Is er leven na de dood?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

XcsM schreef:Je bedoeld dat mijn 'oeverloos gezeik' uiteindelijk een bepaalde "gewenning" bij je heeft teweeggebracht? :lol:
Ja, maar dan gaat het over politiek. ;)

Het gaat hier over een angst- en wenscomponent.
Die angst zal zeker bij sommige mensen een grote rol spelen maar ik vond je vroeger al geen 'mag ik wel, mag ik niet, want anders wordt Satan boos-christen'.
Of het klopt weet ik niet maar dat maak ik ervan.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Fenomeen schreef:
XcsM schreef:Je bedoeld dat mijn 'oeverloos gezeik' uiteindelijk een bepaalde "gewenning" bij je heeft teweeggebracht? :lol:
Ja, maar dan gaat het over politiek. ;)

Het gaat hier over een angst- en wenscomponent.
Die angst zal zeker bij sommige mensen een grote rol spelen maar ik vond je vroeger al geen 'mag ik wel, mag ik niet, want anders wordt Satan boos-christen'.
Of het klopt weet ik niet maar dat maak ik ervan.
Je beeld klopt wel aardig.

Ik denk dat dat komt dat ik mij pas op 26 jarige leeftijd liet verleiden "tot geloof" en ik daarvoor geen gelovige opvoeding had genoten. Dat is makkelijker "afvallen" van je geloof denk ik. Mijn gezonde argwaan leefde diep in mij gewoon door.
Ik ben nu 41.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

XcsM,

Komt er nog een verifieerbare benadering van je om buitenvleeschelijk bestaan aan te tonen ?
Want dat is de vraagstelling die al op "tig" manieren is voorzien van de bijbehorende onwaarschijnlijkheden en onverenigbaarheid met bijna alle natuurwetenschappelijke kennis.

Jouw persoonlijke omgaan met de naakte werkelijkheid {misschien wel om de naakte werkelijkheid heengaan} draagt niet bij aan een daadwerkelijk aantonen van een BVB (BuitenVleeschelijkBestaan).

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Destinesia

heeck schreef:XcsM,

Komt er nog een verifieerbare benadering van je om buitenvleeschelijk bestaan aan te tonen ? Want dat is de vraagstelling die al op "tig" manieren is voorzien van de bijbehorende onwaarschijnlijkheden en onverenigbaarheid met bijna alle natuurwetenschappelijke kennis.
:lol: Moest ik dat dan? Dank voor het compliment. Je zat er daadwerkelijk op te wachten tot ik daarmee aan kwam zetten? Waaruit concludeer jij dat ik de eer moet hebben die taak op me te nemen?

Mag ik het misschien omdraaien en jou vragen het tegendeel aan te tonen?
heeck schreef:Jouw persoonlijke omgaan met de naakte werkelijkheid {misschien wel om de naakte werkelijkheid heengaan} draagt niet bij aan een daadwerkelijk aantonen van een BVB (BuitenVleeschelijkBestaan).

Wat is er mis met mijn "persoonlijk omgaan" (voor zover jij dan in mijn hoofd denkt te kunnen kijken) met hoe jij het noemt 'de naakte werkelijkheid'? Reageerde ik hier soms om datgene aan te willen tonen? Lees je eerst maar eens in. Succes!
heeck schreef:Komt er nog ....
:lol:
Stephen: "The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people." (Braveheart)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

XcsM,

1) Waarom je iets zou aantonen ?. Omdat dat het onderwerp is.
2) Misschien moet je even teruglezen tot ver voor het moment dat je zelf aan dit onderwerp ging deelnemen.
3) Dan vind je vanzelf ook terug waarom een BuitenVleeschellijkBestaan het overwegen niet waard is. Tenzij als mentale oefening bij het verzinnen van onmogelijke zaken. Zeker zes stuks voor het ontbijt als training !!
4) Hoe jij omgaat met het niet-bestaan van iets daar is niets mis mee tot we het terrein van de gevaarlijke wanen gaan betreden, waar best over gesproken kan worden. Maar dat draagt niets bij aan het onderwerp.

Roeland
Destinesia

Ach gut we gaan zelfs punten opnoemen.
1) Waarom je iets zou aantonen ?. Omdat dat het onderwerp is.
Nou ga jij lekker je gang. Ik scherpte het onderwerp met een puntje bij omdat ik het ergens niet mee eens was in de stelling. Mag dat? heb je begrepen welk punt dat was?
Zoniet, nogmaals: Lees je in!!!
2) Misschien moet je even teruglezen tot ver voor het moment dat je zelf aan dit onderwerp ging deelnemen.
Ik reageerde direct op de allereerste post. Met een voor mij persoonlijk belangrijk relevante aanmerking daarop. Ik hoop dat Kitty daar wat mee kan. (wil)
3) Dan vind je vanzelf ook terug waarom een BuitenVleeschellijkBestaan het overwegen niet waard is.
Tenzij als mentale oefening bij het verzinnen van onmogelijke zaken. Zeker zes stuks voor het ontbijt als training !!
BuitenVleselijk schrijft men al sinds lang niet met ch, en verder was ik helemaal niet van plan om hier IETS aan te tonen. Ik zou niet weten hoe. Je hebt je dus niet ingelezen

Dat laat ik aan anderen over. Ik wensch daar niet in mee te gaan, dus feitelijk zijn we het in zekere zin eens.
Dan vind je vanzelf ook terug waarom een BuitenVleeschellijkBestaan het overwegen niet waard is.
Echter, jij bent redelijk veel bezig in dit topic. Ga jij soms nog iets aantonen straks?
4) Hoe jij omgaat met het niet-bestaan van iets daar is niets mis mee tot we het terrein van de gevaarlijke wanen gaan betreden, waar best over gesproken kan worden. Maar dat draagt niets bij aan het onderwerp.
[/quote]

Ik denk dat datgene DAT ik aangedragen heb voldoende relevant is geweest om mijn standpunt naar voren te willen krijgen. Ik bepaal de forumregels eerbiedigende gelukkig in grote mate zelf of dat iets bijdraagt aan het onderwerp.

Mocht een mod of administarator me willen aanspreken hierover waar ik dan mogelijk precies toch "fout" zit of tegen de regels inga wegens "offtopic gedrag" Heel graag! Want ik zie het zelf niet. Eigenlijk was ik hier al uitgepraat ware het niet dat jij me terug riep.

Weet jij welk standpunt dat was? Het is er maar 1. Dat moet dus niet al te ingewikkeld voor je zijn.

Ik heb de indruk dat jij gewoon dolletjesgraag ziet dat er hier een "gelovig" persoon op komt draven die het liefst zo zweverig mogelijk tegen jouw opvattingen wil ingaan. Succes met die verslaving.

Je onderschat me!

Gegroet!!
Laatst gewijzigd door Destinesia op 15 jan 2008 20:23, 3 keer totaal gewijzigd.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Vermaak je eenzaam.
Of stel iets duidelijks.
Hoewel:
XcsM schreef:Je onderschat me!
Graag rol ik van al mijn vooringenomenheden af als jij een verifieerbaar buitenvleeschelijk bestaan weet te (laten) demonstreren.

Roeland
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Buitenvleeschelijk, onstoffelijk, wat zou dat kunnen zijn, waaruit bestaat iets wat onstoffelijk is? Steeds hoor ik weer woorden als Ziel of Geest, maar nooit wordt ook maar getracht er een verklaring van te geven. Dat zou dus betekenen dat iemand die na zijn of haar dood voortleeft, niet bestaat uit materie. Tja ongrijpbaar is het wel. :?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Skeptic,
Je vergeet het door sommigen niet buitengesloten dubbelbestaan voor je dood, maar soms, bij wijze van uitstapje, buiten het warme vleesch !!
Roeland :wink: :wink:
Destinesia

heeck schreef:Graag rol ik van al mijn vooringenomenheden af [/b]als jij een verifieerbaar buitenvleeschelijk bestaan weet te (laten) demonstreren.
De gelukzaligheid. Wil je dat echt doen? Helemaal voor mij? Had dat meteen gezegd. Wat een genereus aanbod van je. Maar serieus, doe je vooral niet beter voor dan je vol kunt houden. Een kleine vijf jaar geleden had je meer aan mij gehad. Vraag Kafir of Skeptic maar. Ik had je destijds Evangelisch van repliek kunnen dienen.

Je bent dus een beetje te laat!

Ik heb je al eerder gezegd dat jij hier maar het tegendeel mag aantonen en dat ik alleen maar reageerde op de openingspost waarin ik iets las waarin ik me niet kon vinden.

Je wilt dus blijkbaar gewoon niet horen wat ik wil zeggen. [-X

Je dwingt me om: Of je volkomen te negeren, of, je een antwoord te geven waaruit mijn irritatie blijkt. Daarmee raak ik dan wel hopeloos offtopic! Ik hoop niet dat me dat erg wordt kwalijk genomen. Maar het kost me een enorme moeite jou serieus te nemen vriend!

En te negeren. Al zou dat eigenlijk moeten. Maar jij wekt een onaangename reactie bij me op omdat je niet blijkt te kunnen luisteren. Dat is nou mijn zwakte. Ik moet weer zonodig wat terugzeggen! Ik leg je enige zaken duidelijk uit en waarom ik niet meedoe met het zoeken naar een voor jou bevredigende oplossing waarvan je ZELF op voorhand vind dat DAT zinloos is en jij verwijt mij "onduidelijkheid"?

edit: Knip>< door mijzelf verwijderd. Hier in mijn post heb ik toch even wat onnodig onaardige dingen verwijderd achteraf. Het zal "de mod" in mij zijn maar ik heb geen zin in onnodig "flamen"

En ik moet mij hier wel gedragen.

Groeten
Laatst gewijzigd door Destinesia op 16 jan 2008 04:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Witi
Forum fan

Bericht door Witi »

In relatie tot dit topic, vond ik het zelfde thema (reeds eerder) besproken op het wetenschapsforum. Gezien de ernst waarmee het onderwerp besproken wordt is het naar mijn beleving geschikt als verlengstuk op dit topic.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... olds&st=00

Een bijdrage van DMuitW (zie link hieronder) met een betoog omtrent het begrip 'wetenschap' was voor mij een verfrissende aanvulling op het geheel.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... olds&st=93

Het onderstreept voor mij nogmaals dat de relevantie van dergelijke gesprekken niet liggen bij het wel of niet bewijzen van een leven na de dood, maar een mogelijkheid tot het verruimen van inzichten en denkbeelden.

Of zoals DMuitW zijn betoog begint:
Of er nu al dan niet leven na de dood is, het zwart op wit bewijzen ervan heeft geen enkele relevantie zonder bijkomend tot enkele inzichten te komen.

Tevens komt de BDE ervaring van Reynolds ook aan bod.
Dit stevig en serieus beargumenteerd vanuit diverse standpunten van zowel de voor- en tegenstanders van mensen die het zien als bewijs voor leven na de dood.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

XcsM schreef:
heeck schreef:XcsM,

Komt er nog een verifieerbare benadering van je om buitenvleeschelijk bestaan aan te tonen ? Want dat is de vraagstelling die al op "tig" manieren is voorzien van de bijbehorende onwaarschijnlijkheden en onverenigbaarheid met bijna alle natuurwetenschappelijke kennis.
:lol: Moest ik dat dan? Dank voor het compliment. Je zat er daadwerkelijk op te wachten tot ik daarmee aan kwam zetten? Waaruit concludeer jij dat ik de eer moet hebben die taak op me te nemen?

Mag ik het misschien omdraaien en jou vragen het tegendeel aan te tonen?

]
Bedoel je dat jouw idee hierover prive is en dat je dit niet kan/wil/wenst te onderbouwen? Is op zich prima maar dan moet jet het niet in de discussie inbrengen. Dat er persoonlijke beweegredenen zijn om te "hopen"dat de wereld anders in elkaar zit is geen reden om onderbouwing van het beweerde te ontlopen. En de het bewijs voor het tegendeel bij de vrager te leggen.

Nu ben ik ook nogal geinteresseerd in buitenvleeschelijk bestaan en ben nieuwgierig naar een redelijke onderbouwing hiervoor.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Witi & Xcsm,

Een ieder mag zijn eigen methoden van "verdieping" najagen.
Maar mijn verdieping gaat niet al te ver voorbij het aantoonbare.
Want wat niet aantoonbaar is, daar kan je geen discussie over voeren.
De rest, het wederzijds bekrachtigen van gelijkende fantasieen, heb ik hiervoor al van commentaar voorzien; dus herhaal ik dat niet.

Geloven, het voor waar aannemen tegen iedere waarneembaarheid of waarschijnlijkheid of aantoonbaarheid in is net zoiets als onbestaande konijnen houden. Na veel verzorging komt er met Kerst niets op tafel.

Of heel praktisch:
zolang je in de werkelijkheid je snuffer niet stoot aan wat je gelooft kan je er tomeloos mee verder gaan.
Geloof daarom altijd in zaken die je in de werkelijkheid nooit tegenkomt; en je bent levenslang gevangen.

Roeland
Witi
Forum fan

Bericht door Witi »

heeck schreef: 1.
Want wat niet aantoonbaar is, daar kan je geen discussie over voeren.

2.
De rest, het wederzijds bekrachtigen van gelijkende fantasieen,

3.
Geloof daarom altijd in zaken die je in de werkelijkheid nooit tegenkomt; en je bent levenslang gevangen.
1.
Klopt, maar het geen wat niet aantoonbaar is voor mij of jou, kan bestaan.
Zo ook de theepot en roze olifant die zijn baan om de zon maakt. :wink:

2.
Ik persoonlijk heb dat ondervonden, daarom mijn aanwezigheid op o.a. dit forum.
Dit om bewust niet bekrachtigd te worden door anderen die overéénstemmen met mijn belevingswereld.

3.
Onder andere door het deelnemen aan dit forum, heeft dit bijgedragen aan mijn bewustwording van het feit dat je slachtoffer kan zijn van eigen overtuigingen, die niet in overéénstemming zijn met de werkelijkheid.

Doch wil ik opmerken dat het getuigd van ongezond verstand als men vluchtig zijn eigen wereldbeeld verruilt voor een andere, zonder deze te toetsen naar eigen kracht, inspanning en bevattingsvermogen.

Zo vind ik het persoonlijk getuigen van close minded behaviour als men op basis van wetenschappelijk onderzoeken juist die onderzoeken naar voren brengt die overéénkomen met het beeld wat strookt met de eigen perceptie, terwijl het bestaan van het tegendeel net zo goed doormiddel van wetenschappelijke onderzoeken wordt aangetoond.

Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan onderzoeken die gedaan zijn omtrent de uitwerking van bidden. Zolang de zaak niet éénduidig één richting op wijzen, dan zijn anekdotische verklaringen van derden voor mij niet bij voorbaat het resultaat van wishfullthinking of de kunst van fantasiesport, maar getuigenissen waar mogelijke elementen van waarheid in verborgen ligt.

Maar goed het onderwerp is voor mij - voor dit moment - voldoende belicht qua voor en tegen argumenten, dit omdat het genoeg stof heeft opgeleverd om mee te nemen ter overweging.
Destinesia

doctorwho schreef: Bedoel je dat jouw idee hierover prive is en dat je dit niet kan/wil/wenst te onderbouwen? Is op zich prima maar dan moet jet het niet in de discussie inbrengen.

Ben jij ook te lui om mijn eerste post te lezen? Werken jullie op een verstandelijk sociale werkplaats ofzo? Waarom in hemelsnaam stellen jullie keer op keer dezelfde vraag aan mij en lukt het mij maar niet om uit te leggen dat ik reageer op Kitty's openingspost waarin ik het niet eens ben met haar onvolledige stelling? Is het nu dan echt zo verdomde moeilijk om gewoon even te lezen waarom ik hier aan de bel trok?
Dat er persoonlijke beweegredenen zijn om te "hopen"dat de wereld anders in elkaar zit is geen reden om onderbouwing van het beweerde te ontlopen. En de het bewijs voor het tegendeel bij de vrager te leggen.
Persoonlijke beweegredenen zijn om te "hopen"dat de wereld anders in elkaar zit??
Waar heb je het over? Ik heb hier geen beweegredenen ter sprake gebracht of in deze discussie ergens "gehoopt" dat "de wereld" anders in elkaar zit. (?)

Ik heb ook helemaal niets willen onderbouwen omdat ik helemaal niets heb beweerd. Laat staan dat ik iets ontloop!

Ja das vast een moeilijke voor je he? :lol:

Ik hoor je denken: Huh! Wat doet die XcsM dan in hemelsnaam in deze discussie?

Nou en dat is wat ik steeds keer op keer hier moet komen UITLEGGEN!!! :evil:
Laatst gewijzigd door Destinesia op 16 jan 2008 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie