Omstreden Islamtheoloog krijgt leerstoel in Leiden

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

siger

Bericht door siger »

Sararje schreef:Fundis zijn wat mij betreft fundis en het maakt weinig uit welk boekje ze op de agenda hebben staan.
Zo kom je er wel. Het is eenvoudiger mensen op hun woorden en daden te beoordelen.

Het is een veralgemening te zeggen dat alle fundamentalisten hetzelfde doen.
Het is géén veralgemening te zeggen dat de brede islam verminking en steniging verdedigt en uitvoert.
Het is evenmin een veralgemening dat de SGP dit vandaag niet zinnens is.
siger

Bericht door siger »

wahlers schreef: En zoals gezegd, de Islam heeft absoluut niets positiefs toe te voegen aan onze of enige andere cultuur.
@Wahlers: scherpe en heldere analyse. Volledig eens.

Slechts één klein opmerkingkje: een religie hoeft helemaal niets toe te voegen aan een cultuur. De hoogste eis aan religie is anderen niet te storen. Wel of niet "bijdragen" vind ik dus geen criterium.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

siger schreef:
Sararje schreef:Fundis zijn wat mij betreft fundis en het maakt weinig uit welk boekje ze op de agenda hebben staan.
Zo kom je er wel. Het is eenvoudiger mensen op hun woorden en daden te beoordelen.
Ik doe niet anders.
Het is een veralgemening te zeggen dat alle fundamentalisten hetzelfde doen.
Het is géén veralgemening te zeggen dat de brede islam verminking en steniging verdedigt en uitvoert.
Het is evenmin een veralgemening dat de SGP dit vandaag niet zinnens is.
Zie jij de brede islamieten dat in Nederland voornemens zijn? Overigens kan ik nog wel een paar leuke passages over de SGP voor je opzoeken: Alstublieft, en nog een andere leuke waar ik Iraanse ayatollahsbij kan denken. Of zie jij een groot verschil?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
siger

Bericht door siger »

@Theoloog
Alib Bondon schreef: Ramadan zoekt naar een nieuwe weg, is te vergelijken met (in de rk kerk) iemand als Alfrink: op zoek naar een uitweg om de geliefde religie te laten voortbestaan in de moderne wereld.
Een geliefde religie laten voortbestaan in de moderne werel kan enkel door deze religie privé te maken zoals andere religies. Dit is tot op heden niet aanvaardbaar voor de islam, en ik vermoed dat Ramadan daarin zijn mainstream niet wil afvallen.
Alib Bondon schreef:hij gaat er al bij voorbaat van uit dat Ramadan niet te vertrouwen is, dat Ramadan een 'dubbele agenda' voert (nl stilzwijgende islamisering van W.Europa). Dat is geen grond waarop men een fatsoenlijke discussie kan voeren.
Feitelijk is een gezond wantrouwen nooit misplaatst als uitgangspositie. Het is aan Ramadan zijn tegenspelers te overtuigen. Bedenk even dat je iemand die in Nederland een leerstoel heeft gekregen hier als slachtoffer van de Nederlandse samenleving opvoert. Dat is weerom slachtofferisme.
Alib Bondon schreef: Ramadan doet niet anders dan Rouwvoet of Kant: hij probeert de ruimte van zijn ideologie te waarborgen.
Het is een kwalijke vergissing iemand die verminking en steniging legitimeert te vergelijken met Rouwvoet. Kant? Er zijn veel verschillende overtuigingen in Nederland, maar de gemeenschappelijke ruimte is (juist daarom) seculier. Dat is iets wat we moeten verdedigen.
Alib Bondon schreef: Het is maar net wat je wilt zien: Ramadan als hervormer of Ramadan als vijand van de westerse samenleving.
Na onderzoek zou kunnen blijken dat hij zowel islam hervormer wil zijn en een objectieve bedreiging is van onze samenleving. Trouwens, islam-hervormers hebben het erg moeilijk aanvaard te worden in eigen kring. Om ook maar een beetje gehoord te worden zal hij anti-demokratische geloofsbrieven moeten bovenhalen. Daarvan komt waarschijnlijk de perceptie van 'dubbelzinnigheid'.
Alib Bondon schreef: Wie er a priori van uitgaat dat Ramadan zijn zin wel zal krijgen, heeft verdomd weinig vertrouwen in het democratisch proces.
Dus Bondon denkt dat Ramadan zijn zin niet zal krijgen, en dat dat demokratisch is? Wat vindt Bondon dan wél van de positie die Ramadan inneemt? Impliceert hij nu niet zelf dat er een risico is? Zoals een moslima schreef: "maak je geen zorgen over het kalifaat, dat lukt ons toch nooit".
Alib Bondon schreef: Ramadan is een gelovig man. Sommige van u zullen zeggen: 'een gevangene van zijn geloof.' So what? Kunnen we daar in dit land niet meer normaal mee omgaan?
In dit land is het geloof een privékwestie. Waar ik me zorgen over maak zijn mensenrechten en democratie. Als die bedreigd lijken te zijn door om het even welk geloof, moet men daarover open en duidelijk kunnen spreken. Wanneer mensen die alarm slaan de mond gesnoerd wordt omdat je niets over een religie mag zeggen, kan het wel eens slecht aflopen. Argumenten mogen daarom niet getaxeerd worden op hun verhouding tot een levensbeschouwing, maar wel op hun verhouding tot de open samenleving.
siger

Bericht door siger »

Sararje schreef:Zie jij de brede islamieten dat in Nederland voornemens zijn?
Zolang het een essentieel onderdeel van hun geloof is wél.

Wat de SGP betreft: ik ben geen voorstander, hun pleidooi voor de doodstraf vind ik kwalijk, maar laat ons eerlijk zijn: er blijft nog altijd wel een verschil. En feitelijk maakt het niet uit voor een analyse van de islam en Tariq Ramadan wat de SGP doet.

Zou een christelijke partij hetzelfde verdedigen als de islam, zou ik hetzelfde reageren. Het zou trouwens geen slecht idee zijn een draad over de SGP te beginnen.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

siger schreef:

Wat de SGP betreft: ik ben geen voorstander, hun pleidooi voor de doodstraf vind ik kwalijk, maar laat ons eerlijk zijn: er blijft nog altijd wel een verschil. En feitelijk maakt het niet uit voor een analyse van de islam en Tariq Ramadan wat de SGP doet.
Het is ook een essentieel onderdeel van de Nederlandse geloofsbelijdenis, een van de grondbeginselen van de SGP. Echter, ik zie niet het verschil dat jij schijnbaar wel ziet. Kan je me die even aangeven?
Zou een christelijke partij hetzelfde verdedigen als de islam, zou ik hetzelfde reageren. Het zou trouwens geen slecht idee zijn een draad over de SGP te beginnen.
A vous monsieur.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

sigir schreef
Feitelijk is een gezond wantrouwen nooit misplaatst als uitgangspositie. Het is aan Ramadan zijn tegenspelers te overtuigen
Onzin. dit is omgekeerde bewijslast waarmee je je eigen verdachtmakingen verdedigd
Het is een kwalijke vergissing iemand die verminking en steniging legitimeert te vergelijken met Rouwvoet. Kant?
Dus het stop zetten is het zelfde als legitimeren kom nou toch.
Er zijn veel verschillende overtuigingen in Nederland, maar de gemeenschappelijke ruimte is (juist daarom) seculier.
Nee, de gemeenschappelijke ruimte is vrij, met vrijheid van meninguiting en van godsdienst De wet, en ons rechtsstelsel is seculier.
Dus Bondon denkt dat Ramadan zijn zin niet zal krijgen, en dat dat demokratisch is?
Dat klopt zolang zijn mening niet de meerderheid vormt zal hij zijn zin niet krijgen zo werkt dat in een democratie
Blijkbaar hebben die bonbon en die moslima meer vertrouwen in de democratie dan jij
Wat vindt Bondon dan wél van de positie die Ramadan inneemt
Dat maakt geen moer uit, het gaat hier om de vrijheid van meningsuiting. zelfs van meningen die ons niet aanstaan.
In dit land is het geloof een privékwestie. Waar ik me zorgen over maak zijn mensenrechten en democratie. Als die bedreigd lijken te zijn door om het even welk geloof, moet men daarover open en duidelijk kunnen spreken. Wanneer mensen die alarm slaan de mond gesnoerd wordt omdat je niets over een religie mag zeggen, kan het wel eens slecht aflopen.
Het staat je volledig vrij om hier je mening te verdedigen wanneer je echter angst en haat gaat zaaien door mensen met een andere mening meteen als bedreiging te bestempelen ben je zelf niet democratisch bezig
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Alib Bondon is een bekende blogger op het Volkskrantblog.

http://www.volkskrantblog.nl/blog/2208
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
siger

Bericht door siger »

Sararje schreef:
siger schreef:
Het is ook een essentieel onderdeel van de Nederlandse geloofsbelijdenis
Men wordt moslim door het uitspreken van een geloofsbelijdenis, maar het geloof van een moslim is een omvangrijke praktijk, van dagelijks bidden tot rechtspraak. Het houdt ook in het behoren tot de 'umma', ttz de hechte wereldgemeenschap van moslims. Binnen deze umma is elkaar luidop veroordelen 'not done'. Zelfs verlichte moslims (zoals vermoedelijk Tariq Ramadan en zeker islamic human rights organisaties) zullen reageren op een steniging of amputatie door te stellen dat de wet te streng was toegepast in dit ene geval, maar niet dat de sharia als geheel niet deugt.

De SGP schrijft griezelige dingen op zijn website (zijn ze feitelijk voor bijbelse steniging?), maar voorlopig blijft het theorie, ook op wereldvlak. In Amerika zijn zulke stromingen sterker en gevaarlijker, maar toch zijn hun denkbeelden nog altijd verder van realisatie dan de moslim versie. En wat ook mooi is meegenomen, als je op de SGP kritiek geeft wordt je niet direkt als "intolerant" bestempeld.

Om risico's correct in te schatten mag men niet vergeten dat we nu een extreme minderheid van de christenen (de SGP) stellen tegenover de nagenoeg volledige moslim mainstream.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

siger schreef:
Sararje schreef:
siger schreef: Zolang het een essentieel onderdeel van hun geloof is wél.
Het is ook een essentieel onderdeel van de Nederlandse geloofsbelijdenis
Men wordt moslim door het uitspreken van een geloofsbelijdenis, maar het geloof van een moslim is een omvangrijke praktijk, van dagelijks bidden tot rechtspraak. Het houdt ook in het behoren tot de 'umma', ttz de hechte wereldgemeenschap van moslims. Binnen deze umma is elkaar luidop veroordelen 'not done'. Zelfs verlichte moslims (zoals vermoedelijk Tariq Ramadan en zeker islamic human rights organisaties) zullen reageren op een steniging of amputatie door te stellen dat de wet te streng was toegepast in dit ene geval, maar niet dat de sharia als geheel niet deugt.
Dat zie je in vrijwel elke subcultuur. Kijk bijvoorbeeld maar eens waar de meeste alcohol en drugs in Nederland wordt gebruikt: jawel, in de biblebelt. Dit staat bekend als het geheim van Goeree. Vergelijkbaar kan ik je ook talloze misstanden vertellen van andere praktijken binnen de biblebelt (meeste incest van Nederland enzo). Wordt dat aan de kaak gesteld? Voor het in stand houden van een subcultuur wil je niet uit de kast komen uit angst verstoen te worden in de regel.
De SGP schrijft griezelige dingen op zijn website (zijn ze feitelijk voor bijbelse steniging?), maar voorlopig blijft het theorie, ook op wereldvlak. In Amerika zijn zulke stromingen sterker en gevaarlijker, maar toch zijn hun denkbeelden nog altijd verder van realisatie dan de moslim versie. En wat ook mooi is meegenomen, als je op de SGP kritiek geeft wordt je niet direkt als "intolerant" bestempeld.
Op dit forum krijg je die kritiek niet. Bovendien is kritiek op de Islam in Nederland inmiddels zo salonfähig geworden dat niemand daar meer van opkijkt. Overigens zou ik maar niet al te zeker zijn van reconstructionist Christians. Het aantal die daar liefhebber van is, is groeiende en zijn in bepaalde streken in de VS zeer populair.
Om risico's correct in te schatten mag men niet vergeten dat we nu een extreme minderheid van de christenen (de SGP) stellen tegenover de nagenoeg volledige moslim mainstream.
Op basis van welke statistieken doe je deze uitspraak? Sinds wanneer zijn mainstream moslims in Nederland bij overgrote meerderheid voor invoering van de Sharia?
siger

Bericht door siger »

@Exdeo

* wie met een stelling op de proppen komt moet overtuigen. Dat is geen omgekeerde bewijslast.
* je gebruikt het woord 'stopzetten' op een bedrieglijke wijze. Het gaat om het voorstel een diskussie to organiseren tussen 100% voorstanders van steniging en verminking, en voor die tijd een pauze in te lassen.
* de gemeenschappelijke ruimte is niet vrij in de zin van 'te grabbel'. Daarom gebruik ik het woord "seculier", wat betekent: niet geregeld door een levensbeschouwing. Sommige pleiters voor een theocratie begrijpen dit woord graag fout, alsof "seculier" zelf een levensbeschouwing is. Daarna kan men makkelijker een theocratie verdedigen. Ik had voorzichtiger moeten zijn.
* ik vraag naar iemands mening en jij antwoordt dat die geen moer uitmaakt omdat het hier over meningsuiting gaat?
* je geeft me toestemming hier mijn mening te verkondigen maar ik mag geen risico's benoemen?
siger

Bericht door siger »

Sararje schreef: Dat zie je in vrijwel elke subcultuur. Kijk bijvoorbeeld maar eens waar de meeste alcohol en drugs in Nederland wordt gebruikt: jawel, in de biblebelt. Dit staat bekend als het geheim van Goeree. Vergelijkbaar kan ik je ook talloze misstanden vertellen van andere praktijken binnen de biblebelt (meeste incest van Nederland enzo). Wordt dat aan de kaak gesteld? Voor het in stand houden van een subcultuur wil je niet uit de kast komen uit angst verstoen te worden in de regel.
Sorry. Ik zie het verband niet. Subcultuur? Alcoholisme? We spreken over de opvattingen van Prof. Dr. Tariq Ramadan van de Erasmus Universiteit in Rotterdam en over een godsdienst van 1,5 miljard mensen wereldwijd en van 6% van de Nederlanders.
Sararje schreef:Bovendien is kritiek op de Islam in Nederland inmiddels zo salonfähig geworden dat niemand daar meer van opkijkt.
Het belang van deze opmerking ontgaat me volledig. Verandert men zijn mening als die te salonfähig wordt?

Hier twee citaten van Tariq Ramadan die ik verontrustend vind, en dan zie je verder maar zelf (http://www.tariqramadan.com/spip.php?ar ... 64?lang=en)

"All the ulamâ’ (scholars) of the Muslim world, of yesterday and of today and in all the currents of thought, recognize the existence of scriptural sources that refer to corporal punishment (Qur’an and Sunna), stoning of adulterous men and women (Sunna) and the penal code (Qur’an and Sunna)."

"Muslim majority societies and Muslims around the world are constantly confronted with the fundamental question of how to implement the penalties prescribed in the Islamic penal code."
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

siger schreef:
Sararje schreef: Dat zie je in vrijwel elke subcultuur. Kijk bijvoorbeeld maar eens waar de meeste alcohol en drugs in Nederland wordt gebruikt: jawel, in de biblebelt. Dit staat bekend als het geheim van Goeree. Vergelijkbaar kan ik je ook talloze misstanden vertellen van andere praktijken binnen de biblebelt (meeste incest van Nederland enzo). Wordt dat aan de kaak gesteld? Voor het in stand houden van een subcultuur wil je niet uit de kast komen uit angst verstoen te worden in de regel.
Sorry. Ik zie het verband niet. Subcultuur? Alcoholisme? We spreken over de opvattingen van Prof. Dr. Tariq Ramadan van de Erasmus Universiteit in Rotterdam en over een godsdienst van 1,5 miljard mensen wereldwijd en van 6% van de Nederlanders.
En dus? Omdat er 1,5 miljard moslims op de wereld zijn en 6% van de Nederlands moslim is, dan vind je iemand al verdacht voordat je hem aanklaagt? Stel we nemen die 6% van de Nederlanders, hoeveel daarvan heeft volgens jou dezelfde mening aangaande de invoering van de sharia, theocratie etc? Op basis van welke onafhankelijke cijfers baseer je dat?
Sararje schreef:Bovendien is kritiek op de Islam in Nederland inmiddels zo salonfähig geworden dat niemand daar meer van opkijkt.
Het belang van deze opmerking ontgaat me volledig. Verandert men zijn mening als die te salonfähig wordt?
Nee dat is een steekhoudende opmerking, Jij drukt jezelf in de verdediging door zelf te stellen dat critici op de islam onverdraagzaam worden genoemd. Ik voer hier een discussie met jou en niet met die idioten die dat mogelijkerwijs kunnen roepen. Ik heb die woorden niet gebruikt dus je stellingname gaat niet op. Over het algemeen worden kwalificaties niet uitgesproken zonder eerst de argumenten van iemand te hebben gehoord en tot dusver zie ik slechts een hele lange reeks van insinuaties maar geen argumenten.

Hier twee citaten van Tariq Ramadan die ik verontrustend vind, en dan zie je verder maar zelf (http://www.tariqramadan.com/spip.php?ar ... 64?lang=en)

"All the ulamâ’ (scholars) of the Muslim world, of yesterday and of today and in all the currents of thought, recognize the existence of scriptural sources that refer to corporal punishment (Qur’an and Sunna), stoning of adulterous men and women (Sunna) and the penal code (Qur’an and Sunna)."

"Muslim majority societies and Muslims around the world are constantly confronted with the fundamental question of how to implement the penalties prescribed in the Islamic penal code."
Ja en dus? Ik snap je verontrusting niet op basis van deze citaten. Hij zegt enkel dat de ulama van vroeger en nu de doodstraf op bepaalde "zonden" willen toepassen. Daarnaast zegt hij dat de kwestie van hoe de doodstraf dient te worden uitgevoerd constant een discussiepunt is voor islamitische samenlevingen. Hij zegt dus niet dat hijzelf per se voor steniging is.
Al zou hij dat zijn, we hebben hier ook politici gehad die homosexuelen vergeleken met dieven, zie Leen van Dijke. Ik kan ook voorbeelden geven van Christelijke theologen die op de algemene openbare universiteiten Ethiek geven en die gerust homosexuelen met moordenaars vergelijken. Hij heeft principieel het recht om die mening te mogen hebben en uit te dragen, dat is godsdienstvrijheid. Of je voor de doodstraf bent, is een ander onderwerp en aan jou om daar eventueel een nieuwe draad over te openen. Ik denk dat je toch een paar boekjes van Voltaire moet gaan herlezen. Was het niet zo dat "ik het 100% met u oneens ben maar er altijd voor zal strijden om het met u oneens te mogen blijven zijn"?!
siger

Bericht door siger »

Wat ik denk omtrent deze topic, en de redenen waarom, heb ik volledig weergegeven in mijn post:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 631#144631

De diskussie daarna is altijd verder ontaard en niet langer interessant.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik snap nog steeds je punt niet. Waarom zou ik banger moeten worden van een eventueel fundamentalistische moslim dan van een eventueel fundamentalistische Christen?
Plaats reactie