DE TOEKOMST

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

tsjok45

DE TOEKOMST

Bericht door tsjok45 »

Waarom kunnen we deze diskussie niet verplaatsen naar een andere draad ....
-----> De toekomst ?

met deze is dat dus gebeurd ;

Deze draad is een voortzetting van
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=138

hier een aangevulde kopie van het bericht ;
Het is volkomen onzin te ontkennen dat er zeer grote problemen voor de mensheid en het leven op deze planeet , op komst zijn ----> :je moet geen atoomgeleerde zijn om dit te voorzien ...
.
Ik bezit zeker NIET de arrogantie en de eigendunk nog de kennis of de wat dan ook mirakel-oplosdsing om vooraf te weten of we deze problemen al dan niet zullen kunnen counteren en
of er nog tijd genoeg is om deze oplossingen toe te passen ...

Maar een ding weet ik zeker

De oude oplossingen ( waarvan de langstlopende de godsdiensten zijn / en het geloof in het bovenatuurlijke plan ) hebben in de eerste plaats de problemen veroorzaakt .( natuurlijk heeft de technologie dit ook mede veroorzaakt ) ... bijvoorbeeld de overbevolking en het officiele religieuze verbod op geboortekontrole ( in Iran zijn zelfs de Ayatollah's daar "in stilte" op terug gekomen ? )
en het instellen van verantwoorde demografische maatregelen ipv dat over te laten
aan hongersnoden , armoede , oorlogen en grootschalige epidemieen ( straffen van God dus ? )

De problemen die ons te wachten staan moet men NIET aanpakken met de oude oplossingen die deze problemen hebben veroorzaakt .... toch ? [/quote]
Het word langzaam maar zeker tijd om zich eens af te vragen of religies en geloof niet eerder de kiemen voor een dodelijk gevaar beginnen te vormen voor de mensheid ipv een persoonlijke en "onschuldige " troost ....
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

jHenosch schreef:M'n argumenten over arrogantie niet spiegelen, graag, je lijkt wel een moslim.

Die zijn ook zo abusievelijk zeker van hun zaak, door alleen maar te spiegelen wat jij net hebt beargumenteerd, heel doorzichtig en ze hebben het vaak niet eens door !
Je doet niet anders dan mijn opinie over jouw plaats in de wereld bevestigen! 8)

Als ik naar jouw mening spiegel ben ik een moslim, anders ben ik gewoon een irrationele atheïst, zo heb je voor ieder argument wat je niet bevalt een hokje klaar, is het niet?!

Zoals ik al zei, eigen roem stinkt. :evil:
tjsok schreef:Het word langzaam maar zeker tijd om zich eens af te vragen of religies en geloof niet eerder de kiemen voor een dodelijk gevaar beginnen te vormen voor de mensheid ipv een persoonlijke en "onschuldige " troost ....
=D> =D>
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

En nu zitten we met de gebakken peren.
De gebakken peren is de overbebolking .... Ga en vermenigvuldig U ...
Gebeurt ...
wat nu ?
Het konijnenhok zit boordevol .....
Oplossing zijn de voor de hand liggende religieuze gebakken lucht , zoals gewoonlijk ?

Godsdiensten kunnen geen oplossingen bieden voor de komende problemen ;
Het punt is dat zelfs met de beste bedoelingen, de acties die op valse informatie worden gebaseerd schadelijk kunnen zijn, zelfs dodelijk .

Voorts is de godsdienstige kennis gebaseerd op geloof, dat in tegenstelling tot wetenschap, geen systematische methodes bevat om valse informatie te verwijderen....

P.S.

en je kan nog steeds amish worden als je dat zo graag wil :
verhuizen dan maar naar Virginia en het eraan komende beloofde land van de amerikaanse theocratie . ? ...
of
zoals skeptic al zei
.... Ja, lekker terug naar de donkere middeleeuwen .....
of laten we besluiten om van het verleden onze toekomst te maken ?
..... In mijn geval de " betere " toekomst voor mijn kinderen ? ....
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Onzin, natuurlijk bouwen we verder aan onze geloven en ideologieën, de ontwikkeling in de Bijbel heeft ook nooit stilgestaan en voltrekt zich zelfs nu nog onder ons oog.

God's schepping is niet statisch, hoewel het statische elementen van wetmatigheden kent, maar eeuwig dynamisch.

onveranderlijk maar ook ondoorgrondelijk is onze God, onze Realiteit.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Het probleem is dat we genot en zelfzucht hoger waarderen, in ons bestedings- en activiteitenpatroon, dan zelfbehoud op de langere termijn.
Stopten we maar alle kennis in zelfbehoud via medicijnen en artsenij, liever besteden we het geld aan onze PC-hoofdtractor, daar zit ons geloof, ongebreidelde stront verwende woekergroei waar een miniscuul kleine groep egoisten plezier van heeft, terwijl men in Bangladesh voor de zoveelste keer overloopt, omdat ze geen geld hebben om dure dijken te bouwen,

ik denk dat we die schuld gewoon terug op ons bordje krijgen, Gaia strikes back om het maar is even New Agerig uit te drukken.

Uit pure babylonische arrogantie ontstaan.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

jHenosch schreef:
Het probleem is dat we genot en zelfzucht hoger waarderen, in ons bestedings- en activiteitenpatroon, dan zelfbehoud op de langere termijn.
Stopten we maar alle kennis in zelfbehoud via medicijnen en artsenij, liever besteden we het geld aan onze PC-hoofdtractor, daar zit ons geloof, ongebreidelde stront verwende woekergroei waar een miniscuul kleine groep egoisten plezier van heeft, terwijl men in Bangladesh voor de zoveelste keer overloopt, omdat ze geen geld hebben om dure dijken te bouwen,

ik denk dat we die schuld gewoon terug op ons bordje krijgen, Gaia strikes back om het maar is even New Agerig uit te drukken.

Christendom en Islam is juist gebaseerd op EGO en arogantie. In plaats van het in een PChoofdtractor te stoppen, stopt men alles in RELIGIEUZE ZELFBEVREDIGING.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

terwijl men in Bangladesh voor de zoveelste keer overloopt, omdat ze geen geld hebben om dure dijken te bouwen
Ik denk dat jullie binnen een paar jaren het " geld" ( of waar dat voor staat ) wel broodnodig zullen hebben om te verhinderen dat Nederland kompleet verzuipt ....
Er is stront aan de knikker en geen klein beetje .... Wie komt jullie helpen als het zo ver is ?
Afgelopen met het geven als de gulle gever zelf moet krijgen ?
onze PC-hoofdtractor, daar zit ons geloof, ongebreidelde stront verwende woekergroei waar een miniscuul kleine groep egoisten plezier van heeft,
en jij zit natuurlijk ook strontvervelend en strontverwend mee te doen op je eigen PC ...

Overigens ben ik WEL akkoord dat er overal erg veel parasitair gedrag te zien valt ....
Is het ooit anders geweest ?
Het " aards paradijs " misschien ?
Laatst gewijzigd door tsjok45 op 04 jul 2005 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

jHenosch schreef:

.
Tja, GODs wegen zijn ondoorgrondelijk toch Henosch? Leuk he die god?
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

de ontwikkeling in de Bijbel heeft ook nooit stilgestaan en voltrekt zich zelfs nu nog onder ons oog.
Je bedoelt met die ontwikkelingen de nieuwe interpretaties van de "voorspellingen" uit de apocalyps ?
Leuk he die god?
een zeer leuke peer ; we moeten zelfs onze problemen niet meer oplossen ....dat is tijdverspilling ....want jesus komt ,... soon ..... alleluja ...

Stopten we maar alle kennis in zelfbehoud via medicijnen en artsenij
Waarom ?
Gebedsgenezingen volstaan toch
....liever besteden we het geld aan....
Ho rustig , we zijn nog bezig de Tsoenamie aan het opdweilen
....En we hebben ook nog wat geld nodig om de bijbelvertalingen te drukken ....
....terwijl men in Bangladesh voor de zoveelste keer overloopt, omdat ze geen geld hebben om dure dijken te bouwen,....
Ze moeten dan maar het ware geloof eens proberen ...
Het geloof verzet bergen .... toch ?

P.S.
Giften kan u altijd storten ( vraag per pb'tje mijn banknummer ) en zijn aftrekbaar van de belastingen ( indien gul genoeg ) .....
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Christendom en Islam is juist gebaseerd op EGO en arogantie. In plaats van het in een PChoofdtractor te stoppen, stopt men alles in RELIGIEUZE ZELFBEVREDIGING
Het Ego van het christendom: (Ik kan niet namens de Islam spreken) Heb je naaste lief als jezelf. Deze wordt omgezet in religieuze zelfbevrediging in de vorm van een onverbrijdelde inzet om de naaste lief te hebben en deze wereld een betere te maken. Hoe egoistischer de christen hoe beter deze wereld. Immers: Hoe meer een een christen van zichzelf houd, hoe meer hij van zijn naaste houdt! Valt niets op af te dingen toch?
een zeer leuke peer ; we moeten zelfs onze problemen niet meer oplossen ....dat is tijdverspilling ....want jesus komt ,... soon ..... alleluja ...
Hij komt idd. Soon? Dat weet je niet! Ik ook niet. Hij komt als een dief in de nacht. (lees: onverwacht). Time will tell.
Stopten we maar alle kennis in zelfbehoud via medicijnen en artsenij
Waarom ?
Gebedsgenezingen volstaan toch
Jij hebt nog niet veel van het christendom begrepen. Je beschrijft hier een stroming die Scientology heet. (o.a.Tom Cruise is daar lid van).
Ho rustig , we zijn nog bezig de Tsoenamie aan het opdweilen
=D> =D> =D>
Nederland kompleet verzuipt ....
Als we nu ALLE dijken weg halen, dan verzuipt HALF Nederland. Voordat het zover is, dan doen we er vast wel wat aan. Het wordt pas een probleem wanneer wereldwijd er geen actie ondernomen wordt om de verwarming van de aarde tegen te gaan, die een zeespiegelniveau verhoging met zich mee brengt. Volgens de meest pessimistische scenario's is binnen 50-100 jaar een zeespiegelverhoging van 7-10 meter gerealiseerd. Dan heeft Nederland een probleem. Maar misschien is Jezus dan al terug!
Overigens ben ik WEL akkoord dat er overal erg veel parasitair gedrag te zien valt ....
Is het ooit anders geweest ?
Volgens de evolutietheorie niet. Immers: the survival of the fittest (or most fit).
Wat alleen een wending geeft in het vervolg van de evolutietheorie is dat de mens tegenwoordig een geweten heeft ontwikkeld waarbij we het niet over ons hart kunnen verkrijgen om de Afrikaantje gewoon lekker dood te laten gaan, omdat ze 'the least fit' zijn. Jammer, maar hebben wij (the fittest) weer een beetje liebensraum. We zouden blij moeten zijn! Nou ik ben blij met initiatieven als Live 8!
Godsdiensten kunnen geen oplossingen bieden voor de komende problemen
? Waarom niet?
Het punt is dat zelfs met de beste bedoelingen, de acties die op valse informatie worden gebaseerd schadelijk kunnen zijn, zelfs dodelijk
Helemaal mee eens. Valse informatie moet vermeden worden.
Voorts is de godsdienstige kennis gebaseerd op geloof, dat in tegenstelling tot wetenschap, geen systematische methodes bevat om valse informatie te verwijderen....
1. Aangenomen dat er valse informatie aanwezig is!
2. Wie bepaald wat valse informatie is
3. Zijn acties, zelfs met de beste bedoelingen, die valse informatie versprijden of gebaseerd zijn op valse informatie, voorbehouden aan religieuze groeperingen? Zijn er geen 'atheistische of andere levensbeschouwelijke groeperingen die, zelfs met de beste bedoelingen, acties ondernemen gebaseerd op valse informatie?
en je kan nog steeds amish worden als je dat zo graag wil :
verhuizen dan maar naar Virginia en het eraan komende beloofde land van de amerikaanse theocratie . ?
Dat je niet zo wil leven is je goed recht. Ik kan het me ook niet voorstellen. Maar wat is er mis met hun levensstijl? Zijn ze iemand tot last? Zelfs onbedoeld (stoten bijvoorbeeld geen schadelijke stoffen uit)?
Het word langzaam maar zeker tijd om zich eens af te vragen of religies en geloof niet eerder de kiemen voor een dodelijk gevaar beginnen te vormen voor de mensheid ipv een persoonlijke en "onschuldige " troost ....
Waar baseer je deze uitspraak op? Ik ben erg benieuwd. Moet ik dit serieus nemen? Of gewoon weer lachen.

Misschien moeten we eens een lijstje maken met wat de bedreigingen zijn voor de mensheid. En dan natuurlijk wat de oorzaken daarvan zijn en eventueel de oplossingen. Dan kun je zo'n uitspraak eventueel doen(als de conclusie gemaakt kan worden dan gelovigen de oorzaak zijn van een hoop ellende.)

Een beginnetje:
1. Technische vooruitgang die aangewend wordt om militair ingezet te worden. De huidige stand is dat in 1 keer de gehele mensheid weggevaagd kan worden.
2. Sociale misstanden (honger, onderdrukking, corruptie, oneerlijke concurrentie e.v.a.)
3. Milieu vervuiling die de mondiale klimaatbalans dusdanig uit haar balans kan halen dat het helemaal misgaat.
4. Overbevolking

Er zijn er vast wel meer te verzinnen.

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Volgens de meest pessimistische scenario's is binnen 50-100 jaar een zeespiegelverhoging van 7-10 meter gerealiseerd
.
Dan heeft Nederland een probleem.
Binnen de 50-100 jaar ?
in 2030 al heb ik ergens gelezen .... ( ik zoek het eens op en zal het dan plaatsen )
Maar misschien is Jezus dan al terug!
Misschien kan jezus dan weer eens op het water lopen ?
De EO kan het dan rechtstreeks uitzenden, als er nog kijkers op het droge zitten iuiteraard ... :D
Hopelijk zijn die gaten in zijn voeten geen al te grote handicap :D
Wat alleen een wending geeft in het vervolg van de evolutietheorie is dat de mens tegenwoordig een geweten heeft ontwikkeld waarbij we het niet over ons hart kunnen verkrijgen om de Afrikaantje gewoon lekker dood te laten gaan,
Natuurlijk , kunnen we het niet over ons hart krijgen ...gelukkig maar
Net zoals je het niet over je hart kunt krijgen je doodziek kind lekker te laten doodgaan ...
Maar het gebeurt t dus toch ( heb ik al meegemaak, weet je )

Het "geweten" bestaat gewoonweg niet meer wanneer de lagere niveaus van ordening waarop de hogere organisatie steunt , uiteenvallen/verdwijnen ; net zoals de mens niet blijft leven als zijn cellen beginnen uiteen te vallen of te sputteren ....
Het geweten is IC ? ( irreducible complex )

Als iedereen in het water ligt ( of bijvoorbeeld in auschwitz zat ) zul je wel zien wat er gebeurt ...
dan neemt het krokodillen-brein het over ....dat is ook "evolutionair "ontwikkeld

En wat "afrikaantjes" betreft , hoeveel hebt u er in huiis ?
Ik heb mijn gehele leven met "afrikaantjes " samengewerkt , vertel me wat ...
: niet zitten wachten op Bob geldhof , weet je ( hoezeer ik dat ; ook apprecieer )
= erg veel geleerd van die " afrikaantjes " ook , zeker wat betreft de "werkelijkheids-zin " waarop die mensen wel moeten overleven ...

Godsdiensten kunnen geen oplossingen bieden voor de komende problemen
? Waarom niet?
Omdat godsdiensten( ik bedoel dus de godsdienstige doctrines ) geen degelijke informatie bieden waarmee oplossingen kunnen worden gevonden ..... ____ zei ik toch al

Ik heb niet gezegd GELOVIGEN die in staat zijn oplossingen te zoeken zonder uit te gaan van het geloof maar van de "wetenschap" en/of kunde ....

Wat is het nut om een drenkeling achterna te springen als je helemaal niet kunt zwemmen, en alleen maar wat religieus kunt zwammen ?

Jij hebt nog niet veel van het christendom begrepen.
En jij hebt nog niet begrepen dat je slechts hulp kunt bieden als je niet zelf hulpbehoevend bent .... of wordt leeg geplunderd

Bovendien ;
1.- wanneer een goed uitgerust chirurgen team slechts 30 operaties per dag " fysiek " aankan ...dan zullen er hoe dan ook 70 onbehandeld blijven als er 100 acute gevallen om hulp smeken ....

2 - Herhaaldelijk hebben we "nieuws" kunnen zien waabij de bedeling van voedselhulp moet gepaard gaan met militair geweld omdat anders alles wordrt leeggestolen en zelfs bedorven door de paniekerige verhongerden ....

Er wordt dus hoe dan ook " geselecteerd " ( meestal alleen maar door het blinde toeval als niemand dat bewust doet ) : Kom je ddus niet aan bod dan heb je brute pech ....en of je dat graag hebt of niet ( en dus ook niet toewenst aan uw naaste ) doet NIETS ter zake ...
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

en jij zit natuurlijk ook strontvervelend en strontverwend mee te doen op je eigen PC ...
Ik heb geen windverplaatsende energieverslindende 4wheeldrive (ook wel PC Hoofd(straat)tractor genoemd, stadsen met fratsen) !!
een peipklein Pandaatje, dat wel, ik ben ook niet zonder zonde.

Ik ga niet om de zoveel jaar naar Australie of naar de USA !

Geen afwasmachine,

en als ik rij, wel zoveel mogelijk met collega's met zo zuinig mogelijk rijgedrag, 1 op 20 gemiddeld, ja.... !!!

God, am I good !
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

--Ik heb geen windverplaatsende energieverslindende 4wheeldrive !!
een peipklein Panda'tje, dat wel, ik ben ook niet zonder zonde.
--Ik ga niet om de zoveel jaar naar Australie of naar de USA !
--Geen afwasmachine
Ik ook niet ;
maar we wonen wel allebei in landen die het merendeel van de wereldreserves opgebruiken .... Doe jij het niet , dan doet je buur het wel ... en doen de "ontwikkelden " het niet , dan doen de "onderontwikkelden" het later wel ;
Voor zover ik weet wil de rest van de wereld dat dus ook( kijk maar wat er gebeurt in china en India ) ....

Dat kan dus niet :
de planeet aarde ( en daarmdee bedoel ik de biosfeer NIET het new-age Gaia ------concept en de "terugkeer" naar de romantische toestand van de "edele" wilde van Jean jacsues Rousseau of de "oorsprong " van het christendom of de " lleer van mohammed van het eerste millenium op een dun-bevolkte aarde ) kan dit niet blijven "sponseren " : de mensheid zal zich dus bewust MOETEN aanpassen ( dwz bewust veranderen allezins wat haar numeriek aantal betreft ) aan dat gegeven of gewoon UITSTERVEN ( er is ook een kleine kans dat de afstammelingen van de mensheid zich evolutionair zal aanpassen aan de nieuwe niches ? ) ....

P.S.
--->Alhoewel de produkten van de Amish niet bespoten zijn ,zitten ze toch vol met vervuilers ; als je deze produkten , wil invoeren verspil je bovendien nog meer ....
----> De eskimo's eten voornamelijk en vis die zorgt voor de grootste concentraties polluanten in hun lichaamsvet gemeten bij mensen ...
Wees kwik , eet meer vis ....
----> Pollutie stopt niet omdat iemand een akkertje aanlegt waar niet word "gespoten "
het stopt ook niet aan landsgrenzen ....
----> hoeveel slachtoffers in oost afrika en na de tsoenamie door de "vervuiling" van de oost-afrikaanse kustwateren ? dacht je ?
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Je stopt het er niet mee maar het is wel het begin van stoppen of alternatieven zoeken.

Ik hoop dat we met z'n alle niet zo onverschillig zijn dat we na ons de zondvloed denken,

want deze onverschilligheid van nergens in geloven en overal lak aan hebben, zal ons zeker ruïneren.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

jHenosch schreef:

Ja, quote jezelf maar dan lijkt het tenmiste nog alsof je ergens op reageert.
Als je in een wereld leeft waar veel niet deugd, is het gemakkelijk om dit soort ongenuanceerde uitspraken te doen. Je generaliseert maar een end weg,wie bedoel je met "ons" en met "ons geloof" en dan nog dat "miniscuul kleine groep egoisten", wie zijn dat? We zullen samen met oplossingen moeten komen, want we zullen het wel zelf moeten doen! Dus samenwerking wordt steeds belangrijker in deze wereld, we zullen dus allereerst moeten zorgen dat we de wereld op één lijn krijgen. De vraag is hoe we dat moeten realiseren? suggesties?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Plaats reactie