bonifacius schreef:merci. nu snap im em.
Ik stuur je duiding naar de koster van mijn dorp. Weet die eindelijk ook waar zijn Belgische opper-herder, monseigneur Leonard het over heeft.
Wat hebben de Christenen er toch een ingewikkelde zaak van gemaakt dat zelfs hij het moet uitgelegd krijgen via een vrijdenkers forum...
Hier nog een aanvullende opmerking. De 'geheimtaal' van de geestelijke komt uit Openbaring 21: 2 en 9, waarin je kunt lezen over 'het nieuwe Jeruzalem' dat even later geïdentificeerd wordt met de bruid van het lam. Het lam is dan weer een verwijzing naar Jezus.
2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht...9 Een van de zeven engelen met de offerschalen die gevuld waren met de laatste zeven plagen kwam op me af en zei: ‘Ik wil je de bruid laten zien, de vrouw van het lam.’10 Ik raakte in vervoering, en hij nam mij mee naar een heel hoge berg en liet me de heilige stad Jeruzalem zien, die uit de hemel neerdaalde, bij God vandaan.
De bruid van het lam wordt verstaan als een metafoor de gelovigen van alle tijden, of de Kerk van Christus. Paulus maakt deze metafoor in de tweede brief aan de Korintiërs:
11:2 Ik waak over u zoals God over u waakt. Ik heb u aan één man uitgehuwelijkt, aan Christus, en ik wil u als een kuise bruid aan hem geven.
Wellicht is de gedachte dat die bruid
kuis moet zijn de reden waarom priesters niet mogen trouwen. De moderne vertaling geeft 'kuise bruid', maar in het origineel staat eigenlijk 'zuivere maagd', zoals je in de katholieke Willibrordvertaling nog kan lezen.
De vergelijking met een huwelijk wordt ook gemaakt in de Efezebrief:
5:21 Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus. 22 Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. 29 Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, 30 want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen.
Via deze tekst komt men dan er weer bij dat er een rangorde is waarin het de taak van de man is om als de spreekbuis voor Jezus te fungeren, dus de Kerk te leiden. Voor vrouwen zijn alleen verzorgende en kinderopvoedende funkties weggelegd, net zoals in een patriarchaal huwelijk.