Wij weten wat leven is....

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

@rno
Geregelde verschijning

Wij weten wat leven is....

Bericht door @rno »

Wij weten wat leven is, laten we er daarom niet egoïstisch en egocentrisch mee omgaan.

Leven... is aan elk levend wezen gegeven. Door de natuur of door een geestelijke kracht (God, Allah, etc.). Je kan er zo maar een eind aan maken.

Bewust zijn... is aan de mens gegeven. Door de natuur of door een geestelijke kracht (God, Allah, etc.). Maar veel mensen leven onbewust.

Logisch nadenken .... is vooral aan de mens gegeven. Door de natuur of door een geestelijke kracht (God, Allah, etc.). De mens maakt hier volop gebruik van en zie hoe ver we zijn gekomen.

We denken logisch na en zijn ons er van bewust dat er leven is.
De mens heeft een theorie opgebouwd over wat leven is. Leven is eten, slapen en voortplanten. Maar het moet wel lekker zijn.
Nu is de mens zich er ook bewust van dat er een einde komt aan leven. Leven tot de dood er op volgt. En dan het eeuwige niets of de hemel in (met de groeten aan God, Allah, etc.).
In principe streeft de mens naar eeuwig leven. Want wat is er lekkerder dan eten, slapen en voorplanten?
Een deel van de mensheid misgunt dit genot aan andere levende wezens. Want wij zijn bewust, wij kunnen logisch nadenken en wij willen graag lekker eten, daarom moeten dieren dood.

Of wacht even. Sommige diersoorten mogen blijven leven, want dat zijn de met uitsterven bedreigde diersoorten. En het zou toch zonde zijn als we niet meer kunnen genieten van die lieve panda's en prachtige tijgers.
Maar de miljoenen dieren, die met sterven worden bedreigd, die mogen dood, want die zijn lekker. Wij weten wat leven is. Dieren niet en daarom mogen/moeten ze dood.

Leven is een geschenk aan ALLE levende wezens.
De mens is in staat bewust keuzes te maken.
Dieren dood maken, alleen omdat ze lekker zijn, vind ik niet logisch.
Dieren dood maken, omdat dat "sportief" is, lijkt me niet logisch.
Dieren volstoppen met veel voedsel om ze vervolgens dood te maken en er daarna weinig voedsel en veel mest aan over te houden, lijkt me niet logisch.

Ook een dier streeft (onbewust) naar eeuwig leven.
Cluny
Banned

Re: Wij weten wat leven is....

Bericht door Cluny »

@rno schreef: Dieren dood maken, alleen omdat ze lekker zijn, vind ik niet logisch.
Ik wel.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Als je dát logisch vind, vindt je mensen doodmaken - aangenomen dat ze ook lekker smaken - om diezelfde reden dus ook logisch.
Laatst gewijzigd door balkon op 06 okt 2009 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

balkon schreef:
Cluny schreef:
@rno schreef: Dieren dood maken, alleen omdat ze lekker zijn, vind ik niet logisch.
Ik wel.
Als je dát logisch vind, vindt je mensen doodmaken - aangenomen dat ze ook lekker smaken - om diezelfde reden dus ook logisch.
Ik maak zelf wel uit wat ik zelf logisch vind.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Cluny schreef: Ik maak zelf wel uit wat ik zelf logisch vind.
Nee. Het enige wat je zou kunnen proberen is één of meerdere door @rno gestelde premissen ontkachten.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Op de een of andere manier komen veel vegetariërs altijd met het mensen-eten-argument.

Ik blijf van mening dat als je dat argument hanteert, je weinig van evolutie begrijpt. Het is nu eenmaal evolutionair veel slimmer om andere soorten dieren op te eten dan je eigen soort.
Shut up Murdock, crazy fool!
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

balkon schreef:
Nee. Het enige wat je zou kunnen proberen is één of meerdere door @rno gestelde premissen ontkachten.
Nee. Jij gaat in de fout.
balkon schreef:
Er is geen dus.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Cluny schreef:
balkon schreef:
Nee. Jij gaat in de fout.
Er is geen dus.

Oh, sorry...je hebt gelijk!

Ik had Maar veel mensen leven onbewust even over het hoofd gezien.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

En volgens mij ben ik op een verschrikkelijke manier aan het déjà vu-en!
Sommigen eten vlees, anderen niet.
Heb ik al uitvoerig kunnen lezen in een niet eens zo oud topic.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Cluny schreef:En volgens mij ben ik op een verschrikkelijke manier aan het déjà vu-en!
Vleeseters zijn mensen die dieren het leven misgunnen door het leven te beëindigen.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

balkon schreef:
Cluny schreef:En volgens mij ben ik op een verschrikkelijke manier aan het déjà vu-en!
Vleeseters zijn mensen die dieren het leven misgunnen door het leven te beëindigen.
Zwaluwen zijn vogels die insecten het leven misgunnen door het leven te beëindigen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

@rno schreef:Leven is een geschenk aan ALLE levende wezens.
En voor sommige levende wezens is leven een geschenk,... om het op te eten.
De mens is in staat bewust keuzes te maken.
Dieren dood maken, alleen omdat ze lekker zijn, vind ik niet logisch.
Waarom niet?
Dieren volstoppen met veel voedsel om ze vervolgens dood te maken en er daarna weinig voedsel en veel mest aan over te houden, lijkt me niet logisch.
Het hanteren van een proces met een laag rendement, is per definitie onlogisch. Het gaat om de mate waarin het gebeurt.
Ook een dier streeft (onbewust) naar eeuwig leven.
Ja, maar een onverbiddelijke wet in het universum, zegt 'shit happens!'
Bovendien, de mens is een dier. En het is voor alle dieren vrij natuurlijk om de eigen soort, en daarboven, de eigen groep/familie, boven alle anderen te stellen. Vegangelisten gaan er te vanzelfsprekend vanuit dat hun soortoverschrijdende liefde iets is dat inherent is aan het mens zijn. Dat is een illusie (en ook niet bijster logisch).

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Cluny schreef: Vleeseters zijn mensen die dieren het leven misgunnen door het leven te beëindigen.
Zwaluwen zijn vogels die insecten het leven misgunnen door het leven te beëindigen.[/quote]

Als een zwaluw bij volle bewustzijn insecten opeet, heb je inderdaad gelijk!
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Devious schreef:Vegangelisten gaan er te vanzelfsprekend vanuit dat hun soortoverschrijdende liefde iets is dat inherent is aan het mens zijn. Dat is een illusie (en ook niet bijster logisch).
En hoe zit daat dan met die pandaberen en tijgers die beschermd worden? Zijn dat vegetariërs die dat doen?

Vegetarisme heeft niets met soortoverschrijvende liefde te maken, maar eerder met fatsoen, eerbied en bescheidenheid.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

balkon schreef:Vleeseters zijn mensen die dieren het leven misgunnen door het leven te beëindigen.
Met alle respect, maar vegetariërs ook. Bij iedere stap die je zet, worden er eencelligen gedood, en ook regelmatig insekten. Als je in de auto gaat rijden op een zomerse dag, verpletter je tientallen tot honderden muggen, hommels, bijen, en zo nu en dan een vogel. Bovendien vervuil je de lucht, waarmee je indirect ook meewerkt aan een massamoord onder dieren.
Misschien wil je roepen: 'hahaha, ik heb geen auto.'
Maar dan vraag ik je: 'hoe komen die berichtjes van jou op mijn scherm?'
Ja, die komen uit jouw computer, en die computer is gemaakt in een vervuilende fabriek, en alle onderdelen worden vervoerd in schepen, vliegtuigen en vrachtwagens, waardoor gegarandeerd een enorm aantal geleedpotigen, vissen, en waarschijnlijk ook zoogdieren en vogels het leven hebben gelaten.

Grtz.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gesloten