Ik zag dat het woord enkele malen voorkwam in enkele discussies. Meestal had men onmiddellijk een zekere weerstand tegen het concept en ik vraag me af waarom.
Is solipsisme een uitgangspunt of theorie die men hier onhoudbaar vind?
Voor een juist begrip:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Solipsisme
Ik zou willen weten of er hier mensen zijn die in de wetenschap argumenten vinden die raken aan solipsisme of de filosofie er van ondersteunen.Solipsisme (van solo, alleen, en ipsus, zelf) is het geloof of de filosofie dat er maar een enkel bewustzijn bestaat: dat van de waarnemer. Het hele universum en alle andere personen waarmee gecommuniceerd wordt bestaan slechts in de geest van de waarnemer.
Solipsisme is een extreem filosofisch-idealistisch begrip, dat het 'ik' of het individuele ego en zijn bewustzijn als de enige realiteit ziet .
Als argument wil ik het volgende aanvoeren.
Je kunt op een aantal lagen een argument vinden.
Bijvoorbeeld maatschappelijk: ieder mens heeft een unieke perceptie van de maatschappij, die is gebaseerd op karakter en persoonlijke eigenschappen, de opvoeding die het individu kreeg, economische factoren en wat dies meer zij.
Psychologisch: mensen zijn allemaal uniek in hun hoofd, simpel gezegd. Niemand neemt psychologisch gezien de werkelijkheid waar precies gelijk aan willekeurig welke andere persoon.
Als je in alle deelgebieden van waaruit een mens bestaat, van de grotere club van de samenelving tot de directe familie en alle deelwetenschappen die iets bestuderen wat betreft de positie van de mens in zijn omgeving, anders bent dan die ander, dan is er geen vaste werkelijkheid omdat iedereen net even anders aankijkt tegen die werkelijkheid.
Vanuit de wetenschap worden er theorieën geformuleerd, zaken als holografisch universum worden voorgesteld.
We weten dat objecten waarneembaar zijn doordat er licht op weerkaatst wordt en onze ogen zijn de ontvangers maar alles is in feite energie, en we nemen geen energie waar, althans, we zien energie maar maken een vertaalslag in ons hoofd. Ieder van ons ziet willkeeurig welk object net even anders omdat er met het kijken naar een object een waslijst aan zaken bij komt kijken, zaken van intepretatie, alle psychologische bagage, het karakter, dus onze uniekheid kijkt mee.
In die zin bestaat er geen vaste realiteit.
Tegenwoordig hebben we kwantum mechanica, kwantum theorie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/KwantummechanicaIn de kwantumtheorie wordt de werkelijkheid op een fundamenteel andere manier benaderd dan in de klassieke natuurkunde, waarin ervan wordt uitgegaan dat er een waarnemer-onafhankelijke werkelijkheid is en natuurkundige grootheden continue variabelen zijn, die in elke gewenste combinatie gemeten kunnen worden.
Het lijkt mij dat de positie van de solipsist verdedigbaar is vanuit kwantumtheorie.
Mensen die zich niet kunnen vinden in solipsisme neigen richting Einstein. Een werkelijkheid bestaat onafhankelijk van de waarnemer.Meetonnauwkeurigheden zijn in de klassieke natuurkunde een praktisch probleem. In de kwantumtheorie (althans in de breed aangehangen Kopenhaagse interpretatie van Niels Bohr en Werner Heisenberg) variëren natuurkundige grootheden stapsgewijs (met 1 kwantum tegelijk) en is er geen waarnemer-onafhankelijke werkelijkheid. Door dit tweede fundamentele verschil met de klassieke natuurkunde is het principieel uitgesloten om het effect van de waarneming uit te schakelen: de keus die de waarnemer doet bij het opzetten van zijn experiment bepaalt in belangrijke mate de uitkomst daarvan.
Ik illustreer dat nog even.
Als iemand sterft, dan houdt de wereld op te bestaan. De vraag rijst waarom wij dan iemand begraven. Het antwoord is dat de wereld stopt met bestaan voor de overledenen. Vanuit zijn positie valt het universum uiteen.
De stelling dat het feit dat wij om de kist staan bij het afscheid kan dus geen argument zijn dat de wereld nog bestaat.
Via kwantum theorie kom je als snel uit bij snaar theorie en M-theorie en daarna de TOE. Theory Of Everything.
Ik vind het frappant dat het bijeenbrengen van alle verschillende theorien zo overeenkomt met de beginselen van solipsisme.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie_van_alles
Voor mijzelf heb ik een bevredigende verklaring gevonden, mijn TEO, die mijn bestaan verklaard, de realiteit en de ogenschijnlijke paradoxen daarin. Vooralsnog zal ik die niet volledig uitschrijven.De theorie van alles of unificatietheorie is een (nog niet bestaande) theorie die de verschillende fundamentele theorieën in de natuurkunde met elkaar verenigt. Zo'n theorie zou alle elementaire deeltjes en de fundamentele natuurkrachten in één model samenbrengen.
Nogmaals mijn vraag, wat is er weerstand tegen, of vind men solipsisme onhoudbaar?
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hierover iets kwijt willen.