Niet 666, maar 616 is het Getal van het Beest.
Moderator: Moderators
Niet 666, maar 616 is het Getal van het Beest.
Niet 666, maar 616 is het Getal van het Beest. Dat beweren wetenschappers op basis van het oudste bekende exemplaar van het Nieuwe Testament. De uit de derde eeuw daterende manuscripten die in de 19e eeuw werden opgegraven in het Egyptische Oxyrhynchus zijn pas recent voor een deel ontcijferd.
Het Getal van het Beest komt uit de Openbaring van Johannes. De apostel ziet in een visioen twee monsters, een 'beest uit de zee' en een 'beest uit de aarde'. Het beest uit de aarde is te herkennen aan een getal; 666 naar tot nu toe werd aangenomen. Over de betekenis van dit getal wordt al eeuwen gespeculeerd. Het Beest uit de Aarde wordt van oudsher geïdentificeerd met de antichrist, wiens verschijning het einde der tijden inluidt. Een theorie is dat 666 refereert aan de Romeinse keizer Nero, die in de eerste eeuw christenen liet vervolgen.
In het gevonden fragment uit het Nieuwe Testament lijkt echter 616 te staan. Volgens wetenschapper David Parker van de Universiteit van Birmingham zou dit een theorie dat het getal zou verwijzen naar keizer Caligula, die de tempel van Jeruzalem ontwijdde door er een standbeeld van zichzelf te plaatsen, nieuw leven inblazen.
Of fundamentalistische evangelisten die het getal gebruiken om te verwijzen naar het eind der tijden hun apocalyptische preken gaan aanpassen is niet bekend. Ook numerologen, complotdenkers en satanisten zullen wellicht hun theorieën over de diepere betekenis van het Getal van het Beest in de prullenbak moeten gooien, om over getatoeëerde heavy-metalfans maar te zwijgen. Peter Gilmore, hogepriester van de in New York gevestigde Satanskerk, reageerde onbewogen op de 'openbaring'. "Door te verwijzen naar 666 gebruiken we iets waar christenen bang voor zijn. Als zij het Getal van het Beest wijzigen in 616 dan gaan we simpelweg ook dat getal gebruiken", aldus Gilmore.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/53818
Het Getal van het Beest komt uit de Openbaring van Johannes. De apostel ziet in een visioen twee monsters, een 'beest uit de zee' en een 'beest uit de aarde'. Het beest uit de aarde is te herkennen aan een getal; 666 naar tot nu toe werd aangenomen. Over de betekenis van dit getal wordt al eeuwen gespeculeerd. Het Beest uit de Aarde wordt van oudsher geïdentificeerd met de antichrist, wiens verschijning het einde der tijden inluidt. Een theorie is dat 666 refereert aan de Romeinse keizer Nero, die in de eerste eeuw christenen liet vervolgen.
In het gevonden fragment uit het Nieuwe Testament lijkt echter 616 te staan. Volgens wetenschapper David Parker van de Universiteit van Birmingham zou dit een theorie dat het getal zou verwijzen naar keizer Caligula, die de tempel van Jeruzalem ontwijdde door er een standbeeld van zichzelf te plaatsen, nieuw leven inblazen.
Of fundamentalistische evangelisten die het getal gebruiken om te verwijzen naar het eind der tijden hun apocalyptische preken gaan aanpassen is niet bekend. Ook numerologen, complotdenkers en satanisten zullen wellicht hun theorieën over de diepere betekenis van het Getal van het Beest in de prullenbak moeten gooien, om over getatoeëerde heavy-metalfans maar te zwijgen. Peter Gilmore, hogepriester van de in New York gevestigde Satanskerk, reageerde onbewogen op de 'openbaring'. "Door te verwijzen naar 666 gebruiken we iets waar christenen bang voor zijn. Als zij het Getal van het Beest wijzigen in 616 dan gaan we simpelweg ook dat getal gebruiken", aldus Gilmore.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/53818
Re: Niet 666, maar 616 is het Getal van het Beest.
Dus toch uit japan?an3sdej schreef:Niet 666, maar 616 is het Getal van het Beest.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Mazda 616. Oké, ik snap het
Wat ik me altijd heb afgevraagd is wat de schrijver van openbaringen heeft bedoeld met de nummers op handen en/of voorhoofd, zonder welke men niet kan kopen of verkopen. fundamentalisten geloven dat dit een voorspelling is over pincode technieken die de antichrist gaat gebruiken om macht te krijgen over het individu en de wereldeconomie.
Ik denk zelf dat de 'voorspelling' meer te maken heeft met iets wat zich in die tijd afspeelde. Is er iets bekend over een keizer/machthebber die nummers of tekens tatoeerde op voorhoofden of handen van mensen uit bepaalde bevolkingsgroepen oid; tekens die rangen en standen aangaven in de maatschappij van die tijd, en die bepaalde bevolkingsgroepen privileges gaven, zoals bijvoorbeeld toestemming om te kopen of te verkopen?
Vriendelijke groet...
Wat ik me altijd heb afgevraagd is wat de schrijver van openbaringen heeft bedoeld met de nummers op handen en/of voorhoofd, zonder welke men niet kan kopen of verkopen. fundamentalisten geloven dat dit een voorspelling is over pincode technieken die de antichrist gaat gebruiken om macht te krijgen over het individu en de wereldeconomie.
Ik denk zelf dat de 'voorspelling' meer te maken heeft met iets wat zich in die tijd afspeelde. Is er iets bekend over een keizer/machthebber die nummers of tekens tatoeerde op voorhoofden of handen van mensen uit bepaalde bevolkingsgroepen oid; tekens die rangen en standen aangaven in de maatschappij van die tijd, en die bepaalde bevolkingsgroepen privileges gaven, zoals bijvoorbeeld toestemming om te kopen of te verkopen?
Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Het getal 666
"Nu komt het aan op scherpzinnigheid. Wie doorzicht heeft, kan het getal van het beest berekenen. Het duidt een mens aan, en het getal van die mens is 666". (Apoc,13:18 ).
Het raadseltje 666 heeft de scherpzinnigste geesten in verwarring gebracht. Met gemengde gevoelens leggen de meesten zich neer bij de volgende interpretatie: 666 is de cijferwaarde zijn van de Hebreeuwse letters QSAR NRWN (Kaisar Neron). Jammer genoeg gebruikten de joden die letters niet op die manier om een getal te vormen. In het Hebreeuws zou het getal 666 als TRSW geschreven worden en daar is helemaal geen koek van te bakken.
Er zijn er ook die 666 zien als het symbool voor satan, de duivel, een van de gevallen engelen. Maar dat is wat al te gemakkelijk 'uit de lucht gegrepen'.
De echte reden waarom men het raadsel niet kon ontcijferen was de gebrekkige kennis van de filologie. (filologie, de wetenschappelijke studie van overgeleverde (literaire) teksten, met als einddoel de vaststelling van de authentieke redactie daarvan en de verklaring van hun inhoud.) Het getal 666 wordt in het Grieks geschreven (en de bijbel is in het Grieks geschreven) met de Griekse letters: Chi, Ksi, Digamma: chi staat voor 600, ksi voor 60 en digamma voor 6. (Een Egyptische invloed, daar men niet - zoals wij - een tiendelig stelsel had maar een zesdelig stelsel.)
Er staat in de tekst: vijf koningen zijn gevallen, de zesde is er, en de zevende moet nog komen. De letter digamma moet dus betekenen de zesde, en de letter ksi kan moeilijk iets anders zijn dan de weergave van de 'C' van Caesar (keizer). 66 is dus de zesde Keizar, en 600 moet dan wel het getal zijn dat zijn naam onthult. Er staat dus: naam (600) – keizer (60) – de zesde (6).
Het gaat dus weer om afkortingen: naam en keizer worden niet voluit geschreven. Welnu: 600 in het Latijnse schrift is DC. En de ‘D’ is de gewone afkorting voor divus (goddelijke) want dit was de gewone titel geworden voor de keizer, zoals de paus 'heilige vader' wordt genoemd. Blijft dus over de letter ‘C’ en dit kan de naam Claudius zijn.
Om het raadsel nu helemaal op te lossen, moeten we nog uitvogelen wie die zesde caesar was. Hier liep het in de klassieke interpretatie volledig mis. De geschiedkundigen zagen Augustus als de eerste keizer, Tiberius de tweede, enz., zodat men voor de zevende en de mysterieuze achtste (met wie men helemaal geen weg wist) ergens terecht kwam bij Otho en Vitellius, die allebei samen niet eens één jaar regeerden. Men sloeg die dan maar over, en zo kwam men tenslotte terecht bij Domitianus. Dit was eigenlijk knoeiwerk.
In de tekst is sprake van een achtste, die één van de zeven was (!) Het kwam bij niemand op, dat die achtste wel eens Octavius of Octavianus kon zijn (octo = acht en octavius = achtste), alias ‘keizer’ Augustus. Hij was één van de zeven. Welke? De tweede want Julius Caesar was en bleef de eerste. Daarover is geen discussie mogelijk. (Deze is ook de eerste en Augustus is ook de tweede in het IVe Boek Ezra.)
Een andere, die over het hoofd werd gezien door de geschiedkundigen (omdat hij nog vermoord werd tijdens de regering van Tiberius) was Germanicus , die reeds het imperium maius verworven had, en dus ook een Caesar was. Welgeteld is dan Claudius de zesde en Nero de zevende, onder wie Rome moest vergaan.
Als de Apocalyps dateert uit de tijd van de zesde Caesar, dan werd de tekst gepubliceerd tussen 41 en 54 na Chr. Aangezien de joden uit Rome verbannen werden in 49 wegens de troebelen, en de aankomst van de christelijke missionarissen reeds vroeger kon hebben plaatsgevonden, kunnen we de datering met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid preciseren tot rond 49 n.C.
Christelijke en andere joden verwachtten in die tijd de wederkomst van de Mensenzoon. Zij worden aangezet zich te wreken op Rome (wegens de pesterijen van Gaius) en de stad in brand te steken (Apoc.18, 4-8 ). De vernietiging van Rome zou het sein zijn waarop de Mensenzoon, gehuld in een mantel gedoopt in bloed, op een wit paard zou verschijnen aan het hoofd van de hemelse heerscharen (Apoc.19:13). Alle aardse strijdkrachten van de gelovigen zouden zich bij hem aansluiten, gereed voor de vernietigende strijd.
Dus… of 666 op satan slaat? Als je dat per se wilt (waarom eigenlijk?) dan… ga je gang. Volgens deze theorie slaat het daar niet op. Op wie of wat dan wel? Daar zijn n·o·g·a·l wat 'oplossingen' voor. Maar aangezien het voor de dagelijkse praktijk van nu weinig uitmaakt wat de juiste oplossing is....
Groeten.
Fons.
"Nu komt het aan op scherpzinnigheid. Wie doorzicht heeft, kan het getal van het beest berekenen. Het duidt een mens aan, en het getal van die mens is 666". (Apoc,13:18 ).
Het raadseltje 666 heeft de scherpzinnigste geesten in verwarring gebracht. Met gemengde gevoelens leggen de meesten zich neer bij de volgende interpretatie: 666 is de cijferwaarde zijn van de Hebreeuwse letters QSAR NRWN (Kaisar Neron). Jammer genoeg gebruikten de joden die letters niet op die manier om een getal te vormen. In het Hebreeuws zou het getal 666 als TRSW geschreven worden en daar is helemaal geen koek van te bakken.
Er zijn er ook die 666 zien als het symbool voor satan, de duivel, een van de gevallen engelen. Maar dat is wat al te gemakkelijk 'uit de lucht gegrepen'.
De echte reden waarom men het raadsel niet kon ontcijferen was de gebrekkige kennis van de filologie. (filologie, de wetenschappelijke studie van overgeleverde (literaire) teksten, met als einddoel de vaststelling van de authentieke redactie daarvan en de verklaring van hun inhoud.) Het getal 666 wordt in het Grieks geschreven (en de bijbel is in het Grieks geschreven) met de Griekse letters: Chi, Ksi, Digamma: chi staat voor 600, ksi voor 60 en digamma voor 6. (Een Egyptische invloed, daar men niet - zoals wij - een tiendelig stelsel had maar een zesdelig stelsel.)
Er staat in de tekst: vijf koningen zijn gevallen, de zesde is er, en de zevende moet nog komen. De letter digamma moet dus betekenen de zesde, en de letter ksi kan moeilijk iets anders zijn dan de weergave van de 'C' van Caesar (keizer). 66 is dus de zesde Keizar, en 600 moet dan wel het getal zijn dat zijn naam onthult. Er staat dus: naam (600) – keizer (60) – de zesde (6).
Het gaat dus weer om afkortingen: naam en keizer worden niet voluit geschreven. Welnu: 600 in het Latijnse schrift is DC. En de ‘D’ is de gewone afkorting voor divus (goddelijke) want dit was de gewone titel geworden voor de keizer, zoals de paus 'heilige vader' wordt genoemd. Blijft dus over de letter ‘C’ en dit kan de naam Claudius zijn.
Om het raadsel nu helemaal op te lossen, moeten we nog uitvogelen wie die zesde caesar was. Hier liep het in de klassieke interpretatie volledig mis. De geschiedkundigen zagen Augustus als de eerste keizer, Tiberius de tweede, enz., zodat men voor de zevende en de mysterieuze achtste (met wie men helemaal geen weg wist) ergens terecht kwam bij Otho en Vitellius, die allebei samen niet eens één jaar regeerden. Men sloeg die dan maar over, en zo kwam men tenslotte terecht bij Domitianus. Dit was eigenlijk knoeiwerk.
In de tekst is sprake van een achtste, die één van de zeven was (!) Het kwam bij niemand op, dat die achtste wel eens Octavius of Octavianus kon zijn (octo = acht en octavius = achtste), alias ‘keizer’ Augustus. Hij was één van de zeven. Welke? De tweede want Julius Caesar was en bleef de eerste. Daarover is geen discussie mogelijk. (Deze is ook de eerste en Augustus is ook de tweede in het IVe Boek Ezra.)
Een andere, die over het hoofd werd gezien door de geschiedkundigen (omdat hij nog vermoord werd tijdens de regering van Tiberius) was Germanicus , die reeds het imperium maius verworven had, en dus ook een Caesar was. Welgeteld is dan Claudius de zesde en Nero de zevende, onder wie Rome moest vergaan.
Als de Apocalyps dateert uit de tijd van de zesde Caesar, dan werd de tekst gepubliceerd tussen 41 en 54 na Chr. Aangezien de joden uit Rome verbannen werden in 49 wegens de troebelen, en de aankomst van de christelijke missionarissen reeds vroeger kon hebben plaatsgevonden, kunnen we de datering met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid preciseren tot rond 49 n.C.
Christelijke en andere joden verwachtten in die tijd de wederkomst van de Mensenzoon. Zij worden aangezet zich te wreken op Rome (wegens de pesterijen van Gaius) en de stad in brand te steken (Apoc.18, 4-8 ). De vernietiging van Rome zou het sein zijn waarop de Mensenzoon, gehuld in een mantel gedoopt in bloed, op een wit paard zou verschijnen aan het hoofd van de hemelse heerscharen (Apoc.19:13). Alle aardse strijdkrachten van de gelovigen zouden zich bij hem aansluiten, gereed voor de vernietigende strijd.
Dus… of 666 op satan slaat? Als je dat per se wilt (waarom eigenlijk?) dan… ga je gang. Volgens deze theorie slaat het daar niet op. Op wie of wat dan wel? Daar zijn n·o·g·a·l wat 'oplossingen' voor. Maar aangezien het voor de dagelijkse praktijk van nu weinig uitmaakt wat de juiste oplossing is....
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Bedankt Fons voor deze waardevolle bijdrage.
Alleen is mijn vraag nog niet beantwoord.
Alleen is mijn vraag nog niet beantwoord.
Vriendelijke groet....Wat ik me altijd heb afgevraagd is wat de schrijver van openbaringen heeft bedoeld met de nummers op handen en/of voorhoofd, zonder welke men niet kan kopen of verkopen. fundamentalisten geloven dat dit een voorspelling is over pincode technieken die de antichrist gaat gebruiken om macht te krijgen over het individu en de wereldeconomie.
Ik denk zelf dat de 'voorspelling' meer te maken heeft met iets wat zich in die tijd afspeelde. Is er iets bekend over een keizer/machthebber die nummers of tekens tatoeerde op voorhoofden of handen van mensen uit bepaalde bevolkingsgroepen oid; tekens die rangen en standen aangaven in de maatschappij van die tijd, en die bepaalde bevolkingsgroepen privileges gaven, zoals bijvoorbeeld toestemming om te kopen of te verkopen?
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Dag Devious,
Een mogelijk antwoord op je vraag heb ik in wat bredere context gezet. Het gaat over Apocalyptische symbolen:
Vijandige machten worden in de regel vervormd tot monsters en beesten. Het eerste beest, dat op een luipaard geleek, met poten als die van een beer en een muil als die van een leeuw heeft zeven koppen en tien horens. (Het is niet duidelijk of elke kop een leeuwenmuil heeft en tien horens, maar zo schijnt het wel.) Dit beest is evident een versmelting van de leeuw, de beer, de luipaard van de profeet Daniël (7, 1-8 ), maar hier symboliseert het de keizerlijke macht in het Romeinse imperium. Het Rijk zelf wordt vertegenwoordigd door de draak, Satan in hoogst eigen persoon.
Ik zag uit de zee (ook bij Daniël komen de beesten uit de zee) een beest opstijgen. Het had tien horens en zeven koppen en op zijn koppen stonden godslasterlijke namen (Apoc. 13, 1-18 ). De zeven koppen zijn de zeven 'koningen' van Rome. (Onder de zevende moet Rome vergaan). Bedoeld zijn de caesares, later keizers genoemd. De tien horens zijn vermoedelijk de tien proconsuls of propraetoren, die elk één van de tien provinciën van het Rijk besturen. Het beest komt uit de zee : men telde het begin van het Rijk vanaf de zeeslag te Actium waar Augustus Antonius overwon.
Een van zijn koppen leek dodelijk gewond, inderdaad Julius Caesar was zonder twijfel de eerste caesar en werd vermoord, omdat men hem beschuldigde koning te willen worden. Hij 'genas' door voort te leven in Augustus. Hem werd de macht gegeven te heersen gedurende 42 maanden; dit is juist de duur van de vervolging van Antiochus IV, maar tegelijk de duur van de regering van Gaius , die de Joden zoveel onheil bezorgde.
Toen zag ik een ander beest : het had twee horens als een lam. Hier is duidelijk de Romeinse Senaat bedoeld met de twee consuls aan het hoofd. Het oefent de macht uit van het eerste beest onder diens ogen; m.a.w. onder de controle van de keizer vaardigt de Senaat de wetten uit.
Het bewerkt dat alle bewoners van de aarde het eerste beest aanbidden m.a.w. de senaat decreteert de keizercultus (Caesar wordt divus, ook Augustus, Gaius, Claudius, enz.).
Het doet grote tekenen: het doet zelfs vuur uit de hemel op de aarde neerdalen ten aanschouwen van allen. Deze tekst bewijst dat de Romeinen dezelfde truc toepasten om 'het vuur uit de hemel te doen neerdalen', als de joden. Wie kent het verhaal van Elia niet, die de Baäl-priesters uitdaagt om hun god een offer te doen ontsteken. Zij dansen en dansen, maar slagen niet. Ondertussen begiet Elia zijn offer met 'water', en slaagt wel (1 Kon. 18, 20).
In het boek der Makkabeeën vinden we een dergelijk verhaal: daar moeten de levieten in een grot het vuur gaan halen, maar vinden er alleen drabbig water. Dat brengen ze mee, en het wonder lukt (2 Makk. 1, 20). Dit was immers een oude priester-truc: het 'drabbige water', dat licht ontvlambaar was, en volgens vers 36 'neftai' werd genoemd, was de zwarte ruwe olie, waaruit petroleum wordt gedistilleerd. Deze olie werd zowel in Zuid-Mesopotamië als in het bergland van Noord-Oost- Mesopotamië gevonden en reeds in de Oudheid geëxploiteerd. In de omgeving van Susan-Arbela en elders waren tempels, waarvan het heilig vuur door een aardoliebron werd gevoed. Joden en Romeinen kenden het trucje en pasten het toe met succes. En dit wekte de verontwaardiging van de auteur van de Apocalyps.
Hem werd zelfs toegestaan levensadem te geven aan het beeld, zodat het begon te spreken. Ook dit is een bekende truc van de priesters. Er zijn beelden bewaard, die voorzien zijn van een spreekkanaal, waardoor iemand vanuit een nabijgelegen ruimte door een gat in de hals of de borst van het beeld kon spreken. Het waren de zogenaamde 'orakelbeelden'. Voorts was er het beroemde zingende beeld : de kolos van Memnon (Thebe, Egypte), dat in heel de oude wereld bekend was. Mogelijk hadden de Romeinen een of ander beeld van Caesar of Augustus ook van een dergelijk spreekkanaal voorzien.
En het bewerkte dat allen die het beeld niet aanbaden werden ter dood gebracht. Het beeld van de keizer niet erkennen was een 'crimen majestatis' (majesteitsschennis) en werd met de dood bestraft. Dit schijnt een toespeling op de regering van Gaius , waaronder hevige incidenten ontstonden bij de joden omwille van de verering van het beeld van de keizer.
En het maakte dat allen, kleinen en groten, rijken en armen, vrijen en slaven, een merkteken ontvangen op hun rechterhand of op hun voorhoofd, en niemand kan kopen of verkopen als hij dat teken, de naam van het beest of het getal van zijn naam niet draagt. Dit is ongetwijfeld een toespeling op een belasting, een verkooptaks, 'de centesima', door Tiberius ingevoerd en verhoogd door Gaius. Op de rechterhand lag de speciale munt met het beeld, de naam en het getal van de keizer. Bij slaven werd het merkteken ingebrand op het voorhoofd. Het teken op het voorhoofd of op de hand is ook een bijbels symbool : bij Ezechiël (9, 4) lezen we reeds : Trek middendoor de stad... en zet een teken op het voorhoofd van de mannen die jammeren en klagen over alle gruweldaden die daar bedreven worden.... En mogelijk was dit reeds geïnspireerd door het Deuteronomium : Bind ze (de geboden) als een teken op uw hand en als een band op uw voorhoofd...(Deut. 6, 8 ).
Hopelijk heb je er iets aan.
Groeten.
Fons.
Een mogelijk antwoord op je vraag heb ik in wat bredere context gezet. Het gaat over Apocalyptische symbolen:
Vijandige machten worden in de regel vervormd tot monsters en beesten. Het eerste beest, dat op een luipaard geleek, met poten als die van een beer en een muil als die van een leeuw heeft zeven koppen en tien horens. (Het is niet duidelijk of elke kop een leeuwenmuil heeft en tien horens, maar zo schijnt het wel.) Dit beest is evident een versmelting van de leeuw, de beer, de luipaard van de profeet Daniël (7, 1-8 ), maar hier symboliseert het de keizerlijke macht in het Romeinse imperium. Het Rijk zelf wordt vertegenwoordigd door de draak, Satan in hoogst eigen persoon.
Ik zag uit de zee (ook bij Daniël komen de beesten uit de zee) een beest opstijgen. Het had tien horens en zeven koppen en op zijn koppen stonden godslasterlijke namen (Apoc. 13, 1-18 ). De zeven koppen zijn de zeven 'koningen' van Rome. (Onder de zevende moet Rome vergaan). Bedoeld zijn de caesares, later keizers genoemd. De tien horens zijn vermoedelijk de tien proconsuls of propraetoren, die elk één van de tien provinciën van het Rijk besturen. Het beest komt uit de zee : men telde het begin van het Rijk vanaf de zeeslag te Actium waar Augustus Antonius overwon.
Een van zijn koppen leek dodelijk gewond, inderdaad Julius Caesar was zonder twijfel de eerste caesar en werd vermoord, omdat men hem beschuldigde koning te willen worden. Hij 'genas' door voort te leven in Augustus. Hem werd de macht gegeven te heersen gedurende 42 maanden; dit is juist de duur van de vervolging van Antiochus IV, maar tegelijk de duur van de regering van Gaius , die de Joden zoveel onheil bezorgde.
Toen zag ik een ander beest : het had twee horens als een lam. Hier is duidelijk de Romeinse Senaat bedoeld met de twee consuls aan het hoofd. Het oefent de macht uit van het eerste beest onder diens ogen; m.a.w. onder de controle van de keizer vaardigt de Senaat de wetten uit.
Het bewerkt dat alle bewoners van de aarde het eerste beest aanbidden m.a.w. de senaat decreteert de keizercultus (Caesar wordt divus, ook Augustus, Gaius, Claudius, enz.).
Het doet grote tekenen: het doet zelfs vuur uit de hemel op de aarde neerdalen ten aanschouwen van allen. Deze tekst bewijst dat de Romeinen dezelfde truc toepasten om 'het vuur uit de hemel te doen neerdalen', als de joden. Wie kent het verhaal van Elia niet, die de Baäl-priesters uitdaagt om hun god een offer te doen ontsteken. Zij dansen en dansen, maar slagen niet. Ondertussen begiet Elia zijn offer met 'water', en slaagt wel (1 Kon. 18, 20).
In het boek der Makkabeeën vinden we een dergelijk verhaal: daar moeten de levieten in een grot het vuur gaan halen, maar vinden er alleen drabbig water. Dat brengen ze mee, en het wonder lukt (2 Makk. 1, 20). Dit was immers een oude priester-truc: het 'drabbige water', dat licht ontvlambaar was, en volgens vers 36 'neftai' werd genoemd, was de zwarte ruwe olie, waaruit petroleum wordt gedistilleerd. Deze olie werd zowel in Zuid-Mesopotamië als in het bergland van Noord-Oost- Mesopotamië gevonden en reeds in de Oudheid geëxploiteerd. In de omgeving van Susan-Arbela en elders waren tempels, waarvan het heilig vuur door een aardoliebron werd gevoed. Joden en Romeinen kenden het trucje en pasten het toe met succes. En dit wekte de verontwaardiging van de auteur van de Apocalyps.
Hem werd zelfs toegestaan levensadem te geven aan het beeld, zodat het begon te spreken. Ook dit is een bekende truc van de priesters. Er zijn beelden bewaard, die voorzien zijn van een spreekkanaal, waardoor iemand vanuit een nabijgelegen ruimte door een gat in de hals of de borst van het beeld kon spreken. Het waren de zogenaamde 'orakelbeelden'. Voorts was er het beroemde zingende beeld : de kolos van Memnon (Thebe, Egypte), dat in heel de oude wereld bekend was. Mogelijk hadden de Romeinen een of ander beeld van Caesar of Augustus ook van een dergelijk spreekkanaal voorzien.
En het bewerkte dat allen die het beeld niet aanbaden werden ter dood gebracht. Het beeld van de keizer niet erkennen was een 'crimen majestatis' (majesteitsschennis) en werd met de dood bestraft. Dit schijnt een toespeling op de regering van Gaius , waaronder hevige incidenten ontstonden bij de joden omwille van de verering van het beeld van de keizer.
En het maakte dat allen, kleinen en groten, rijken en armen, vrijen en slaven, een merkteken ontvangen op hun rechterhand of op hun voorhoofd, en niemand kan kopen of verkopen als hij dat teken, de naam van het beest of het getal van zijn naam niet draagt. Dit is ongetwijfeld een toespeling op een belasting, een verkooptaks, 'de centesima', door Tiberius ingevoerd en verhoogd door Gaius. Op de rechterhand lag de speciale munt met het beeld, de naam en het getal van de keizer. Bij slaven werd het merkteken ingebrand op het voorhoofd. Het teken op het voorhoofd of op de hand is ook een bijbels symbool : bij Ezechiël (9, 4) lezen we reeds : Trek middendoor de stad... en zet een teken op het voorhoofd van de mannen die jammeren en klagen over alle gruweldaden die daar bedreven worden.... En mogelijk was dit reeds geïnspireerd door het Deuteronomium : Bind ze (de geboden) als een teken op uw hand en als een band op uw voorhoofd...(Deut. 6, 8 ).
Hopelijk heb je er iets aan.
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Als dus 616 het getal van het beest is, zou de berekening met de geboorte van de antichrist moeten kloppen.
De tijd tussen 616 en 666 een van verandering de tijd door het beest, en het beest zelf 3 cijfers nl de 6 en de 1 dus 3=1+1+1 naast elkaar 111 hieruit is
de leeftijd te achterhalen wanneer het beest beest werd nl 37 en geboren nl 111:3=37 jaar en zijn geboorte 616-37=579 minus (3x1)+(3x1)+(3x1)=571 na Christus.
Eigenlijk was het een waarschuwing en aankondiging voor de geboorte van het beest welke opgebouwd was uit de getallen 1 en 2 en 3 waarin 3 priemgetallen een basis vormt.
1 en 2 en 3 (1x2x3=6) en 37 waarin 37 is 6x6 en het getal 1 (of 616 waarvan 2 van 6 en 1 van 1)dus 6 tot de 2e +1 (36+1)=37x3=111x6=666 dus het begin 616 en het begin van het einde 666. Het moest een driehoek zijn als een drie-eenheid maar dat is zo geen probleem meer.
De tijd tussen 616 en 666 een van verandering de tijd door het beest, en het beest zelf 3 cijfers nl de 6 en de 1 dus 3=1+1+1 naast elkaar 111 hieruit is
de leeftijd te achterhalen wanneer het beest beest werd nl 37 en geboren nl 111:3=37 jaar en zijn geboorte 616-37=579 minus (3x1)+(3x1)+(3x1)=571 na Christus.
Eigenlijk was het een waarschuwing en aankondiging voor de geboorte van het beest welke opgebouwd was uit de getallen 1 en 2 en 3 waarin 3 priemgetallen een basis vormt.
1 en 2 en 3 (1x2x3=6) en 37 waarin 37 is 6x6 en het getal 1 (of 616 waarvan 2 van 6 en 1 van 1)dus 6 tot de 2e +1 (36+1)=37x3=111x6=666 dus het begin 616 en het begin van het einde 666. Het moest een driehoek zijn als een drie-eenheid maar dat is zo geen probleem meer.
Oh ja, zeker wetenFonsV schreef: Hopelijk heb je er iets aan.![]()
Weet je ook wat leesvoer voor mij? Ik wil mijn kennis hierover wat uitdiepen.
Dit had ik twintig jaar geleden moeten weten. Toen maakte ik mij vreselijk druk over het einde der tijden, en de komst van de antichrist.
Bedankt
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ik maak me ook al tijden niet meer druk om de Antichrist, maar dacht laat me eens aansluiten in de tradiditie en er ook eens wat op los filosoferen en spelenDevious schreef:Oh ja, zeker wetenFonsV schreef: Hopelijk heb je er iets aan.![]()
![]()
Weet je ook wat leesvoer voor mij? Ik wil mijn kennis hierover wat uitdiepen.
Dit had ik twintig jaar geleden moeten weten. Toen maakte ik mij vreselijk druk over het einde der tijden, en de komst van de antichrist.
Bedankt
met getallen, iemand begint met wat geheimzinnige bewoordingen en codes en voila een hele cult is geboren, uiteindelijk blijft het toch onzin en ja sommige
mensen kunnen er diep op ingaan zonder te weten waar ze mee bezig zijn, of schrijven een boek de Da vinci code ofzo.
Volgens mij had Mozes ook zo iets toen hij met de wetten van de berg kwam en zag dat het enigste wat mensen beweegt het ontzag voor
het mythische dus hup opnieuw de berg op en mischien tegen beter weten in het almachtige ondefinieerbare geintroduceerd, iets waar hij zelf niets mee had want hij vond zelfs dat zijn naam
niet mocht worden uitgesproken, maar ja het was het enigste dat werkte. Feit is dat hij als resultaat het beloofde land nooit heeft mogen betreden, hij moet eenzaam gestorven zijn.
Dag Devious,
En zo kijk ik nu naar een eindeloze rij mappen met daarin weer bijdragen, notities, samenvattingen of bijdragen en naar losse exemplaren van die laatsten. Een archivaris ben ik ook al niet, dus dikwijls zegt de naam van de map of file me niet meer duidelijk wat de inhoud is. Ik ben al eens begonnen met de zaak wat overzichtelijker te ordenen maar dat is amper te doen en wordt een klus van weken.
Ik had – achteraf afbekeken – van begin af aan de items wat uitbundiger moeten betitelen, maar in den beginne was dat nog niet mogelijk. Toen mocht de naam van een file maar een beperkt aantal letters hebben.
Maar… áls ik iets tegenkom zal ik het je toesturen.
Het is naar alle waarschijnlijkheid het oudste boek uit het NT en staat op naam van ene Johannes. (De volgorde van de boeken in het NT zegt niets over de historische volgorde van hun ontstaan. Wat dat betreft horen de brieven van Paulus vóór de evangeliën te geplaatst te worden.)
Helemaal niet zeker dat Johannes de naam van de auteur is want boeken als de Apocalyps werden onder een schuilnaam geschreven. Maakt niets uit trouwens.
Het is zeker niet dezelfde persoon als de schrijver van het Johannesevangelie en de Johannesbrieven want daarvoor is het taalgebruik te verschillend.
De Apocalyps is geschreven in een periode dat de verhouding tussen Joden en hun Romeinse bezetters zo ongeveer op zijn slechtst was. De al dan niet christelijke Joden in de rol van fundamentalistische terroristen, in opstand tegen een 'heidense' overheerser. Het boek is bedoeld als: hun een hart onder de riem steken en de auteur gedraagt zich als een eigentijdse Oud Testamentische profeet. De eindtijden van de profeten uit het OT waren toen alweer verleden tijd.
Ik zie het dan ook als een voornamelijk politiek getint geschrift dat – zoals het in die tijd gebruikelijk was – politiek en religie vlot door elkaar mengt. De meeste volkeren hadden nog hun eigen nationale god en die koos natuurlijk partij voor 'zijn' volk. Scheiding van godsdienst en politiek (kerk en staat)? Nog nooit van gehoord
Het makke is dat zo'n geschrift is terecht gekomen in het 'heilige boek' van de christenen. Die zitten nu met het probleem hoe ze die cryptische (door de tegenstanders niet te begrijpen) politieke teksten als door god geopenbaarde waarheid in hun 'geloof' moeten inpassen. Persoonlijk vind ik het gedoe over een 'eindtijd' waar wij weer op moeten wachten eenvoudig weg gezeur. De eindtijd van de Apocalyps ligt al eeuwen achter ons.
De beste oplossing van een probleem dat je zelf hebt gemaakt is volgens mij: het probleem wegdoen.
Groeten.
Fons.
Graag was ik je 'eventjes' van dienst geweest. De narigheid bij mij is echter dat ik in de loop der jaren een massa notities, samenvattingen, artikelen etc. van wat me onder ogen kwam op diskettes heb gesaved en die later weer heb overgezet op een CDRW. En dat alles doorgaans zonder vermelding van auteur en/of vindplaats, alleen bedoeld voor persoonlijk gebruik. Niet wat je noemt 'écht wetenschappelijk'.Devious schreef:Weet je ook wat leesvoer voor mij? Ik wil mijn kennis hierover wat uitdiepen.
En zo kijk ik nu naar een eindeloze rij mappen met daarin weer bijdragen, notities, samenvattingen of bijdragen en naar losse exemplaren van die laatsten. Een archivaris ben ik ook al niet, dus dikwijls zegt de naam van de map of file me niet meer duidelijk wat de inhoud is. Ik ben al eens begonnen met de zaak wat overzichtelijker te ordenen maar dat is amper te doen en wordt een klus van weken.
Ik had – achteraf afbekeken – van begin af aan de items wat uitbundiger moeten betitelen, maar in den beginne was dat nog niet mogelijk. Toen mocht de naam van een file maar een beperkt aantal letters hebben.
Maar… áls ik iets tegenkom zal ik het je toesturen.
Bij mij is het zo dat na zoveel jaren de Apocalyps me niet meer zo bijzonder interesseert.Devious schreef:Dit had ik twintig jaar geleden moeten weten. Toen maakte ik mij vreselijk druk over het einde der tijden, en de komst van de antichrist.
Het is naar alle waarschijnlijkheid het oudste boek uit het NT en staat op naam van ene Johannes. (De volgorde van de boeken in het NT zegt niets over de historische volgorde van hun ontstaan. Wat dat betreft horen de brieven van Paulus vóór de evangeliën te geplaatst te worden.)
Helemaal niet zeker dat Johannes de naam van de auteur is want boeken als de Apocalyps werden onder een schuilnaam geschreven. Maakt niets uit trouwens.
Het is zeker niet dezelfde persoon als de schrijver van het Johannesevangelie en de Johannesbrieven want daarvoor is het taalgebruik te verschillend.
De Apocalyps is geschreven in een periode dat de verhouding tussen Joden en hun Romeinse bezetters zo ongeveer op zijn slechtst was. De al dan niet christelijke Joden in de rol van fundamentalistische terroristen, in opstand tegen een 'heidense' overheerser. Het boek is bedoeld als: hun een hart onder de riem steken en de auteur gedraagt zich als een eigentijdse Oud Testamentische profeet. De eindtijden van de profeten uit het OT waren toen alweer verleden tijd.
Ik zie het dan ook als een voornamelijk politiek getint geschrift dat – zoals het in die tijd gebruikelijk was – politiek en religie vlot door elkaar mengt. De meeste volkeren hadden nog hun eigen nationale god en die koos natuurlijk partij voor 'zijn' volk. Scheiding van godsdienst en politiek (kerk en staat)? Nog nooit van gehoord
Het makke is dat zo'n geschrift is terecht gekomen in het 'heilige boek' van de christenen. Die zitten nu met het probleem hoe ze die cryptische (door de tegenstanders niet te begrijpen) politieke teksten als door god geopenbaarde waarheid in hun 'geloof' moeten inpassen. Persoonlijk vind ik het gedoe over een 'eindtijd' waar wij weer op moeten wachten eenvoudig weg gezeur. De eindtijd van de Apocalyps ligt al eeuwen achter ons.
De beste oplossing van een probleem dat je zelf hebt gemaakt is volgens mij: het probleem wegdoen.
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Nou, dat heb ik gelukkig al vele jaren geleden gedaanFonsV schreef: De beste oplossing van een probleem dat je zelf hebt gemaakt is volgens mij: het probleem wegdoen.![]()
Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)