Paus Franciscus - 'Weg met de stok van de Inquisitie’’
Moderator: Moderators
- bonifacius
- Diehard
Paus Franciscus - 'Weg met de stok van de Inquisitie’’
http://www.parool.nl/parool/nl/266/RELI ... itie.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zou anno 2014 toch al lang een vanzelfsprekendheid moeten zijn, maar blijkbaar is het dat niet, anders zou de Paus het niet moeten aanhalen en er voor waarschuwen.
Dat zou anno 2014 toch al lang een vanzelfsprekendheid moeten zijn, maar blijkbaar is het dat niet, anders zou de Paus het niet moeten aanhalen en er voor waarschuwen.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Re: Paus Franciscus - 'Weg met de stok van de Inquisitie’’
bonifacius,
Het is niet de bedoeling dat je een link plaatst en daar een mening over verkondigd. Daarbij verkondig je een mening die gestoeld is op ideeën die voor mij tot nog toe geen houdbare argumenten kent. Begin bij het begin.
Groet, Sytze
Het is niet de bedoeling dat je een link plaatst en daar een mening over verkondigd. Daarbij verkondig je een mening die gestoeld is op ideeën die voor mij tot nog toe geen houdbare argumenten kent. Begin bij het begin.
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
- bonifacius
- Diehard
Wacht Sytze, jij bent al een zware denker hoor!
Leg je me nu de regels van het forum uit?
Mogen in dit forum onderdeel 'religie in het nieuws' echt enkel links geplaatst worden maar is commentaar erbij verboden want daarmee word een mening verkondigt die voor jou tot nog toe geen houdbare argumenten kent? Of geldt dat voor alle forumbezoekers?
Euh, moet ik mijn mening empirisch zien te bewijzen eerst of zo?
Leg je me nu de regels van het forum uit?
Mogen in dit forum onderdeel 'religie in het nieuws' echt enkel links geplaatst worden maar is commentaar erbij verboden want daarmee word een mening verkondigt die voor jou tot nog toe geen houdbare argumenten kent? Of geldt dat voor alle forumbezoekers?
Euh, moet ik mijn mening empirisch zien te bewijzen eerst of zo?
Als deze huppelpaus echt met de Inquisitie wil breken kan hij misschien Sint Bellarmino afvoeren? Die wordt nog steeds vereerd als heilige, ondanks/omdat hij Galilei onder dwang zijn wetenschappelijke ontdekkingen liet afzweren, en Giordano Bruno levend liet verbranden,
Het instituut katholieke kerk heeft veel ellende aangericht, logisch dat ze het voor veel mensen nooit goed kunnen doen. Maar om zo'n log, groot instituut enigszins in beweging te krijgen, gaat in kleine stapjes.
Vergeleken met zijn voorganger is het een flinke verbetering.
Je kunt het ook zien als voorzichtige stappen in de goede richting.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Ik zie alleen maar public relations. Geef mij maar figuren als PiusXII (als ik zijn rugnummer goed heb.)gerard_m schreef:Het instituut katholieke kerk heeft veel ellende aangericht, logisch dat ze het voor veel mensen nooit goed kunnen doen. Maar om zo'n log, groot instituut enigszins in beweging te krijgen, gaat in kleine stapjes.
Daarbij wist je tenminste waar hij stond.
Waarom geloof je Pius wel en Fransiscus niet?siger schreef:Ik zie alleen maar public relations. Geef mij maar figuren als PiusXII (als ik zijn rugnummer goed heb.) Daarbij wist je tenminste waar hij stond.
Misschien meent die man gewoon wat hij zegt?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
- bonifacius
- Diehard
ik leer bij hier over het instituut kerk 
@siger: 'misschien Sint Bellarmino afvoeren?' schreef je. Goed idee, ik heb al een lijstje met voorstellen om op te nemen in een volgend concilie (ik stuur een email naar het Vaticaan
).
- Schijn-Heiligen in de geschiedenis hun decoraties afnemen, gaat er bij op. Maar net als het leger helden nodig heeft en er nooit over zal denken in de geschiedenis te gaan graven of dit wel terecht was en de held eventueel te degraderen indien nodig zal dit ook in de kerk nooit gebeuren.
Maar hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Robertus_Bellarminus" onclick="window.open(this.href);return false; lees ik wel iets extra, wat het gebeuren in ruimere context plaatst. Citaat:
"Bellarminus, die Galilei genegen was, moest hem op last van Paulus V het veroordelingsdecreet voorhouden. Hij voerde een vinnige pennenstrijd met Jacobus I van Engeland over de Rome vijandig gezinde eed van trouw en nam duidelijk stelling in de gallicaanse strijdvraag over de macht van de paus in tijdelijke zaken."
Waarom je Pius XII (Eugenio Pacelli 1951-58) hoger inschat dan de huidige paus is voor mij (net als forumlid gerard_m) ook een vraagteken. Je schrijft dat men daarmee wist waar hij stond. De geallieerden vonden dat tijdens de tweede wereldoorlog alvast niet is hier te lezen http://nl.wikipedia.org/wiki/Paus_Pius_ ... reldoorlog" onclick="window.open(this.href);return false;
De huidige Paus is wat mij en velen betreft de beste die ze ooit gehad hebben.Uitspraken als deze zijn bewonderenswaardig: Paus Franciscus: 'De kerk heeft zich opgesloten in details en kleingeestige regeltjes..
De man is wel 100 jaar te laat. Net zoals het concilie van 1962-65 zeker 50 jaar te laat is.
Hij staat nu aan het stuur van een logge tanker, die krijgt hij nooit meer op tijd gedraaid in West Europa.
Er zijn mensen die zich Christenen noemen en hopen (ik niet, disco's maken van kerken...) dat hij de uitdaging wint. Kwaliteitsvol artikel over > CHALLENGE FOR POPE IN EUROPE'S DWINDLING CHURCH.

@siger: 'misschien Sint Bellarmino afvoeren?' schreef je. Goed idee, ik heb al een lijstje met voorstellen om op te nemen in een volgend concilie (ik stuur een email naar het Vaticaan

- Schijn-Heiligen in de geschiedenis hun decoraties afnemen, gaat er bij op. Maar net als het leger helden nodig heeft en er nooit over zal denken in de geschiedenis te gaan graven of dit wel terecht was en de held eventueel te degraderen indien nodig zal dit ook in de kerk nooit gebeuren.
Maar hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Robertus_Bellarminus" onclick="window.open(this.href);return false; lees ik wel iets extra, wat het gebeuren in ruimere context plaatst. Citaat:
"Bellarminus, die Galilei genegen was, moest hem op last van Paulus V het veroordelingsdecreet voorhouden. Hij voerde een vinnige pennenstrijd met Jacobus I van Engeland over de Rome vijandig gezinde eed van trouw en nam duidelijk stelling in de gallicaanse strijdvraag over de macht van de paus in tijdelijke zaken."
Waarom je Pius XII (Eugenio Pacelli 1951-58) hoger inschat dan de huidige paus is voor mij (net als forumlid gerard_m) ook een vraagteken. Je schrijft dat men daarmee wist waar hij stond. De geallieerden vonden dat tijdens de tweede wereldoorlog alvast niet is hier te lezen http://nl.wikipedia.org/wiki/Paus_Pius_ ... reldoorlog" onclick="window.open(this.href);return false;

De huidige Paus is wat mij en velen betreft de beste die ze ooit gehad hebben.Uitspraken als deze zijn bewonderenswaardig: Paus Franciscus: 'De kerk heeft zich opgesloten in details en kleingeestige regeltjes..
De man is wel 100 jaar te laat. Net zoals het concilie van 1962-65 zeker 50 jaar te laat is.
Hij staat nu aan het stuur van een logge tanker, die krijgt hij nooit meer op tijd gedraaid in West Europa.
Er zijn mensen die zich Christenen noemen en hopen (ik niet, disco's maken van kerken...) dat hij de uitdaging wint. Kwaliteitsvol artikel over > CHALLENGE FOR POPE IN EUROPE'S DWINDLING CHURCH.
Misverstandje. Ik geloof geen van beide. Maar als Franciscus de verering zou schrappen van folteraars en moordenaars zou hij een streepje in mijn achting stijgen. Ik heb Sint Bellarmino al genoemd, maar er is bijvoorbeeld ook de Heilige Cyrillus van Alexandrië die niet alleen verantwoordelijk is voor moord en doodslag door zijn knokploegen (zoals de foltering en de moord van Hypathia.)gerard_m schreef:Waarom geloof je Pius wel en Fransiscus niet?siger schreef:Ik zie alleen maar public relations. Geef mij maar figuren als PiusXII (als ik zijn rugnummer goed heb.) Daarbij wist je tenminste waar hij stond.
Misschien meent die man gewoon wat hij zegt?
Maar hij kan natuurlijk ook geboortebeperking doorgang doen vinden in Afrika en Zuid-Amerika, voor gelijke behandeling van vrouwen en voor de erkenning van seksuele minderheden kunnen ijveren. Allemaal dingen die meer aarde aan de dijk zetten dan voeten wassen en met een wereldvreemde glimlach rond te lopen.
Misschien moet ik eens een lijstje maken van heilige moordenaars.
- bonifacius
- Diehard
graag!siger schreef: Misschien moet ik eens een lijstje maken van heilige moordenaars.

De 'helden' van de kerk aan de kaak stellen. Misschien kun je ze hierin vermelden (als je weet hoe dat voor elkaar te krijgen) > http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie" onclick="window.open(this.href);return false;
@Bonifacius,
Wie het wilde weten wisten wat ze aan Pius hadden, en er zijn er nog altijd genoeg die dat niet willen, en noch steeds wordt Rolf Hochhuth in de Nederlandse wiki in hetzelfde kwalijke daglicht gesteld.
Er trappen er meer in de huidige stoeipaus, en dat is bijzonder jammer. Tot een van zijn mooie intenties leiden tot meer dan mooie woorden en symbolische daden.
Je zegt "een ander daglicht" maar dat is het nu juist: de hele geschiedenis van de katholieke kerk wordt herschreven in haar voordeel, niet enkel op wiki. En daar maakt Franciscus deel van uit. Rebranding noemen ze dat. Het is vechten tegen de bierkaai, uiteindelijk gelooft ieder toch wat hem het beste uitkomt.
Wie het wilde weten wisten wat ze aan Pius hadden, en er zijn er nog altijd genoeg die dat niet willen, en noch steeds wordt Rolf Hochhuth in de Nederlandse wiki in hetzelfde kwalijke daglicht gesteld.
Er trappen er meer in de huidige stoeipaus, en dat is bijzonder jammer. Tot een van zijn mooie intenties leiden tot meer dan mooie woorden en symbolische daden.
Je zegt "een ander daglicht" maar dat is het nu juist: de hele geschiedenis van de katholieke kerk wordt herschreven in haar voordeel, niet enkel op wiki. En daar maakt Franciscus deel van uit. Rebranding noemen ze dat. Het is vechten tegen de bierkaai, uiteindelijk gelooft ieder toch wat hem het beste uitkomt.
Laatst gewijzigd door siger op 05 mei 2014 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, dat zal niet lukken. Alle wiki-discussies over christelijke onderwerpen worden naar mijn gevoel beheerst door christenen. Staat er niet ergens in dat lemma dat de Inquisitie een matigende invloed had en dat de Malleus Maleficarum (not bene verspreid met voorwoord van de toenmalige paus als ik me goed herinner) slechts gedoogd werd door de kerk? Daar stap je alleen maar in als je jezelf gek wilt maken.bonifacius schreef:graag!siger schreef: Misschien moet ik eens een lijstje maken van heilige moordenaars.![]()
De 'helden' van de kerk aan de kaak stellen. Misschien kun je ze hierin vermelden (als je weet hoe dat voor elkaar te krijgen) > http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom geloven mensen wiki? Wiki is goed als je de geboortedatum van Mozart vergeten bent, maar niet voor gevoelige onderwerpen: die worden voor je ogen gekaapt door mensen die er veel meer energie aan kunnen of willen besteden dan jij of ik.
- bonifacius
- Diehard
@siger: ik schreef 'in ruimere context'. Daarmee bedoelde ik me te kunnen voorstellen dat wanneer de hoogste in rang boven je een bevel geeft dit een verscheurende situatie kan zijn waarin men pas weet wat men gaat doen als men zelf in zo'n situatie staat, niet eerder.
Maar ik borduur nu voort op dat wiki fragment waarvan de waarheid valt te betwijfelen natuurlijk.
Dat de mogelijkheid erin zit dat de geschiedenis wordt herschreven in de kerk haar voordeel neem ik best aan. Maar da's eigen aan alle machthebbers van alle tijden en soorten. Het zijn tenslotte zij die de geschiedenis doorgaans laten neerpennen in glorierijke verslagen en verhalen om voor eeuwig herinnerd en verheerlijkt te worden, niet de verslagene of overwonnene.
Neem maar de Noord-Amerikaanse cowboy en indianen verhalen. Hoe lang hebben we niet geloofd dat de indianen de slechten waren, dankzij de Hollywood film industrie o.a.
ps: een aantal heilige slechteriken zijn al op een rijtje gezet in deze engelstalige wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Inquisitio ... nquisitors" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik borduur nu voort op dat wiki fragment waarvan de waarheid valt te betwijfelen natuurlijk.
Dat de mogelijkheid erin zit dat de geschiedenis wordt herschreven in de kerk haar voordeel neem ik best aan. Maar da's eigen aan alle machthebbers van alle tijden en soorten. Het zijn tenslotte zij die de geschiedenis doorgaans laten neerpennen in glorierijke verslagen en verhalen om voor eeuwig herinnerd en verheerlijkt te worden, niet de verslagene of overwonnene.
Neem maar de Noord-Amerikaanse cowboy en indianen verhalen. Hoe lang hebben we niet geloofd dat de indianen de slechten waren, dankzij de Hollywood film industrie o.a.

ps: een aantal heilige slechteriken zijn al op een rijtje gezet in deze engelstalige wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Inquisitio ... nquisitors" onclick="window.open(this.href);return false;
Een reden te meer om kritisch te zijn, toch?bonifacius schreef:Dat de mogelijkheid erin zit dat de geschiedenis wordt herschreven in de kerk haar voordeel neem ik best aan. Maar da's eigen aan alle machthebbers van alle tijden en soorten.
- bonifacius
- Diehard
Vanzelfsprekend.siger schreef: Een reden te meer om kritisch te zijn, toch?