De kinderen van Amalek.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dies
Forum fan
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 feb 2008 00:19

Bericht door Dies »

doctorwho schreef:Een kritische houding lijkt mij zeer verstandig waar het om voor zovelen belangrijke zaken als religie gaat. Helaas is het overgrote deel van de religieus geindoctrineerden op het moment van breinwassing nog niet goed in staat het kaf van het koren te scheiden. Zo heb ik naast de verhalen over Sinterklaas ook die uit de kinderbijbel voor zoete koek geslikt. Maar ik begrijp dat uit jouw optiek een kritische houding haaks staat op het juist interpreteren van de bijbelverhalen. Wat was er overigens mis met apocriefe bijbelboeken.
Leden van mijn thuisforum weten heel goed hoe kritisch ik ben als het gaat om theologische vooronderstellingen.
Uiteraard doel ik in mijn posting op de kritische houding van atheisten als ze een bijbel voor zich hebben: weinig objectief. Het is iemands goed recht niet in God te geloven. Maar je kan ook proberen om een tekst objectief en eerlijk te lezen. Ik lees op dit forum maar al te vaak dat pogingen in die richting afgedaan worden alsof er iets kroms wordt rechtgepraat. Wees dan gewoon zo eerlijk de bijbel te lezen als een gewone klassieke tekst. Dan moet je ook met allerlei literaire en historische vooronderstellingen rekening houden. Het zou het atheisme wel eens geloofwaardiger kunnen maken, verondersteld dat zoiets mogelijk is. :wink:
Gebruikersavatar
Erik
Bevlogen
Berichten: 4109
Lid geworden op: 02 mar 2005 18:06
Contacteer:

Bericht door Erik »

Dies schreef:Het hangt er van af met welk motief men de bijbel leest.
Als motief invloed heeft op hoe teksten geïnterpreteerd worden wat voor waarde hebben boeken als bijbel en koran dan nog?
Er is namelijk geen enkele richtlijn die aangeeft welk motief het juiste is.

Die wetenschap maakt deze boeken tot wat ze werkelijk zijn: Door mensen opgetekende mythen en sagen doorspekt met tijdgebonden opvattingen van wat rechtvaardig en normaal is.
Boeken met als doel genocide en dergelijke te kunnen voorzien van een excuus en een handvat voor het uitbreiden en handhaven van macht over andere mensen.
Dies schreef:In de zin van dat mensen een vrije keuze kunnen maken vanuit hun eigen beleving hebben mensen inderdaad een vrije wil. Het is er maar naar wat voor definitie je hanteert voor 'vrije wil'.
Je vervalt nu al noodgedwongen in de aanzet tot een semantisch spelletje!
Erg jammer.
Dies schreef:Ik geef toe dat het ingewikkeld is. Maar blijkbaar blijft God toch altijd een stap voor ten overstaan van mensen.
Het is helemaal niet ingewikkeld als je je realiseert dat goden een menselijk verzinsel zijn.
Godsbeelden lopen ALTIJD achter de feiten aan.
Dies schreef:Ik aanbidt een God die recht doet aan verdrukten. Je kan natuurlijk de vraag stellen waarom God dat vaak zo laat doet. En dan krijg ik het plaatje ook niet rond.
Je spreekt jezelf tegen.
Je aanbidt iets wat niet kenbaar is en waar je derhalve geen uitspraken over kunt doen als het gaat om wat die god wel of niet doet.
Je stelt dat die god recht doet maar dat kun je onmogelijk ondersteunen.
De reden daarvoor is je motief zoals je eerder zelf aanhaalde.
Denk daar maar eens diep over na.

Daarbij zit je nog steeds in je maag met al die honderden andere goden die van jou god niet meer dan een hersenspinsel maakt.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Gebruikersavatar
Socratoteles
Diehard
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 feb 2007 20:31

Bericht door Socratoteles »

Dies schreef:Waarschijnlijk noemen niet alle ongelovigen zichzelf atheist. Een ongelovige historicus zal de bijbel dus met andere ogen lezen. Vanuit zijn eigen specialisme. Dat is al een totaal andere houding als die van een atheist. Ik merk althans hier dat verschillende atheisten blijkbaar weinig gevoel hebben voor het feit dat teksten in een andere cultuur en in een andere context met een ander levensgevoel geschreven zijn. Een historicus zal al niet van dergelijke bokkesprongen maken wat betreft conclusies zoals het hier te zien geeft. Die zoekt eerst naar de hiaten en probeert die zo reëel mogelijk in te vullen.
Het verschil met door Jahweh opgedragen wreedheden in de bijbel en door andere goden bevolen slachtingen in de geschriften van Homerus, is dat de eerste door veel christenen worden beschouwd als historisch correct en moreel niet te bekritiseren (want; geinspireerd door de heilige geest, Jahweh is volmaakt, etc). In een discussie met een historicus zal ik dan ook heel andere dingen over de bijbel zeggen dan in een discussie met een christen. Dat is toch niet zo vreemd?
Gebruikersavatar
Dies
Forum fan
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 feb 2008 00:19

Bericht door Dies »

Socratoteles schreef:Het verschil met door Jahweh opgedragen wreedheden in de bijbel en door andere goden bevolen slachtingen in de geschriften van Homerus, is dat de eerste door veel christenen worden beschouwd als historisch correct en moreel niet te bekritiseren (want; geinspireerd door de heilige geest, Jahweh is volmaakt, etc). In een discussie met een historicus zal ik dan ook heel andere dingen over de bijbel zeggen dan in een discussie met een christen. Dat is toch niet zo vreemd?
Ja, dat is vreemd! Je kan namelijk ten overstaan van christenen ook de mogelijkheid open houden dat je met iemand van doen hebt die zich rekenschap geeft van historische omstandigheden en cultuurgebonden gebruiken. Het leven is niet zo zwart wit.
Bijbelonderzoek houdt ook rekening met diverse disciplines.
Laatst gewijzigd door Dies op 19 mar 2008 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik »

Dies schreef: Leden van mijn thuisforum weten heel goed hoe kritisch ik ben als het gaat om theologische vooronderstellingen.
Welk forum is dat? :twisted:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gebruikersavatar
lost and not found yet!
Bevlogen
Berichten: 4888
Lid geworden op: 05 dec 2006 18:11
Locatie: Rhodos, Ede & Rishon LeZion

Bericht door lost and not found yet! »

collegavanerik schreef:
Dies schreef: Leden van mijn thuisforum weten heel goed hoe kritisch ik ben als het gaat om theologische vooronderstellingen.
Welk forum is dat? :twisted:
http://www.gereformeerdgezind.nl/forum/index.php
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Gebruikersavatar
lanier
Superposter
Berichten: 6824
Lid geworden op: 14 sep 2004 23:20

Bericht door lanier »

Waarschijnlijk noemen niet alle ongelovigen zichzelf atheist. Een ongelovige historicus zal de bijbel dus met andere ogen lezen. Vanuit zijn eigen specialisme. Dat is al een totaal andere houding als die van een atheist. Ik merk althans hier dat verschillende atheisten blijkbaar weinig gevoel hebben voor het feit dat teksten in een andere cultuur en in een andere context met een ander levensgevoel geschreven zijn. Een historicus zal al niet van dergelijke bokkesprongen maken wat betreft conclusies zoals het hier te zien geeft. Die zoekt eerst naar de hiaten en probeert die zo reëel mogelijk in te vullen.
Iedereen leest met z'n eigen bril op, maakt niet uit over welk onderwerp het gaat. Er zijn genoeg mensen hier op het forum die een degelijke kennis hebben van andere culturen en mythes van die andere culturen. Er zijn genoeg gelovigen (vandaar ook de vele vele vele christelijke stromingen) die de bijbel op hun eigen manier lezen. En dat is tevens het grootste mankemet van de bijbel; je kunt er alle kanten mee op.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Gebruikersavatar
Sararje
Superposter
Berichten: 5994
Lid geworden op: 11 jul 2005 15:35

Bericht door Sararje »

Dies schreef:
Erik schreef:kan dies eens ingaan op mijn vraag? Bovendien: je zegt nu dat ex-gelovigen de bijbel variabel lezen, hoe maak jij die bewering hard als je eerder pretendeert dat atheisten de bijbel als fundamentalisten lezen. Een fundamentalist wil juist terug naar de letterlijke bewoording, de letterlijke teksten. Hoe jij de bijbel leest, is geheel jouw keuze, maar dat is wel degelijk vrijzinnig. Immers, je interpreteert dat naar jouw tijdsbeeld. Fundamentalisten willen dat niet, die willen dode geschiedenis weer zoveel mogelijk levend maken of nastreven. Maar nogmaals mijn vraag: Hoe en op welke criteria maak je het onderscheid tussen literaire en theologische lagen.
Waarschijnlijk noemen niet alle ongelovigen zichzelf atheist. Een ongelovige historicus zal de bijbel dus met andere ogen lezen. Vanuit zijn eigen specialisme. Dat is al een totaal andere houding als die van een atheist. Ik merk althans hier dat verschillende atheisten blijkbaar weinig gevoel hebben voor het feit dat teksten in een andere cultuur en in een andere context met een ander levensgevoel geschreven zijn. Een historicus zal al niet van dergelijke bokkesprongen maken wat betreft conclusies zoals het hier te zien geeft. Die zoekt eerst naar de hiaten en probeert die zo reëel mogelijk in te vullen.
Dies: een goed historicus beoordeelt teksten in hun eigen tijdsbeeld. Echter, we hebben het niet alleen over teksten met een historische lading maar ook over teksten die pretenderen een moreel eeuwig hoogstaand verhaal te verkondigen. Dáár wordt tegen geageerd. Naar huidige maatstaven is de ehtiek wereldvreemd. Dat komt niet doordat de westerse mens wel of niet gelovig meer is maar omdat de belangrijkste fundamenten voor moraal niet meer liggen in het geloof maar in de Verlichtingsidealen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Gebruikersavatar
Dies
Forum fan
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 feb 2008 00:19

Bericht door Dies »

Erik schreef:
Dies schreef:Het hangt er van af met welk motief men de bijbel leest.

Als motief invloed heeft op hoe teksten geïnterpreteerd worden wat voor waarde hebben boeken als bijbel en koran dan nog?
Er is namelijk geen enkele richtlijn die aangeeft welk motief het juiste is.
Doet dat er toe? Dat hoeft je toch niet te weerhouden om zelf een mening te bepalen?
Dat aan bijbelteksten tegenstrijdige opvattingen worden gehangen wil nog niet zeggen dat de auteur iets met die woorden bedoelde? Een bijbelonderzoeker is er gewoon op uit om dat op het spoor te komen.
Die wetenschap maakt deze boeken tot wat ze werkelijk zijn: Door mensen opgetekende mythen en sagen doorspekt met tijdgebonden opvattingen van wat rechtvaardig en normaal is.
Boeken met als doel genocide en dergelijke te kunnen voorzien van een excuus en een handvat voor het uitbreiden en handhaven van macht over andere mensen.
Dat is een interpretatie die ook gemotiveerd behoort te worden.
Erik schreef:
Dies schreef:In de zin van dat mensen een vrije keuze kunnen maken vanuit hun eigen beleving hebben mensen inderdaad een vrije wil. Het is er maar naar wat voor definitie je hanteert voor 'vrije wil'.

Je vervalt nu al noodgedwongen in de aanzet tot een semantisch spelletje!
Erg jammer.
Het neemt niet weg dat bijbelteksten ook veronderstellen dat God iemand aanzet tot....
Neemt niet weg dat zo iemand waarschijnlijk een eigen motief had en zich niet bewust was van de goddelijke aanzet tot iets. Daarom schreef ik dat het afhangt van de definitie van vrije wil.
Erik schreef:
Dies schreef:Ik geef toe dat het ingewikkeld is. Maar blijkbaar blijft God toch altijd een stap voor ten overstaan van mensen.

Het is helemaal niet ingewikkeld als je je realiseert dat goden een menselijk verzinsel zijn.
Godsbeelden lopen ALTIJD achter de feiten aan.
Alweer een niet gemotiveerde stellingname!
Erik schreef:
Dies schreef:Ik aanbidt een God die recht doet aan verdrukten. Je kan natuurlijk de vraag stellen waarom God dat vaak zo laat doet. En dan krijg ik het plaatje ook niet rond.
Je spreekt jezelf tegen.
Je aanbidt iets wat niet kenbaar is en waar je derhalve geen uitspraken over kunt doen als het gaat om wat die god wel of niet doet.
Je stelt dat die god recht doet maar dat kun je onmogelijk ondersteunen.
De reden daarvoor is je motief zoals je eerder zelf aanhaalde.
Denk daar maar eens diep over na.
Je maakt je eigen ervaringen tot norm voor hoe een ander individue dit kan beleven. Je zit opgesloten in je eigen vooronderstellingen. Dacht je nu echt dat gelovigen nooit nagedacht hebben over de mogelijkheid dat God helemaal niet bestaat? Dan heb je toch echt wel een zeer vertekend beeld van wat gelovigen denken.
Erik schreef:Daarbij zit je nog steeds in je maag met al die honderden andere goden die van jou god niet meer dan een hersenspinsel maakt.
Alsof in de bijbel niet zou staan dat er een menigte van goden bestaat...
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik »

Sararje schreef:Dat komt niet doordat de westerse mens wel of niet gelovig meer is maar omdat de belangrijkste fundamenten voor moraal niet meer liggen in het geloof maar in de Verlichtingsidealen.
Dies, Je weet toch wel dat Abraham Kuyper (de stichter van de Anti-Revolutionaire Partij) fel gekant was tegen de idealen die de franse revolutie (vrijheid gelijkheid broederschap) predikt, maar die wel het fundament zijn van onze grondwet?

Besef je ook dat de afwezigheid van hof van Eden en Exodus het lijden van Jezus overbodig maakt?
Was Jezus wel god?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik »

Dies schreef: Alsof in de bijbel niet zou staan dat er een menigte van goden bestaat...
Waarom verwerp je al die andere goden, jij bent ook atheistisch met betrekking tot Baal, Isis Wodan en Zeus.
Waarom blijf je dan wel in de stamgod van Israel geloven?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

Het is op zijn minst vreemd dat een almachtige God gedragingen voorschrijft die in een historische tijd passen. Overzag God op dat moment niet dat menselijke moraal beter zou kunnen? Juist het feit dat de bijbelverhalen alleen lijken te kloppen in de context van de dan geldende moraal is een duidelijke aanwijzing dat die verhalen van mensen komen en niet van een God die het beste met de mensen voor heeft.
God hoeft tenslotte niet mee te evolueren met veranderende normen en waarden, die is namelijk in staat, en wordt ook geacht, meteen de juiste eeuwig geldende moraal voor mensen duidelijk te maken. En aangezien dat niet gebeurde, maar het dus heel duidelijk is dat de bijbelverhalen de bekrompen geest en gedachtegang van de toen levende bevolking weergeeft, is het duidelijk dat er van een God totaal geen sprake is.

Een eeuwig Goddelijk woord zou dus geen context in de tijd nodig moeten hebben.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Dies. Welkom.
Dies schreef: 1. Degene die de gedachtengang in de openingsposting heeft geformuleerd leest blijkbaar de bijbel zoals fundamentalisten de bijbel lezen. als een verzameling gelijkwaardige teksten, als een grabbelton, zonder rekening te houden met literaire lagen en theologische verbanden. Zodoende kan je naar believen teksten ergens tussenuit plukken.
Leg uit. Wat zijn die 'literaire lagen' en 'theologische verbanden'?
Over iedere willekeurige tekst in de Bijbel bestaan natuurlijk honderden meningen. Als ik het verhaal anders had opgeschreven, op een vrijzinnige manier had geïnterpreteerd, dan zouden gelovigen van andere gezindte weer beweren dat ik de zaken onjuist heb geïnterpreteerd.
2. De bijbelteksten zijn zeer onvolledig geciteerd. Dat is blijkbaar handig want de 'uitleg' die volgt kan dan moeilijker ontmaskerd worden als zijnde een karikatuur.
Hoe had ik het dan moeten citeren? Hoe lang ik de tekst ook zou hebben gelaten, men zou altijd kunnen zeggen dat ik onvolledig heb geciteerd.
3. De weggelaten onderdelen van de tekst wijzen op een normering van een gangbaar gebruik onder de toenmalige volkeren.
Het verkrachten van vrouwelijke burgers van een overwonnen land was een oud soldatenrecht. Het is vrij stomzinnig om te veronderstellen dat de Thorah op genoemde plaats dergelijk recht zou propageren.
Oh Dies, je verdraait mijn woorden. Propageren is iets anders dan het verlenen van goedkeuring. Deuteronomium is een wetboek. Volgens de gangbare gedachte onder christenen zijn de wetten in de Bijbel door God verordineerd en geïnspireerd. Deuteronomium 21:10 is gewoon een verordening. Een richtlijn volgens welke men dient te handelen. En Deuteronomium spreekt duidelijke taal. Er staat gewoon dat wanneer je een leuk grietje ziet onder de gevangenen van het overwonnen volk, en je wellust ervaart wanneer je dat knappe jonge meisje ziet, dat je haar dan mag verkrachten ('tot haar ingaan' en 'vernederen' betekent niets anders dan verkrachten, alle woordacrobatiek van exegeten ten spijt.)
Deuteronomium 21:10 Wanneer gij zult uitgetogen zijn tot den strijd tegen uw vijanden.............. en gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt......... daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn. En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte; doch gij zult haar geenszins voor geld verkopen, gij zult met haar geen gewin drijven, daarom dat gij haar vernederd hebt.

Wat betreft Numeri 31:17: Laten we, zoals jij zo graag ziet, wat langer citeren:
Laten we eerst eens kijken waarom Mozes zo boos was.
En Mozes werd grotelijks vertoornd tegen de bevelhebbers des heirs, de hoofdlieden der duizenden, en de hoofdlieden der honderden, die uit den strijd van dien oorlog kwamen.

En Mozes zeide tot hen: Hebt gij dan alle vrouwen laten leven?


Al deze vrouwen moesten dus eigenlijk worden vermoord. (misschien was dat wel beter geweest)

Ziet, deze waren, door den raad van Bileam, den kinderen Israels, om oorzake der overtreding tegen den Heere te geven, in de zaak van Peor; waardoor die plaag werd onder de vergadering des Heeren.

Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.

Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor ulieden leven.


Dit gedeelte kennen we al; het spietsen van jongentjes en volwassen vrouwen. Ik probeer me wel eens voor te stellen hoe dat ging (even van de hypothese uitgaande dat deze verhalen op enige werkelijkheid zijn gebaseerd). Ik bedoel de ongetwijfeld vernederende handeling die men verrichtte om te controleren of het meisje nog maagd was. Hoe zou het zijn geweest voor een klein jongentje om dat te zien gebeuren bij zijn moeder (en nog erger; wat erop volgde)?

En gijlieden, legert u buiten het leger zeven dagen; een ieder, die een mens gedood, en een ieder, die een verslagene zult aangeroerd hebben, zult u op den derden dag en op den zevenden dag ontzondigen, gij en uw gevangenen.

Ook zult gij alle kleding, en alle gereedschap van vellen, en alle geiten haren werk, en gereedschap van hout, ontzondigen.

En Eleazar, de priester, zeide tot de krijgslieden, die tot dien strijd getogen waren: Dit is de inzetting der wet, die de Heere Mozes geboden heef [...........] En Mozes en Eleazar, de priester, deden, gelijk als de Heere Mozes geboden had.
.


En dan komt het. Dit alles - het spietsen, slachten, hakken, snijden en vernederen - is in overeenstemming met het bevel van Gene Zijde.
Wat in de tekst staat hield in het licht van wat gebruikelijk was een bijzonder omvangrijke matiging in. Stel je voor: in die tijd was het gangbaar dat soldaten zich geen grenzen stelden als het om verkrachten van mooie vrouwen ging.
Oh, ik ben diep geroerd door de barmhartigheid en de empathie die men had voor deze overwonnen volkeren. Nee, niet meteen het jonge meisje schenden, maar eerst kaalscheren en een tijdje wachten, en dan alsnog verkrachten. Hoera! Wat is de Bijbel toch mooi!
Rabbijnse uitleg wijst er op dat hier bedoeld wordt dat het beter is om in dergelijke situaties geen wellust te koesteren, maar als een soldaat dat eventueel niet kan opbrengen, handel dan minstens volgens dit voorschrift.

Wel ja, evangelisten en rabijnen proberen uiteraard altijd achteraf recht te praten wat krom is. Uit de tekst zelf valt dit namelijk niet op te maken. Maar al zou het zo zijn, wat dan nog? 'Het is beter om jezelf te beheersen en het meisje niet te verkrachten, maar als je haar tóch wilt verkrachten, doe het dan volgens het protocol!'
Wel ja, de evangelisten en rabijnen zeggen het, en het staat in de Bijbel, dus 'Goed idee!' Laten we het voorstellen aan de Tweede Kamer om dit protocol in te voeren voor onze soldaten in Uruzgan.
In het licht van wat in die tijd gebruikelijk was is de praktijk die de tekst aangeeft een enorme stap in de goede richting.
Dezelfde tactiek passen moslims toe wanneer zij de massamoord van Mohammed op de joodse stam Quraiza vergoeilijken.
3. In deze discussie wordt gesuggereerd dat christenen bij het lezen van dit type teksten zouden menen een excuus te ontvangen om de ongelovigen - indien zij de kans maar kregen - uit te roeien.
Oh, wees dan even concreet! Wie heeft dat gezegd, en waar? De enige conclusie die ik heb getrokken is dat de Bijbel een ziek boek is; een boek dat geschreven is door barbaren.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gebruikersavatar
Dies
Forum fan
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 feb 2008 00:19

Bericht door Dies »

Sararje schreef:Dies: een goed historicus beoordeelt teksten in hun eigen tijdsbeeld. Echter, we hebben het niet alleen over teksten met een historische lading maar ook over teksten die pretenderen een moreel eeuwig hoogstaand verhaal te verkondigen. Dáár wordt tegen geageerd. Naar huidige maatstaven is de ehtiek wereldvreemd. Dat komt niet doordat de westerse mens wel of niet gelovig meer is maar omdat de belangrijkste fundamenten voor moraal niet meer liggen in het geloof maar in de Verlichtingsidealen.
Teksten die een moreel eeuwig hoogstaand verhaal verkondigen. Ik meen dat juist weersproken te hebben. Ik interpreteer oorlogsteksten in de Thorah juist als tijdgebonden stappen in een richting van geweldloosheid. De fout is juist dat hier verondersteld wordt dat geweldsteksten die oproepen tot vergelding een eeuwigdurende norm inhoudt. Oog om oog tand om tand is slechts een normering van tomeloze wraak waarbij er telkens een flinke schep boven op komt. Jezus herleidt die norm uiteindelijk tot volledige afwezigheid van wraak. Iemand de andere wang toekeren is geen uitnodiging tot nog een dreun maar de houding van weggaan zodra iemand je onrecht aandoet. Dus geen tegenaktie! Nee, er wordt hier gevochten tegen schimmen. Toch wel iets dat atheisten onwaardig mag heten :D
Gebruikersavatar
Socratoteles
Diehard
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 feb 2007 20:31

Bericht door Socratoteles »

Dies schreef:
Socratoteles schreef:Het verschil met door Jahweh opgedragen wreedheden in de bijbel en door andere goden bevolen slachtingen in de geschriften van Homerus, is dat de eerste door veel christenen worden beschouwd als historisch correct en moreel niet te bekritiseren (want; geinspireerd door de heilige geest, Jahweh is volmaakt, etc). In een discussie met een historicus zal ik dan ook heel andere dingen over de bijbel zeggen dan in een discussie met een christen. Dat is toch niet zo vreemd?
Ja, dat is vreemd! Je kan namelijk ten overstaan van christenen ook de mogelijkheid open houden dat je met iemand van doen hebt die zich rekenschap geeft van historische omstandigheden en cultuurgebonden gebruiken. Het leven is niet zo zwart wit.
Bijbelonderzoek houdt ook rekening met diverse disciplines.
Zeker ken ik zulke christenen. Maar die hebben ook niet het idee dat ze hier met documenten te maken hebben die hen waardevolle inlichtingen verschaffen over het karakter van een Opperentiteit. Indien mijn opponent door bijvoorbeeld het inspiratiedogma gedwongen wordt om dat wel te geloven, dan heeft dat uiteraard invloed op de discussie. Het tegelijkertijd beschouwen van bijbelboeken als Gods onfeilbare Woord, en van moreel inferieur gedachtengoed doordrenkte propagandageschriften, vereist een grote mate van intellectueel kunst- en vliegwerk. Wie eerlijk is zal moeten toegeven dat deze visies niet te verenigen vallen.
Plaats reactie