Wichelroede en plaats delict

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Wichelroede en plaats delict

Bericht door Vilaine »

MAASTRICHT - Duikers hebben zondagmiddag in de Maas in Maastricht gezocht naar de stoffelijke resten van de sinds 1993 vermiste studente Tanja Groen. Ze deden dat op aanwijzingen van een wichelroedeloper.
http://www.bndestem.nl/nieuws/algemeen/ ... n-Maas.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Tja, wat moet je daar nu van denken. Niet alleen in de krant lees je dit, maar ook het nieuws op de radio heeft het geregeld over de wichelroedeloper, die de fiets van het in 1993 vermoorde meisje heeft gevonden.

Dat zal vele mensen er toe brengen te zeggen: "Zie je nu wel". Maar er zijn natuurlijk 100-den bedenkingen tegen de bedenken. En ongetwijfeld hebben in de loop der jaren en vooral in het begin 10-tallen paragnosten zich er mee bezig gehouden en kennelijk zonder succes.
En waar reageert zo'n wichelroede op nu op? Metaal van een fiets? Er zal wel veel rotzooi in de maas liggen en veel metalen voorwerpen rond de oevers. Hoe weet zo'n wichelroede nou, dat het om een specifieke fiets gaat.

De politie ontkent altijd, dat ze op onderzoek gaat op aanwijzing van paranormalen. Dit ook al omdat in iedere ernstige zaak 10-tallen van die figuren zich melden met hun aanwijzingen.

De vraag is nu ook, waarom ze nu er wel op in gegaan zijn. Wellicht zal de druk van de omgeving een rol daarbij spelen.

Afijn, we wachten eerst maar even af of het 'de' fiets is.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Jinny

Re: Wichelroede en plaats delict

Bericht door Jinny »

Niet druk vd ouders iig, die waren zwaar verrast toen hun werd gemeld dat de fiets was gevonden.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Eerst zien, dan geloven.
Hopelijk komt er een einde aan deze vermissing.
Het is één van die zaken die al jaren door mijn hoofd spookt.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Daderkennis of toeval. Had de wichelaar in geval echte gaven ook wel in 1993 kunnen doen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Vilaine schreef:
Dat zal vele mensen er toe brengen te zeggen: "Zie je nu wel". Maar er zijn natuurlijk 100-den bedenkingen tegen de bedenken. En ongetwijfeld hebben in de loop der jaren en vooral in het begin 10-tallen paragnosten zich er mee bezig gehouden en kennelijk zonder succes.
En waar reageert zo'n wichelroede op nu op? Metaal van een fiets? Er zal wel veel rotzooi in de maas liggen en veel metalen voorwerpen rond de oevers. Hoe weet zo'n wichelroede nou, dat het om een specifieke fiets gaat.
Meestal wordt een wichelroede gebruikt om water op te sporen. Dat de stok naar de rivier wijst dat lijkt me vanzelfsprekend. Het twijgje heeft dorst :) Dat er fietsen in een rivier liggen lijkt me eerder regel dan uitzondering. Vermoedelijk ben je weleens een boot tegen gekomen die grachten schoonmaakt. De hoeveelheid fietsen is amper te tellen. Als dit meisje wordt gevonden dan kan het ook een toevalstreffer zijn. Trouwens ook een wichelroedeloper kan zich gaan verdiepen in de kwestie en op zijn gevoel een gok doen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jinny

Bericht door Jinny »

Dat laatste lijkt mij nog het meest waarschijnlijke.
De familie komt bij mij uit de buurt, ik weet dat ze zich bij voorkeur verre houden van allerlei vaagheden.
Ze zijn dus geen opdrachtgever.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

met de pendel wat wichel-info gevonden.

http://www.skepsis.nl/dowsing.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kennislink.nl/publicaties/aa ... ee-gericht" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Nog een beetje aanvulling vanuit de krant. De wichelroedeloper ziet zichzelf als een menselijke speurhond. Van der Gouw is al 4 jaar met de zaak bezig. Heeft de afgelopen jaren alles over haar gelezen. Na enkele jaren kwam hij tot de conclusie dat Tanja in de rivier terecht was gekomen en de locatie werd voor hem steeds duidelijker. Zijn stalen wichelroede was het met hem eens.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Ik hoop dat ik ongelijk krijg, en dat de fiets toch van Tanja Groen blijkt te zijn...
http://nos.nl/artikel/410849-fiets-tanj ... onden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Na een week lijkt de pers alweer minder stellig.
http://nos.nl/artikel/413709-vermiste-t ... onden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De politie is niet blij met alle inspanningen van de particuliere duikers, en wilde het onderzoek van de fiets afwachten... Ikzelf heb het nooit zo op vrijwilligers gehad, die zichzelf te graag als goeddoener willen profileren.

Kunnen we v.d. Gouw nog uit zijn vak zetten als alles voor niets blijkt te zijn? Hoewel, dat zou wellicht ook zonde zijn als ik de successen op zijn website bekijk. :? Walgelijk...

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik heb al veel documentaires gezien over zogenaamd paranormaal begaafde mensen. Uit testen blijkt dat niemand beter in staat is een moord op te lossen dan de professionele profilers van de politie. Hun bevindingen zijn betrouwbaar en er wordt alleen naar de feiten gekeken. Bij paranormaal begaafde mensen wordt direct ingespeeld op emotie waardoor het voor de betrokkenen moeilijker is om alleen naar de feiten te blijven kijken. In deze zaak zou je alle feiten moeten kennen om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen, en die informatie krijg je niet omdat het een lopend onderzoek van de politie is. Vaak wordt in dit soort zaken een Amerikaanse zaak genoemd waar een paranormaal begaafde man in staat zou zijn geweest een kind in een bos op te sporen. Puur kijkend naar de feiten was dit niet het geval. Als deze persoon feiten onder ogen heeft gehad van de politie en het vermogen heeft om daar iets mee te doen, dan bestaat de kans dat deze persoon iets kan vinden wat de politie over het hoofd heeft gezien. Maar dat is gissen omdat over de feiten bijna niets bekend is.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Blues-Bob schreef: De politie is niet blij met alle inspanningen van de particuliere duikers, en wilde het onderzoek van de fiets afwachten... Ikzelf heb het nooit zo op vrijwilligers gehad, die zichzelf te graag als goeddoener willen profileren.
Ze zijn in ieder geval goedkoper dan de duikers van de gemeentelijke brandweer. En voor hen is het een goede oefening. Het is trouwens best gevaarlijk om in een vaarroute met een behoorlijke stroming te duiken. Dus wat betreft kan ik het standpunt van de politie wel begrijpen. Als er ongelukken gebeuren dan levert dat voor hen ook de nodige werkzaamheden op.

Kunnen we v.d. Gouw nog uit zijn vak zetten als alles voor niets blijkt te zijn? Hoewel, dat zou wellicht ook zonde zijn als ik de successen op zijn website bekijk. :? Walgelijk...
Omdat het geen vak is kunnen we geen consequenties hieraan verbinden :) Het is een hobby waaruit mensen dus hoop putten. En een enkele keer zitten ze op het goede spoor. Soms denk ik dat het te maken heeft met personen die tunnelvisies omzeilen. Ze kijken op een onafhankelijke manier tegen dit soort scenario's en trekken conclusies die soms voor de hand liggen. Terwijl de onderzoeker zich door 20 ordners met gegevens moet worstelen.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

PietV. schreef:
Blues-Bob schreef: De politie is niet blij met alle inspanningen van de particuliere duikers, en wilde het onderzoek van de fiets afwachten... Ikzelf heb het nooit zo op vrijwilligers gehad, die zichzelf te graag als goeddoener willen profileren.
Ze zijn in ieder geval goedkoper dan de duikers van de gemeentelijke brandweer. En voor hen is het een goede oefening. Het is trouwens best gevaarlijk om in een vaarroute met een behoorlijke stroming te duiken. Dus wat betreft kan ik het standpunt van de politie wel begrijpen. Als er ongelukken gebeuren dan levert dat voor hen ook de nodige werkzaamheden op.
Rectificatie, het betreft oud rechercheurs, vanochtend de krant voor de koffie gelezen, ipv erna. Het gaat meer om de wijze waarop "amateurs" bergen en derhalve wellicht sporen laten verdwijnen.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Vooralsnog lijkt het de fiets niet te zijn.
Geen postcode, geen zwarte verf.

Wichelroede lijkt mis te zitten.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Zo'n framenummer, kan dat 'wegroesten' oid na zo'n lange tijd in het water?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Jinny

Bericht door Jinny »

Nee, het kan onleesbaar worden door roest, maar met wat apparatuur kan het altijd weer zichtbaar gemaakt worden.
Plaats reactie