autisme en geloven

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

autisme en geloven

Bericht door collegavanerik »

Op ronduit forum zit een autist die geprobeerd heeft born again te worden maar die het niet is gelukt;

http://forum.eo.nl/mmbob/thread.jsp?for ... ge=8#reply
Mediamarty schreef: Ik heb deze site wel eens bestudeerd. Er blijft bij mij de vraag staan wat het betekend om "God in je hart" te hebben. Volgens mij betekend dat zoiets dat je je verstand moet uitschakelen ofzo. Ik kan het in iedergeval niet voelen. Mijn autisme zorgt er overigens ook voor dat ik geen relatie met mensen aan kan gaan, ik voel geen verbindingen. Aangezien god almachtig zou hij dit makkelijk kunnen compenseren met een betekenis volle droom of wat dan ook.

Ik vraag me dan ook sterk af. Als deze almachtige barmhartige god een arm schepsel ziet dat 25 jaar probeert met hem in contact te komen, kan hij dan niet een heel klein beetje meewerken? Het totaal afwezig blijven van antwoord kan volgens mij drie dingen betekenen:

A) Ik doe iets verkeerd. Dit zou inhouden dat alle hulp die ik gezocht heb mij niet kon helpen, oftewel, christendom moet een vreselijk complex geheel zijn. Lijk mij sterk, want er zijn mensen die hem plotseling "vinden". 25 jaar moet genoeg zijn om iets van een antwoord te vinden.

B) God vind mij niet aardig. Hij laat blijkbaar niks van zich horen hoe lang ik hem ook gezocht heb. Dit lijkt me sterk, want ik heb heel erg mijn best gedaan.

C) Geloof komt uit het onderbewuste en mensen die het gevoel missen kunnen niet geloven, oftwel god bestaat niet als autonome entiteit. Dit is wat mij betreft het meest logische antwoord of mis ik iets?
Nu is hier een neurologische studie dat Autisten een andere hippocampus hebben
http://serendip.brynmawr.edu/bb/neuro/n ... ellew.html
Neurobiological Perspectives on Autism
Lauren Hellew
Autism is a pervasive developmental disorder characterized by restricted, repetitive, and stereotyped patterns of behavior, along with severe impairments in reciprocal social interaction, verbal and non-verbal communication, and cognitive development (1,2,3). If the brain is responsible for behavior then it should follow that disordered autistic behaviors should be explainable in terms of brain abnormalities and disordered neurobiological processes. While findings are generally speculative and the etiology of the disorder remains somewhat of an enigma, there is significant evidence that autism is associated with neurobiological dysfunction.
Autistic individuals are often highly socially withdrawn to the extent that they may appear to live in a world of their own. Infants typically fail to develop normal attachments to parents or caregivers. They may seem indifferent to other's gestures of affection towards them, and may even resist being held or otherwise engaged in physical or emotional interaction. They tend to make little or no use of eye contact, smiling, facial expressions, gestures, and other signals of social intent. They continue to manifest many of the same social impairments throughout childhood, adolescence, and adulthood. For example, they typically fail to develop normal peer relationships and they generally demonstrate an impairment in social-emotional reciprocity. Normal displays of emotion or empathy are uncommon: they do not generally offer comfort to others, nor do they seek others for comfort in their own times of distress. Similarly, they lack the ability to share in the enjoyment of other's pleasure and they resist sharing their own enjoyment with others.

...

Evidence has also suggested that autism may be related to specific neurological damage to the limbic system (4,7). A great deal of research in this area has been conducted by Drs. Bauman and Kemper of Harvard Medical School and Boston University School of Medicine, respectively. These researchers have examined post-mortum brains of autistic individuals and have found the amygdala and the hippocampus to be underdeveloped. In particular, they have reported finding densely packed, unusually small neurons in the amygdala and hippocampus of autistic individuals. While the exact implications of these findings remain somewhat speculative, examination of the normal functions of these structures as well as related animal research may help to explain how such neurological damage may be connected to the traits and behaviors associated with autism.

The amygdala is thought to play a role in the control of aggression and emotion. This is significant in that autistics are often either overly aggressive or passive and may appear emotionless. When the amygdala is damaged or removed, animals exhibit social withdrawal, compulsive behaviors, failure to learn about dangerous situations, memory deficits, and difficulty adjusting to novel situations - characteristics that are similar to those seen in autism. The amygdala may also function in response to various types of sensory stimuli, another system which appears to function abnormally in autistics (7). The hippocampus is thought to be primarily responsible for learning and memory. It has been hypothesized by Dr. Bernard Rimland that autistic individuals have a specific cognitive deficit related to learning and memory. When the hippocampus is damaged or removed, animals demonstrate an inability to store new information into memory and they often display characteristics commonly seen in autism, including stereotypic, self-stimulatory behaviors, and hyperactivity (7).


hier nog iets over de relatie tussen hippocampus en TLE en godservaringen:

http://www.psychiatrictimes.com/p950927.html
Complex Partial Seizures Present Diagnostic Challenge
by Richard Restak, M.D.
September 1995, Vol. XII, Issue 9

Temporal lobe epilepsy (TLE), now more commonly called complex partial seizure disorder so as to include seizures that originate in the frontal foci, straddles the borderland between psychiatry and neurology. Since the condition may involve gross disorders of thought and emotion, patients with temporal lobe epilepsy frequently come to the attention of psychiatrists. But since symptoms may occur in the absence of generalized grand mal seizures, physicians may often fail to recognize the epileptic origin of the disorder. Indeed, misdiagnosis and failures of diagnosis are common in TLE. Fortunately, the illness is marked by certain "signature" symptoms that can aid in its identification.

John Hughlings Jackson observed in the late 1800s that seizures originating in the medial temporal lobe often result in a "dreamy state" involving vivid memory-like hallucinations sometimes accompanied by déjà vu or jamais vu (interpreting frequently encountered people, places or events as unfamiliar). Jackson wrote of "highly elaborated mental states, sometimes called intellectual aura," involving "dreams mixing up with present thoughts," a "double consciousness" and a "feeling of being somewhere else." While the "dreamy state" can occur in isolation, it is often accompanied by fear and a peculiar form of abdominal discomfort associated with loss of contact with surroundings, and automatisms involving the mouth and GI tract (licking, lip-smacking, grunting and other sounds).

Experiential Illusions

In the 1940s and '50s, Wilder Penfield, a neurosurgeon at the Montreal Neurological Institute, artificially elicited "dreamy states" by cortically stimulating the lateral temporal neocortex, the anterior hippocampus or the amygdala in awake epileptic patients prior to their surgical resections. During these operating room experiments, the patients experienced what Penfield referred to as "experiential illusions."


...
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gebruikersavatar
Erik
Bevlogen
Berichten: 4109
Lid geworden op: 02 mar 2005 18:06
Contacteer:

Bericht door Erik »

Zeer interessante kost!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
metamarty
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2006 14:22

Bericht door metamarty »

Hallo allemaal,

Ik ben de bewuste metamarty en ik zal het een en ander toelichten. Bij mij is een aantal jaren geleden het Asperger syndroom vastgesteld, overigens na mijn zoektocht naar "god".

Ik ben religieus opgevoed en heb dit altijd als de waarheid gezien. Zo werkt dat tenslotte, wat je ouders vertellen is waar. Mijn familie was vrij actief in de religie, dus wilde ik niet achterblijven. Ik mistte echter de koppeling die anderen hadden. Het typische "warme" gevoel bij bidden en de andere ervaringen waar men altijd over sprak. Op deze "lege" manier geloven is niet vol te houden en toen ik 25 was heb ik de zoektocht op moeten geven. Op het moment dat je door dat moeilijke proces heen bent (cognitieve dissonantie), wordt je eigenlijk een vrije denken en wordt het makkelijker om de zaken verder te bestuderen.

Toen werd dus bij mij Asperger vastgesteld. Het blijkt dat ik geen groepsgevoel ken en geen sociale aantrekkingskracht voel. Ik kan ook geen relaties aan gaan met anderen. Dit is een neurologische afwijking, dus geen psychische afwijking. Je komt dus zo ter wereld. Ik vind het erg toevallig dat juist bij een dergelijke aandoening, het complete "godsgevoel" ook verdwijnt. Het lijkt er sterk op dat er een koppeling is. Dit gevoel wordt vooral gesterkt als je ziet dat mensen over de hele wereld dit "godsgevoel" wel voelen, maar ongeacht wat ze geloven. Als een leer alleen beleefd kan worden door mensen met een bepaalde aanleg (ookal is die aanleg er bij 99% van de mensen), dan is die leer volgens mij niet correct.

Ik zie religie dus ook als een effect wat mensen in hun macht kan krijgen. Het is volgens mij het onderbewuste dat effecten teweeg brengt bij mensen en mensen interpreteren dit alsof het van een autonome entiteit afkomstig is. Vooral het dogmatische van religie vind ik slecht. Als je kijkt op de diverse religieuze forums zie je dat een "rotsvast geloof" als positief wordt gezien. Twijfelen aan geloof is negatief. Blindheid wordt actief gecultiveerd. Onder het mom van "vrij denken" worden bewijzen gezocht voor het geloof en op een enkelzijzige manier uitgelegt waarbij alle steeds neer komt op "gevoel". Ik vind dit een zeer gevaarlijk systeem. Er wordt positief verteld over het verhaal van een vader die bereid was om de keel van zijn zoon door te snijden voor "god". Dat is het rotsvaste geloof dat wij moeten hebben. Dat een dergelijke gedachten op zou kunnen treden door een plotselinge mentale onstabiliteit wordt geen rekening mee gehouden.

Ik heb de laatste jaren erg veel gehad aan de boeddhistische filosofie/leer. Hierbij wordt op een wetenschappelijke manier onderzoek gedaan naar geluksbeleving en de psyche van de mens. Het is een leer zonder "geloof" en gevoelens en werkt bij mij wel. Het cultiveert actief een andere levenshouding. Eigen verantwoordelijkheid en open staan voor alle denkbeelden staan voorop.

Tot zover even mijn verhaal.
Gebruikersavatar
chromis
IT Tech. & Moderator
Berichten: 2313
Lid geworden op: 18 apr 2005 12:55
Locatie: Zuid Limburg

Bericht door chromis »

In ieder geval welkom!
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Gebruikersavatar
PietV.
Erelid
Berichten: 14510
Lid geworden op: 21 sep 2004 20:45
Locatie: Rotterdam

Bericht door PietV. »

metamarty schreef:Hallo allemaal,

Ik ben de bewuste metamarty en ik zal het een en ander toelichten. Bij mij is een aantal jaren geleden het Asperger syndroom vastgesteld, overigens na mijn zoektocht naar "god".
Welkom Metamarty,

Ik heb je verhaal op het andere forum gelezen. Dat je een "Asperger" bent, had ik al een beetje verwacht. Je schrijfstijl deed me al denken aan een hoog-functionerende autist.
Wat jij mee hebt gemaakt, is hiervan één en ander over bekend. Los van TLE of andere neurologische beschrijvingen.

Groeten,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
metamarty
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2006 14:22

Bericht door metamarty »

tjeerdo schreef:Je schrijfstijl deed me al denken aan een hoog-functionerende autist.
Wat interessant! Hoe kun je dat zien?
Gebruikersavatar
PietV.
Erelid
Berichten: 14510
Lid geworden op: 21 sep 2004 20:45
Locatie: Rotterdam

Bericht door PietV. »

metamarty schreef: Wat interessant! Hoe kun je dat zien?
Ik kwam zinnen tegen die een beschrijving, verklaring geven. Er waren zinnen die reacties van de persoon beschrijven en er waren afsluitende zinnen (controle over het geheel).
De woordkeus die je gebruikte. Het denkpatroon; logisch stap voor stap.
Als iemand zich dan autist noemt; is het duidelijk dat je bij de bovenste regionen behoort. En dan duiken begrippen als Asperger op.

Maar ik kijk nu vanuit één richting. Als je autisme goed wilt beoordelen zul je moeten kijken vanuit biologisch, cognitief en gedragsmatig perspectief.

Groeten,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Gebruikersavatar
Gerard
Bevlogen
Berichten: 1883
Lid geworden op: 17 nov 2004 16:35
Locatie: Deventer

Bericht door Gerard »

Om te beginnen Metamarty van harte welkom.
Ik hoop dat je je hier thuis gaat voelen.

Ik was erg gecharmeerd van jouw vragen op het ronduitforum die Collegavanerik citeerde.
collegavanerik schreef:
Metamarty schreef:Ik heb deze site wel eens bestudeerd. Er blijft bij mij de vraag staan wat het betekend om "God in je hart" te hebben. Volgens mij betekend dat zoiets dat je je verstand moet uitschakelen ofzo. Ik kan het in iedergeval niet voelen. Mijn autisme zorgt er overigens ook voor dat ik geen relatie met mensen aan kan gaan, ik voel geen verbindingen. Aangezien god almachtig zou hij dit makkelijk kunnen compenseren met een betekenis volle droom of wat dan ook.

Ik vraag me dan ook sterk af. Als deze almachtige barmhartige god een arm schepsel ziet dat 25 jaar probeert met hem in contact te komen, kan hij dan niet een heel klein beetje meewerken? Het totaal afwezig blijven van antwoord kan volgens mij drie dingen betekenen:

A) Ik doe iets verkeerd. Dit zou inhouden dat alle hulp die ik gezocht heb mij niet kon helpen, oftewel, christendom moet een vreselijk complex geheel zijn. Lijk mij sterk, want er zijn mensen die hem plotseling "vinden". 25 jaar moet genoeg zijn om iets van een antwoord te vinden.

B) God vind mij niet aardig. Hij laat blijkbaar niks van zich horen hoe lang ik hem ook gezocht heb. Dit lijkt me sterk, want ik heb heel erg mijn best gedaan.

C) Geloof komt uit het onderbewuste en mensen die het gevoel missen kunnen niet geloven, oftwel god bestaat niet als autonome entiteit. Dit is wat mij betreft het meest logische antwoord of mis ik iets?
metamarty schreef:Het typische "warme" gevoel bij bidden en de andere ervaringen waar men altijd over sprak.
dat warme gevoel is niets anders dan het gevoel van zekerheid dat je het bij het juiste eind hebt. Ik heb dat in een ander topic "Bijbels verbannen in Canadees ziekenhuis" proberen te omschrijven.ca. 9e post in http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... fe57200dc8
metamarty schreef:Dit gevoel wordt vooral gesterkt als je ziet dat mensen over de hele wereld dit "godsgevoel" wel voelen, maar ongeacht wat ze geloven.
Daar sla je de spijker op zijn kop. Het is een psychisch verschijnsel als je gelooft in de waarheid, ongeacht wat die is krijg je een gelukzaligheids gevoel. Het is niet vanboven af ingegeven maar van binnen uit. Helaas voor jou kun jij dat kennelijk niet ervaren.
metamarty schreef:Ik zie religie dus ook als een effect wat mensen in hun macht kan krijgen. Het is volgens mij het onderbewuste dat effecten teweeg brengt bij mensen en mensen interpreteren dit alsof het van een autonome entiteit afkomstig is.
Precies.
metamarty schreef: Vooral het dogmatische van religie vind ik slecht. Als je kijkt op de diverse religieuze forums zie je dat een "rotsvast geloof" als positief wordt gezien. Twijfelen aan geloof is negatief. Blindheid wordt actief gecultiveerd. Onder het mom van "vrij denken" worden bewijzen gezocht voor het geloof en op een enkelzijzige manier uitgelegt waarbij alle steeds neer komt op "gevoel".
Ik weet nu dat jij je inderdaad op dit forum thuis zult voelen.
metamarty schreef:Ik heb de laatste jaren erg veel gehad aan de boeddhistische filosofie/leer. Hierbij wordt op een wetenschappelijke manier onderzoek gedaan naar geluksbeleving en de psyche van de mens. Het is een leer zonder "geloof" en gevoelens en werkt bij mij wel. Het cultiveert actief een andere levenshouding. Eigen verantwoordelijkheid en open staan voor alle denkbeelden staan voorop.
Het boeddhisme is zoveel krachtiger als leer dan het ongeloofwaardige christendom.
Zie ook hiervoor bovenstaande link naar topic "Bijbels verbannen......"
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie