¶ III. DE GROTE COVER UP Hoofdstuk 2

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FonsV
Diehard
Berichten: 1021
Lid geworden op: 24 sep 2004 17:51
Locatie: HHW

¶ III. DE GROTE COVER UP Hoofdstuk 2

Bericht door FonsV »

Men had besloten het vóór-Christenistelijk Christendom – waarover Augustinus en Eusebius schrijven – 'exoterisch' te maken en dat wil zeggen: eenvoudig, duidelijk en dus begrijpelijk voor de onwetende en ongeletterde massa (het 'vulgus').
Deze beslissing had ongetwijfeld een nobel doel en, gesteund door de Romeinse kunst van organiseren (indien noodzakelijk met het geweld) was het een groot succes.
De prijs die ervoor moest worden betaald, wetenschappelijk en in de praktijk, was verschrikkelijk.

Kuhn zegt: "Op het moment dat de 'heidense' leer over de geboorte van God in iedere mens 'exoterisch' was vertaald in de letterlijke geboorte van een baby op 25 december in een kribbe (tegenwoordig: voederbak) in een stal, was het begrijpelijk maar niet meer de waarheid.
Toen het 'gekruisigd zijn' van het goddelijke in iedere levende mens was geconcretiseerd in het aan een houten kruis hangen van een gemarteld lichaam in doodsnood, was het niet meer waar.
Toen het nederdalen van de goddelijke Logos in het water (de materie) van het menselijk lichaam voor het 'simpele volk' was 'vereenvoudigd' en 'verduidelijkt' in het verhaal van de man Jezus in de Jordaan was het niet meer waar.
Toen het neerdalen van 'de vonk van Eeuwig Licht' in de ziel van iedere mens werd uitgelegd als het 'vlees worden van Gods oneindigheid in één man', zodat de meest eenvoudige ziel het zich kon 'voorstellen', was weer de waarheid verdwenen".

De oudste christelijk kerkvaders geven het ronduit toe dat ze de symbolische, esoterische wijsheid, overgenomen van de 'heidenen', hebben vertaald in voor de massa begrijpelijke verhalen. Een vijfde eeuwse paus kan dan ook zeggen: "Zie hoe deze fabels ons een voordeel hebben opgeleverd"! Higgins schrijft in zijn 'Anacalypsis': "Hun uitleg voor het volk was door het volk te behappen en bedoeld om vragen te voorkomen". En verder: "De kerkvaders bekennen zelf dat zij de hoge waarheden, alleen toegankelijk voor de ingewijden, juist daarom hebben veranderd in de hachee en pap die het volk als voedsel kende".

Gibbon schrijft in zijn 'Verval en ondergang van het Romeinse Rijk': "De meest ongerijmde verhalen, bijdragend aan de verheerlijking van de kerk, werden door de goedgelovigen geslikt, aangespoord door de machtige clerus en 'bewezen' door een verzonnen kerkelijke traditie". Duidelijk dat hedendaagse orthodoxe christenen Gibbon niet mogen. En dan hebben ze nog niets gehoord van Higgins, Massey en Kuhn. Toch zouden ze zichzelf een dienst bewijzen die 'geleerden' te aanhoren, want het ware Christendom zou een oplossing voor wereldproblemen kunnen zijn in plaats van één van die problemen te zijn. Het zou een zegen zijn als het typische triomfalisme van het huidige Christenisme werd afgebroken door de harde feiten uit de geschiedenis opdat een nieuwe meer harmonieuze wereldwijde Christelijke religie (levensvisie) zou kunnen ontstaan.

En… of je die religie (levensvisie) omarmt of niet is je eigen keuze.

Massey en Kuhn hebben zo'n hoeveelheid huiveringwekkende verhalen opgedolven over boekverbrandingen, schriftvervalsingen, doelbewust bedrog, moord en doodslag, dat een brave ziel het niet meer kan verwerken.
Massey: "Het Christusbeeld, dat zo bekwaam wordt geschilderd in het Nieuwe Testament, is bedrog".
Kuhn drukt het weer op zijn 'respectloze' manier uit: "Het is de idioterie van de christelijke gezagvoerder, die na de strijd triomfantelijk met het overwinningsbanier zwaait, intussen met hete voeten de gloeiende zwarte as uitstampend van de duizenden boeken uit de bibliotheek van Alexandrië".

Eusebius, is met zijn werk 'Kerkgeschiedenis' dé voornaamste bron voor de geschiedenis van het Christendom tot 200 n.C. Waite, de extreem deskundige kenner van diezelfde tijd, laat in zijn 'Geschiedenis van de Christelijke Religie tot 200 n.C.' zien hoe een overduidelijke leugenaar Eusebius is. "De beweringen van deze geschiedkundige zijn niet alleen onzorgvuldigheden en blunders maar in teveel gevallen regelrechte verdraaiingen van de ware geschiedenis. Niet alleen de meest schaamteloze leugens, maar ook letterlijke tekstvervalsingen van het laagst denkbare soort verduisteren de bladzijden van zijn…. geschriften".

Groeten.

Fons.
Plaats reactie