Uitvoerig commentaar op Ouweneel

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Secularizer
Banned
Contacteer:

Bericht door Secularizer »

Rereformed schreef:Volgens mij zitten we overigens over vijf jaar allemaal met een electronisch leesblokje op schoot dat het boek vervangt.
Dat is nu al te koop hoor, bij NRC handelsblad onder andere, dan krijg je een electronisch abonnement er op gratis erbij.
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Rereformed schreef:
Willem_B schreef:................... een idee van het MOTIEF?
... één of ander belang..
......... Schrijven en lezingen houden en als leraar en beterweter op te treden is zijn leven geworden.
................
Waar ik hem mee zou willen plagen is dat hij niet over dezelfde moed beschikt als ik. Uiteindelijk praat hij wel over geloof, maar heb ik meer geloof in het leven.
Het is de analyse van precies dat in je antwoord, (je kent hem als auteur of als mens??) dat mij interesseert.
Het is mogelijk dat zijn "handelsmerk, zijn firma, zijn boekenwinkel etc." niet mag verbroken worden, doch dat hij ten persoonlijken titel ANDERS denkt...
Ik zeg niet dat het zo IS. Ik zeg dat dat mogelijk is.
Feit is wel dat éénmaal je zulk een grote "winkel" hebt, dat één woord van (zelf)ontmaskering voldoende kan zijn om hem te doen instorten.
Ook godsdiensten hebben een zuiver mercantiele kant.....

(Of ben ik weer te pragmatisch?? Ik kan het spijtig genoeg ook niet laten: ik bezie de meeste dingen 'ook' uit de hoek van de homo economicus. Ik heb het daarmee echter al vaker aan het rechte eind gehad.)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Willem_B schreef:
Rereformed schreef:
Willem_B schreef:................... een idee van het MOTIEF?
... één of ander belang..
......... Schrijven en lezingen houden en als leraar en beterweter op te treden is zijn leven geworden.
................
Waar ik hem mee zou willen plagen is dat hij niet over dezelfde moed beschikt als ik. Uiteindelijk praat hij wel over geloof, maar heb ik meer geloof in het leven.
Het is de analyse van precies dat in je antwoord, (je kent hem als auteur of als mens??) dat mij interesseert.
Geen van beide zou ik willen claimen. De Ouweneel die ik enigzins ken is van dertig jaar terug toen hij overal naam maakte als een man met een grote hersencapaciteit die het christelijk geloof verdedigt met het creationisme. Hij ging het hele land door en trok overal volle zalen.
Ik zou eerder durven zeggen dat ik de wereld ken van evangelische christenen.
Het is mogelijk dat zijn "handelsmerk, zijn firma, zijn boekenwinkel etc." niet mag verbroken worden, doch dat hij ten persoonlijken titel ANDERS denkt...
Ik zeg niet dat het zo IS. Ik zeg dat dat mogelijk is.
Feit is wel dat éénmaal je zulk een grote "winkel" hebt, dat één woord van (zelf)ontmaskering voldoende kan zijn om hem te doen instorten.
Ook godsdiensten hebben een zuiver mercantiele kant.....

(Of ben ik weer te pragmatisch?? Ik kan het spijtig genoeg ook niet laten: ik bezie de meeste dingen 'ook' uit de hoek van de homo economicus. Ik heb het daarmee echter al vaker aan het rechte eind gehad.)
Het gaat in de evangelische wereld beslist niet om financieel gewin. Maar waar jij zegt dat je te pragmatisch kan zijn, moet ik zeggen dat ik enkel naïeviteit en idealisme ben, en de pragmatische aspecten maar moeilijk zou kunnen zien, zelfs als ik er met de neus op gedrukt zou worden.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

lost and not found yet! schreef:@ Rereformed,

Fantstisch stuk! Ik heb het gelezen maar zou het niet spannender en leuker zijn als je Ouweneel uitnodigt? Je hebt zn email zeker! Wat let je?

Vr. groet, lanfy.
Integendeel, ik zou willen dat Ouweneel het nooit hoeft te lezen. Als iemand die zelf het proces van deconversie is doorgegaan weet ik dat je er psyche rijp voor moet zijn. En wanneer dat moment komt, dan heb je eigenlijk geen argumenten en debatten nodig, maar schud je het geloof van je af zoals een hond de regen van zijn vacht. Je ontmaskert het dan zelf met het allergrootste gemak.
Maar zolang je in het geloof vast zit wens ik niemand die pijn en het instorten van je leven toe. Je geloof opgeven is veel meer dan enkel inzien dat je wat denkbeelden moet bijstellen, verwerpen enz. Het is is alsof er een zwaard door je ziel gaat. Je wordt afgesneden van alles wat je dierbaar en heilig was. Ouweneel beschrijft in zijn boek deze scène:

"Mijn eigen grootvader stierf in 1978 in het ziekenhuis van Enschede. Van de begrafenis weet ik niet zoveel meer af, maar van opa's sterfbed des te meer. Ik zat alleen aan zijn bed, en terwijl ik hem het ene lied na het andere hoorde voordragen, dacht ik terug aan de keren dat ik thuis de toetsen bespeelde en opa erbij zong, vooral de geliefde liederen uit zijn jeugd, liederen over God de Vader en over het eeuwige heil in Christus. Nu kon ik hem niet meer begeleiden. Opa sprak en zong alleen, zong van de eeuwige gelukzaligheid die vóór hem lag, zong de laatste krachten uit zijn lijf. En ik zat erbij en dacht: O, als ik zo eens mocht sterven..."

Je geloof opgeven voelt aan als verraad aan je ouders en grootouders, aan je man/vrouw en kinderen, aan al je vrienden, aan het gehele leven wat je tevoren geleefd hebt. Het is iets wat ik alleen diegene toewens die uit eigen vrije wil op mijn site belandt en al in z'n hart een diepe -maar wellicht onuitgesproken- wens heeft van het geloof bevrijd te willen worden omdat het beklemt, beangstigt, niet gelukkig maakt en een domper op je leven legt, omdat het je belet totaal eerlijk te zijn in je leven en je daaronder lijdt.

Indien hij het ooit onder ogen krijgt zou ik hopen dat hij er slechts de lering uit trekt dat je nooit te zeker moet zijn van jezelf, maar meer bezonnen moet zijn. Het is iets waar hij zijn gehele leven last van gehad heeft: de dingen neerzetten met de stelligheid dat de denkbeelden niet om te kegelen zijn en de vork juist zo in de steel zit als jij denkt. Ik snap eigenlijk niet dat iemand van boven de zestig zo kan praten en zich zelfs nog kan beroepen op een roeping van God het zo te doen. Ouweneel probeert het atheïsme op de laatste bladzijden nog zwart te maken door te wijzen op jammerlijke levenseindes van bepaalde grootheden. Hij haalt Sartre aan die op z'n doodsbed zou hebben gezegd: "Ik heb gefaald". Maar hoeveel liever zou ik Sartre napraten op mijn doodsbed dan met een zelfvoldane glimlach sterven en met mezelf zo in m'n schik te zijn dat ik me kan voorhouden dat ik de roeping van God heb vervuld in m'n leven.

Dan vind ik de laatste woorden van Jezus heel wat eerlijker: Mijn God mijn God waarom hebt u mij verlaten? Jezus zou met enkel die woorden geen grotere evangelist en verleider kunnen zijn voor het godsgeloof. Naar een gelovige die dát durft uit te spreken is iedereen bereid aandachtig te luisteren. Maar evangelisten begrijpen dat nooit.
Born OK the first time
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

@ Rereformed,

Ja, zo kun je het ook zien! Hartelijk dank voor je uitgebreid en verhelderend antwoord!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Best Rereformed,
Ik heb een deel gelezen en zal de rest ook zeker lezen, maar kan het niet laten alvast te reageren op je werk. Is het waar dat dit in 6 weken geschreven is, dan is de tijd dat het in de week lag waarschijnlijk een kwestie van jaren.
Zelf schrijf ik ook erg veel, zowel beroepsmatig als voor mijn plezier. Als ik jouw stijl zie, kan ik niet anders dan die bewonderen. Het geeft daarnaast op inhoudelijk niveau blijk van iemand die veel aan zelfreflectie doet. Dat zie ik in mijn werk als psycholoog vaak terug bij mensen die veel beschouwend werk (filosofie) lezen, alsook bij mensen die geworsteld hebben met life events. Voor jou is dat duidelijk het geloof en het afvallen ervan natuurlijk. Het boeit me altijd dat het doormaken van moeizame processen mensen altijd meer geeft (intellectueel) dan het ze kost. Dit laatste is natuurlijk geen wet waaraan ik jou ook ondergeschikt wil maken, het is een grove generalisatie die volgens mij op populatieniveau bezien wel opgaat. Wat ik hier wil doen zijn twee dingen. Allereerst jou feliciteren met begaafdheid. Ten tweede wil ik - ik hoop niet dat dit belachelijk overkomt maar laat ik gewoon zeggen hoe ik het ervaar- waardering uitspreken voor de strijd die je geleverd hebt, en nog steeds levert. Dat vereist kracht, intellect en eerlijkheid. Ik vind het soms -als iemand die eigenlijk atheist is vanaf het moment dat ik kon denken- moeilijk te begrijpen wat geloven en het niet meer geloven betekent maar door jou te lezen kom ik naar mijn gevoel er een stuk dichter bij. Daarvoor veel dank.

PS ik vind deze tekst maar ook anderen zeer publicabel, misschien moeten anderen je wat helpen met het vinden van een uitgever, of zoals jij het liever ziet, het vinden van jou door een uitgever. Want interesse lijkt me het probleem niet.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Rereformed
Moderator
Contacteer:

windsurfer schreef:Best Rereformed, ...
Ik heb vaak meteen een epistel klaar, maar eeh...je woorden -en dat ze van een ervaringsdeskundige komen- maken me nu wel even helemaal stil...
PS ik vind deze tekst maar ook anderen zeer publicabel, misschien moeten anderen je wat helpen met het vinden van een uitgever, of zoals jij het liever ziet, het vinden van jou door een uitgever. Want interesse lijkt me het probleem niet.
Misschien moet ik mijn koppige houding dan maar wat bijstellen. Ik kan mezelf niet indenken dat een uitgever geïnteresseerd zou zijn in een commentaar op iemand die zelf al een randverschijnsel is in de maatschappij...

Maar indien mijn teksten inderdaad publicabel zijn zou ik het inderdaad zeer op prijs stellen indien anderen mij wat op weg helpen, aangezien ik niet in Nederland heb gewoond sinds 1978 en geen idee heb van waar ik mijn schrijven naartoe zou moeten sturen. Ik heb bovendien een probleem dat er zoveel teksten zijn, het e-boek Volwassen Geloof, inclusief vertalingen van historische teksten, een commentaar op Nietzsches Zarathoestra en nu dit commentaar op het theïsme. Moet ik ze allemaal uitprinten om door een uitgever beoordeeld te kunnen worden? Dat worden wel 1000 A-viertjes. Kan ik ze niet aanschrijven om het op internet te lezen en te kijken of het wat voor ze is? Dan is het gemakkelijker een groter aantal uitgevers te benaderen. Of is dat 'not done'?

Zijn die namen die Kitty noemde de uitgevers waar ik moet beginnen? Zijn alle uitgevers en hun adressen op het internet te vinden?

Ik merk net op dat die uitgeverij Nieuw Amsterdam dat boek van Klaas Hendrikse heeft gepubliceerd. Misschien moet ik maar beginnen dan met die aan te schrijven. Als Klaas goed verkoopt hebben ze er misschien zin in er nog een schepje bovenop te doen.
Born OK the first time
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Als er hier een boek van je uitkomt, ben ik een van de eersten die hem koopt. :D

Ik denk dat je het beste kan beginnen met één boek te sturen, waarvan je denkt dat die het meest aan gaat slaan.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ Rereformed,

Wanneer je boeken worden uitgegeven zal ik zeker tot de kopers horen! Je schrijfstijl spreekt mij enorm aan en uiteraard ook het onderwerp God en het lijdend voorwerp Jezus waar je over schrijft.

Ook je reactie op Ouweneels boek is zeker de moeite waard.

Dus ik hoop nog eens je boeken in mijn boekwinkel aan te treffen, van waar ze zullen verhuizen naar mijn boekenkast.

Mvg.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het is tegenwoordig mogelijk om je boeken in eigen beheer uit te geven.
Bijvoorbeeld via http://www.lulu.com/nl

Problemen waar je hoe dan ook mee te maken kunt krijgen:
* Opstartkosten; Sommige uitgevers willen dat je zelf een bedrag investeert
* Hoe breng je je boek onder de aandacht?
* Hoe zorg je ervoor dat de uitgever je boek er niet doorheen draait?

Als je van plan bent een boek uit te brengen, dan ben ik ervan overtuigd dat je alle steun krijgt van forum-genoten. Ik denk dat velen willen meewerken aan het tot stand komen van de publicatie en het promoten van het boek.

Ik hoop dat je doorgaat met het schrijven van het boek en dat het ooit zal worden gepubliceerd. Succes!
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Een manuscript insturen naar Nieuw Amsterdam
U bent welkom om manuscripten ter beoordeling in te sturen. De redactie ontvangt uw werk graag per post, geprint op A4, in een goed leesbare opmaak (regelafstand 1,5). Wij verzoeken u tevens een synopsis en biografie bij te voegen. Na enkele dagen sturen wij een ontvangstbevestiging. Binnen drie maanden berichten wij of uw werk geschikt is voor uitgave binnen ons fonds. Indien u het manuscript na afwijzing graag retour ontvangt vragen wij u retourporto bij te sluiten. Stuurt u ons vooral geen originele manuscripten; Nieuw Amsterdam is niet aansprakelijk voor uw inzendingen.

Uitgeverij Nieuw Amsterdam
t.a.v. de redactie
Postbus 15511
1001 NA Amsterdam

http://www.nieuwamsterdam.nl/

Gewoon uitprinten en opsturen dus, wel per boek. Ik zou beginnen met het commentaar op Ouweneel.

Je moet dat wel eerst bewerken en de internetlinks eruit halen, want dat werkt bij een boek natuurlijk niet.

Uitgeverij Balans
http://www.uitgeverijbalans.nl/boekboek/show/id=84402

Uitgeverij Podium
http://www.uitgeverijpodium.nl/home.asp

Podium lijkt me wel iets voor je levensverhaal.

Op de sites ook contactmogelijkheid, dus je kan altijd eerst een email sturen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Nieuw Amsterdam is echt een puike uitgeverij, gaf o.a. Dawkins uit. En dat terwijl ze nog niet zo lang bestaan.

Overigens zou ik een commentaar op Ouweneel niet naar een uitgever sturen. De markt daarvoor is zo klein, dat je je eigen glazen ingooit. Bij een volgend boek denken ze dan "oh, daar heb je hem weer". En gooien ze je meteen in de prullenbank.

Een boek over hoe je van christen atheist werd, ja, dat zou nog wel eens kunnen werken.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Daar ben ik het niet mee eens Prophet, ik weet dat het boek van Hendrikse bij uitgeverij Meinema was aangeboden, die zag er niets in want het was een boek over een vorm van atheïsme, verder had de uitgever het idee dat er nauwelijks markt voor zou zijn. Nu trekt hij zich de haren uit het hoofd nu hij ziet dat het boek loopt als een trein. Ouweneel is een authoriteit in bepaalde kringen, zijn boeken gaan als zoete broodjes over de toonbank. Ik kan me voorstellen dat mensen die Ouweneel lezen en het boek 'De God die is' in hun bezit hebben, zeer geïnteresseerd zouden zijn in dit commentaar. Daarnaast zal een uitgever dit boek niet uitgeven als hij er niets in ziet. Een mail naar de uitgever kan zijn eventuele belangstelling duidelijk maken. Dat de markt hiervoor te klein zou zijn, is dus niet relevant als een uitgever die markt wel ziet. En volgens mijn bescheiden mening kun je je in die markt nog aardig vergissen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Publish or perish !!!

Uitgegeven of er minstens de nodige ruchtbaarheid aan geven op het internet ....
Het wordt tijd dat minstens een diskussie op gang komt over ( en misschien met )deze post-moderne beterweter/ verlakker / bijgelovige ___ en dat dit ouwenelend icoon op zijn minst de nodige moed bijeen schraapt om op zijn oude dag enige waarheden onder ogen te zien ... Al te lang heeft deze ( in Nederland ,plaatselijk beroemde ) dikke nekken meneer vlijtig aan veelschrijvelarij gedaan ; zodat hij nooit verplicht was echt na te denken buiten zijn kneuterige denkschemaatjes en "heilige" sjabloontjes ....

Ouweneel is een workalcoholic voor jezus , die zijn eigen heeft gehypnotiseerd en zijn angsten verzopen in de maniakale letterneukerij ... Tijd dat men eindelijk de kwalijke gevolgen van dit misbruik en deze levenslange roes en vlucht , aan de kaak stelt ....

" ...Ik mag zo'n persoon wel. Ik voel me erg tot hem aangetrokken, zelfs al lukte het hem niet iets te schrijven waar ik diep van onder de indruk was.
Waar ik hem mee zou willen plagen is dat hij niet over dezelfde moed beschikt als ik. .."
Wat wordt aangevallen is niet Ouweneel als persoon ....Maar het
icoon /het instituut "Ouweneel" ....Tijd dat dit "gerespecteerd " vlaggeschip ( in feite niets anders dan het bewonderd en gevestigd product van een workalcoholic en sprookjes-verteller ) lek wordt geslagen en in het droogdok wordt gelegd

Ouweneel doet me denken aan amerikaanse voorbeelden die ook "christelijke " hogescholen / universiteiten en diploma-fabriekjes hebben verwezenlijkt ... het zijn de ijverige verpieteraars van het menselijke intellect __ naar de beste tradities van de "gelovige" meutes ....

We hebben geen Dawkins en geen Hitchin ;
maar we hebben wel het werk van Re ;
Laat dit werk verdorie niet verkommeren in de catacomben van een exotische uithoek op het internet ...

Ik zal het op zijn Kortijks en op zijn Gents verwoorden ____
Het zijn tevens de laatste woorden van Hugo Claus ( volgens de dichter Koen Dewaele )
"T'és tiet tat ut ès " ( = het is tijd dat het afgelopen is = het moet maar eens afgelopen zijn )
en
" NIE PLEUJE" ( = PLooi nooit / -= buig niet )
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 11 apr 2008 14:10, 6 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Nu ja, als Rereformed het commentaar op Ouweneel al zou willen uitgeven, dan raad ik hem aan dat niet als zijn eerste boek aan te bieden.

Hendrikse had mazzel dat hij in de publiciteit terecht kwam. Publiciteit kan je natuurlijk ook maken, maar Rereformed heeft dan de handicap dat hij in Finland woont.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Plaats reactie