Zijn atheisten dan niet op z'n minst existentiëel verbaasd ?
Moderator: Moderators
Bedenk, geen systeem of duizenden zich in de haren vliegende geloofssystemen, is minder wenselijk dan 1 systeem dat nog niet volmaakt is, maar zichzelf wel de mogelijkheid geeft te vernieuwen naar eventuele verbetering, door meerdere vreedzame subsystemen inzichzelf toe te laten.
Democratie en rechtstaat is daarvan een voorbeeld.
Maar ook de EU.
Bedenk ook dat je niet in een niet-geloof of niet-moraal kan worden opgevoed.
Je wordt altijd gevoed met je opvoeding, een gewetensysteem !
Die maak je later als volwassene enigszins particulier, maar zal niet zo heel veel afwijken van die van je ouders, opvoeders.
Waardevrije opvoeding, evenals waardevrije wetenschap, bestaat niet !!
Dus je moet die waarden uitkiezen, en benoemen.
De rede voor mijn aanwezigheid hier is het acht slaan op dat soort zaken, om ze te benoemen, zodat men mij ook op huichelarij kan betichten als ik daar mee bezig ben.
Vastpinnen op mijn eigen geloof heet dat.
Anders blijft het allemaal zo vrijblijvend, en kan niemand, iemand meer op zijn eigen matje roepen, want alles is dan immers weg te relativeren.
Dan wordt het pas echt grillig, wanneer er in de opvoeding van de mensen geen systeem meer zit.
Maar ook de EU.
Bedenk ook dat je niet in een niet-geloof of niet-moraal kan worden opgevoed.
Je wordt altijd gevoed met je opvoeding, een gewetensysteem !
Die maak je later als volwassene enigszins particulier, maar zal niet zo heel veel afwijken van die van je ouders, opvoeders.
Waardevrije opvoeding, evenals waardevrije wetenschap, bestaat niet !!
Dus je moet die waarden uitkiezen, en benoemen.
De rede voor mijn aanwezigheid hier is het acht slaan op dat soort zaken, om ze te benoemen, zodat men mij ook op huichelarij kan betichten als ik daar mee bezig ben.
Vastpinnen op mijn eigen geloof heet dat.
Anders blijft het allemaal zo vrijblijvend, en kan niemand, iemand meer op zijn eigen matje roepen, want alles is dan immers weg te relativeren.
Dan wordt het pas echt grillig, wanneer er in de opvoeding van de mensen geen systeem meer zit.
Het atheïstische systeem voldoet meer dan UITSTEKEND!
Ik ga het niet nogmaals uitleggen waarom, dat was in mijn vorige post meer dan duidelijk.
Meer dan 2000 jaar kromme religieuze moraal kun je niet meer recht praten beste vent!
Nu niet en nooit niet!
Ik ga het niet nogmaals uitleggen waarom, dat was in mijn vorige post meer dan duidelijk.
Meer dan 2000 jaar kromme religieuze moraal kun je niet meer recht praten beste vent!
Nu niet en nooit niet!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Je gelooft toch ook in evolutie ?Erik schreef:Het atheïstische systeem voldoet meer dan UITSTEKEND!
Nu niet en nooit niet!
Waarom dan niet in de evolutie van geloof en moraal.
Het humanisme, staat niet op zichzelf.
Het is een uitkristallisatie van eeuwen van ideeenstrijd, juist ook over de uitleg van de Bijbel.
Dit is geen berustend geloof, maar een zich voor rechtvaardigheid beijverend geloof,
soms of vaak ligt eraan hoe je het bekijkt, overijverig, dat ben ik met je eens.
Ik ben een naijverige G-d, zegt YHW !!
Geloof en de bijbehorende moraal is uitgeëvolueerd en niet geschikt gebleken om te overleven.jHenosch schreef:Je gelooft toch ook in evolutie ?
Waarom dan niet in de evolutie van geloof en moraal.
Geloof is een rudimentair orgaan!
Soms ben je net een jonge aarde creationist die maar blijft herhalen dat iedereen om hem heen gek is en dat de aarde gewoon 6000 jaar oud is, ondanks het bewijs waarin hij verdrinkt wat het tegendeel zegt.jHenosch schreef:Het humanisme, staat niet op zichzelf.
Het humanisme is gestoeld op diezelfde goede heidense moraal en heeft deze alleen maar verbeterd.Erik schreef:Religieuze moraal is een moraal gebaseerd op de heidense moraal en vervolgens verminkt en verdraaid om het geloof zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn!
Dit is in mijn ogen een valse moraal!
Waar staat dat?jHenosch schreef:Ik ben een naijverige G-d, zegt YHW !!
Naijverig is hij zeker, want 2000 jaar na zijn onstaan vallen er nog altijd doden in zijn naam!
Neem je 'algoede' religieuze moraal en steek hem daar waar geen licht komt.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Re: Moraal
Misschien is dat ook wel het meest aanstootgevende wat ik tegenkom in de bijbel:jHenosch schreef: Jezus had ook voorspeld dat er nog veel oorlog zou komen voor de uiteindelijke Vrede zal komen.
de fatalistische kijk op de wereld, waartegen niets meer is in te brengen. Het slechte in de mens zal ons leiden naar de apocalyps en daarna zal de Heer ingrijpen.
Het gevaarlijke en bizarre van dit gedachtendgoed, is dat er (steeds meer) mensen in gaan geloven en het op die manier een self-fullfilling prophecy wordt.
Re: Moraal
Zonder God was dat misschien al veel eerder gebeurd, en omdat het geloof van onze voorvaderen langzaam vergeten wordt en men lokaal (het gewone volk in de straat) steeds meer van God los raakt en overswitched naar SBS-6 en andere dagvliegjes, gaat het ook in beperkte mate gebeuren, totdat G-d definitief ingrijpt.insomnia schreef:Misschien is dat ook wel het meest aanstootgevende wat ik tegenkom in de bijbel:jHenosch schreef: Jezus had ook voorspeld dat er nog veel oorlog zou komen voor de uiteindelijke Vrede zal komen.
de fatalistische kijk op de wereld, waartegen niets meer is in te brengen. Het slechte in de mens zal ons leiden naar de apocalyps en daarna zal de Heer ingrijpen.
Het gevaarlijke en bizarre van dit gedachtendgoed, is dat er (steeds meer) mensen in gaan geloven en het op die manier een self-fullfilling prophecy wordt.
En het is niet het einde van de wereld waarover gesproken wordt, (it's not the end of the world, om met D. Bowy te spreken)
maar het einde van de (heidense) tijden.
Naast geloof in het goede
en geloof in het willekeurige, zonder bestaan van god,
heb je zeker ook geloof in het slechte ook al denkt men vaak dat het geloof in het goede is, geloof in antigod(en), occultisme, animisme, voedoe etc, zijn daar vormen van, meestal geloven gebaseerd op angst en overmatig veel, vaak pijnlijk, ritueel.
Wanneer ons gemeenschappelijk geweten wegvalt, zullen steeds meer mensen vervallen in allerlei bizarre secten en cults.
Het is niet ondenkbaar dat een paar van die cults ons goede ''christelijke'' leven op aarde zal gaan ruïneren, voor zover we het in onze ''christelijke'' hebzucht niet al zelfdoen in onze anti-christelijke S.U.V.'sigheid.
De Islam is daar zeker niet de enige in, zij is zelfs de grootste dealer daarvan, via de olie uit babel.
http://forums.marokko.nl/showthread.php ... st11176904
wedijver zit er ook in.insomnia schreef:Naijverig klinkt actief, enthousiast en misschien als een loflijke eigenschap.
Naijverig = jaloers en volgens mij eufemistisch gebruikt in de diverse vertalingen.
Erik:
Geloof en de bijbehorende moraal is uitgeëvolueerd en niet geschikt gebleken om te overleven.
Geloof is een rudimentair orgaan!
Zeker weten bestaat niet, zelfs niet in de wis- en natuurkunde.
Geloof(waardigheid), is eigenlijk het enige wat we hebben.
Hoe meer het werkt en van toepassing lijkt te zijn, des te meer we het (de woorden, de beschrijving, de simulatie, naspeling van de vermeende werkelijkheid) vertrouwen en geloven (crediteren).
Op zich heb je gelijk dat de discussie is verschoven, maar de discussie die we nu voeren is van eenzelfde orde:chromis schreef:En zo verandert een topic over 'existentie' na geen argument meer te hebben weer eens in een topic over moraal, en nu gaat het zeker weer veranderen in de 3e (of 4e) herhaling over "zeker weten" ivm wiskunde en moeten we ons zeker ook weer herhalen.
Sorry hoor, maar wat een gezever zeg!
nl fundamentalisme.
Ook fundamentele atheisten bestaan namelijk.
Mensen die denken dat via taal, alles, of in ieder geval heel veel, 1 op 1 te kennen en te begrijpen valt, de 1 denkt daar God mee te kunnen aantonen als theist, en de ander denkt daarmee zeker het niet-bestaan van God te kunnen aantonen, beide noemen we dit illusiore weten, fundamentalisme.
Deze mensen kennen vaak heel weinig waarde toe aan dromen en aan meimerijen en fantasie, let maar is op, liever wil men naar creativiteit toe redeneren, maar dat lukt niet, wel achteraf, maar dat is makkelijk.
Terwijl we het daar juist van moeten hebben, van wilde ideeen soms, waarvan men eerst denkt dat het waanzin is.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ght=#12602
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Wat ik bedoelde is dat jij nogal graag discussies laat herhalen en herhalen.
Dit is me al meerdere malen opgevallen, en ik vind dat je genoeg goede argumenten van voornamelijk anderen eigenlijk laat links liggen.
Alsof het onderwerp n keer herhalen zodanig dat anderen er de schijt van krijgen jouw gelijk moeten aantonen.
Dit is me al meerdere malen opgevallen, en ik vind dat je genoeg goede argumenten van voornamelijk anderen eigenlijk laat links liggen.
Alsof het onderwerp n keer herhalen zodanig dat anderen er de schijt van krijgen jouw gelijk moeten aantonen.
In God geloven is net zo rationeel of irrationeel als niet in een god geloven.
Wanneer je in God gelooft doet men hier net alsof je dan van lotje getikt bent, en dat is net zo fundamentalistisch als de paar procent fundamentalistische christenen die de bijbel, en alle moslims die de koran als onfeilbaar waar beschouwen en alle niet gelovigen als onwetenden of ongelovige varkens beschouwen.
http://www.lyricsfreak.com/t/todd-rundgren/songs.html
Wanneer je in God gelooft doet men hier net alsof je dan van lotje getikt bent, en dat is net zo fundamentalistisch als de paar procent fundamentalistische christenen die de bijbel, en alle moslims die de koran als onfeilbaar waar beschouwen en alle niet gelovigen als onwetenden of ongelovige varkens beschouwen.
ons Todd RundgrenWe can’t turn back the clock
But we can chant for love
Let’s cut the idle talk so we can
Chant for love
We always have the time to quarrel
About such problems as money and war
Let’s put it off until tomorrow
Who needs another dose of sorrow?
It don’t necessitate an act of faith
To chant for love
What alibi is strong enough to wait
To chant for love
Though we don’t hold the reigns of power
Somebody else seems to be in control
We mustn’t waste another hour
We’ll get directly to the soul
If we can
Chant
For a world united
Chant
For a world that’s dying for love
The hare krishna plays a drum and bell
When he chants for love
The tribal priest is afraid of hell
So he chants for love
I am not pushing some religion
Don’t get me wrong,
I never mess with such things
Just be true to your own vision
This is your personal decision
The dervish spins to a hu hu hu
When he chants for love
Nobody knows what the angels do
When they chant for love
You’re at the bottom of the ladder
Someone may try to tell you where you should start
But the words, they never matter
If you can feel it in your heart
Then you can
Why don’t you chant?
You can chant
Chant, chant, chant ...
http://www.lyricsfreak.com/t/todd-rundgren/songs.html
-
bad_religion
Waarschijnlijk maak jij veel fundamentalisten mee omdat jezelf eindeloos in de herhaling valt en zelf totaal geen blijk er van geeft naar de argumernten van anderen te luisteren, een zekere zelfreflectie zou misschien wel eens wonderen kunnen doen voor je onbewegelijke standpunten en je nogal buitengewoon opdringerige manier waarmee jij je ideeën propageert, maar discussie uit de weg gaat. Behoorlijk respectloos en verschrikkelijk arogant....jHenosch schreef:Op zich heb je gelijk dat de discussie is verschoven, maar de discussie die we nu voeren is van eenzelfde orde:chromis schreef:En zo verandert een topic over 'existentie' na geen argument meer te hebben weer eens in een topic over moraal, en nu gaat het zeker weer veranderen in de 3e (of 4e) herhaling over "zeker weten" ivm wiskunde en moeten we ons zeker ook weer herhalen.
Sorry hoor, maar wat een gezever zeg!
nl fundamentalisme.
Ook fundamentele atheisten bestaan namelijk.
Mensen die denken dat via taal, alles, of in ieder geval heel veel, 1 op 1 te kennen en te begrijpen valt, de 1 denkt daar God mee te kunnen aantonen als theist, en de ander denkt daarmee zeker het niet-bestaan van God te kunnen aantonen, beide noemen we dit illusiore weten, fundamentalisme.
Deze aanname is waarschijnlijk gebaseerd op je eigen ervaringen, misschien moet jij eens creatiever omgaan met luisteren, dan zal je misschien merken dat andere mensen wel degelijk iets te zeggen hebben...jHenosch schreef: Deze mensen kennen vaak heel weinig waarde toe aan dromen en aan meimerijen en fantasie, let maar is op, liever wil men naar creativiteit toe redeneren, maar dat lukt niet, wel achteraf, maar dat is makkelijk.
Terwijl we het daar juist van moeten hebben, van wilde ideeen soms, waarvan men eerst denkt dat het waanzin is.
-
appelfflap
- Banned
Klassieke herhaling en dikke flauwe kul. Democratie bouw je niet op door iedereen die er een andere mening op na houdt af te maken. dat dit niet meer letterlijk in europa gebeurt is geen positieve kerkelijke evolutie maar het resultaat van een reeks opgelegde maatregelen.jHenosch schreef:Bedenk, geen systeem of duizenden zich in de haren vliegende geloofssystemen, is minder wenselijk dan 1 systeem dat nog niet volmaakt is, maar zichzelf wel de mogelijkheid geeft te vernieuwen naar eventuele verbetering, door meerdere vreedzame subsystemen inzichzelf toe te laten.
klopt, maar is die basis het hersenloos volgen van een boekje of zelf nadenken en twijfelen, vragen stellen, evtl. fouten maken en eruit leren, respect voor elkaar, ...jHenosch schreef:Bedenk ook dat je niet in een niet-geloof of niet-moraal kan worden opgevoed.Je wordt altijd gevoed met je opvoeding, een gewetensysteem !
anders gezegd:Jezelf ontplooien en ontwikkelen tot een kritisch individu dat tracht de gevolgen van zijn daden in te schatten en de verantwoordlijkheid voor z'n daden volledig durft opnemen?
God heeft gelijk, zijn wegen zijn ondoorgrondelijk en alleen dat doen wat god zegt past niet echt in het hogervernoemde plaatje
En net hierom wil de kerk het onderwijs domineren. Het belangrijkste moment in de ontwikkeling van kinderen MISBRUIKEN voor een totale indoctrinatie/hersenspoeling tot het hersenloos volgen van iets.jHenosch schreef:Die maak je later als volwassene enigszins particulier, maar zal niet zo heel veel afwijken van die van je ouders, opvoeders.
Leuke slogan en vlotjes slaan onder de gordel, maar waarop baseer je je?jHenosch schreef:Waardevrije opvoeding, evenals waardevrije wetenschap, bestaat niet !![/b]
Of is door 1 pedofiele priester de paus plots ook een pedofiel?
Echt wel irritant als je nog maar eens beweert dat atheist een immoreel wezen is. Respectloze en zielige herhalingen gebaseert op de propagandatechniek:" Een boodschap zolang herhalen tot de massa het voor waar aanneemt" (de werking hiervan is allang bewezen)jHenosch schreef:Anders blijft het allemaal zo vrijblijvend, en kan niemand, iemand meer op zijn eigen matje roepen, want alles is dan immers weg te relativeren.
En ja, eigenlijk ben je een huichelaar als je oproept tot respect/naastenliefde/rechtvaardigheid maar je langs de andere kant blind,systematisch en doelloos op de andersdenkende blijft inhakken en maar blijft herkauwen als een koe in de vorm van valse beschuldigingen en loze beledigende slogans + opzettelijk en kwaadwillig de gegeven antwoorden koudweg te blijven negeren (begrijpend lezen is ook een kunst hoor)
ciao