Bestaat de ziel?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

siger

Bestaat de ziel?

Bericht door siger »

Maarten schreef:Wat ikzelf, los van jullie bovenstaande discussie, eigenlijk ook bedoel is het volgende:
Enkel via onze ziel is voor ons de materiële werkelijkheid toegankelijk en via niks anders hebben we daartoe toegang. Sterft die ziel, dan is die materiële wereld voor ons ook gedaan. Finito.
Maarten,

Omdat ik me niet herinner dat de ziel al ter sprake is gekomen in je draadje over troost, maak ik er een nieuw topic van.

De ziel is een antieke verklaring van leven en beweging, een vervolg van het animisme. De Egyptenaren geloofden in 7 zielen, de Perzen in 5 en de Grieken in 3, allemaal om natuurlijke voorvallen te verklaren.

Die vraagstukken zijn inmiddels toch wel opgelost. We weten nu veel over hoe natuurlijk leven in zijn werk gaat.

Ik denk dat er geen aanwijzingen bestaan voor een ziel.
Marinus
Bevlogen

Re: Bestaat de ziel?

Bericht door Marinus »

siger schreef:Ik denk dat er geen aanwijzingen bestaan voor een ziel.
Je hoeft alleen maar te googelen op hersenbeschadigingen e.d. om te weten dat de ziel niet bestaat. Alles wat je bent zit in die klomp vettig weefsel in je schedel. Veranderd daar iets, dan verander jij.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Moeders
Forum fan

Bericht door Moeders »

Is er wel een definitie voor "ziel"?
Ik zelf kan me er niets bij voorstellen.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

En zo kom je ook, zie de moederdraad, bij de vragen 'wat is leven', 'wat is levenloos', 'wat is niet-leven', 'wat is dood'.

Je kunt in Wiki kijken. Maar verder dan een opsomming van eigenschappen komt het niet.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ik zie 'Ziel' als een taalkundig begrip. Vooral nog via spreekwoorden en gezegdes is het bruikbaar. Iedereen weet wat: 'zijn hele ziel en zaligheid erin leggen' betekent of 'moederziel alleen'... 2 zielen , 1 gedachte.

Het hoeft niet naar iets echt materieels te verwijzen om een bruikbaar woord te zijn.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Inderdaad, zo zie ik dat ook. Er is geen operationele definitie voor te vinden, denk ik.
Net zoals :'het ervaren van een beeld of gedachte'
niet nader beschreven kan worden, alhoewel we begrijpen wat deze zin wil zeggen.
siger

Bericht door siger »

Toen je schreef "enkel via onze ziel" verwachtte ik toch wel wat stevigers. Zo zie je maar, te snel een topic openen is ook niet altijd goed.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

En Van Dale er bijhalen verwart de zaak nog verder. :)
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

siger schreef:Toen je schreef "enkel via onze ziel" verwachtte ik toch wel wat stevigers. Zo zie je maar, te snel een topic openen is ook niet altijd goed.
Het is volgens mij het verschil tussen een dood lichaam en een levend lichaam.

Euhm... ik heb deze apparte topic niet geopend, alhoewel ik het geen slecht initiatief vond van de topicstarter. En zoals ik al eerder zei: de ziel, die voor ons het meest essentiële is dat bestaat van al hetgeen wat bestaat, kunnen we niet in ons bestaan terugvinden. We hebben er zelfs geen omschrijvingen voor die toereikend zijn.

Talrijke generaties voor ons en vele culturen (en ook de onze) wisten perfect waar het woord 'ziel' of 'soul' of 'levensadem' naar verwees, zonder daarbij een netjes afgebakende omschrijving nodig te hebben.
Vergelijk het met een kunstwerk: het laat iets zien wat elke woordelijke omschrijving ervan tekort zou doen. Een verwoording zou nooit volledig beschrijven wat het kunstwerk laat zien. Zo is de ziel nooit in materiële zinnen te beschrijven. Elke verwoording zou tekort doen aan wat het is. En toch is het voor ons het meest essentiële van al wat bestaat. Het is voor ons de poort tot de materiële werkelijkheid. Zonder dat zouden we zelfs geen toegang hebben tot de materiële wereld.
siger

Bericht door siger »

Maarten schreef:Talrijke generaties voor ons en vele culturen (en ook de onze) wisten perfect waar het woord 'ziel' of 'soul' of 'levensadem' naar verwees, zonder daarbij een netjes afgebakende omschrijving nodig te hebben.
Dat is geheel onjuist. Tot de negentiende eeuw hebben culturen altijd een heel uitgesproken idee over de ziel(en) of de geest gehad. Het is maar toen de hypothese dat er zoiets als een ziel bestond door de mand viel, dat de vaagheid gegroeid is.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Hoezo, 'de hypothese dat het bestond door de mand viel'. Daar moet ik nog het eerst van horen.
Het is zo klaar als pompwater dat de ziel bestaat. Je gaat toch niet ontkennen dat jij bestaat?
Jij en ik en iedereen is 'een ziel', gebonden aan de materie uiteraard. Maar wel een ziel.
siger

Bericht door siger »

Maarten schreef:Jij en ik en iedereen is 'een ziel', gebonden aan de materie uiteraard. Maar wel een ziel.
Dat lijkt me beetje een dictaat. Maar zolang we vaagheid over het begrip handhaven is elke bewering mogelijk.

Ik ben een levend lichaam.
Ik heb een geest in de zin dat ik kan denken.
Ik heb bewustzijn omdat ik weet waar ik ben en waar ik heen wil.
Ik heb een ik of zelf omdat ik een voorstelling heb van de buitenwereld en waar die ophoudt.

Maar ik heb/ben geen ziel - ik ben/heb geen onstoffelijk zelfstandig wezen.

Waarom vind je dat belangrijk?
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

ha, maar hier geef je meteen zelf een eigen definitie voor 'ziel', die ik nergens schrijf en ook niet erken.
Ik erken niet dat wij een onstoffelijk wezen zijn. Ik erken wel dat wij een onstoffelijk wezen zijn dat gebonden zit aan de materie (hersenen en zenuwstelsel). Dat is iets totaal anders uiteraard. Dat is geen kwestie van 'belangrijk', maar een kwestie van feiten.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Ik heb nooit begrepen wat het begrip ziel toevoegt aan het begrip psyche. Weet iemand waar William Ockham op dit moment uithangt?
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
siger

Bericht door siger »

Maarten schreef:ha, maar hier geef je meteen zelf een eigen definitie voor 'ziel', die ik nergens schrijf en ook niet erken.
Ik erken niet dat wij een onstoffelijk wezen zijn. Ik erken wel dat wij een onstoffelijk wezen zijn dat gebonden zit aan de materie (hersenen en zenuwstelsel). Dat is iets totaal anders uiteraard. Dat is geen kwestie van 'belangrijk', maar een kwestie van feiten.
Maarten,

Dat stemt niet overeen met de openingstopic waar je geciteerd werd met "enkel via onze ziel is voor ons de materiële werkelijkheid toegankelijk en via niks anders hebben we daartoe toegang. Sterft die ziel, dan is die materiële wereld voor ons ook gedaan". Tenzij dat slechts dichterlijke rethoriek was.

Daarmee schaar je je in de lange rij FT-leden die verkiezen hun eigen woordbetekenissen te kunnen maken. Ik kan ook zeggen dat varkens blauw zijn en kunnen vliegen, als ik daarop laat volgen dat ik de betekenis van "blauw" en "vliegen" nergens schrijf of herken.

Dus wou je het feitelijk over de dramatiek van hersendood hebben, of over iets anders?
Plaats reactie