IS en eindtijd

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
GROBBO

IS en eindtijd

Bericht door GROBBO »

Iemand suggesties hoe we deze misstanden gevoed door religie kunnen oplossen?

http://www.volkskrant.nl/opinie/is-zal- ... ~a3870192/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: IS en eindtijd

Bericht door Dat beloof ik »

Wat bedoel je precies, welke misstand heb je het over ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Wat zou je ervan zeggen zelf met een inleiding, mening of suggestie te komen?
Alleen een link is geen topic start.
Zie forumregels E6
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Het artikel geeft niet echt de indruk dat er met vertegenwoordigers van IS normaal te onderhandelen valt. Hoewel ik denk dat er tussen deze groep medeprimaten enkele uit zijn op persoonlijke macht en invloed. Deze zullen ook niet zelf naar de wapenen grijpen laat staan deelnemen aan een zelfmoordaanslag.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Eigenlijk valt hier weinig op af te dingen want het zit ook verbakken in de monotheïstische cultuur. Ze zitten allemaal met hun hoofd in de eindtijd, het lijkt wel of ze het hier niet naar hun zin hebben. Dus de ene wil de rotskoepel opblazen, de ander wil bijbels in alle talen en de derde dramt Jezus in de hoofden van de laatste groep die nog niet in aanraking is gekomen met de westerse beschaving. Men stelt dat het afpakken van het kalifaat de oplossing is dat zou gemakkelijk zijn maar neem je dan ook de droom weg en de idealen om dit te bewerkstelligen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
GROBBO

Bericht door GROBBO »

Heb inderdaad wat te snel deze link geplaatst voor het slapen gaan zonder goede inleiding of mening. Sorry. Ik las dit stuk en schrok er nogal van. Zoveel mensen van IS die dus duidelijk alleen maar uit zijn op het doden van ongelovigen. Ze zijn uit op een apocalyps. Een eindtijdvisie, waarvan ik dacht dat alleen enkele christelijke sectes daar aan deden, maar blijkbaar speel dit ook in de Islam. Waarom lukt het de mensheid maar niet deze excessen, misstanden van religie op te lossen. Moeten we nu als redelijke, rationele en weldenkende westerse mogendheden (zoals we zelf over ons denken) de IS 40 a 50 duizend man vernietigen zoals Aboutaleb suggereert? Wat ik me ook afvraag hoe kan het als iedereen zo tegen IS is ze aan zoveel wapens komen? Door wie worden die geleverd? De minst bloederige oplossing zou zijn als we de mensheid nu eens konden verlossen van de waandenkbeelden van hun religies. De goede moslims en christenen bieden middels hun geloof wel een platform voor deze excessen. Ik ervaar religie als een gezwel in de maatschappij, soms goedaardig, maar veelal kwaadaardig. Ik vind het frustrerend dat de mensheid nog steeds niet in staat hier afscheid van te nemen. Ook vind ik het zo bedroefend dat alle landen in de wereld liever miljarden en miljarden willen besteden aan wapens om elkaar dood te maken, dan om elkaar te helpen in armoede om ons mensen naar een hoger plan te helpen.
Moedeloos, machteloos, waardeloos, hopeloos.....wordt er soms verdrietig en neerslachtig van. Het is ook nog kutweer vandaag. Groetjes van een vandaag ietwat, neerslachtige GROBBO op deze sombere zondag.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Goede beschrijving Grobbo van wat wij allemaal, behalve een paar gekken, voelen.
Het is de verbijstering van ons allemaal, die ons verstandelijk verlamd.

Maar daarnaast ook;
Wat te doen als je dit allemaal als krankzinnig beschouwt.
Een eindeloos en niet op te lossen probleem, als je dit in het groot ziet.
Als je de ellende van de hele wereld op je schouders voelt.

Ik hoop nog altijd dat dit als "slechts" als één van de zeer vele confrontaties tussen verschillend denkende mensen zal uitpakken.
De geschiedenis leert ons dat dit soort dingen steeds weer gebeuren, maar ook steeds weer ophouden.

Maar of de slachtoffers van nu daar iets aan hebben.
Ik ril bij de gedachte aan wat er voorlopig nog op stapel zal staan.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

GROBBO schreef: Moeten we nu als redelijke, rationele en weldenkende westerse mogendheden (zoals we zelf over ons denken) de IS 40 a 50 duizend man vernietigen zoals Aboutaleb suggereert? .
Aboutaleb is een populist met grote woorden die denkt dat het uitroeien van 50.000 mensen het verschil gaat maken. Hij verschilt niet veel met Geert Wilders en staat van tijd tot tijd zijn uit de kluiten gewassen standpunten te verkondigen. Ik vraag me ook af of er nog mensen zijn binnen zijn eigen moslim gemeenschap die hem serieus nemen en dat hij eerder een groep rechts extremisten aan zich bindt.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

PietV
Aboutaleb is een populist met grote woorden

Niet enkel denk ik . Kijktip Buitenhof van vanochtend NPO zit nu in te kijken naar de tweede gast over dit onderwerp. Interessant :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... monstratie" onclick="window.open(this.href);return false;

Grote moslimsorganisaties en veel Nederlandse moslims persoonlijk betuigen hun steun aan het Franse volk en veroordelen de aanslagen scherp. In Amsterdam zullen moskeeën en synagogen morgen samen stilstaan bij het geweld....

En dit heb ik na de aanslagen op het WTC gemist. Dit zijn de signalen die niet genoeg afgegeven kunnen worden. IS moet een loner blijven. Een looser, Zielig uitschot waar iedereen (inclusief moslims) op kotst.
Verder: Onderwijs, onderwijs en onderwijs. Heel veel onderwijs. Wereldwijd. Leren van de geschiedenis. Leren omgaan met andere overtuigingen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: Leren omgaan met andere overtuigingen.
vraag is natuurlijk of wij dat zelf wel kunnen?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

GROBBO schreef: Wat ik me ook afvraag hoe kan het als iedereen zo tegen IS is ze aan zoveel wapens komen? Door wie worden die geleverd?
Ik zou zeggen, lees "De Dudes' van Guy Lawson en je begint er iets van te begrijpen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

IS heeft via een soort blitzkrieg veel wapens veroverd uit kazernes van het Iraakse leger. Die wapens waren verkocht door zowel het westen als Rusland. Zo bezitten ze 400.000 machinegeweren die waren opgeslagen. De wapens worden niet geleverd, die hebben ze veroverd.
Verder verdient IS grof geld aan ontvoeringen. Ze vragen duizenden euro 's per ontvoering en dat doen ze nogal vaak. Verder verkopen ze olie en verbazingwekkend verkopen ze die aan o.a. Assad, Turkije en de Koerden! De olie is echter van slechte kwaliteit omdat Syrië de olie niet verwerkte. In Irak gebeurt dat wel, maar Syrië pompte de olie op en verscheepte het. Vanwege de kwaliteit verdient IS niet veel aan een vat, hooguit 18 dollar. De prijs van olie is sowieso laag dus er is veel concurrentie. Dat schijnt IS parten te spelen. De lage olieprijs is weer de schuld van Saudi Arabië die de strijd aangaat met schaliegaswinning in Amerika. Van de totale hoeveelheid olie die Amerika verbruikt bestaat 13% uit schaliewinning en dat wordt alleen maar meer. Alleen is de manier van winning erg duur, zo'n 57 dollar per vat. Saudi Arabië hoopt dat uiteindelijk de nieuwe oliebedrijven failliet gaan omdat Arabische olie goedkoper is.
IS had allang vernietigd kunnen zijn maar dan moet je wel grondtroepen inzetten. Je kunt een oorlog niet vanuit de lucht winnen. Het Amerikaanse beleid was volgens mij fout omdat Assad niet als een partij werd gezien. Gelekte plannen van Rusland laten zien dat ze met partijen om de tafel willen gaan zitten en dat er over 18 maanden verkiezingen zijn. Voor die tijd moet IS opgeruimd zijn. De Russische plannen reppen niet over een vertrek van Assad. Dat is in eerste instantie ook niet nodig. Je moet mensen niet vertellen hoe het in jouw ogen moet. Je moet ze bereid zien te krijgen om een dialoog aan te gaan en eigen verantwoordelijkheid nemen. Direct op je strepen gaan staan, mensen kleineren, partijen uitsluiten (IS is geen partij maar een terroristische organisatie), ideeën opdringen, niet luisteren, de geschiedenis niet kennen, alleen toekomst willen bespreken, loze beloftes, onrealistische plannen; werkt alleen maar averechts. Het westen heeft nogal wat schade teweeg gebracht in het MO, het is alleen maar extremer geworden via Miedjaheddien, Al Qaida tot IS. Als je alleen maar IS vernietigd zonder het bieden van een toekomst voor Syrië en Irak, dan zal het extremisme nog verder toenemen. Ook in landen als Frankrijk en België moet men beter omgaan met kansloze moslimjongeren. Een kwart van de Syrië gangers komt uit Frankrijk. En Molenbeek is zo'n beetje opgegeven door de Belgen. In Den Haag heb je de Schilderswijk maar daar is het nog vele malen beter dan in Molenbeek. Een kansloze moslimjongere bereik je niet door puur zijn geloof af te kraken, die moet een doel hebben en vanuit de overheid moet er meer gebeuren. Wordt deze situatie niet beter, dan zie ik geen reden om te geloven dat het terrorisme vanuit Frankrijk en België zelf zal afnemen.
Plaats reactie