Politieke correctheid is vijand vrije woord

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Politieke correctheid is vijand vrije woord

Bericht door Jagang »

fred neerhoff schreef:Nee, je begrijpt het niet. Links is helemaal niet bang voor de islam, maar vreesde (en niet geheel zonder reden) om (geheel onterecht) in eigen kring voor racist of (crypto-)fascist uitgemaakt te worden.
Oké, daar zeg je wat.
Ik heb blijkbaar iets over het hoofd gezien.

Maar dan spreek je eerder over een soort van interne verdeeldheid, niet?
Dat is nog steeds geen gemeenschappelijk belang met de Islam, maar hooguit iets waar de Islam van zou kunnen profiteren, niet?

Het maakt nog geen, eh.. kongsi, wel?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:
Jagang schreef:
Wat zijn "veel mensen" eigenlijk?
En hoe controleer jij iemand's echte mening?
Ben jij een relativist Jagang? Misschien in het bijzonder een zogenaamde cultuurrelativist?
Wetenschappelijk, of ideologisch?

Ideologisch: Nee.
Wetenschappelijk:: Ja. Andere culturen bestaan nou eenmaal, en een vergelijk noopt per definitie tot relativisme.

Verder zie ik het nut van die vraag totaal niet in, want wat ik "ben" is hier totaal niet van belang.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:Politiek correcte uitspraken worden ingegeven door de wens vooral in de pas te lopen met het heersende politieke gedachtegoed.
Wat is "het heersende politieke gedachtengoed" dan?
We hebben hier toch een meerpartijenstelsel?
En ik meen dat de VVD en de PVV behoorlijk zijn gegroeid.
Dus de wens om hiermee in de pas te lopen, is politiek correct, begrijp ik?

Hmm, dan is de stemmer met terugwerkende kracht altijd politiek correct, vrees ik.
Stammend uit de jaren zeventig vorige eeuw, doelt het op uitspraken die voortvloeiden uit de linkse drang om zonodig objectieve feiten of keerzijdes te verhullen of te relativeren om wille van het niet willen discrimineren van minderheden. Op bepaalde onderwerpen berustte dan ook een 'taboe'.
Die drang is niet specifiek links.
Dat is een vertekend beeld dat slechts is ontstaan omdat links toen een vanzelfsprekend paradigma was.
Rechts moet zich op dat vlak nog maar eens bewijzen.
Veel meer dan criticasten heeft rechts nog niet gedaan/kunnen doen.
Het is dus voorbarig om te roepen dat censuur "typisch links" is.

Al met al heb ik überhaupt weinig op met op ideologische leest geschoeide politiek.
Ik zei het al in een ander topic, en zeg het nu weer: Het is gemakkelijker om de juiste oplossing te vinden voor een probleem, dan de juiste ideologie.
Laatst gewijzigd door Jagang op 29 jun 2010 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
fred neerhoff
Forum fan

Bericht door fred neerhoff »

Jagang schreef:Je doet woorkeuze hiermee af als een onbelangrijk detail.
Ik kan alleen maar herhalen dat er een heel verschil is tussen een complotachtige samenwerking, en een gijzeling.
Je bent een ster in het stichten van verwarring, nu ga je weer op de toer van een gijzeling. Weer een paar posts over niks. Vind je het gek dat ik genoeg heb van dit gelul in de marge?
Jagang schreef:Ik weiger het over iets anders te hebben, zolang JIJ aan die term vasthoudt.
Period.
Prima joh. Maar in het vervolg van je post spreek je jezelf alweer tegen.

Succes verder.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:
Ali schreef:
Jagang schreef:
Wat zijn "veel mensen" eigenlijk?
En hoe controleer jij iemand's echte mening?
Ben jij een relativist Jagang? Misschien in het bijzonder een zogenaamde cultuurrelativist?
Wetenschappelijk, of ideologisch?

Ideologisch: Nee.
Wetenschappelijk:: Ja. Andere culturen bestaan nou eenmaal, en een vergelijk noopt per definitie tot relativisme.

Verder zie ik het nut van die vraag totaal niet in, want wat ik "ben" is hier totaal niet van belang.
Ik denk toch echt van wel Jagang. Het kan een hoop onnodig langs erkaar heen praten schelen als van meet aan duidelijk is van welke beginselen je uitgaat.

Wat had je dan voor met je vraag 'wat zijn veel mensen?''
En wat zou je zelf antwoorden?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mariakat schreef:
Ali schreef:
Mariakat schreef:
Politiek correct is, als je je mening zo ventileert, dat je kunt rekenen op instemming en bijval, dus op stemmen.
Politieke incorrectheid is een stemmen vreter.
Jij gaat wel erg ver. Veels te ver. Waar jij het over hebt is bewust bedrog, over een strategie om louter stemmen te winnen.

Je geeft eigenlijk aan dat je het begrip 'politieke correctheid' niet begrijpt. En als ik het mis heb, dan vind ik je uitleg nogal ranzig.

Zacht gezegd.
Wat is voor jou het verschil tussen "je correct uitdrukken" of "je politiek correct" uitdrukken?
Wanneer hoor jij het ene zeggen en wanneer het andere?
Toon aan waar ik het heb over bedrog, maw. liegen en bedriegen en/of de waarheid aanpassen.
Ali schreef:Politiek correcte uitspraken worden ingegeven door de wens vooral in de pas te lopen met het heersende politieke gedachtegoed.

Stammend uit de jaren zeventig vorige eeuw, doelt het op uitspraken die voortvloeiden uit de linkse drang om zonodig objectieve feiten of keerzijdes te verhullen of te relativeren om wille van het niet willen discrimineren van minderheden. Op bepaalde onderwerpen berustte dan ook een 'taboe'.
Is dat geen bedrog?

Jij gaat hier verder dan ik deed.
Zijn jouw uitspraken dan (om in jouw termen te blijven) niet nog "ranziger"? :angel12:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:Wat had je dan voor met je vraag 'wat zijn veel mensen?''
Ik zou je het antwoord schuldig blijven.
Want aantallen is iets anders dan cultuur, en "veel" is daarin niet meer dan een waardeoordeel.

Het is een arbitraire kwestie waar je uren over kan mijmeren zonder verder te komen, en persoonlijk heb ik daar niet zoveel zin in.

En kennelijk wil je je daar zelf ook niet aan wagen, anders had je mijn vraag waarschijnlijk niet beantwoord met een wedervraag.
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

fred neerhoff schreef:Je bent een ster in het stichten van verwarring, nu ga je weer op de toer van een gijzeling. Weer een paar posts over niks. Vind je het gek dat ik genoeg heb van dit gelul in de marge?
Dat over de gijzeling was voordat ik dit las:
Nee, je begrijpt het niet. Links is helemaal niet bang voor de islam, maar vreesde (en niet geheel zonder reden) om (geheel onterecht) in eigen kring voor racist of (crypto-)fascist uitgemaakt te worden.

Geen gijzeling dus.
Dat heb ik bovenaan deze pagina reeds bijgesteld, aangezien ik wél bereid ben om een onjuiste stellingname te wijzigen, maar ik zie nog steeds geen "kongsi".
Laatst gewijzigd door Jagang op 29 jun 2010 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:
Wat is "het heersende politieke gedachtengoed" dan?
We hebben hier toch een meerpartijenstelsel?
En ik meen dat de VVD en de PVV behoorlijk zijn gegroeid.
Dus de wens om hiermee in de pas te lopen, is politiek correct, begrijp ik?

Hmm, dan is de stemmer met terugwerkende kracht altijd politiek correct, vrees ik.
Jagang er zijn tijden waarin bepaalde partijen meer hun stempel drukken op het heersende gedachtegoed dan in andere tijden. Het feit dat het politieke correcte denken van links een behoorlijke oplawaai heeft gekregen en nu minder prominent is, was vooral de verdienste van Pim Fortuyn.

En Jagang, wou je nu werkelijk suggereren dat er niet zo iets als 'politieke correctheid' bestaat?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pim_Fortuyn
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:Jagang er zijn tijden waarin bepaalde partijen meer hun stempel drukken op het heersende gedachtegoed dan in andere tijden. Het feit dat het politieke correcte denken van links een behoorlijke oplawaai heeft gekregen en nu minder prominent is, was vooral de verdienste van Pim Fortuyn.

En Jagang, wou je nu werkelijk suggereren dat er niet zo iets als 'politieke correctheid' bestaat?
Probeer je het tegendeel nu aan te tonen met een beknopte biografie?

Politieke correctheid bestaat als etiket.
Niet meer, en niet minder.

Censuur, bedrog en andere vormen van oneerlijkheid zijn als begrippen al jaren wijd en zijd bekend, en hebben geen nieuwe naam nodig die exclusief wordt toebedicht aan één groepje spelers binnen het politieke veld.

Zeker niet zolang de grootste roeptoeters zichzelf nog niet hebben bewezen.
Etiketten bedenken is geen vak.
Jezelf bewijzen wel.
Henry Ford
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:
Ali schreef:Wat had je dan voor met je vraag 'wat zijn veel mensen?''
Ik zou je het antwoord schuldig blijven.
Want aantallen is iets anders dan cultuur, en "veel" is daarin niet meer dan een waardeoordeel.

Het is een arbitraire kwestie waar je uren over kan mijmeren zonder verder te komen, en persoonlijk heb ik daar niet zoveel zin in.

En kennelijk wil je je daar zelf ook niet aan wagen, anders had je mijn vraag waarschijnlijk niet beantwoord met een wedervraag.
Ik zou niet weten waarom ik mij daaraan niet zou wagen Jagang.

Dus als ik zou schrijven dat er te veel doden vallen in het verkeer dan kom jij vragen aan mij, 'wat noem jij te veel Ali?'
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:
Ali schreef:Jagang er zijn tijden waarin bepaalde partijen meer hun stempel drukken op het heersende gedachtegoed dan in andere tijden. Het feit dat het politieke correcte denken van links een behoorlijke oplawaai heeft gekregen en nu minder prominent is, was vooral de verdienste van Pim Fortuyn.

Probeer je het tegendeel nu aan te tonen met een beknopte biografie?

Politieke correctheid bestaat als etiket.
Niet meer, en niet minder.

Censuur, bedrog en andere vormen van oneerlijkheid zijn als begrippen al jaren wijd en zijd bekend, en hebben geen nieuwe naam nodig die exclusief wordt toebedicht aan één groepje spelers binnen het politieke veld.
Jagang, politieke correctheid heeft in aanleg niets uitstaande met bedrog en andere vormen van oneerlijkheid. Door het leggen van deze link verraad je het begrip niet te kennen en of te begrijpen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:Jagang, politieke correctheid heeft in de kern niets uitstaande met bedrog en andere vormen van oneerlijkheid.
Alle andere posts wijzen op het tegendeel.
Door het leggen van deze link verraad je het begrip niet te kennen en of te begrijpen.
In één ding heeft de heer Neerhoff gelijk gehad: Je kan het zo definiëren als je zelf wil.

Ik denk dat ik je die vrijheid maar laat, aangezien het begrip niet zodanig hanteerbaar is, dat het op enige manier bruikbaar is als (normatief) algemeen bindend.
Henry Ford
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ali schreef: Jagang, politieke correctheid heeft in aanleg niets uitstaande met bedrog en andere vormen van oneerlijkheid. Door het leggen van deze link verraad je het begrip niet te kennen en of te begrijpen.
Dus Jagang snapt er ook al niets van. :?

Dan jij: :wink:
Ali schreef: ......, doelt het op uitspraken die voortvloeiden uit de linkse drang om zonodig objectieve feiten of keerzijdes te verhullen of te relativeren om wille van het niet willen discrimineren van minderheden. Op bepaalde onderwerpen berustte dan ook een 'taboe'.
Wat is het nu? #-o
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:
Ali schreef:Jagang, politieke correctheid heeft in de kern niets uitstaande met bedrog en andere vormen van oneerlijkheid.
Alle andere posts wijzen op het tegendeel.
Zo zo, en nu zijn bij jou plotsklaps alle andere posts, (hoeveel zijn er dat wel?), opeens maatgevend Jagang.

Uit mijn hoofd één post van Mariakat die het als een tactiek zag om stemmen te winnen. En daar ben ik het niet mee eens. In eerste instantie mag je an sich integriteit veronderstellen bij het het huldigen van een visie op de samenleving, of die nu links of rechts is.

Dus de politieke correctheid die vooral representanten van links decennia lang werd aangewreven, houdt op zich niet in dat dezen bewuste misleiding of bedrog of zo nastreefden. Alhoewel er altijd opportunisten zijn in soorten en maten, in alle geledingen van de samenleving, die het als middel gebruiken om er links- of rechtsom al naar gelang uit welke hoek de wind waait, zelf beter van te worden.
Plaats reactie