heeck schreef:
1.
Want wat niet aantoonbaar is, daar kan je geen discussie over voeren.
2.
De rest, het wederzijds bekrachtigen van gelijkende fantasieen,
3.
Geloof daarom altijd in zaken die je in de werkelijkheid nooit tegenkomt; en je bent levenslang gevangen.
1.
Klopt, maar het geen wat niet aantoonbaar is voor mij of jou, kan bestaan.
Zo ook de theepot en roze olifant die zijn baan om de zon maakt.
2.
Ik persoonlijk heb dat ondervonden, daarom mijn aanwezigheid op o.a. dit forum.
Dit om bewust niet bekrachtigd te worden door anderen die overéénstemmen met mijn belevingswereld.
3.
Onder andere door het deelnemen aan dit forum, heeft dit bijgedragen aan mijn bewustwording van het feit dat je slachtoffer kan zijn van eigen overtuigingen, die niet in overéénstemming zijn met de werkelijkheid.
Doch wil ik opmerken dat het getuigd van ongezond verstand als men vluchtig zijn eigen wereldbeeld verruilt voor een andere, zonder deze te toetsen naar eigen kracht, inspanning en bevattingsvermogen.
Zo vind ik het persoonlijk getuigen van close minded behaviour als men op basis van wetenschappelijk onderzoeken juist die onderzoeken naar voren brengt die overéénkomen met het beeld wat strookt met de eigen perceptie, terwijl het bestaan van het tegendeel net zo goed doormiddel van wetenschappelijke onderzoeken wordt aangetoond.
Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan onderzoeken die gedaan zijn omtrent de uitwerking van bidden. Zolang de zaak niet éénduidig één richting op wijzen, dan zijn anekdotische verklaringen van derden voor mij niet bij voorbaat het resultaat van wishfullthinking of de kunst van fantasiesport, maar getuigenissen waar mogelijke elementen van waarheid in verborgen ligt.
Maar goed het onderwerp is voor mij - voor dit moment - voldoende belicht qua voor en tegen argumenten, dit omdat het genoeg stof heeft opgeleverd om mee te nemen ter overweging.