Logica/Intuïtie

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

maartje
Forum fan

Logica/Intuïtie

Bericht door maartje »

Jim schreef:Op logica hebben ze zeker wel gelijk.

Inderdaad als je alleen op logica vaart, hebben atheïsten hun gelijk. Dat is in mijn opninie het aanbidden van het godje genaamd logica en komt op hetzelfde neer dan welke andere god(en) dan ook aanbidden. Alleen het eigen afgodje heeft gelijk. Zo redeneren alle religiues ingstelde mensen ook.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
Jinny

Re: Reincarnatie

Bericht door Jinny »

Toch is dat niet geheel waar, want logica vaardigt geen wetten en regels uit die niet tegen zichzelf ingaan.

Dat ben ik in geen enkele godsdienst nog tegengekomen......
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

Jim schreef:Toch is dat niet geheel waar, want logica vaardigt geen wetten en regels uit die niet tegen zichzelf ingaan.

Dat ben ik in geen enkele godsdienst nog tegengekomen......

Zo beweren bijvoorbeeld moslims ook dat de koran geheel logisch in elkaar zit zonder ook maar enige fout of tegenstrijdigheid. Dat jij geen enkele logica bent tegengekomen in welke religie dan ook wil anders zeggen dan jij zo je eigen kijk op het leven hebt.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
Jinny

Bericht door Jinny »

Moslims, christenen en joden negeren domweg de tegenstrijdigheden in hun 'heilig' boek.
De andere religies heb ik minder kijk op, maar dat zal daar niet anders zijn.
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

Jim schreef:Moslims, christenen en joden negeren domweg de tegenstrijdigheden in hun 'heilig' boek.
De andere religies heb ik minder kijk op, maar dat zal daar niet anders zijn.
Zoals atheïsten op hun beurt weer andere zaken negeren die niet in het straatje van pas komen. Zoals mijn opmerking dat het aanbidden van hetafgodje Logica van het zelfde laken een pak is als alle andere mensen die een persoonlijk afgodje nodig hebben.
Jinny

Bericht door Jinny »

Dat laatste ben ik dus niet met je eens om reden die ik eerder gaf.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

maartje schreef:Zoals atheïsten op hun beurt weer andere zaken negeren die niet in het straatje van pas komen.
Oh ja joh? Geef eens een goed voorbeeld hiervan.
Zoals mijn opmerking dat het aanbidden van hetafgodje Logica van het zelfde laken een pak is als alle andere mensen die een persoonlijk afgodje nodig hebben.
Nee, ik bedoel een goed voorbeeld, niet de prut die je hier schrijft. Logica is geen persoonlijk afgodje, Maartje. Je wekt de indruk dat je geen idee hebt waarover je het hebt, wanneer je daadwerkelijk een zo stupide opmerking denkt te maken in de vooronderstelling dat het over logica gaat.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Christenen doen natuurlijk ook aan logica. Ze lijden enkel aan een aantal ingestudeerde religieuze zaken waarop ze de logica abrogeren. En om deze vervelende inconsequenties voor het knagende geweten te maskeren, moet je van de nood een deugd maken, dus gezond denkende mensen beschuldigen van teveel gebruik van de logica. Logisch hè.
Born OK the first time
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

Rereformed schreef:Christenen doen natuurlijk ook aan logica. Ze lijden enkel aan een aantal ingestudeerde religieuze zaken waarop ze de logica abrogeren. En om deze vervelende inconsequenties voor het knagende geweten te maskeren, moet je van de nood een deugd maken, dus gezond denkende mensen beschuldigen van teveel gebruik van de logica. Logisch hè.
Hoe kom je erbij dat ik mijn bewering zou doen uit religieuze gronden? Ik ben een christen maar dat wil nog niet zeggen dat er derhalve anti-atheïst ben. Hetgeen hier andersom wel het geval lijkt te zijn. Stomweg napepgaaien wat geestelijken erin proppen zonder de eigen logica te gebruiken is net zo stupide als alles alleen maar logisch beredeneren. Als ik me alleen door logica had laten leiden had ik nu een kind minder gehad. Zijn altijd logisch redeneren vader vond dat er niets ernstigs met hem aan de hand was en als ik zijn religieuze en daardoor niet als zelfstandig denkend en handelende moeder hem niet naar de eerste hulp HAD bracht alwaar hij meteen onder het mes is gegaan, hadden we nu twee keer per week zijn graf kunnen kunnen bezoeken ipv bij hem op de koffie te gaan.
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

Fjedka schreef:
maartje schreef:Zoals atheïsten op hun beurt weer andere zaken negeren die niet in het straatje van pas komen.
Oh ja joh? Geef eens een goed voorbeeld hiervan.
Zoals mijn opmerking dat het aanbidden van hetafgodje Logica van het zelfde laken een pak is als alle andere mensen die een persoonlijk afgodje nodig hebben.
Nee, ik bedoel een goed voorbeeld, niet de prut die je hier schrijft. Logica is geen persoonlijk afgodje, Maartje. Je wekt de indruk dat je geen idee hebt waarover je het hebt, wanneer je daadwerkelijk een zo stupide opmerking denkt te maken in de vooronderstelling dat het over logica gaat.

De manier waarop jij neerzet dat ik prut produceer, kan meteen als voorbeeld fungeren. Als we alleen wel varen op logica hadden we immers zaken zoals de creditcrisis moeten hebben voorzien? Het dunkt me dat er in die wereld mensen genoeg rondlopen die alles logisch beredeneren. Maar goed die steek ik wel in mijn zak. Ik weet niet hoe de wereld in elkaar staakt, ben stupide en ik post alleen maar prut.

Het is en blijft mijn mening dat verheerlijking van de logica op hetzelfde neerkomt als aanbidding van een afgodje. Als je namelijk oog hebt voor je eigen afgodje heb je een grote blinde vlek die je alle zicht van het geheel van de werkelijkheid ontneemt. En dan heb ik niet over religie als tegenpool van de logica.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

maartje schreef:[...] eigen logica [...]
[-X
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

maartje schreef:De manier waarop jij neerzet dat ik prut produceer, kan meteen als voorbeeld fungeren.
Want?
Als we alleen wel varen op logica hadden we immers zaken zoals de creditcrisis moeten hebben voorzien?
"Alleen logica"? Wie citeer je nu? Je bent toch geen stropoppen aan het verbranden? Ik ben hier.
In levenden lijve, om met je te discussiëren. Terug terzake (lees: wat er daadwerkelijk is geschreven in dit topic) dan maar weer:

Wanneer bovengaande stelling van jou, maartje, dient als verantwoording, kan ditzelfde met hetzelfde gemak als een voorbeeld fungeren voor het onbegrip van logica dat je volgens mijn vermoeden tentoonspreid in deze en daarenboven, bij geconstateerde herhaling van illogica, wellicht in het algemeen.
Het dunkt me dat er in die wereld mensen genoeg rondlopen die alles logisch beredeneren.
Die wereld, of de wereld van die logisch beredenerende mensen? Als er meer logisch beredenerende mensen zouden zijn geweest, dan zou er wel eens geen kredietcrisis kunnen zijn geweest? Ondergraaft dat je betoog nu niet juist?
Maar goed die steek ik wel in mijn zak.
In jouw imaginaire, of "persoonlijk logische" zak wellicht, ja. Diepe en donkere zakken vol van 'diepere logica'.
Ik weet niet hoe de wereld in elkaar staakt, ben stupide en ik post alleen maar prut.
Dat zou je bijna denken. Ik ben bereid vooralsnog aan te nemen dat je buiten dit topic anders dan prut hebt geproduceerd, maar het gaat mij hier en nu specifiek om wat er hier en nu beweerd wordt.
Het is en blijft mijn mening dat verheerlijking van de logica op hetzelfde neerkomt als aanbidding van een afgodje
Jouw mening heeft in deze blijkbaar niets van doen met logica.
Rereformed's vermoeden van religiositeit jouwerzijds blijkt veel logischer als verklaring voor je irrationaliteit in deze.
Als je namelijk oog hebt voor je eigen afgodje heb je een grote blinde vlek die je alle zicht van het geheel van de werkelijkheid ontneemt.
Daar weet jij als christen waarschijnlijk nog veel meer over te vertellen.
Met logica heeft het evenwel niets van doen; eerder met het tegendeel.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Maartje illustreert aan de hand van het voorbeeld over haar zoon dat uitsluitend logisch denken niet altijd hoeft te leiden tot het nemen van juiste beslissingen: dat er feitelijk nog een andere factor van belang is welke je intuïtie zou kunnen noemen. Als zodanig heeft dat niets met religie en daarbinnen bijvoorbeeld met christen zijn te maken.

@Moderatie,
Mogelijk kan er een afsplitsing gemaakt worden vanaf het bericht van 16 juli om
8.52 uur pm aangezien het vanaf dat moment niet langer over reïncarnatie gaat.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Ik vind het zeer aandoenlijk dat je het voor maartje opneemt, Yours.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

maartje schreef:
Rereformed schreef:Christenen doen natuurlijk ook aan logica. Ze lijden enkel aan een aantal ingestudeerde religieuze zaken waarop ze de logica abrogeren. En om deze vervelende inconsequenties voor het knagende geweten te maskeren, moet je van de nood een deugd maken, dus gezond denkende mensen beschuldigen van teveel gebruik van de logica. Logisch hè.
Hoe kom je erbij dat ik mijn bewering zou doen uit religieuze gronden?
Wel, dat is nogal gemakkelijk. Alle mensen die aankomen met een beschuldiging waarin het woord afgod staat hebben er uiteraard zelf één die ze de echte god noemen. Da's nou logica hè.
Maartje schreef:Ik ben een christen maar dat wil nog niet zeggen dat er derhalve anti-atheïst ben.
Kun je me dan even verwijzen naar een bijdrage van je op dit forum waarin je laat horen pro-atheïsten te zijn?
Tussen pro en anti zit natuurlijk nog een mogelijkheid van onverschillig zijn, maar daarvan kan geen sprake zijn indien een christen zich in het hol van de leeuw laat zien en atheïsten op hun gebreken wil wijzen.
Zoals je ziet, allemaal een kwestie van logisch denken.

Ik kan je anti-atheïsme ook nog op een andere manier beredeneren. Als je christen bent maak je je logischerwijze tot een verlengstuk van de ideeën in de bijbel en in de bijbel wordt atheïsme dwaasheid genoemd, mensen die om God niet geven goddelozen, en mensen die niet voor Jezus zijn beschouwt hij als zijn tegenstanders. Jezus zegt van zichzelf dat hij het zwaard zelfs brengt tussen moeder en dochter en vader en zoon. In die bijbel word je bovendien opgeroepen om niet een gelijk span met niet-christenen te maken, noch aan dezelfde tafel te gaan zitten met goddelozen. En als room op de taart worden ongelovigen een heloordeel aangezegd. Me dunkt dat het christelijk geloof dus flink zijn best doet om van jou een anti-atheïst te maken. Indien je het niet bent dan neem je het dus niet zo nauw met je geloof. (da's dus alweer een logische redenatie).

Je mag na al deze dingen in de bijbel gelezen te hebben, -zoals alle christenen uit het hoofd geleerd hebben om te zeggen-, natuurlijk ook nog eraan toevoegen dat je ze liefhebt, maar dat is niet logisch hè, oftewel wat logische mensen een drogredenering noemen.
Hetgeen hier andersom wel het geval lijkt te zijn.
Ja en? Vind je het plezieriger wanneer iemand anti is maar het ontkent dan wanneer iemand anti is en het gewoon eerlijk zegt?
maartje schreef:Stomweg napepgaaien wat geestelijken erin proppen zonder de eigen logica te gebruiken is net zo stupide als alles alleen maar logisch beredeneren.
Logica is net zo'n woord als waarheid. Eigen logica bestaat net zo min als eigen waarheid. Ga het studieonderwerp Logica eens bestuderen en probeer in te zien dat jij het woord onnauwkeurig, slordig, onjuist, gebruikt, zoals dat in het dagelijks leven wel voorkomt.
Als ik me alleen door logica had laten leiden had ik nu een kind minder gehad. Zijn altijd logisch redeneren vader vond dat er niets ernstigs met hem aan de hand was en als ik zijn religieuze en daardoor niet als zelfstandig denkend en handelende moeder hem niet naar de eerste hulp HAD bracht alwaar hij meteen onder het mes is gegaan, hadden we nu twee keer per week zijn graf kunnen kunnen bezoeken ipv bij hem op de koffie te gaan.
Dit is de illustratie ervan dat je het woord logica verkeerd gebruikt, vandaar dat Fjedka je bijdragen prut noemt. Jij liet je namelijk wel degelijk leiden door de logica. Het was namelijk zeer logisch om de conclusie te trekken dat een vader zonder medische opleiding niet kan fungeren als hoogste autoriteit om je gerust te stellen.
Born OK the first time
Plaats reactie