De dierenbeulen van Eukanuba!

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Devious
Erelid
Contacteer:

De dierenbeulen van Eukanuba!

Bericht door Devious »

Interessante link over walgelijke dierproeven, uitgevoerd door Eukanuba diervoederfabrikant. http://www.sp.nl/db/nieuws/completepage.html/2094
Je kunt hier video bekijken die in het geheim is opgenomen door een activist.
En je kunt een petitie ondertekenen.
Dit wordt een topic waar niemand het over oneens is, denk ik.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
N-Rico
Technologist

Bericht door N-Rico »

Ik heb de petitie al even ondertekend.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Heb je het filmpje ook gezien? (niet aan te raden als je gevoelig bent)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: De dierenbeulen van Eukanuba!

Bericht door skeptic »

Devious schreef:Interessante link over walgelijke dierproeven, uitgevoerd door Eukanuba diervoederfabrikant. http://www.sp.nl/db/nieuws/completepage.html/2094
Je kunt hier video bekijken die in het geheim is opgenomen door een activist.
Mijn hond krijgt nooit meer eukanuba, hij vond het toch al niet zo lekker.
Walgelijk!
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
N-Rico
Technologist

Bericht door N-Rico »

Als jullie ook iets vinden over 'Fokker' hondebrokken, dan hoor ik het graag!! Dat geef ik de hond namelijk.....Het staat me wel tegen dat eht 'Lam & Rijst' brokken zijn, maar ik kan/wil niet van m'n hond verlangen dat ie ook vegetarier is/wordt.

N-Rico
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Mijn hond is vegetarier, zonder enig probleem. Een hond is namelijk omnivoor en kan daarom alles eten. (vroeger kon je in de winkel geen hondevoer kopen en gaven mensen hun honden gewoon wat er over was, en dat was vanzelfsprekend geen vlees, want dat was toen heel duur.)
Mijn hond krijgt per dag ongeveer 8 tot tien plakken bruinbrood, (verdeeld over 2 momenten). Daarover heen wat melk, scheut olijfolie (soms wat roomboter), een beetje gist, en twee handjes vol vegetarische hondebrokken van het merk Yarrah.
Yarrah heeft ook brokken met kip. Volledig biologisch, en dan ben je nog goedkoper uit dan wanneer je van die Eukanuba brokken koopt.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Devious schreef:Mijn hond is vegetarier, zonder enig probleem. Een hond is namelijk omnivoor en kan daarom alles eten.
Is dat geen carnivoor?
Ik vraag dan ook om wat meer info.
Het klinkt zo raar vind ik.

Ik waag me zelden, uit veiligheidsoverwegingen aan discussies met vegetariers, maar hier is er bijna geen ontkomen aan.
Zelf eet ik alles wat een polsslag had/heeft.
Aangezien een deel van m'n vriendenkring uit fanatieke vegetariers bestaat heb ik dus al de nodige kritiek moeten slikken.
(vroeger kon je in de winkel geen hondevoer kopen en gaven mensen hun honden gewoon wat er over was, en dat was vanzelfsprekend geen vlees, want dat was toen heel duur.)
Tja?
Die honden bij opa en oma kregen idd nooit brokken, die zagen maar dat ze eten kregen. Die beesten werden allemaal 15 jaar nu ik er over nadenk.
Mijn hond krijgt per dag ongeveer 8 tot tien plakken bruinbrood, (verdeeld over 2 momenten). Daarover heen wat melk, scheut olijfolie (soms wat roomboter), een beetje gist, en twee handjes vol vegetarische hondebrokken van het merk Yarrah.
Ik denk dan gelijk; 'dat kan niet goed zijn voor zo'n beest', snappen jullie dat?
Ook kan ik me niet voorstellen dat m'n (zwaar op dieet zijnde) katten hier veel voor voelen.
Dan likken ze de olie en de boter eraf en gaan daarna in staking cq de boel terrorizeren zodat ik geen minuut rust meer heb.

Overigens wilde ik een stukje posten in een apart topic (het stukje veroorzaakte bij mij ook nl een 'dat kan niet goed zijn-reactie') maar toen zag ik deze reactie.

Haring op menu Canadese koeien

Enkele Canadese koeien krijgen behalve hun dagelijkse maaltijd gras ook een beetje extra, vis. De koeien krijgen de vis opdat ze een nieuw soort melk kunnen produceren die voordelen biedt voor de hersenen, ogen en zenuwen.

De melk die geproduceerd wordt komt van koeien uit Ontario die naast gras ook een haring op het menu hebben. Deze melk bevat een vetzuur dat ook in zalm, forel en makreel voorkomt. Op die manier krijgen mensen die normaal niet, of niet zoveel vis eten ook het vetzuur binnen. De melk zelf smaak echter niet naar vis, aldus onderzoeker Larry Milligan van de Universiteit van Guelph, waar de melk is ontwikkeld.

De melk wordt verkocht in Ontario door Neilson Dairy, een dochterbedrijf van George Weston Ltd., Canada's grootste voedsel producent en distributeur. Voor 5,29 Canadese dollars per vier liters is de melk ongeveer 20% duurder dan eenzelfde hoeveelheid gewone melk, en net zo duur als met calcium verrijkte melk.

Het vetzuur, docoshexaenoic zuur, of DHA, wordt ook wel in eieren, noten en canola olie gevonden. Negentig gram gekookte Atlantische zalm bevat 1.2 gram DHA. Dat is genoeg voor wat het lichaam nodig heeft voor een week. Drie glazen van de nieuwe melk bevat 0.06 gram DHA, aldus Neilson. Kinderen die elke dag twee glazen van de melk drinken krijgen bijna 60% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen.

Bron:
CNN
-----------------------------------------------------------------------------------
Kweenie, koeien en haring?
Krijgt zo'n koe dan geen buikpijn? (zie koala-verhaal)
Moet zo'n koe dan aan de Rennies?
Wordt ie misselijkt als ie boert van de haringlucht?

What's next?
Turks Fruit aan schapen vanwege eoa enzym of pot-pourri voor een heerlijk geurende cavia? ;-)
N-Rico
Technologist

Bericht door N-Rico »

Fenomeen schreef:Ik denk dan gelijk; 'dat kan niet goed zijn voor zo'n beest', snappen jullie dat?
Ook kan ik me niet voorstellen dat m'n (zwaar op dieet zijnde) katten hier veel voor voelen.
Dan likken ze de olie en de boter eraf en gaan daarna in staking cq de boel terrorizeren zodat ik geen minuut rust meer heb.
Een kat is dan ook geen hond, voor zover ik weet zijn katten (in tegenstelling dus tot honden) wel carnivoren.

Groet,
N-Rico
* 't giet zoals 't giet *
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Dat klopt. Katten zijn echte carnivoren en hebben daarom speciale aanvullingen nodig. Deze zijn verkrijgbaar.
Ik vind een kat daarom ook geen geschikt huisdier voor een serieuze vegetarier, tenzij men op een boerderij of in het veld woont waar het dier ratten en muizen kan vangen.
Voor een hond echter is het totaal geen probleem. Over het algemeen lusten honden het graag, en ze kunnen er heel oud bij worden.

ciao Devious..
AnnA

Bericht door AnnA »

Een van mijn -inmiddels allemaal overleden- honden vond ik als zwerver. Totaal doof, problemen met alle organen en ook nog eens ernstige huidafwijkingen. Het (geweldige!) advies van mijn (ook geweldige!) dierenarts was om hem vegetarisch voedsel te geven. Dat was makkelijk, want dan kon hij gewoon met de pot mee-eten.
Binnen 8 weken waren zijn huidproblemen voorbij!
Ik blijf dat heel bijzonder vinden.
(en mijn vriend heeft nooit meer last van jicht sinds hij vegetarisch eet... :D )
PietV.
Erelid

Re: De dierenbeulen van Eukanuba!

Bericht door PietV. »

Devious schreef:Interessante link over walgelijke dierproeven, uitgevoerd door Eukanuba diervoederfabrikant. http://www.sp.nl/db/nieuws/completepage.html/2094
Je kunt hier een video bekijken die in het geheim is opgenomen door een activist.
Radar een consumentenprogramma heeft de beelden uitgezonden. De week erna is Eukanuba gestart met een media-campagne die ongekend was voor het concern. Advertenties, mailings en persoonlijke bezoeken aan alle dierenwinkels. De dierenwinkel waar ik normaliter Fokker haal (voor onze Jack Russell) is hiervoor gezwicht. Een forse bonus en inkoopkorting (boven op de normale kwantumkorting) zorgden ervoor dat het merk prominent voorin de winkel staat. Het camoufleren van dierenleed daar zijn ze goed in. Met geld!!!
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie