mee aangesproken voelt. Waar zie jij dat zelf terug in je erigen posting?
Je zoekt dan waarschijnlijk naar iets wat er niet staat.

Terzijde: wat ik meen te weten over de aktuele islam heb ik voornamelijk uit talrijke persoonlijke goede contacten met moslims. Er bestaan mi. geen betrouwbare onderzoeken. Wie zich ernstig in een debat over islam mengt zou vooral mét moslims moet spreken, eerder dan om onafhankelijke statistieken te vragen. Men kan mijn beweringen aannemen of niet.

Hieronder een meer uitgewerkte versie van mijn eerste post, in de hoop dat we mekaar daardoor begrijpen. De posts die daarna kwamen hebben meer mist dan helderheid gebracht (no offense) en kunnen we buiten beschouwing laten. Ik heb immiddels ook de Nederlandse versie van de tekst van Ramadan gevonden.(http://www.tariqramadan.com/spip.php?ar ... 78?lang=nl)

1. In maart 2005 lanceerde Tariq Ramadan een "internationale oproep tot een onmiddellijk moratorium ten aanzien van lijfstraffen, steniging en doodstraf in alle landen die voornamelijk islamitisch zijn."
Sindsdien is er een on-line petitie gestart op http://www.petitiononline.com/mod_perl/ ... cgi?PMC001
Er zijn vandaag wereldwijd, na drie jaar, exact 357 handtekeningen verzameld, gespreid over moslims en niet-moslims.
Sommige ondertekenaars zijn gewoon tegenstanders die het commentaarveldje gebruiken om hun hart te luchten. Een interessant voorbeeldje: "the results of non-application [of sharia] is the United States of America where the women run about in the streets with multiple men, using drugs and alcohol and the like. Allah Subhana ata'ala has set down specific rules and tenets governing this sort of conduct and activity. Equally, the streets are a war-zone, theres plundering, pillaging , rape and robbery in abundance, namely, from the american aficans."

2. Ik vond een stukje Wiki wat mischien beter uitgespeld is dan mijn (gelijkaardige) commentaar, en waar ik het bijna volledig mee eens ben: "[Ramadan] heeft de islamitische leiders opgeroepen toepassing van de doodstraf en lijfstraffen op te schorten totdat overeenstemming is bereikt over de vraag in hoeverre en op welke manier deze straffen heden ten dage mogen en kunnen worden toegepast. Het feit dat hij enkel een opschorting vroeg van deze straffen die flagrant in tegenspraak zijn met de universele mensenrechten, kwam hem op veel en harde kritiek te staan vanuit zowel kringen van democratische moslims als niet-moslims. Het werd algemeen afgedaan als een halfslachtige poging om enerzijds zich als 'modern' voor te stellen, en om anderzijds de sharia niet af te vallen door deze barbaarse straffen te verwerpen."
Alleen heb ikzelf deze "kringen van democratische moslims" niet gevonden en niet gehoord. Als iemand er meer van weet zal ik dit graag horen. Bovendien is mijn persoonlijke kritiek eerder 'zakelijk' dan hard, omdat ik enig besef heb hoe moeilijk het is te manoevreren binnen de perken van de islam.

3. Tariq Ramadan schrijft dat "Alle ulamâ’ (geleerden) uit de islamitische wereld, vroeger en nu en uit alle denkrichtingen, erkennen dat er schriftuurlijke teksten bestaan waarin sprake is van lijfstraffen (Koran en Sunna), van steniging van overspelige mannen en vrouwen (Sunna) en van de doodstraf (Koran en Sunna). Het gaat hier om de objectieve inhoud van teksten die door de ulamâ’ nooit in twijfel is getrokken." Schrijven dat alle geleerden erkennen dat lijfstraffen (verminkingen inbegrepen) en stenigen gebaseerd zijn op de schriftuur, betekent voor islamgeleerden dat ze niet afgeschaft kunnen worden. Dat wil Ramadan naar hen toe dan ook impliceren als geruststelling. Dit wordt aangetoond doordat hij nergens in zijn tekst pleit voor afschaffing van lijfstraffen, omdat hij weet dat zijn oproep dan helemaal geen kans maakt. Daarentegen roept hij op tot algemeen geldende toepassingregels, waarvan hij niet meer verwacht dan dat het verdict "bijna nooit toepassen" zal zijn: "We hadden graag gezien dat de formulering ‘bijna nooit’ een garantie zou zijn geweest voor de bescherming van mannen en vrouwen tegen een onderdrukkende en onrechtvaardige behandeling; we hadden graag gezien dat de genoemde voorwaarden door de regeringen en wetgevers die zich op de islam beroepen, begrepen zouden worden als een uitnodiging tot de bevordering van gelijkheid voor de wet en rechtvaardigheid tussen de mensen. Niets is minder waar."

4. Daarom vul ik bovenstaande principiele mensenrechten-kritiek aan met een taktische kritiek. Gezien de algemeenheid waarmee islamgeleerden (niet alleen extremisten, maar alle islamgeleerden in alle landen, zegt Ramadan terecht) de sharia beschouwen als essentieel onderdeel van de islam, is de kans niet-bestaande dat zulk een conferentie inhumane lijfstraffen zou afschaffen. Als zulk een conferentie er toch zou komen, zullen lijfstraffen nog formeler gelegitimeerd zijn, ook al verwachtte Ramadan het tegenovergestelde. Erger, indien er zo geen conferentie komt, kan de tekst van Ramadan gebruikt worden als legitimatie, omdat men ermee kan aantonen dat ook "progressieve moslims" niet tegen lijfstraffen zijn.

5. Wat is de betekenis voor Nederland of Europa van deze aangelegenheid? Ten eerste dragen we allen een menselijke verantwoordelijkheid die de grenzen overschrijdt. We zijn burgers in een democratie die internationale politiek bedrijft. Daar kunnen we al helemaal niet meer onderuit wanneer we in ons land een leerstoel geven aan een man die uitspraken doet over de internationale toepassing van verminking en steniging zonder ze expliciet te veroordelen. Maar bovendien groeit in Europa het aantal voorstanders van verminking en steniging elk jaar. Wat me dan bij de vergelijking met de SGP brengt: ik weet niet of de SGP tegen steniging is en blijft. Maar ik zie niet waarom dit onze mening over verminking en steniging zou moeten veranderen.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

siger schreef:Beste Sararje,

Laat ons een propere lei nemen. Maar eerst even vegen:
Sararje schreef:Jij schat om bepaalde, mij nog steeds niet bekende redenen, dat Ramadan dient te worden ingedeeld in de zwaarste categorie.
Daar hebben we mekaar niet goed begrepen. Ik heb Tariq Ramadan niet ingedeeld in enige categorie. Iemand noemde hem een salafist, wat ik bestreden heb, zoals ook elke moslim zal doen.
Om toch maar misverstanden weg te werken: ik beschouw Tariq Ramadan als een progressief moslim, dus progressief naar moslim-standaarden. In de praktijk wil dit zeggen dat hij bloot staat aan kritiek van westerlingen die hem té moslim vinden, en moslims die hem té westers vinden. Daardoor krijgt hij dan ook geen visa voor de USA of Frankrijk, maar ook niet voor Sauoudie-Arabie of Jordanie (als ik me niet vergis.) Ik ken geen progressief moslim die verminking en steniging totaal verwerpt. Zoals Ramadan zegt, het is een geloofspunt van alle moslims.
Ik ken ze wel. Dergelijke moslims zien de sharia iets wat bijvoorbeeld in die tijd normaal was maar geen eeuwigheidswaarde heeft of pas wordt ingevoerd na de laatste Mahdi etc. Net als Christenen en Joden dat nog wel eens willen zien met hun boekje. Daarmee gaan ze nog een stap verder dan Tariw.
Sararje schreef:Jij vindt hem om een mij niet bekende reden verdacht.
Je kan toch maar iemand verdacht vinden als je niet weet wat hij zal doen. Ik heb alles wat ik wilde weten gevonden op zijn website, en daarmee heb ik mij een bestudeerd en genuanceerd oordeel gevormd over een gedeelte van zijn werk, dat ik hieronder graag nog eens weergeef. Anderen kunnen het met mijn mening eens zijn of oneens, op goede of zwakke grond, maar ik pleeg géén verdachtmaking.
Sararje schreef:Overigens kan ik niet opmaken uit je vorige postings dat die situatie iets is waar Ramadan zich mee aangesproken voelt. Waar zie jij dat zelf terug in je erigen posting?
Je zoekt dan waarschijnlijk naar iets wat er niet staat.

Terzijde: wat ik meen te weten over de aktuele islam heb ik voornamelijk uit talrijke persoonlijke goede contacten met moslims. Er bestaan mi. geen betrouwbare onderzoeken. Wie zich ernstig in een debat over islam mengt zou vooral mét moslims moet spreken, eerder dan om onafhankelijke statistieken te vragen. Men kan mijn beweringen aannemen of niet.
Ik spreek ook geregeld moslims. Daar zitten fundis tussen, daar zitten vrijzinnigen tussen. De islamitische club is vrij gevarieerd.
Hieronder een meer uitgewerkte versie van mijn eerste post, in de hoop dat we mekaar daardoor begrijpen. De posts die daarna kwamen hebben meer mist dan helderheid gebracht (no offense) en kunnen we buiten beschouwing laten. Ik heb immiddels ook de Nederlandse versie van de tekst van Ramadan gevonden.(http://www.tariqramadan.com/spip.php?ar ... 78?lang=nl)

1. In maart 2005 lanceerde Tariq Ramadan een "internationale oproep tot een onmiddellijk moratorium ten aanzien van lijfstraffen, steniging en doodstraf in alle landen die voornamelijk islamitisch zijn."
Sindsdien is er een on-line petitie gestart op http://www.petitiononline.com/mod_perl/ ... cgi?PMC001
Er zijn vandaag wereldwijd, na drie jaar, exact 357 handtekeningen verzameld, gespreid over moslims en niet-moslims.
Sommige ondertekenaars zijn gewoon tegenstanders die het commentaarveldje gebruiken om hun hart te luchten. Een interessant voorbeeldje: "the results of non-application [of sharia] is the United States of America where the women run about in the streets with multiple men, using drugs and alcohol and the like. Allah Subhana ata'ala has set down specific rules and tenets governing this sort of conduct and activity. Equally, the streets are a war-zone, theres plundering, pillaging , rape and robbery in abundance, namely, from the american aficans."

2. Ik vond een stukje Wiki wat mischien beter uitgespeld is dan mijn (gelijkaardige) commentaar, en waar ik het bijna volledig mee eens ben: "[Ramadan] heeft de islamitische leiders opgeroepen toepassing van de doodstraf en lijfstraffen op te schorten totdat overeenstemming is bereikt over de vraag in hoeverre en op welke manier deze straffen heden ten dage mogen en kunnen worden toegepast. Het feit dat hij enkel een opschorting vroeg van deze straffen die flagrant in tegenspraak zijn met de universele mensenrechten, kwam hem op veel en harde kritiek te staan vanuit zowel kringen van democratische moslims als niet-moslims. Het werd algemeen afgedaan als een halfslachtige poging om enerzijds zich als 'modern' voor te stellen, en om anderzijds de sharia niet af te vallen door deze barbaarse straffen te verwerpen."
Alleen heb ikzelf deze "kringen van democratische moslims" niet gevonden en niet gehoord. Als iemand er meer van weet zal ik dit graag horen. Bovendien is mijn persoonlijke kritiek eerder 'zakelijk' dan hard, omdat ik enig besef heb hoe moeilijk het is te manoevreren binnen de perken van de islam.
Ik heb mijn voorbeld al gegeven van de partij van Abu Jahjah. Ik kan je nog meer voorbeelden geven zoals Indonesie. Natuurlijk, er zijn misstanden of zaken waar ik het niet eens ben met dergelijke entiteiten, maar dat laat onverlet dat Tariq hier de mist in gaat als hij zegt dat de islam en democratische normen niet samengaan.
3. Tariq Ramadan schrijft dat "Alle ulamâ’ (geleerden) uit de islamitische wereld, vroeger en nu en uit alle denkrichtingen, erkennen dat er schriftuurlijke teksten bestaan waarin sprake is van lijfstraffen (Koran en Sunna), van steniging van overspelige mannen en vrouwen (Sunna) en van de doodstraf (Koran en Sunna). Het gaat hier om de objectieve inhoud van teksten die door de ulamâ’ nooit in twijfel is getrokken." Schrijven dat alle geleerden erkennen dat lijfstraffen (verminkingen inbegrepen) en stenigen gebaseerd zijn op de schriftuur, betekent voor islamgeleerden dat ze niet afgeschaft kunnen worden. Dat wil Ramadan naar hen toe dan ook impliceren als geruststelling. Dit wordt aangetoond doordat hij nergens in zijn tekst pleit voor afschaffing van lijfstraffen, omdat hij weet dat zijn oproep dan helemaal geen kans maakt. Daarentegen roept hij op tot algemeen geldende toepassingregels, waarvan hij niet meer verwacht dan dat het verdict "bijna nooit toepassen" zal zijn: "We hadden graag gezien dat de formulering ‘bijna nooit’ een garantie zou zijn geweest voor de bescherming van mannen en vrouwen tegen een onderdrukkende en onrechtvaardige behandeling; we hadden graag gezien dat de genoemde voorwaarden door de regeringen en wetgevers die zich op de islam beroepen, begrepen zouden worden als een uitnodiging tot de bevordering van gelijkheid voor de wet en rechtvaardigheid tussen de mensen. Niets is minder waar."
4. Daarom vul ik bovenstaande principiele mensenrechten-kritiek aan met een taktische kritiek. Gezien de algemeenheid waarmee islamgeleerden (niet alleen extremisten, maar alle islamgeleerden in alle landen, zegt Ramadan terecht) de sharia beschouwen als essentieel onderdeel van de islam, is de kans niet-bestaande dat zulk een conferentie inhumane lijfstraffen zou afschaffen. Als zulk een conferentie er toch zou komen, zullen lijfstraffen nog formeler gelegitimeerd zijn, ook al verwachtte Ramadan het tegenovergestelde. Erger, indien er zo geen conferentie komt, kan de tekst van Ramadan gebruikt worden als legitimatie, omdat men ermee kan aantonen dat ook "progressieve moslims" niet tegen lijfstraffen zijn.
Dus je punt is? Jij wilde bij mijn weten Tariq in de verdachte hoek drukken. Dat mag je best doen, maar ik zie nog steeds niet waarom je dat zou willen. Zelfs al is hj nog zo conservatief of progressief, ik zie niet waarom hij een dergelijke mening, inclusief mening over de Sharia, zou mogen uiten.
5. Wat is de betekenis voor Nederland of Europa van deze aangelegenheid? Ten eerste dragen we allen een menselijke verantwoordelijkheid die de grenzen overschrijdt. We zijn burgers in een democratie die internationale politiek bedrijft. Daar kunnen we al helemaal niet meer onderuit wanneer we in ons land een leerstoel geven aan een man die uitspraken doet over de internationale toepassing van verminking en steniging zonder ze expliciet te veroordelen. Maar bovendien groeit in Europa het aantal voorstanders van verminking en steniging elk jaar. Wat me dan bij de vergelijking met de SGP brengt: ik weet niet of de SGP tegen steniging is en blijft. Maar ik zie niet waarom dit onze mening over verminking en steniging zou moeten veranderen.
De SGP spreekt zich er niet expliciet tegen uit. Net zoals Tariq.
siger

Bericht door siger »

@sararje:
siger

Bericht door siger »

Sararje schreef:, ik zie niet waarom hij een dergelijke mening, inclusief mening over de Sharia, zou mogen uiten.
Of hij zijn mening mag uiten is nergens ter sprake gekomen. Hoe kan het dat je dat opbrengt als iets wat ik hierboven bestreden zou hebben? Leef jij in een andere ruimte of zo?

Of je wil me gewoon stangen voor je eigen theatertje. Ik stop er mee.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

siger schreef:@sararje:
Dat doe je wel Siger. Je hebt zelf letterlijk geschreven: "Feitelijk is een gezond wantrouwen nooit misplaatst als uitgangspositie. Het is aan Ramadan zijn tegenspelers te overtuigen. " Daarmee draai je de bewijslast regelrecht om. Nee, dat doe ik niet voor eigen theater, dat ben jij die op dat moment de rollen zo wil spelen. Ik zie niet waarom je een soort geloofsbrieven eist van Tariq Ramadan terwijl ik nou nooit ook maar een Nederlander hoor kraaien als er een Christelijke hoogleraar Ethiek wordt benoemd die tijdens zijn colleges homosexuelen met moordenaars vergelijkt.
siger

Bericht door siger »

Sararje schreef:
siger schreef: Alleen heb ikzelf deze "kringen van democratische moslims" niet gevonden en niet gehoord. Als iemand er meer van weet zal ik dit graag horen. Bovendien is mijn persoonlijke kritiek eerder 'zakelijk' dan hard, omdat ik enig besef heb hoe moeilijk het is te manoevreren binnen de perken van de islam.
Ik heb mijn voorbeld al gegeven van de partij van Abu Jahjah. Ik kan je nog meer voorbeelden geven zoals Indonesie.
Trouw, zaterdag 8 maart 2003 (http://archief.trouw.nl/artikel?REC=f35 ... a063b1a0a8)
AEL wil sharia via democratie invoeren
DEN HAAG, TILBURG - Is de Arabisch- Europese Liga nu vóór of tegen de sharia, de wetgeving ontleend aan de Koran? Vóór, zegt leider Dyab Abou Jahjah. De liga wil islamitische wetten invoeren in Nederland en de rest van Europa, maar wel via de democratie. Hij hield dit zijn gehoor voor tijdens een lezingenreeks in Nederland.

Indonesie is (nog) geen Islamitisch land. In de grondwet komt geen verwijzing naar de islam voor.
siger

Bericht door siger »

Wat heeft voor een redelijk denkend wezen in godesnaam "gezond wantrouwen" met "verdachtmaking" te maken. De bochten die jij allemaal neemt! Je bent jezelf onderuit aan het diskuteren.

Mag ik nog zelf beslissen wanneer ik een gezond wantrouwen aan de dag leg en wanneer ik iemand verdacht vindt? Ik zou verdomme niet weten wáárvan ik Tariq Ramadan zou moeten verdenken!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Leuk Siger, maar zo heb je dus mensen die langs democratische weg, en daar hebben we het over, theocratische wetten willen invoeren. Nogmaals: ik ben het met dergelijke personen eens noch met de principes die ze nastreven. Maar ik zie geen reden om de open liberale democratie om te gooien omdat ze niet democratisch zouden zijn.
Overigens is de meerderheid van Indonesie moslim. Als ik zo ga redeneren, kan ik namelijk ook Turkije een lslamitische staat noemen. Dat heeft bij mijn weten ook geen islam als officiele religie in de grondwet staan, maar de meerderheid is er ook moslim.
siger

Bericht door siger »

Sararje schreef:Ik zie niet waarom je een soort geloofsbrieven eist van Tariq Ramadan
Ik eis helemaal geen soort geloofsbrieven van Tariq Ramadan. Ik heb enkel getracht duidelijk weer te geven waar hij volgens mijn waarneming mee bezig is, aan de hand van zijn eigen openlijke mededelingen. Dat is alles.

Waarmee ga je nog allemaal aankomen? Ik zou echt graag wat tijd aan iets anders besteden, maar je houdt me hier vast doordat je aanhoudend onzin verkoopt waarop ik moet reageren.

Nee, laat ons het zo doen: al wat je hieronder nog beweert ontken ik formeel.

Ik ben niet jaloers op zijn vrouw, ik laat zijn hond niet uit, ik ben niet zijn buitenechtelijke vader, ik ben geen geheimagent die hem wil kidnappen, ik heb geen geld van hem gepikt, ik ga geen anti-tariq parij oprichten, ik ga hem niet vergiftigen, ik infiltreer niet in zijn colleges, en ik heb niets gedaan van al de andere dingen waar mijn verbeelding voor tekort schiet maar die jij zeker nog zult ten berde brengen.
Plaats reactie