Kritisch zijn op recenties en bijgeplakte opmerkingen

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Kritisch zijn op recenties en bijgeplakte opmerkingen

Bericht door Maria »

Nav. het de opmerking bij het filmpje op Youtube waar Jagang naar linkte.
Niet over de inhoudelijkheid van dit filmpje, maar over de waarschuwing, die erbij vermeld staat.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 25#p286027" onclick="window.open(this.href);return false;

Warning: "This show contains propaganda"

Ik vraag me eigenlijk af, wie er op Youtube bepaald of iets propaganda is en waarom?
En bovendien, wat betekent dat in dit verband?
Wie denkt wie te moeten waarschuwen?

We hebben het duidelijk niet over commerciële reclame.
Ik heb een 10 minuten gekeken en zie geen verschil met de meeste documentaires.
De maker ervan bepaalt, wat hij wil laten zien en hoe hij dat wil laten zien.
Is dat niet bij 99% of meer van de documentaires?

Dit is de eerste keer, dat ik deze aantekening zie op Youtube.
Is dit niet ook een subjectieve beoordeling met het doel de gedachten van de kijker te vertroebelen naar het oordeel van degene, die deze opmerking hierbij plaatste?

Bovendien is er vrijheid van meningsuiting.
Ik krijg heel onderhuidse kriebels:
Is deze toevoeging in dit filmpje niet een heel slinkse manier om die vrijheid van de ander onderuit te halen om zich zo van kritiek voor zichzelf te worden gevrijwaard?

Hoe kritisch zijn wij bij beoordelingen en besprekingen van wat dan ook, ook al hebben zij de schijn van objectiviteit?

Opmerking van één van de lezers:
I like the little prompt "This show contains propaganda." lol Way to weird it up, man. Let us decide if it's propaganda or not. Nutbar.
Antwoord door inzender:

From Wikipedia: Propaganda often presents facts selectively (thus possibly lying by omission) to encourage a particular synthesis, or uses loaded messages to produce an emotional rather than rational response to the information presented. The desired result is a change of the attitude toward the subject in the target audience to further a political agenda. Propaganda can be used as a form of political warfare.

DrRonPaul2012 4 maanden geleden
Een andere inzender:
"It's mostly propaganda..."

What asshole said this? If by "propaganda" you mean "truth", then sure... it's propaganda...
Edit:
Ik heb dit onder filosofie geplaatst, maar misschien moet het wel een ethische kwestie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jagang
Ontoombaar

Re: Kritisch zijn op recenties en bijgeplakte opmerkingen

Bericht door Jagang »

Er is voor propaganda gewoon een vaste definitie.
Op youtube betekent het woord niets anders dan elders.

Wel wordt het woord "propaganda" (of onder invloed daarvan staan) vaak als excuus gebruikt om te opponent in zijn standpunten te diskwalificeren.

"jij kijkt teveel naar NOS propaganda!"
"Jij luistert teveel naar ongelovigen!"
"---linkse media---"
"---fascistische---"

In werkelijkheid is het propaganda-argument vaak een soort variant op de jij-bak, waarmee de inhoud gladjes wordt verlaten, en de optelsom van wederzijdse verwijten en beschuldigingen aanvangt.

Als het gaat om puur ideologische kwestie's, los van de empirische werkelijkheid, ligt het m.i. wat lastiger.
Ideologieën verdedigen is misschien wel per definitie propaganda.

Maar wanneer ik naar een filmpje kijk, trek ik me niet bijzonder veel aan van de bijschriften.
Ze zijn per slot van rekening ook maar geplaatst door een user.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Jagang schreef:Wel wordt het woord "propaganda" (of onder invloed daarvan staan) vaak als excuus gebruikt om te opponent in zijn standpunten te diskwalificeren.
Heel juist gezien.
Jagang schreef:Maar wanneer ik naar een filmpje kijk, trek ik me niet bijzonder veel aan van de bijschriften.
Ze zijn per slot van rekening ook maar geplaatst door een user.
Zo verging het mij ook.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Jagang schreef: Wel wordt het woord "propaganda" (of onder invloed daarvan staan) vaak als excuus gebruikt om te opponent in zijn standpunten te diskwalificeren.
Als je bedoelt:
Als middel gebruikt.
Dat is wat ik bedoel.
En
Hoe vaak laat men er zijn oren naar hangen?
Niet iedereen is een onafhankelijk lezer.

Graag zou ik het willen uitbreiden naar het geconditioneerd in zich opnemen van nieuws en nieuwtjes en dus dat in de beoordeling mee laten wegen.

Vaak is er al een geconditioneerdheid, als we de bron kennen of als er, zoals in het voorbeeld, een schijnbaar objectieve cq. onafhankelijke opmerking bij staat.
Zo ook bij het TV kijken.
De omroep, die een programma uitzendt en de progranmma aankondiger, die al een korte inhoud (beoordeling) geeft.
Hoe vaak heb ik mensen zich niet tegelijk horen verontschuldigen, dat ze een programma van de EO prachtig vonden, terwijl ze de omroep buiten om dat programma totaal afzeiken.

Zelfs een partij.
Er zijn mensen, die blind varen op de partij van hun keuze.
Ik heb mensen al eens de tegenpartij horen afkraken en een wetsvoorstel zien verheerlijken, toen ze dachten, dat het van de eigen partij kwam.
Tot er iemand was, die doodleuk zij, dat dat wetsvoorstel van de tegenpartij kwam.
Het gezicht dat toen getrokken werd kun je niet beschrijven of navertellen.

Vaak zijn het mensen die blindvaren op hetgeen zij vertrouwen, en daardoor minder kritisch zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Het is een interessant onderwerp dat je hier aansnijdt, Mariakat! En heel herkenbaar.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Plaats reactie