Het eerste fillmpje dat ik in deze link vond, ging over absolute waarheid. Bestaat absolute waarheid?Jagang schreef: http://www.allaboutphilosophy.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Persoonlijk denk er het volgende van:
Er kunnen uitspraken die voor alle tijden, voor alle personen, en onder alle omstandigheden waar zijn, maar ik denk niet dat iemand met zekerheid weet, welke uitspraken dat zijn.
De meeste beweringen zijn slechts in een bepaalde context waar of niet waar.
liegen
Waarheid heeft ook - denk ik - minstens twee betekenisen,
- Waarheid als tegenstelling tot onwaarheid
- Waarheid als tegenstelling tot leugen
- Een atheist die verhoord werd door de inquisitie en die antwoordde "Ja, God bestaat"
- Een Christen die verhoord werd door de KGB en die antwoordde "Nee, God bestaat niet"
objectief
Iets makkelijker dan "absolute waarheid" is "objectieve" waarheid.
Daarmee wordt een bewering bedoeld die waar wordt geacht, ongeacht de persoon die de bewering beoordeeld. Objectieve waarheden bestaan vrijwel zeker, "absoluut objectief" echter bestaat waarschijnlijk absoluut niet
Leentjebuur spelend bij de wetenschap zouden we kunnen beweren:
De waarheid is die theorie die de beste voorspellingen doet, en die vooral nog niet is gefalicificeerd.
Want ja, onwaarheid is makkelijker te bewijzen dan waarheid. één objectieve en herhaalbare waarneming kan een onwaarheid aan het licht brengen, maar mijoenen waarnemingen bewijzen nog niet dat er geen uitzonderingen zijn
-
Maar iets kan toch gewoon feitelijk juist zijn?
Tja, dan kán maar wie weet dat met "absolute" zekerheid?
Ik hoop dat er mensen zijn die nog wat intelligentere dingen kunnen vertellen over "waarheid".
(en dat ze dat hier ook doen!)