Kerk in crisis in België

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bonifacius
Diehard

Kerk in crisis in België

Bericht door bonifacius »

Nieuws over de kerk in België. Youtube - Kerk in crisis.
't is te zeggen, de uitzending op TV dateert al van eind 2012 maar voor de meesten hier waarschijnlijk onbekend daar het een NL forum is.
De uitzending is nog heerlijk hilarisch om de hoogste geestelijke van mijn Belgenland te horen uitleggen waarom een vrouw geen priester kan worden. In zijn betoog daarover heeft hij het o.a. over 'Jeruzalem als de bruid van Jezus'.
De dame tegenover hem antwoord daarop dat ze waarlijk haar grootvader bezig hoort. :lol:

Dat monsigneur Léonard niet populair is bij ons mag blijken dit filmpje: Youtube - Léonards Ophefmakende Uitspraken: Een Overzicht.
Waaruit o.a.: '...aids als gevolg van wisselende seksuele contacten is geen straf van god maar hoogstens een soort van immanente gerechtigheid.'
Is dat niet mooi verwoord! =D>

Nu vroeg ik mij af of iemand op het forum hier kan uitleggen waarover hij het heeft m.b.t de reden waarom een vrouw geen priester worden. Zelfs de onder-priester van mijn dorp die de uitzending van de week zag kon zijn uitleg niet plaatsen.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Kerk in crisis in België

Bericht door Peter van Velzen »

bonifacius schreef: Nu vroeg ik mij af of iemand op het forum hier kan uitleggen waarover hij het heeft m.b.t de reden waarom een vrouw geen priester worden. Zelfs de onder-priester van mijn dorp die de uitzending van de week zag kon zijn uitleg niet plaatsen.
Voor een vrijdenker zijn er talloze redenen om geen priester te worden, maar die gelden - meen ik - allemaal ook voor mannen!

Reden 1: Er is geen god.
Ik wens u alle goeds
siger

Bericht door siger »

Je vraagt een atheist als ik om de wartaal van een "geestelijke" (is die nou echt geestachtig van aard of wat?) te verklaren?

De verklaring is gewoon dat het wartaal van een "geestelijke" is.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bonifacius schreef: Nu vroeg ik mij af of iemand op het forum hier kan uitleggen waarover hij het heeft m.b.t de reden waarom een vrouw geen priester worden. Zelfs de onder-priester van mijn dorp die de uitzending van de week zag kon zijn uitleg niet plaatsen.
Zo moeilijk is het niet. Een priesterwijding is zoals een huwelijk en een huwelijk is tussen twee partners. In het geval van een priesterwijding is een van de partners (symbolish) de kerk(gemeenschap). De kerk(gemeenschap) is een vrouw en omdat de RKK nog niet zo ver is dat ze een huwelijk toelaat tussen twee partners van het zelfde geslacht moet de priester wel een man zijn.

Natuurlijk betekent dat wel dat alle vrouwen die vrijwilligers werk doen in de kerk, zich bezondigen aan een buitenechtelijke lesbische relatie maar de kerk is goed in het negeren wat niet in haar straatje past.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
bonifacius
Diehard

@axxyanus: merci. nu snap im em.
Ik stuur je duiding naar de koster van mijn dorp. Weet die eindelijk ook waar zijn Belgische opper-herder, monseigneur Leonard het over heeft.
Wat hebben de Christenen er toch een ingewikkelde zaak van gemaakt dat zelfs hij het moet uitgelegd krijgen via een vrijdenkers forum...

Via iemand als mij dan die zich gaat laten ontdopen, want niets met het Christendom te maken al heel mijn leven maar wel uit gewoonte, traditie gedoopt door ouders die ook helemaal niets met religieuze geloofszaken van doen hadden.

Uit leer-gierigheid heb ik de rollen in tegenstelling tot vele afvalligen is omgedraaid.
Ik stel me sinds kort de vraag wat er voor nodig zou zijn om mij gelovig te kunnen laten worden en dus als volwassene uit eigen keuze mezelf te laten dopen en Christelijk te worden. Hmm...
Tot hiertoe nog niets kunnen vinden dat maar enigszins me zou kunnen motiveren.
Integendeel. Een ondoorgrondelijke bijbel, een beschamende geschiedenis van de kerk in rol van onverdraagzaamheid, meest bekend als de inquisitie, maar wel, dat mag ook gezegd worden, een prachtige culturele, architecturale geschiedenis en overblijfselen.
Als ik kathedralen van Chartre en Reims die ik ook bezocht heb in gedachten haal ben ik toch ook onder de indruk van waartoe de middeleeuwer in staat was onder impuls van zijn katholieke godsdienst.
aniyan

Bericht door aniyan »

beste mensen,
Ik heb een vraagje wat niet echt in de thema past, maar zou super graag willen weten van jullie hoe ik het beste een kerk kan zoeken in Belgie.
Ik heb de foto van kerk maar zou graag aan de hand van de foto willen weten waar dat kerk zich bevindt.
Alvast bedankt voor jullie aandacht en hulp.
mvg,
Yan
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welkom.
Hoe je het beste een kerk kan zoeken in België? Kijk uit naar een kerktoren zou ik zeggen.

Grapje. :wink:

Je hebt een foto schrijf je? Misschien staat hij hierbij.

https://www.google.nl/search?q=kerken+i ... 80&bih=632" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
aniyan

Bericht door aniyan »

Fish schreef:Welkom.
Hoe je het beste een kerk kan zoeken in België? Kijk uit naar een kerktoren zou ik zeggen.

Grapje. :wink:

Je hebt een foto schrijf je? Misschien staat hij hierbij.

https://www.google.nl/search?q=kerken+i ... 80&bih=632" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je voor je reactie,

:) google zou idd goed kunnen helpen maar probleem is dat ik alleen een foto heb van het plek waar je kaarsje kunt branden/opsteken.
Dat maakt het juist moeilijke.

Weet jij miss daar een raad mee?
Dankje
bonifacius
Diehard

http://www.kerknet.be" onclick="window.open(this.href);return false; al aan gedacht?

in de top 10 links staat daar bij 4: Foto's van kerken
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

bonifacius schreef:merci. nu snap im em.
Ik stuur je duiding naar de koster van mijn dorp. Weet die eindelijk ook waar zijn Belgische opper-herder, monseigneur Leonard het over heeft.
Wat hebben de Christenen er toch een ingewikkelde zaak van gemaakt dat zelfs hij het moet uitgelegd krijgen via een vrijdenkers forum...
Hier nog een aanvullende opmerking. De 'geheimtaal' van de geestelijke komt uit Openbaring 21: 2 en 9, waarin je kunt lezen over 'het nieuwe Jeruzalem' dat even later geïdentificeerd wordt met de bruid van het lam. Het lam is dan weer een verwijzing naar Jezus.

2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht...9 Een van de zeven engelen met de offerschalen die gevuld waren met de laatste zeven plagen kwam op me af en zei: ‘Ik wil je de bruid laten zien, de vrouw van het lam.’10 Ik raakte in vervoering, en hij nam mij mee naar een heel hoge berg en liet me de heilige stad Jeruzalem zien, die uit de hemel neerdaalde, bij God vandaan.

De bruid van het lam wordt verstaan als een metafoor de gelovigen van alle tijden, of de Kerk van Christus. Paulus maakt deze metafoor in de tweede brief aan de Korintiërs:

11:2 Ik waak over u zoals God over u waakt. Ik heb u aan één man uitgehuwelijkt, aan Christus, en ik wil u als een kuise bruid aan hem geven.

Wellicht is de gedachte dat die bruid kuis moet zijn de reden waarom priesters niet mogen trouwen. De moderne vertaling geeft 'kuise bruid', maar in het origineel staat eigenlijk 'zuivere maagd', zoals je in de katholieke Willibrordvertaling nog kan lezen.

De vergelijking met een huwelijk wordt ook gemaakt in de Efezebrief:

5:21 Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus. 22 Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. 29 Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, 30 want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen.

Via deze tekst komt men dan er weer bij dat er een rangorde is waarin het de taak van de man is om als de spreekbuis voor Jezus te fungeren, dus de Kerk te leiden. Voor vrouwen zijn alleen verzorgende en kinderopvoedende funkties weggelegd, net zoals in een patriarchaal huwelijk.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

bonifacius schreef:@axxyanus: merci. nu snap im em.
Wat hebben de Christenen er toch een ingewikkelde zaak van gemaakt dat zelfs hij het moet uitgelegd krijgen via een vrijdenkers forum... [..]
:lol: Wat heet.. en reken er niet op, dat het hier lukt. :roll:
https://mondoweiss.net/wp-content/uploa ... x1024.jpeg
Minacht de onzin, het kwaad. het vuil, de dood. En onthecht van de gruwel, maar blijf menselijk..
bonifacius
Diehard

@Rereformed: merci voor de extra info!
Gerard R. schreef: :lol: Wat heet.. en reken er niet op, dat het hier lukt. :roll:
Moesten de pastoor en onderpastoor van mijn dorp Engels begrijpen zou ik ze dit nog sturen:
Yotube - Alan Watts: Who Really Was JESUS CHRIST ???

Maar ze zouden er toch niet naar luisteren. En indien wel (onder mijn aandrang) zou het geen sikkepit veranderen. Samen met Jezus wensen ze te geloven dat God liefde is en Jezus blijft voor hen de enige zoon van God, de enige mens op aarde ooit die half mens en half god is... :sleepy5:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Jouw vorige onderschrift zei daar treffende dingen over. :)
https://mondoweiss.net/wp-content/uploa ... x1024.jpeg
Minacht de onzin, het kwaad. het vuil, de dood. En onthecht van de gruwel, maar blijf menselijk..
bonifacius
Diehard

@Gerard R: ik heb mijn onderschrift al een paar keer gewijzigd. Zit er weer wat aan te komen. :)
Ik weet niet meer wat mijn vorig was.

Daarstraks een artikel ingescand zie. Krantenknipsel van vorige week.
Genaamd 'BOOS OM GOD'. Geschreven als wekelijks column door Rik Torfs (scan in bijlage).

Twee citaten eruit: "
- De laatste jaren, zijn het er nu 5 of 10, zie ik een nieuw verschijnsel. Meewarigheid, irritatie, zelfs agressie wanneer het over God gaat.
- Waarom roept God in Vlaanderen zoveel agressie op?...
."
:lol:

---------------------------
Volgend citaat vind ik heel sterk en veelzeggend voor mij:

""Heibel over het opperwezen is een bewijs van zijn bestaan. Voor iemand boos wordt: natuurlijk is die redenering niet waterdicht. Wat geen ramp is. Want denken is meer dan Syllogisme produceren, het is ook schoonheid en spel.""

Ik vind Rik Torfs wel schitterend schrijven hoor.
Hij schrijft zoals hij spreekt, lekker droog en tegendraads af en toe. :lol:
Zie: youtube - Het Allerbeste uit de Slimste Mens Ter Wereld: Rik Torfs
Bijlagen
Boos om God - rik torfs (scan 26-6-2014).jpg
Plaats reactie