Kochimodo's weg naar atheisme

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik begrijp niet zo goed dat je als "ex-gelovige" de behoefte hebt om gelovigen te kakken te zetten over iets waar je zelf jaren lang heilig in hebt geloofd? Komt dat voort uit frustratie? Waarom niet een normale dialoog aangaan! Deze dingen kun je ook zonder te spotten bespreken? Een beetje begrip. Jullie zaten zelf jaren lang met jullie handjes gevouwen en nu wil je je gram halen? Is dat het?
Dat is iets wat ik eigenlijk ook nooit zo heb begrepen. Het is ook eigenlijk jezelf in een bepaalde periode voor achterlijk verklaren, en nu anderen voor gek zetten die nog net zo achterlijk zijn als jij ooit was. Ik ben zelf nooit zo gelovig geweest op die manier, Ik voel ook nooit zo de behoefte om mensen die geloven voor gek te zetten. Rereformed doet dit op een andere manier, die gaat de discussie aan, niet om er op uit te zijn 'leuk gristenen te pesten'. Ik vind het iets onvolwassens hebben en daarbij heeft het ook iets oneerlijks, aangezien je zelf in dezelfde positie hebt gezeten als degenen waar je nu zo hard om moet lachen. Toch wel een beetje hypocriet. Ga dan liever de discussie aan waarom je zelf niet meer gelooft en laat jezelf eens wat meer zelfkritisch zien. Of begeef je niet meer tussen lui die je voor achterlijk verslijt als je daar de discussie niet meer op een volwassen manier mee aan wil of kunt gaan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

XcsM schreef:Zoiets te plaatsen vind ik persoonlijk erg makkelijk. Het is niet mijn steil in ieder geval. je geeft zelf al aan een ban te verwachten waar je het waarschijnlijk een paar jaar geleden "helemaal mee eens zou zijn geweest". Het is logisch dat je een ban krijgt wanneer je dat zou plaatsen en ik ben het er nog mee eens ook! Ik begrijp niet zo goed dat je als "ex-gelovige" de behoefte hebt om gelovigen te kakken te zetten over iets waar je zelf jaren lang heilig in hebt geloofd? Komt dat voort uit frustratie? Waarom niet een normale dialoog aangaan! Deze dingen kun je ook zonder te spotten bespreken? Een beetje begrip. Jullie zaten zelf jaren lang met jullie handjes gevouwen en nu wil je je gram halen? Is dat het?
Ik herken die neiging wel om tegen het geloof aan te trappen. Het hoort voor een aantal van ons verse gelovigen bij het losmakingsproces. Ik heb dat ook wel gedaan, een ik kan je garanderen dat je je er niet beter door gaat voelen. En daarnaast het is ook geen reclame voor het atheisme en aanverwante stromingen. Ik vind de neiging om te trappen heel begrijpelijk aan de ene kant maar ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat je dat beter op een andere manier vorm kan geven. Daarbij is het idd oneerlijk om nadat je jezelf hebt bevrijd van je geloof anderen die nog gevangen zitten gaat lopen lastigvallen. Een accepterende en begripvolle houding is een betere houding. Niet dat je alles wat een gelovige zegt maar moet slikken, maar niet alles in het geloof is het waard om aan te vallen.

PS: en als je tegen het geloof wilt trappen mi is daar op FT wel ruimte voor (mits goed onderbouwt uiteraard ;) )

N
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Kitty schreef:Het is ook eigenlijk jezelf in een bepaalde periode voor achterlijk verklaren, en nu anderen voor gek zetten die nog net zo achterlijk zijn als jij ooit was.
Precies, ik doe momenteel moeite om Jezus juist niet over boord te "gooien" zoals Kochimodo dat noemde omdat ik precies wil begrijpen en ontleden wat ik geloofde. En wat de reden toch precies is geweest dat ik het christendom omarmde als "de waarheid".
Marinus schreef:Ik herken die neiging wel om tegen het geloof aan te trappen. Het hoort voor een aantal van ons verse gelovigen bij het losmakingsproces. Ik heb dat ook wel gedaan, een ik kan je garanderen dat je je er niet beter door gaat voelen.
Ik herken die neiging ook een beetje maar ik verzet me er tegen want het is echt "verkeerd" en inderdaad! Je zult je er niet beter door voelen. Het laat ook zien dat het Biajas helemaal niet gaat om gelovigen te helpen want zij verwacht door het plaatsen van de "sprookjes van God" een ban te krijgen en dan lijkt het me daarna erg moeilijk om daar nog een normale discussie te voeren want je kunt er namelijk niet meer inloggen. De "sprookjes van God" daar naartoe brengen is als een 'virtuele bomgordel' om toch nog " je gelijk" proberen te halen.
Marinus schreef:Daarbij is het idd oneerlijk om nadat je jezelf hebt bevrijd van je geloof anderen die nog gevangen zitten gaat lopen lastigvallen
Inderdaad, je laat dan zien dat je jezelf niet serieus neemt en hebt genomen. En zoals kitty zegt: Jezelf voor achterlijk verklaren in de periode dat je zelf nog geloofde. Ik weiger om de periode waarin ik nog geloofde als een achterlijke periode te bestempelen. Ik ben mijn hele gelovige tijd precies zo 'slim' geweest als nu.

Ik was zelfs zo ongelofelijk slim dat het mij lukte om de bijbel te geloven. Ik heb niet het gevoel dat ik plotseling wijzer ben geworden. Ik ben alleen mijn hersenen anders gaan gebruiken en heb wat anders durven aanhoren en leren.

Daarom vind ik het raar dat Biajas haar eigen ruiten ingooit door zich te willen laten bannen. Het interesseert haar dus blijkbaar niet dat mensen die in haar optiek in een "waan" leven gewoon door-geloven. Nog veel erger dan dat vind ik dat het ineens haar "vrienden" niet meer zijn omdat ze toevallig een andere mening heeft ontwikkeld.

Waren het ooit wel je vrienden Biajas?
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

biajas schreef:nah...
had toch al een officiële waarschuwing gehad... de dagen aftellen tot het zover is zal geen kunst zijn :lol: :D :lol: :D :lol: :D :lol:
post jij dar nog wel, kochi?
Neen! Ik vind dat ik daar alle geloofwaardigheid heb verspeeld. Bovendien moet ik zoveel zaken opnieuw overdenken. FT is nu maar even het "hoofdforum" waartoe ik me voornamelijk wil beperken. Op faq-online heb ik twee dingetje geschreven die los staan van welke religie dan ook. Dus zo doe ik het voorlopig maar.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kochimodo schreef: Neen! Ik vind dat ik daar alle geloofwaardigheid heb verspeeld.
Omdat je ongelovig bent geworden? Dat zou wel heel vreemd zijn... Als ik daar nu tot bekering kom zou het daar waarschijnlijk een en al halleluja en lofprijzingen zijn. Maar ik kan wel begrijpen als je daar even niet meer wilt komen hoor.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef:Dat is iets wat ik eigenlijk ook nooit zo heb begrepen. Het is ook eigenlijk jezelf in een bepaalde periode voor achterlijk verklaren, en nu anderen voor gek zetten die nog net zo achterlijk zijn als jij ooit was.
Ik denk dat je hier juist precies de vinger op de psychologische achtergrond legt. Ik denk dat ik persoonlijk probeerde op die manier mijn oude zelf te overschreeuwen of zo en tegenover me te bewijzen dat ik nu echt anders was (Heb later netjes mijn excuses aangeboden hoor tante Kitty) :oops:
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Marinus schreef: Omdat je ongelovig bent geworden? Dat zou wel heel vreemd zijn... Als ik daar nu tot bekering kom zou het daar waarschijnlijk een en al halleluja en lofprijzingen zijn. Maar ik kan wel begrijpen als je daar even niet meer wilt komen hoor.
Beste Marinus,

Hoe geloofwaardig kom ik over wanneer ik bij wijze van spreke gisteren nog een betoog tegen bvb. Zonde heb gehouden over dat God idd bestaat en vandaag kritische vragen ga stellen? Dat is voor de forumleden en bezoekers toch ook niet meer te volgen? Bovendien wil ik absoluut niet schoppen tegen het geloof. Wel bij mijn eigen draadje mijn gedachten en gevoelens zo puur mogelijk weergeven, maar zonder enige bijbedoeling. Wat mij op FT ook diep geraakt heeft is de manier van vragen die Devious bij mij heeft gedaan. Heel direct maar toch heel vriendelijk. Heeft een enorme indruk op mij gemaakt. Eigenlijk ben ik een enorme softie!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Het is ook eigenlijk jezelf in een bepaalde periode voor achterlijk verklaren
en dat moet je zeker nooit laten ....

Ach , ik moest toch ook geen gelovige zijn om me te realiseren dat ik vroeger( en nu ook nog ) zelf ook achterlijk kon (/kan )zijn ...
Er bestaan toch ook ongelovige zulthoofden ___ zij het alleen maar af en toe ?
(volgehouden of natuurlijke achterlijkheid helpt natuurlijk wél goed om te geloven of te blijven geloven )

Het kan toch geen kwaad te erkennen dat je vroeger ooit een soort achterlijke kerel of een verzopen beotier was ....Gelukkig weet je nu beter , denk je dan .... :roll:
Je moet jezelf zeker niets wijs maken ( dat doen de gelovigen meestal erg goed ) ook niet over jezelf ...NOOIT

Zelfrelativering en zelfspot is het begin van elke wijsheid ....en een bron van bijtende ( meestal zwarte) humor
( Ik merk dat trouwens ook erg goed in de postings van kochimodo , aka de Bultenaar van de Notre Dame van Parijs ....het is een soort permanente Catharsis ? )
Trouwens de meesten zijn NU geworden wie ze zijn doordat ze hun eigen dommigheden hebben achtergelaten en/of de gevolgen ervan hebben weten op te lappen of te omzeilen ...
De slimmerik van vandaag staat op de schouders van de reuzen der eigen dommigheden van vroeger die hij blijkbaar heeft overleefd :lol:

"Schud het stof van uw sandalen " ___of iets in dien aard ____
Laat dus het boskalf achter ...
Vooruit met de geit :idea:
(wat dan weer niet wil zeggen dat je nu een bidmatje moet aanschaffen :roll: )

p.s.
Toen mijn ouders overleden waren , vond ik nog op de zolder van het ouderlijke huis een paar schrijfsel van mijn vroegere zelf en stammend uit mijn katholieke periode als jonge half-en -half ongelovige gangster ...ik begon er een paar te doorbladeren en enkele ervan ___nieuwsgierig en ijdeltuiterig geworden ___ door te lezen ... Maar ze waren nog dommer en duisterder dan de broddelwerkjes van Piere Theilhard De Chardin ( Gelukkig wist ik toen nog niet van het bestaan van Heidegger of Hegel :lol: )....

Ondertussen schrijf ik nog steeds "duister " schijnt het ...maar dat is niet meer dan een achterlijke stijlfiguur die ik met genoegen als wapen hanteer ....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 22 feb 2008 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Destinesia

Tsjok45 schreef:Toen mijn ouders waren overleden waren , vond ik nog op de zolder van het ouderlijke huis een paar schrijfsel van mijn vroegere zelf en stammend uit mijn katholieke periode als jonge half-en -half ongelovige gangster ...ik begon een paar te doorbladeren en enkele ervan , nieuwsgierig geworden , door te lezen ... Maar ze waren nog dommer en duisterder dan de broddelwerkjes van Piere Theilhard De Chardin ( Gelukkig wist ik toen nog niet van het bestaan van <heidegger of Hegel :lol: )....
Ik heb hier voor mijn neus een a-4'tje liggen. een copy van de voorkant van een christelijk krantje genaamd : "De Heilsfontijn". Daarop stond iedere maand een "bekeringsverhaal".

Mij werd gevraagd kort na mijn bekering op 26 jarige leeftijd "mijn verhaal" toch eens in te zenden. De kop heb ik destijds de titel: "Emotioneel Gedoe of Werkelijkheid?" gegeven. Als ik het nu doorlees weet ik dat het antwoord "emotioneel gedoe" moet zijn. Want wat een merkwaardig en zoetsappig verhaal schrijf ik daar toch. Destijds goed bedoeld maar zo vreselijk naief van mij om het christendom zo op die wijze te promoten als DE waarheid.

Ik had een heel lang verhaal ingestuurd en ik merkte na publicatie dat sommige zinsneden wat dogmatischer waren aangepast. Ik wilde daarop destijds teleurgesteld reageren maar ik heb het toen toch zo maar gelaten. Omdat het verhaal "wel" strookte met het evangelie voor zover ik me daar in had verdiept.

Er stond bijvoorbeeld in mijn originele inzending MIJN zin:

Zou Jezus dan geen wonderen hebben kunnen doen, als Hij de Zoon van God is?

Daar werd van gemaakt:

Zou Jezus dan geen wonderen hebben kunnen doen, Hij die de Zoon van God is?

En nog een paar dingen waren aangepast of iets ingekort. Maar ik weet niet meer precies wat dat was. Jammer dat ik het handgeschreven origineel niet meer heb bewaard. Ik kan het in ieder geval nergens meer vinden. Destijds heb ik het nagelaten om er iets van te zeggen. Het was hier en daar te 'twijfelend' en die 'toon' is gecensureert.

Had ik toen helemaal niet door. :roll: Ik ga het opnieuw overtypen en hier plaatsen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Voor twijfel liet men je daar natuurlijk geen ruimte, elke twijfel moest meteen worden uitgebannen. Net als dat stukje van die stateleden in het topic 'Actueel' die 'weten' dat de aarde twee miljoen jaar geleden nog niet bestond en zich derhalve verzetten tegen de 'aanname' van de evolutie. Geen twijfel, geen enkele ruimte tot kritisch onderzoek. Het is zo en niet anders en dat moet steeds benadrukt worden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Destinesia

Kitty schreef:Voor twijfel liet men je daar natuurlijk geen ruimte, elke twijfel moest meteen worden uitgebannen.
Dat vond ik nog het meest vreemde. Ik liet het expres EERLIJK in het midden. Ik had mijn keuze zelf toch al gemaakt. Het was gewoon een eerlijke stelling en een bewuste keuze van mij om daar expres het woord "ALS" te gebruiken. Ieder die het las kon naar mijn mening "zelf" leren een conclusie te trekken.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Tsjok45 schreef: Zelfrelativering en zelfspot is het begin van elke wijsheid ....en een bron van bijtende ( meestal zwarte) humor
( Ik merk dat trouwens ook erg goed in de postings van kochimodo , aka de Bultenaar van de Notre Dame van Parijs ....het is een soort permanente Catharsis ? )
Weer eens genoten van je heldere droge analyse. Zelfrelativering en zelfspot als het begin van wijsheid kan ik mij in vinden. Wanneer ik dat niet zou doen zou ik alleen maar diep depressief worden. En dat zou zonde zijn. Mijn lieftallige echtgenote draag idd dezelfde naam als de geliefde van Quasimodo. :D Zo ben ik o.a. aan de naam Kochimodo gekomen. En laat ik nu ook nog eens steeds krommer gaan lopen. En dat veroorzaakt een? Juist, een bochel! Nu nog op mijn handen erbij lopen en dan keer ik terug tot de staat van mijn vermoedelijke voorvaderen........
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

XcsM schreef:
Kochimodo schreef:
Hallelujah, ik had jezus aangenomen en was eindelijk gered. Er van uitgaande dat deze actie wel indruk op de vrouw van mijn dromen had gemaakt dus begonnen aan mijn leven als "wedergeboren" gristen

Maar je geloofde dus eigenlijk niet? Of is het "nooit" ?
Kochimodo schreef: Kan ik je in alle eerlijkheid niet zeggen. Weet ik zelf niet eens meer!
Hier nog eens over nagedacht. Mijn twijfel was niet elke dag maar bij vlagen. Dat geldt voor de hele periode van 15-45 jaar inclusief mijn periode als pinksterchristen. Dus het was min of meer als een jojo. Maar het moment in 2002 dat ik kritisch begon te worden en echt vragen ging stellen over of een en ander wel klopte, luidde eigenlijk het begin van het einde als gelovig mens in. Eerst steeds minder de diensten bezoeken. Uiteraard ook het stoppen met mijn taak als bassist in de praiseband. Toen ongeveer 3 maanden naar een Reformaoirische gemeente. Toen naar de messiaanse gemeente. Toen Noachied en nu atheist. Dat is zeg maar het verloop. Dus soms wel geloven en heel vaak twijfel. Zoals de gedachte van voortdurende beproeving van je geloof. Kreeg ik steeds meer afkeer van. Waarom moest dat? Waarom alleen Jezus als DE weg? Waarom kon ik niet neutraal zijn? Dat hield voor mij in: ik was niet voor en niet tegen. En ik zou mijn leven naar eigen goeddunken leven. Zoals je hebt kunnen lezen bij een ander draadje heb ik mij ook bij tijd en wijle overgegeven aan emotie en suggestie. Ik wilde het soms echt zo graag dat het waar was. Mijn vrouw en ik hebben 2 jaar geleden aan elkaar bekend dat de keren dat we in de 'geest waren gevallen" ons hebben laten vallen! Om ons heen viel bijna iedereen en het stond wel spectaculair.... :oops: En de sfeer in de kerk met de muziek samen maakt ook dat je je snel aan emoties overgeeft. Zeker wanneer je je denken ff op hold hebt gezet! Dus dit is eigenlijk hoe het zat.
Kochimodo
Bevlogen

Re: Kochimodo's weg naar atheisme

Bericht door Kochimodo »

Ik ben nu 1,5 jaar verder na mijn geloofsafval en steeds weer verbaas ik mij erover hoe ik daardoor veranderd ben. Imo en die van mijn vrouw en kids ten goede.

Er woeden op diverse gebieden in mijn leven enkele stormpjes en het gaat me prima af zonder geestelijke fopspeen, zonder god dus. Ik voel me sterker en geestelijk volwassen en rijper geworden. Ben ook veel rationeler geworden en geef ruimte aan mijn gevoel zonder mij daardoor teveel te laten leiden zoals voorheen. Ben ook rustiger en meer relaxed geworden.

Een bepaalde gebeurtenis heeft mij ook drastisch mijn leven opnieuw onder de loep laten nemen. Sindsdien is het naast tel je 'zegeningen' ook mijn credo geworden pluk de dag en leef alsof het je laatste dag is. Ik geniet ook meer dan ooit en ben ook vrijer geworden. Ook ben ik weloverwogen lid geworden van de NVVE (vereniging voor euthanasie) en heb een wilsverklaring aangevraagd ingevuld en ondertekend die ik alleen nog wel bij mijn huisarts moet deponeren.

Ik kan alleen maar zeggen dat het een juiste beslissing is geweest om mijzelf te bevrijden van religie. Ben steeds meer mijzelf aan het worden en besef nu pas hoeveel ik van mijzelf vanaf 1996 tot begin 2008 ben kwijtgeraakt. En zoals Rereformed's onderschrift zegt: I was born OK the first time. Natuurlijk zijn er genoeg verbeterpunten, aandachtspunten en groei na te streven, maar ik ben best content met mijzelf. Er zijn ook nog genoeg 'demonen' uit mijn verleden te verslaan en daar werk ik ook aan.

Ook ben ik bewuster gaan leven en weet ik heel goed wat ik wel en niet meer wil en voel ik mij ook standvastiger dan ooit. Mijn grote angst voorheen voor een leven zonder god blijkt geheel irreel, onredelijk en onnodig te zijn geweest.

Kochimodo heeft zichzelf gevonden én de kracht in zichzelf en verbaasd zich vaak over zichzelf. :) Soms denk ik: hè, ben ik dat? Zo kende ik mezelf nog niet! Dat ik dat allemaal in me heb......Neen, een god/religie heb ik gelukkig niet meer nodig. :D
Destinesia

Re: Kochimodo's weg naar atheisme

Cool! Ik kan nog veel meer zeggen hoor maar zit even op m'n werk! Enne lees jij je INBOX wel eens? :evil3:
Plaats reactie