Solipsisme

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Variform
Banned

Solipsisme

Bericht door Variform »

Ik heb op dit forum gezocht op deze term, solipsisme.

Ik zag dat het woord enkele malen voorkwam in enkele discussies. Meestal had men onmiddellijk een zekere weerstand tegen het concept en ik vraag me af waarom.

Is solipsisme een uitgangspunt of theorie die men hier onhoudbaar vind?

Voor een juist begrip:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Solipsisme
Solipsisme (van solo, alleen, en ipsus, zelf) is het geloof of de filosofie dat er maar een enkel bewustzijn bestaat: dat van de waarnemer. Het hele universum en alle andere personen waarmee gecommuniceerd wordt bestaan slechts in de geest van de waarnemer.

Solipsisme is een extreem filosofisch-idealistisch begrip, dat het 'ik' of het individuele ego en zijn bewustzijn als de enige realiteit ziet .
Ik zou willen weten of er hier mensen zijn die in de wetenschap argumenten vinden die raken aan solipsisme of de filosofie er van ondersteunen.

Als argument wil ik het volgende aanvoeren.

Je kunt op een aantal lagen een argument vinden.

Bijvoorbeeld maatschappelijk: ieder mens heeft een unieke perceptie van de maatschappij, die is gebaseerd op karakter en persoonlijke eigenschappen, de opvoeding die het individu kreeg, economische factoren en wat dies meer zij.

Psychologisch: mensen zijn allemaal uniek in hun hoofd, simpel gezegd. Niemand neemt psychologisch gezien de werkelijkheid waar precies gelijk aan willekeurig welke andere persoon.

Als je in alle deelgebieden van waaruit een mens bestaat, van de grotere club van de samenelving tot de directe familie en alle deelwetenschappen die iets bestuderen wat betreft de positie van de mens in zijn omgeving, anders bent dan die ander, dan is er geen vaste werkelijkheid omdat iedereen net even anders aankijkt tegen die werkelijkheid.

Vanuit de wetenschap worden er theorieën geformuleerd, zaken als holografisch universum worden voorgesteld.
We weten dat objecten waarneembaar zijn doordat er licht op weerkaatst wordt en onze ogen zijn de ontvangers maar alles is in feite energie, en we nemen geen energie waar, althans, we zien energie maar maken een vertaalslag in ons hoofd. Ieder van ons ziet willkeeurig welk object net even anders omdat er met het kijken naar een object een waslijst aan zaken bij komt kijken, zaken van intepretatie, alle psychologische bagage, het karakter, dus onze uniekheid kijkt mee.

In die zin bestaat er geen vaste realiteit.

Tegenwoordig hebben we kwantum mechanica, kwantum theorie.
In de kwantumtheorie wordt de werkelijkheid op een fundamenteel andere manier benaderd dan in de klassieke natuurkunde, waarin ervan wordt uitgegaan dat er een waarnemer-onafhankelijke werkelijkheid is en natuurkundige grootheden continue variabelen zijn, die in elke gewenste combinatie gemeten kunnen worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantummechanica

Het lijkt mij dat de positie van de solipsist verdedigbaar is vanuit kwantumtheorie.
Meetonnauwkeurigheden zijn in de klassieke natuurkunde een praktisch probleem. In de kwantumtheorie (althans in de breed aangehangen Kopenhaagse interpretatie van Niels Bohr en Werner Heisenberg) variëren natuurkundige grootheden stapsgewijs (met 1 kwantum tegelijk) en is er geen waarnemer-onafhankelijke werkelijkheid. Door dit tweede fundamentele verschil met de klassieke natuurkunde is het principieel uitgesloten om het effect van de waarneming uit te schakelen: de keus die de waarnemer doet bij het opzetten van zijn experiment bepaalt in belangrijke mate de uitkomst daarvan.
Mensen die zich niet kunnen vinden in solipsisme neigen richting Einstein. Een werkelijkheid bestaat onafhankelijk van de waarnemer.

Ik illustreer dat nog even.

Als iemand sterft, dan houdt de wereld op te bestaan. De vraag rijst waarom wij dan iemand begraven. Het antwoord is dat de wereld stopt met bestaan voor de overledenen. Vanuit zijn positie valt het universum uiteen.
De stelling dat het feit dat wij om de kist staan bij het afscheid kan dus geen argument zijn dat de wereld nog bestaat.

Via kwantum theorie kom je als snel uit bij snaar theorie en M-theorie en daarna de TOE. Theory Of Everything.

Ik vind het frappant dat het bijeenbrengen van alle verschillende theorien zo overeenkomt met de beginselen van solipsisme.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie_van_alles
De theorie van alles of unificatietheorie is een (nog niet bestaande) theorie die de verschillende fundamentele theorieën in de natuurkunde met elkaar verenigt. Zo'n theorie zou alle elementaire deeltjes en de fundamentele natuurkrachten in één model samenbrengen.
Voor mijzelf heb ik een bevredigende verklaring gevonden, mijn TEO, die mijn bestaan verklaard, de realiteit en de ogenschijnlijke paradoxen daarin. Vooralsnog zal ik die niet volledig uitschrijven.

Nogmaals mijn vraag, wat is er weerstand tegen, of vind men solipsisme onhoudbaar?

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hierover iets kwijt willen.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan
heeck
Ontoombaar

Re: Solipsisme

Bericht door heeck »

Variform schreef:Als iemand sterft, dan houdt de wereld op te bestaan. De vraag rijst waarom wij dan iemand begraven. Het antwoord is dat de wereld stopt met bestaan voor de overledenen. Vanuit zijn positie valt het universum uiteen.
De stelling dat het feit dat wij om de kist staan bij het afscheid kan dus geen argument zijn dat de wereld nog bestaat.
Je draait de zaken om, want de wereld houdt niet op te bestaan, maar het functioneren van die overledene.
Als iemand sterft is er een lijk in plaats van een levende in de nog steeds bestaande wereld.
Dat die wereld door elke levende entiteit anders wordt waargenomen, dat is een detail.

Practisch solipsisme is een van de practisch onhoudbare takken van sport binnen de new-age-opvattingen.

Maar zoals je zelf al als motto voert:
""A great deal of intelligence can be invested in ignorance when the need for illusion is deep."

Praktisch doorgevoerd solipsisme lijkt me zo een illusie. Theoretisch solipsisme besnuffelen "a waste of time".

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

heeck schreef: Praktisch doorgevoerd solipsisme lijkt me zo een illusie. Theoretisch solipsisme besnuffelen "a waste of time".

Roeland
Ik stop er dan ook mee en verwacht van mijn hersenspinsels geen verdere bijdragen in deze draad :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Solipsisme is volgens mij niet te bewijzen noch te weerleggen. Immers, de hele wereld om je heen is niet meer dan een hersenspinsel van jezelf. Ook het eventuele bewijs dat je vindt, heb je zelf bedacht en is dus net zo goed een illusie.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Wat vind je van solipsisme?
In één woord.
Tijdverspilling.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Om gestoord van te worden.

Zo bezien (terwijl je doordraait van het idee) ben jij, zijn wij, ben ik dus misschien wel zélf 'God' (?) die geen begin en eind kent. Een 'God' die zich om die reden he-le-maal gek-verveeld met deze eeuwige leegte en eenzaamheid en zichzelf daarom maar tot in het oneindige gesplitst heeft in miljarden en miljarden levensvormen tot aan bacteriën toe en zichzelf daarbij 'geheugenverlies' heeft bezorgd om het nutteloze bestaan nog enige 'zin' te geven. God heeft dus alleen met zichzelf te maken en heeft zichzelf "iets te doen" gegeven om de verveling te doorbreken.

Het is 'Gods' droom. Jouw droom. Mijn droom. God met een "MEGA meervoudige persoonlijkheidsstoornis". :lol:

Nee, als ik hier over door ga filosoferen eindig ik vast en zeker als maffe straatkrantverkoper bij de Albert Heyn die alle kranten in zekere zin aan zichzelf slijt.
Laatst gewijzigd door Destinesia op 26 aug 2010 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Het solipsisme is logisch consisent, niet te bewijzen noch te ontkrachten en daarmee filosofisch gezien een doodlopend spoor. Het is denk ik ook de moeder aller cirkelredeneringen. Ik denk dus ik ben en verder kom je niet.

Ik denk dat veel vrijdenkerts er een hekel aan hebben omdat ze het ooit overwogen hebben, toch zie je dat het nog al eens terugkomt. Een uitspraak als: "ik interpreteer de wereld aan de hand van mijn waarnemingen, er van uitgaande dat deze betrouwbaar zijn." refereert indirect ook aan het solipsisme. Elke vrijdenkert weet dat waarnemingen dat niet altijd betrouwbaar zijn. Als je droomt weet je (meestal) niet dat je droomt, wie zegt dat je nu niet droomt.

Het is onzinnig om in het solipsisme te blijven hangen denk ik. Zelfs al zou het waar zijn en liggen we allemaal te dromen in de Matrix, dan nog moeten we door met ons leven. Ik heb trouwens een hekel aan het solipsisme net als ieder weldenkend mens, en zoals cluny het zegt: tijdverspilling.

@Destinesia: :lol:
Deze is ook leuk: wat ik nu ervaar is mijn leven wat nog een keer voorbij komt aangzien mijn hart 20 seconden geleden is gestopt, en als dit voorbij is en ik me herinner dat mijn hart 20 seconden geleden is gestopt komt de film nog eens voorbij. Mijn moment van extremis uitgerekt tot een zich eeuwig herhalende eeuwigheid.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Destinesia

Het is bizar, gestoord, nutteloos, beangstigend, lachwekkend, de grootst mogelijke onzin, maar die tegelijkertijd nog 'waar' zou kunnen zijn ook.

Ik schreef eens iets wat enigszins bij de "solipsisme-gedachte" ligt. Misschien is het nuttig dat even te plaatsen:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Toegegeven, we zijn het tegenovergestelde van alwetendheid, geboren in een wereld waarin iedereen elkaar verbaasd aankijkt. Die ondergeschikte en onwetende haast 'solipsistische positie' waarbij elk individueel mens alles moet hebben van betrouwbare info van buiten af die hij vervolgens moet verwerken om zich een juist beeld van de wereld “eigen” te maken, werkt voor veel mensen frustrerend. Je ziet de wereld niet zoals deze is, maar zoals je bent. Je bent gevormd door minimale info van buitenaf door minimale en vertekende info van anderen, enz, enz, en die info kan dus nooit volmaakt zijn. Nooit de volledige waarheid zijn. Zelfs een volledige leugen. Ik weet en ik ervaar tot in het diepst van mijn wezen dat ik als mens volkomen ondergeschikt ben aan de oorsprong van mijn eigen bestaan. Ik kan er net als iedereen, maar niet bij. Die wetenschap mag ik minimaal "iets" boven mijn denkbeeldige pet noemen. Dat zou je makkelijk 'God' kunnen noemen. Ben ik dan een “ietsist”? Misschien. Maar ik zou evengoed een “nietsist” kunnen zijn. In zekere zin is die onwetendheid en zelfs een eventuele 'zinloosheid' of een totaal 'niets' dat ons "knecht" dus al hóger te noemen. Misschien is 'dit' wel alles wat er is. We komen en we gaan. Ons leven is in onwetendheid ontluikt en we sterven straks zeer waarschijnlijk ook zo. Dus in die zin heb ik helemaal niets voor op een ander. We schieten allen hopeloos tekort aan kennis over de oorzaak van ons bestaan. Of beter gezegd de zin van ons bestaan.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

-Een solipsist(e) wordt niet ziek ... hij /zij (en ook zijn geslacht is verzonnen) verbeeld zich slechts dat hij/zij ziek is ...
-Dat het eten van voedsel en het drinken van water zijn /haar (ingebeelde)dorst en honger lest ,is ook iets dat hij/zij slechts denkt ...
-Een solipsist die door een auto wordt omvergereden , verongelukt eigenlijkt slechts door zijn/haar eigen hersenverzinsels ... niet nodig een ambulance te bellen , hij/zij verzint er zelf wel eentje
-Een solipsist stelt het zich alleen maar voor als hij/zij vermoord kan worden of sneuvelen ..In feite is het altijd een poging tot zelfmoord ...
-Er bestaan dus geen moordenaars of vijandelijke tegenstanders of zo ...

Een solipsist die sterft denkt misschien dat hij/zij het zich inbeeld dat hij/zij doodgaat ?
De solipsist(e) is god(in ) zelve ( in het diepste van zijn/haar gedachten zei de verzonnen Willem Kloos )
als hij/zij geen gedachten meer heeft , denkt hij/zij ook niet meer dat hij/zij zich ook dat inbeelde ?
of de solipsist(e) denkt dat alles tot stilstand komt als hij/zij sterfelijk moest zijn ...

Consequent volgehouden Solipsisme ( wat verstandige en levende solipsisten gelukkig niet doen ) is een symptoom van een mentale storing

Dit gehele berichtje /antwoordje is echter gelukkig maar een verzinsel dat de lezer -solipsist(e) zelf heeft verzonnen en geplaatst
Hij/zij is namelijk zelf tsjok(in)45

Afbeelding

Misschien is dit wel een "voorstelling" van de van alles geisoleerde, en ontkoppelde , volmaakte solipsist ?

Ik heb op dit forum gezocht op deze term, solipsisme.

Ik zag dat het woord enkele malen voorkwam in enkele discussies. Meestal had men onmiddellijk een zekere weerstand tegen het concept en ik vraag me af waarom.
Niet alleen maar diskussies hoor ... dat is ook te lezen in een nog steeds onafgewerkte (verzonnen?)bijdrage , dat delezer kennis laat maken met een uitreksel uit een boek van twee "exacte" wetenschappers -fysisci ; "impostures intellectuels " en de "Sokal affaire "

Hier is de (verzonnen) link naar Alan Sokal en Jean Bricmont over(o.a.)het relativisme , het solipsisme en het post modernisme ...
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1914

om het jullie gemakkelijk te maken bij je "inbeeldingen " geeft ik hier een kopie van de relevante passage
Solipsisme en radicaal scepticisme

Als mijn brein in mijn ziel de indruk van een boom of van een huis opwekt, dan geef ik ronduit
te kennen dat er buiten mij waarachtig een boom of een huis bestaat, waarvan
ik zelfs de plaats, de omvang en andere eigenschappen ken.

Geen mens of dier zal deze werkelijkheid betwijfelen.
Als een boer dit in twijfel zou willen trekken, als hij bijvoorbeeld zou zeggen dat hij niet
gelooft dat zijn latuwveld bestaat, terwijl die voor hem staat, dan zou men hem terecht voor
gek verklaren;
maar zodra een filosoof dergelijke indrukken weergeeft, staat hij er op dat men hem bewondert
om zijn verlichte geest, eindeloos superieur ten opzichte van de geest van het volk.
(Leonhard Euler, 1911 [1761],p.428-429)

We beginnen bij het begin.
Hoe kunnen wij ooit hopen op een objectieve (zelfs benaderende of gedeeltelijke) kennis van de
wereld?
Wij hebben er geen rechtstreekse toegang toe; rechtstreeks hebben wij slechts weet van onze
gewaarwordingen.
Hoe weten we of er daarbuiten iets bestaat'

Het antwoord luidt dat daar geen enkele bewijs voor is;
enkel een redelijke hypothese.

De meest natuurlijke manier om de permanentie van onze indrukken uit te leggen
(en in het bijzonder de onaangename) is de veronderstelling dat ze voortkomen uit agentia
buiten ons bewustzijn.

Wij kunnen haast altijd de indrukken die louter een product van onze verbeelding zijn naar
goeddunken aanpassen, maar men stopt geen oorlog, men doet geen leeuw verdwijnen en men start
geen kapotte wagen louter door een denkoefening.

Natuurlijk is dit argument geen weerlegging van het solipsisme.

Als iemand mordicus blijft beweren dat 'hij een clavecimbel is dat solo speelt' (Diderot),
dan hebben we geen middelen om hem van dat idee af te brengen.

Maar een oprecht solipsist hebben we nog nooit ontmoeten we betwijfelen of die wel bestaat.

(Noot 51)
Bertrand Russell (1948, p. 196) vertelt dit grappig verhaaltje:
'Op zekere dag kreeg ik een brief van een eminente logicus, mevrouw Christine Ladd Franklin;
Ze beweerde een solipsiste te zijn en het verbaasde haar dat er geen andere waren.'

( en hier komt de crux van het verhaaltje van beide heren )
"Dit verduidelijkt een belangrijk principe dat we nog herhaaldelijk zullen gebruiken:
enkel het feit dat een opvatting niet weerlegbaar is, impliceert geenszins dat er enige reden
bestaat om te geloven dat ze ook waar is."
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Destinesia

Tsjok45 schreef:of de solipsist(e) denkt dat alles tot stilstand komt als hij/zij sterfelijk moest zijn.
In zekere zin is dat ook zo. Maar dit soort gedachten erg lang koesteren zal een mens na enige tijd verplichten om een huisarts te bellen voor een praatje. Interessant en even nutteloos. Wel is de visie dat je een éénling bent in deze wereld en je dús ten alle tijde, gevangen zit 'in' jezelf, en dús het centrum bent van het universum gerechtvaardigd. Het is zelfs een feit.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Oei oei een foutje

... het plaatje is niet relevant natuurlijk ...
het gaat namelijk over de immaterieele " ziel " ...dat brein is maar "inbeelding"

Ahahaha h ahaa
Afbeelding
Wel is de visie dat je een éénling bent in deze wereld en je dús ten alle tijde, gevangen zit 'in' jezelf, en dús het centrum bent van het universum gerechtvaardigd. Het is zelfs een feit.
Ja ,ik zei ooit al " dat je jezelf en je eigen mentale particulariteiten overal meeneemt, maakt niet uit waar je naartoe verhuist en/of op zoek gaat in de wereld " je kan natuurlijk wel enigzins "veranderen" ....of acclimatiseren of iets bijleren

Gelukkig weet je ook wel dat je niet de enige eenling bent...en kan je dus communiceren
De meesten zijn , gelukkig maar ,geen geisoleerde maar nog levende breinen die geen input en geen output meer hebben ... zoals dat "brain in the box " .... ( vergelijk met een computer die over geen internet verbindingen beschikt, geen webcam en andere randapparatuur en/of nog slechts een kapot en afgekoppeld toetsenbord bezit ...en wiens eigenaar is overleden maar wel vooraf is vergeten de stekker eruit te trekken ...)

Zelfs een embryo -brein in wording is niet alleen
Het volledig in zichzelf opgesloten zijn en afsluiten ( of progressief uitvallen)van de in en output , is wel iets dat je alleen meemaakt en/of maakt , tot de dood erop volgt ...

Ach het zijn allemaal slechts mijn eigen verzinsels natuurlijk
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 26 aug 2010 16:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Destinesia

Brein, geest, het mag allemaal, maar hoe dan ook het centrum van alles.

Afbeelding

Het piraatje mag dus evengoed de andere kant oprennen maar blijft opgezadeld met zichzelf. :D
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Brein, geest, het mag allemaal, maar hoe dan ook het centrum van alles.
Juist ,verkondigde ik ook al ;iets dat met de particuliere eigenaardigheden van een persoon te maken heeft

Bovendien
blijft ook het piraatje het middelpunt wat moet in stand worden gehouden en waar al zijn handelen op uitkomt ....dat is het ware centrum (doel)van al die(cybernetische) bijsturingen en bedachte , voorbedachte en ingebeelde "handelingen"
(volgens de definitie van Bertrand. Russel = denken zijn innerlijke handelingen )

Maar
betekent het ook dat het piraatje zichzelf constant .. zonder hulp van enige input(uiteraard ) en volkomen zelfstandig zichzelf hertekent , uitvind en denkt ?

Afbeelding
(ik denk dus ik ben en vice versa ? )

Escher , Bach & Gödell ?
Ni dieu , Ni maitre
Destinesia

Marinus schreef:Als je droomt weet je (meestal) niet dat je droomt, wie zegt dat je nu niet droomt.
Haha. We draaien het hier dus eigenlijk om. We leven de perfecte droom en juist wanneer we 'slapen' verdwijnt die perfectie en 'dromen' we 'imperfecte dromen'.
Marinus schreef:Het is onzinnig om in het solipsisme te blijven hangen denk ik. Zelfs al zou het waar zijn en liggen we allemaal te dromen in de Matrix, dan nog moeten we door met ons leven. Ik heb trouwens een hekel aan het solipsisme net als ieder weldenkend mens, en zoals cluny het zegt: tijdverspilling.
Yup, we hebben hier namelijk "geloof". En daar kom ik persoonlijk niet ver mee heb ik een paar jaar geleden besloten voor mijn eigen mentale gezondheid. :D
Marinus schreef:Het solipsisme is logisch consisent, niet te bewijzen noch te ontkrachten en daarmee filosofisch gezien een doodlopend spoor. Het is denk ik ook de moeder aller cirkelredeneringen. Ik denk dus ik ben en verder kom je niet.
Kan het iets te maken hebben met de 'evolutie' van communicatie? De mens is onderling heel slecht in het netjes en eerlijk omgaan met communicatie. Sowieso houdt de mens zich maar steeds bezig met veel merkwaardige zaken die andere soorten op deze aarde totaal niet boeien. Heb je wel eens een kauwende koe aangekeken en je ergens een klein beetje beschaamd gevoeld omdat jij zo "anders" bent als soort? Als mens. Het gevoel dat de vogel die op het hek ernaast zit, de bondgenoot is van de koe en jij niet?

Mensen zijn indringers. Bemoeials. Zij zijn vreemden van zichzelf. Mensen weten niet wat ze precies moeten doen tijdens hun leven. Wat hun rol is. De koe wel. Zo voelt het. Wij doen bijvoorbeeld aan: "linedancen" of "nordic walking". Anderszijds aan "oorlog voeren en massagraven". Is de mensheid in het geheel genomen niet een beetje een "merkwaardig opvallende en zielige soort" om het zo maar eens te zeggen? Of is dat omdat de mens zichzelf zo "uniek" vind en omdat we allen "egoïsten" zijn? De mens heeft een overweldigend "bestaansbesef" wat tot allerlei religies heeft geleid, en we zijn met z'n allen enorme "ego's". We verschillen zachtjes gezegd nogal van de andere levensvormen op deze aardbol. Vandaar misschien al die Disney films met al die pratende dieren erin. De mensheid als geheel moet misschien in therapie.

P.s. En weer één 'god' worden! Genezen van zijn solipsistische MPS :lol:
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Kan het iets te maken hebben met de 'evolutie' van communicatie?
Het heeft(volgens mij ... maar wie ben ik dan wel ?) vooral te maken met goedgelovigheid ,wensdenken ( alles wat ik bedenk bestaat "echt "of begint te bestaan omdat ik het denk en niet alleen maar als concept in mijn brein maar is geactualiseerd bestaand en tot interferenties in staat geworden ) en periodes van verward denken ( bijvoorbeeld pubers , oudjes etc ????)
De mens is onderling heel slecht in het netjes en eerlijk omgaan met communicatie.
Wel heu ....
Niet alleen de mens is in staat om slecht te communiceren en /of effectief te liegen (= niet netjes omgaan met communicatie = het verschaffen van misleidende communicatie )

Dieren doen dat ook wel regelmatig
Hogere dieren (apen ,kraaiachtigen , eekhoorns etc ... ) bezitten trouwens ook een goed
" brein " als stuur en bijstuurinrichting
en ze communiceren uiteraard ook allemaal ...
(hoe beter en virtuoser de beheersing van de communicatie is hoe meer bedriegerijen mogelijk worden )

Ook veel andere dieren liegen en misleiden regelmatig hun soortgenoten en zelfs niet -soortgenoten , en wél omdat dat meestal een reeel voordeel kan/kon bieden
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/42059783/

Bovendien dienen communicatie middelen niet alleen maar om (juiste of verkeerde )informatie door te geven ...Berichten kunnen tevens "bevelen "zijn waarbij de ontvanger vooraf "leerde " (door scha en schande )ze automatisch en zonder veel nadenken uit te voeren , en dat kunnen natuurlijk ook bevelen zijn die uitsluitend het belang van de bevelen-gevers dienen ....

"Leugenaars" zijn beslist geen praktische solipsisten ... ouderwetse einzelganger/kamergeleerden of verwarde leunstoel filosofen

Een leugenaar kan trouwens niet effektief liegen als hij niet heel goed weet wat de echte waarheid / de echte werkelijkheid is of over een wankel geheugen bezit ... :D
Tenzij hij zich dat ook allemaal verbeeld en dus zichzelf constant beliegt
en zijn eigen leugens gelooft (wat alweer pathologisch is ) en een paradox ( een leugenaar die verklaart altijd te liegen en/of altijd liegt , liegt namelijk ook als hij liegt )

APPENDIX
De meeste mensen zijn geen solipsisten want :
De waarheid is dat we constant liegen

De kans dat u vandaag al gelogen hebt, is groot. Iedereen liegt elke dag: vrouwen gemiddeld drie keer, mannen gemiddeld vier à vijf keer.

Dat blijkt uit een nieuwe Britse enquête. Vrouwen liegen vooral over hun leeftijd, gewicht en inkopen. Mannen over hun job, auto en seksleven. Alles samengeteld vertellen we dus 1.460 leugentjes per jaar en meer dan 100.000 over een heel leven. Leugentjes om bestwil, noemen we de valse verklaringen die moeten dienen om onze contacten te smeren, en die zowel uit goede als minder fraaie motieven kunnen voortkomen. Staan nog in de top 20: ”De trein had vertraging”, ”Ik bel u terug”, ”Dit smaakt heerlijk” en ”Natuurlijk hou ik van je”. Overigens stellen vrouwen het op prijs dat mannen charmante onwaarheden vertellen over hun figuur en gewicht en schept een derde van de vrouwen regelmatig op over de seksuele prestaties van de partner.

Plastische leugens

Een nieuwkomer onder de dagelijkse leugens zijn die over plastische ingrepen aan het eigen lichaam. Uit een rondvraag onder Amerikaanse plastische chirurgen vorige maand bleek dat de helft van de patiënten het erg moeilijk vindt om daarover te spreken met familie en er liever over zwijgt of liegt. De enquête werd uitgevoerd na het overlijden van de moeder van rapper Kanye West, die in november stierf na een esthetische ingreep. De rapper was niet op de hoogte van de operatie, en hij bleek allerminst een alleenstaand geval.

Telefoonleugens

Al lang ingeburgerd zijn de kleine leugens om telefoongesprekken te beëindigen. Het meest gebruikte excuus is ”Er belt iemand aan de voordeur”. Maar ook ”Ik ben aan het koken” of ”Ik moet naar het toilet” kunnen dienen om een al te breedsprakige schoonmoeder de pas af te snijden.

Kinderleugens

We beginnen al te liegen van zodra we kunnen praten. ”Hij is begonnen”, ”Ik heb geen honger meer” (als er nog veel groenten op het bord liggen), ”De hond heeft mijn huiswerk opgegeten”: kinderen leren al snel dat het kan lonen om de waarheid een draai te geven. Volgens sociologen liegen kinderen het meest tegen hun moeder, meer dan tegen hun vriendjes. Dat lijkt logisch, aangezien de moeder een controlerende functie heeft en straffen kan uitdelen. Dat vaders minder met leugens worden geconfronteerd, is minder eenvoudig te verklaren en heeft vermoedelijk met rolpatronen te maken.

Echtelijke leugens

Het grofste verbale bedrog vindt waarschijnlijk plaats tussen man en vrouw. Volgens een Duitse professor is na een relatie van 25 jaar één op de twee vrouwen vreemdgegaan, en twee mannen op de drie, uiteraard vaak zonder de partner daarover in te lichten. Om een einde te maken aan deze komedie pleit de Amerikaanse sekstherapeute Dossie Easton voor precieze afspraken over buitenechtelijke affaires, bijvoorbeeld door één avond in de week mekaar ’de handen vrij’ te geven, maar voor de meeste koppels blijven dergelijke vormen van een open huwelijk toch een brug te ver.

Professionele leugens

Ook op de werkvloer wordt gelogen dat de stukken eraf vliegen, vooral als het op eerlijke feedback aan komt. De meeste mensen wijzen anderen niet graag op tekortkomingen en kritiek wordt ook zelden geapprecieerd. Nochtans is het leerrijk om je zwakke kanten onder ogen te zien. ”Zonder negatieve gevoelens geen ontwikkeling”, stellen carrière-consultants.

Terreurleugens

De Nederlandse oorlogscorrespondent Arnold Karskens ten slotte geeft een tip voor wie bedreigd wordt door gevaarlijke extremistische moslimfundamentalisten. In dat gevoel moet u schreeuwen ”I’m muslim!” (Ik ben moslim!). Wie er dan ook nog de geloofsbelijdenis uit de koran - Ashadu ella Ilaha Illa Allah, wa ashadu ernna Mohammeden abduhu wa rasuluh - bij roept, maakt een kans te overleven, aldus Karskens.

Dit zijn de meest voorkomende alledaagse leugens en uitvluchten

1. Het gaat goed met mij
2. Leuk u te zien
3. Ik bel u nog wel
4. We moeten mekaar nog eens zien
5. Ik sta in de file
6. Ik heb de oproep gemist, ik had geen ontvangst
7. Ik heb de betaling net gedaan
8. Je ziet er goed uit
9. Ik was de hele dag in vergadering
10. We zijn gewoon goede vrienden
bron: http://www.gva.be/arch/de-waarheid-is-d ... ussie.aspx
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 26 aug 2010 18:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Plaats reactie