JA/NEE ABSOLUTISME

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Otter
Forum fan

JA/NEE ABSOLUTISME

Bericht door Otter »

Ik ga graag een discussie aan, maar voel mij genoodzaakt een nieuw onderwerp te openen voor nutteloze discussies. Hierbij. Ik zal reageren op de draad die begint in http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 3664#13664

Mocht je nutteloze discussies willen voeren? Doe het hier!!!
en iemand die niet zoveel verstand heeft van andere zaken dan religie ( natuurlijk de wel-gelovigge).
Het is een behoorlijk vooroordeel er zo over te spreken. Maar het zij je vergeven.
Dat je iets aanneemt wat in een oud boek staat en daar uit concludeert dat wij mogen bepalen wat mag leven en wat niet vind ik uiterst arrogant en ziek
Tja, hebben we eigenlijk niet alles uit boeken? Zijn de intellectuelen vaak geen linkse schrijvers en denkers ed? Worden 'belezen' mensen niet vaak als wijs beschouwd? Komt die wijsheid niet vaak uit oude boeken? de 'oude' filosofen ed?
wat dat boek of jij zeggen is minder dan serieus te nemen. Dieren kunnen voor zich zelf zorgen maar dat wordt ze zo langzamer hand onmogelijk gemaakt. en door wie? juist, de mens waarvan 97.5% religieus is!
En dieren zorgen nog steeds voor zichzelf. Wij lopen alleen af en toe inde weg. En dat de mensheid voor 97.5% religieus is heeft niets te maken met het wel of geen dieren eten. Van alle soorten en maten mensen heb je vegetariers en natuurliefhebbers.
Wat doe jij? jij eet ze waarschijnlijk op, trekt een jas aan van koeien huid enz. maar niet even de diertjes danken dat ze hun leven hebben moeten geven om jou een plezier te doen. En dan nog het lef hebben om te zeggen dat we meerderwaardiig zijn omdat dat boek dat verteld. Ergens hoop ik dat we overvallen worden door buitenaards leven. Lekker geslacht worden voor ons vlees, schoenen gemaakt van onze huid en biljart ballen gemaakt van onze tanden. Doneer jij aan het WNF? zo niet laat dat stukje "we hebben als soort" weg en vervang het door "een groep vredelievende natuurliefhebbers hebben" . En dan kun je tussen haakjes achter natuurliefhebbers "Primaat"neer zetten.
Ik hou idd wel van een goed stukje vlees. En ze leven niet alleen om mij een plezier te doen. Omdat ik geloof dat ze ons tot voedsel dienen heb ik lef?
Ik hoop dan dat ze selectief zijn en alleen jij als biljartbal verder mag.
Ja al sinds mijn jeugd ben ik vanuit mezelf lid van het WNF. Ik probeer met mijn hele levensstijl rekening te houden met de natuur en het milieu. Ik ben blij dat je een liefhebber van me bent, omdat ik tenslotte ook tot de natuur behoor! :wink:
Wel vreemd. de Bijbel heeft voor mij geen waarde. Ik erken het niet.
Je goed recht, mar het heeft voor mij wel waarde. Dat is alles wat ik zeg. Ik geef mijn mening 'met de bijbel in de hand'. Ik leg niemand wat op. Hier niet en in mijn omgeving niet.
Ik verzeker je dat ik als mens meerderwaardig ben m.b.t. vredelievendheid dan een groot deel van de christenen die graag andere vertellen hoe het moet (ook al hebben ze niet door dat het vaak zeker zo niet moet).
Zolang ze maar hetzelfde denken?
Fijn dat je je er bewust van bent maar doe je er ook wat aan?
Ik ben mij zeer bewust van de stelling: Een beter milieu begint bij jezelf. Ik 'geloof' daar echt in. Niet dat mijn kleine bijdrage op zich iets uitmaakt, mar vele kleintjes maken 1 grote.
Ik als christen kan niet bewijzen dat God bestaat
Mooi, want dat kan ook niet. Vanwaar dan die blinde volging van een bejaard gedachte patroon?
Het is logisch dat je iets niet kan bewijzen dat er niet is. Dat wil niet zeggen dat het er ook niet is. Zwarte gaten zijn niet zichtbaar. Toch geloven we erin. Omdat je aannemelijk kan maken dat ze er zijn. Zo ook met God. De bijbel en de schepping zijn voor mij bewijzen. Dat wil je zien of niet. Jij schijnbaar niet. Live and let live.
iets wat niet betsaat kun je niet zien dus waarom de moeite doen.
Maar soms bestaan dingen wel alleen willen mensen het niet zien.
Nogmaals, vanwaar dan de blinde volging van een bejaard gedachten patroon als het A. niet wetenschappelijk is B. er niets beter is omdat het niet mogelijk is?
Waarom geloof je dat je vrouw van je houdt? Is dat wetenschappelijk te bewijzen? Nee!. Uiteraard kun je laten zien dat er chemische processen die de liefde beschrijven in de hersenen, maar waarom nu precies bij jou? Daar is toch geen verklaring voor? Ik zal de laatste zijn dat God te bewijzen is met wetenschappelijke methodes. Maar ik denk ook niet dat alles met de wetenschap te bevatten is. Sommige dingen vallen daarbuiten. En we zullen zien. Gaan we dood dan zien we wel weer, toch?
Dat denk ik ook niet omdat ik denk dat we geschapen zijn.
Wat jij denkt is dus hierbij niet van belang. Feiten zijn alleen van belang. de evolutie is er zo een
Wat ik denk is niet van belang? Tell me something new. Maar het geeft wel een bijdrage aan de discussie waar een ander zich weer aan kan scherpen. Dus toch een beetje belang?? 8)
Gaap, dieren vernietiggen de wereld? natuurlijk . met dierlijk eigenbelang is niets mis omdat het deel uitmaakt van her overlevingsinstinct. Daarnaast eten dieren alleen wat ze nodig hebben en slachten leeuwen geen kudden olifanten af om ALLEEN de tanden te verwerken en verkopen als biljartballen en piano toetsen
Gaap, precies verwoord wat ik zei. Ik ben blij dat we het met elkaar eens zijn! Ik zei namelijk:
Ik zie vele diersoorten alleen uit eigen belang en overlevingsdrift zeer bloederige beelden produceren op bijv. Discovery Channel. De mate waarin wij het doen verschilt wel van het dieren rijk.
Maar ga niet beginnen over abortus zolang je nog steeds een kipfilé of runderlapje door je strot propt
Mijn mening over abortus kan goed samen gaan met het eten van dieren. Zolang je leest wat ik schrijf en daarover nadenkt (Nee nee, je hoeft het niet met me eens te zijn!!!!) dan zul je dat zien. Maar het kan ook teveel gevraagd zijn....
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
Primaat
Ervaren pen

Re: JA/NEE ABSOLUTISME

Bericht door Primaat »

en iemand die niet zoveel verstand heeft van andere zaken dan religie ( natuurlijk de wel-gelovigge).
Het is een behoorlijk vooroordeel er zo over te spreken. Maar het zij je vergeven.

Het spijt me, echt. Helaas heb ik moeten constateren dat menig religie aanhanger weinig kenis vergaard en alles probeert te verklaren vanuit godsdienstig oogpunt. Helaas ken ik niet veel Atheisten dus moet ik veel naar religieusen luisteren.
Dat je iets aanneemt wat in een oud boek staat en daar uit concludeert dat wij mogen bepalen wat mag leven en wat niet vind ik uiterst arrogant en ziek
Tja, hebben we eigenlijk niet alles uit boeken? Zijn de intellectuelen vaak geen linkse schrijvers en denkers ed? Worden 'belezen' mensen niet vaak als wijs beschouwd? Komt die wijsheid niet vaak uit oude boeken? de 'oude' filosofen ed?

Ik heb het niet zo op de oude filosofen. Dat zij als eerst aan iets dachten wil niet zeggen dat zij daar nog het beste in te boek staan. Ik vertrouw meer op de "wijze filosofen"nu!
wat dat boek of jij zeggen is minder dan serieus te nemen. Dieren kunnen voor zich zelf zorgen maar dat wordt ze zo langzamer hand onmogelijk gemaakt. en door wie? juist, de mens waarvan 97.5% religieus is!
En dieren zorgen nog steeds voor zichzelf. Wij lopen alleen af en toe inde weg.

Altijd! er is bijna geen ongerept stukje natuur meer over.

En dat de mensheid voor 97.5% religieus is heeft niets te maken met het wel of geen dieren eten. Van alle soorten en maten mensen heb je vegetariers en natuurliefhebbers.

Natuurlijk maar zoals ik al zij kun je in verhouding verwachten dat meer wel-geloviggen geen respect voor dier en natuur opbrengen.
Wat doe jij? jij eet ze waarschijnlijk op, trekt een jas aan van koeien huid enz. maar niet even de diertjes danken dat ze hun leven hebben moeten geven om jou een plezier te doen. En dan nog het lef hebben om te zeggen dat we meerderwaardiig zijn omdat dat boek dat verteld. Ergens hoop ik dat we overvallen worden door buitenaards leven. Lekker geslacht worden voor ons vlees, schoenen gemaakt van onze huid en biljart ballen gemaakt van onze tanden. Doneer jij aan het WNF? zo niet laat dat stukje "we hebben als soort" weg en vervang het door "een groep vredelievende natuurliefhebbers hebben" . En dan kun je tussen haakjes achter natuurliefhebbers "Primaat"neer zetten.
Ik hou idd wel van een goed stukje vlees. En ze leven niet alleen om mij een plezier te doen. Omdat ik geloof dat ze ons tot voedsel dienen heb ik lef?

Dit vind ik nou zo jammer. Ik heb nu iets minder vetrouwen in wat je straks verteld over het donateur zijn van het WNF. Je laat hier nu daadwerkelijk merken dat je dieren niet verder waardeerd dan als gebruiksobject. Jammer.

Ik hoop dan dat ze selectief zijn en alleen jij als biljartbal verder mag.

Ik denk dat als ze al vijandig zijn jou ook niet zullen sparen. Ik heb er dan maar vrede mee. Ik kan dan ook zeggen dat ik ga sterven voor de zonden van de mens. Hahaha....uhm.

Ja al sinds mijn jeugd ben ik vanuit mezelf lid van het WNF. Ik probeer met mijn hele levensstijl rekening te houden met de natuur en het milieu. Ik ben blij dat je een liefhebber van me bent, omdat ik tenslotte ook tot de natuur behoor! :wink:

De mens hoort niet meer tot de natuur zoals hitler niet meer tot de "mens" behoorde!
Wel vreemd. de Bijbel heeft voor mij geen waarde. Ik erken het niet.
Je goed recht, mar het heeft voor mij wel waarde. Dat is alles wat ik zeg. Ik geef mijn mening 'met de bijbel in de hand'. Ik leg niemand wat op. Hier niet en in mijn omgeving niet.

mooi zo, zo zijn er meerdere. Jammer alleen dat daar de stille "moordenaars"tussen zitten die door hun bedekte houding toch nog invloed kunenn uitoefenen. Een fundi is gelukkig duidelijk te herkennen en daar kan ik dan ook hard voor weg lopen.
Ik verzeker je dat ik als mens meerderwaardig ben m.b.t. vredelievendheid dan een groot deel van de christenen die graag andere vertellen hoe het moet (ook al hebben ze niet door dat het vaak zeker zo niet moet).
Zolang ze maar hetzelfde denken?

Als wie? geloviggen denken als een collectief met hier en daar een andere opvatting. Ik en andere niet-geloviggen hebben alle vrijheid tot denken, krijgen geen beperkingen opgelegd qua denken en ik hoop dat we iedere vorm van oplegging van geloof in de toekomst kunnen uitbannen.
Fijn dat je je er bewust van bent maar doe je er ook wat aan?
Ik ben mij zeer bewust van de stelling: Een beter milieu begint bij jezelf. Ik 'geloof' daar echt in. Niet dat mijn kleine bijdrage op zich iets uitmaakt, mar vele kleintjes maken 1 grote.
Ik als christen kan niet bewijzen dat God bestaat
Mooi, want dat kan ook niet. Vanwaar dan die blinde volging van een bejaard gedachte patroon?
Het is logisch dat je iets niet kan bewijzen dat er niet is. Dat wil niet zeggen dat het er ook niet is.
Als je alles aanneemt wat je niet kunt zien ga dan geloven in alle waanzinnige fantasiën die mensen kunnen verzinnen. Ik denk dat je er dan zo een aantal miljoenen kan opschrijven.

Zwarte gaten zijn niet zichtbaar. Toch geloven we erin.
Niemand geloofd erin. Zwarte gaten zijn aantoonbaar, g.d niet!

Omdat je aannemelijk kan maken dat ze er zijn.
Je maakt ze niet aannemelijk, ze worden bewezen. Zo niet dan zijn ze maar een theorie!

Zo ook met God. De bijbel en de schepping zijn voor mij bewijzen. Dat wil je zien of niet. Jij schijnbaar niet. Live and let live.
wel-geloviggen schijnen niet te begrijpen dat een niet-gelovigge er niet om heen kan dat er g.d is als die er dan ook daadwerkelijk is en dat dan ook accepteerd. Dat hij die g.d dan gaat aanbidden is onwaarschlijk.
iets wat niet betsaat kun je niet zien dus waarom de moeite doen.
Maar soms bestaan dingen wel alleen willen mensen het niet zien.

Dat is alleen toe te kennen aan wel-geloviggen. niet-geloviggen staan open voor feitem. G.d is daar niet 1 van.
Nogmaals, vanwaar dan de blinde volging van een bejaard gedachten patroon als het A. niet wetenschappelijk is B. er niets beter is omdat het niet mogelijk is?
Waarom geloof je dat je vrouw van je houdt?
Omdat ze bestaat. Ik heb van haar foto's, zie haar iedere ochtend, kan haar aanraken en met haar communiceren. En als ze me dat verteld dan vertrouw ik daar op. Blijkt het later niet zo te zijn,Pech!

Is dat wetenschappelijk te bewijzen? Nee!.

Hmm.....misschien niet maar het is wel aantoonbaar en daar heb je geen wetenschap voor nodig.

Uiteraard kun je laten zien dat er chemische processen die de liefde beschrijven in de hersenen, maar waarom nu precies bij jou? Daar is toch geen verklaring voor?

Zowieso is verliefdheid een natuurlijk proces wat voortplanting moet bevoorderen en daarna is liefde een proces van respect, gewenning en waardering.

Ik zal de laatste zijn dat God te bewijzen is met wetenschappelijke methodes. Maar ik denk ook niet dat alles met de wetenschap te bevatten is. Sommige dingen vallen daarbuiten. En we zullen zien. Gaan we dood dan zien we wel weer, toch?

Wat niet is zal nog komen. G.d is er al geweest toch? maar daar vinden we niets van terug. Wel van dinosauriers. VREEMD?!?!
Ik denk dat het wetenschappelijk te bewijzen is dat je niet meer kunt zien als je dood bent.

Dat denk ik ook niet omdat ik denk dat we geschapen zijn.
Wat jij denkt is dus hierbij niet van belang. Feiten zijn alleen van belang. de evolutie is er zo een
Wat ik denk is niet van belang? Tell me something new. Maar het geeft wel een bijdrage aan de discussie waar een ander zich weer aan kan scherpen. Dus toch een beetje belang?? 8)
Gaap, dieren vernietiggen de wereld? natuurlijk . met dierlijk eigenbelang is niets mis omdat het deel uitmaakt van her overlevingsinstinct. Daarnaast eten dieren alleen wat ze nodig hebben en slachten leeuwen geen kudden olifanten af om ALLEEN de tanden te verwerken en verkopen als biljartballen en piano toetsen
Gaap, precies verwoord wat ik zei. Ik ben blij dat we het met elkaar eens zijn! Ik zei namelijk:
Ik zie vele diersoorten alleen uit eigen belang en overlevingsdrift zeer bloederige beelden produceren op bijv. Discovery Channel. De mate waarin wij het doen verschilt wel van het dieren rijk.
Je zegt niet het zelfde. de mate verschilt niet want die is niet te vergelijken. Neem alleen al in Nederland de 70 miljoen BIO-INDUSTRIE dieren die VERMOORD worden per JAAR! Ga dan na dat voor iedere kilo schol er nog 50 kilo andere diersoorten zoals zee sterren en anemonen sterven!
Maar ga niet beginnen over abortus zolang je nog steeds een kipfilé of runderlapje door je strot propt
Mijn mening over abortus kan goed samen gaan met het eten van dieren. Zolang je leest wat ik schrijf en daarover nadenkt (Nee nee, je hoeft het niet met me eens te zijn!!!!) dan zul je dat zien. Maar het kan ook teveel gevraagd zijn....[/quote]

Volgens mij was je tegen abortus omdat het moord van een levend wezen zou zijn toch? Dieren leven ook en worden vermoord als ze al een bewustzijn hebben!
Wist je dat Suede gemaakt wordt van ONGEBOREN KALVEREN?!?!?!?
Dat bedoel ik dus. Abortus moet voor iedereen mogelijk zijn die het nodig heeft .
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Plaats reactie