Jeroen Bosch - vol metaforen en symboliek.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Jeroen Bosch - vol metaforen en symboliek.

Bericht door Maria »

wilfred degens schreef:Een abstracte kunstschilder moet je ook niet vragen wat dat voorstelt en sommige dichters laten zich ook niet uit over de bedoeling van hun gegoochel met woorden in de meest vreemde contexten die niet te volgen zijn met ons gewone abc schrijven.
Zo voel ik hetzelfde, dat alles wat iedereen schrijft als gedachte- of gevoelsuiting niet per se waterdicht hoeft te zijn. Daar wordt dan respect en wijsheid gevraagd om minstens te pogen te begrijpen hoe de auteur iets bedoeld heeft om daarna dan zonder bloed te laten vloeien te hopen dat de auteur, kunstschilder, kunstenaar je tekst en uitleg wil geven.
Ook de surrealistische schilder en de schilder die zijn eigen omgeving op het doek vol van metaforen vastlegt.
Hij zag alleen maar domheid en demonen om zich heen.
Door wie zou deze feitelijk tijdloze kunstenaar in zijn eigen tijd wel echt begrepen zijn?
Het gaat niet om het enkele plaatje, maar om de aaneenrijging ervan in dezelfde teneur

Wat moet deze algoede mens toch eenzaam zijn geweest in het dragen van zijn eigen kruis.
Slechts één lieftallige ziel, maar ook zij heeft zich afgewend.
.

Aanvulling voor topic onderwerp zie even verderop
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HenkN
Geregelde verschijning

Re: Freethinker.......

Bericht door HenkN »

"Het christelijk besluit de wereld lelijk en slecht te vinden, heeft de wereld lelijk en slecht gemaakt." (Nietzsche)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HenkN schreef:"Het christelijk besluit de wereld lelijk en slecht te vinden, heeft de wereld lelijk en slecht gemaakt." (Nietzsche)
Mooi onderwerp voor een ander nieuw topic. :)

Maar niet de bedoeling van de schilder mi. en ook niet mijn bedoeling toen ik dit hier plaatste.
Veel van zijn demonen kun je thuisbrengen, maar echt begrepen is hij nooit.
Daarom wordt van alles hierop geprojecteerd.

Ook door mij.
De metafoor blijft mi. de rode draad.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Weet jij dan wie de schilder is ? Dat weet namelijk niemand meer. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kruisdraging_(schilderij" onclick="window.open(this.href);return false;), maar dit is wel heel erg off topic.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Maria
Moderator

Re: Jeroen Bosch - vol metaforen en symboliek.

Bericht door Maria »

Je hebt gelijk.
Ik heb te nonchalant aangenomen, dat mensen dit wel zouden herkennen.
Was iei. in het oorspronkelijk topic als reactie ook minder relevant.
Onderwerp afgesplitst van Freethinker.......
Het was mijn bedoeling één van de zeer vele spiegels te gebruiken, die Jeroen Bosch constant zijn omgeving voorhield dmv. de metaforen in zijn schilderwerken.
Ze zijn zo uitgebreid en zo bijzonder weergegeven, dat iedereen, met wat kennis van oude zegswijzen en antiek cq. christelijk denken, daar wel wat uit kan halen voor in zijn eigen omgeving.
Maar ook de hedendaagse toeschouwer begrijpt direct een aantal betekenissen.

Ik denk en geloof niet dat alles wat naar het Christendom wijst, in het licht gezien moet worden van zuiver de christelijke bedoelingen, maar dat dit inherent is aan die tijd, waarin men de beeldende kunst wel heel vaak in een christelijke context plaatste.
Op deze manier moraliserend en daarom kon Jeroen Bosch mi. ook wegkomen met zijn feitelijk persoonlijke aanklachten tegen gedrag van mensen uit alle lagen van de bevolking en wantoestanden uit zijn tijd.

Iedereen kan er zo wat uithalen al naar gelang zijn eigen denkwijzen.
Zou een mooi discussie onderwerp zijn voor filosofie, metaforen en associatief en tijdsgebonden denken.
Toch maar onder cultuur nu dit "Jeroen Bosch 500" jaar.

Wie meer over Jeroen Bosch wil weten kan zijn hart ophalen op de website Stichting Jheronimus Bosch 500
En door op Jeroen Bosch te googelen of op Hieronymus Bosch
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

De symbolen en metaforen in de schilderijen van Bosch lijken voor ons, de moderne geletterde mens, abstract maat waren dat voor de ongeletterde mensen uit die tijd helemaal niet . Het zijn stripverhalen vol met betekenis die heel goed begrepen werd en ter lering en vermaak waren , en die twee laatste liepen door elkaar.
Mensen waren niet geletterd konden vaak geen geschreven taal lezen, maar beeldtaal was voor de meeste mensen wel te lezen en wat is er leuker dan de zoekplaatjes in de schilderijen van Jeroen Bosch. De symboliek in de schilderijen was bij de mensen bekend vanuit kerkbezoek want dat was voor de meeste mensen de enige scholing en om ze te blijven herinneren aan wat de RK kerk aan moraal dicteerde werden dit soort schilderijen geschildert.
Later in de zeventiende eeuw kennen wij nog de grote stillevenstukken die ook vol zaten met " leesbare" verwijzingen die wij nu niet meer herkennen als symbolen met een vaste betekenis die voor mensen uit die tijd veel meer waren dan alleen metaforen.
Ik denk dat het wel meevalt met het onbegrip van de schilderijen in de tijd van Bosch anders waren er niet nog veel overgebleven, echte gekte zou van de duivel zijn geweest en nooit toegestaan zijn. We lezen het nu gewoon anders dan wat ooit de bedoeling was .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik denk dat het wel meevalt met het onbegrip van de schilderijen in de tijd van Bosch anders waren er niet nog veel overgebleven, echte gekte zou van de duivel zijn geweest en nooit toegestaan zijn. We lezen het nu gewoon anders dan wat ooit de bedoeling was .
Dit schilderij en de meeste van zijn metaforen, zou ik nooit begrepen hebben zonder uitleg.

Ik vind deze eigenlijk wel erg FT gerelateerd.
Domheid, dwaasheid en gekte ging nog onder dezelfde noemer, al naar gelang de omstandigheden.
Wie is hier de dwaze?
De kwakzalver of de patient die zijn handelingen ondergaat?
De keisnijding
De man die de operatie uitvoert is een keisnijder. Een keisnijder is geen figuur uit de werkelijkheid, maar bestond in de late middeleeuwen alleen in het spraakgebruik. Deze verzonnen kwakzalver buitte de domheid uit van de eveneens verzonnen sukkel Lubbert Das, door hem wijs te maken dat hij van zijn domheid kon genezen door een kei uit zijn hoofd te halen.
Afbeelding
Plaats reactie