Een vrijdenker is een compatibilist. Dat wil zeggen: een vrijdenker erkent het bestaan van de vrije wil in een deterministische wereld.
Als hulp bij het beantwoorden van deze vraag het volgende schema:
Het verloop van de geschiedenis ligt vast. Iedere nieuwe toestand vloeit volgens vaste wetten voort uit de vorige.
A: Indien Ja (determinist):
- Het maakt niets uit wat ik doe. Ik ben niet verantwoordelijk voor wat ik doe.
- Daarom maakt het niets uit wat ik vind of doe. Toch blijf ik daar wel verantwoordelijk voor.
- Het maakt wel uit wat ik doe, maar wat ik doe ligt al vast. 
	- Ik ben verantwoordelijk voor wat ik doe
- Ik ben niet verantwoordelijk voor wat ik doe

- Het feit dat de geschiedenis vast ligt lost mijn problemen niet op. Ik zal er toch zelf over na moeten denken. Dat mijn besluit al vast ligt doet niets af aan het feit dat ik het wel moet nemen. Dat de geschiedenis vast ligt doet niets af aan het feit dat ik de afloop niet ken.
- Het feit dat de geschiedenis vast ligt is niet van belang voor mijn persoonlijke leven. De geschiedenis is te groot om daar een relatie mee te hebben. Of zij vast ligt of niet maakt mij niet uit.
B: Indien Nee (indeterminist):
Ieder mens heeft de mogelijkheid om de geschiedenis te beïnvloeden door acties die uit hemzelf voortkomen en nergens anders uit. Er zijn wel aanleidingen maar uiteindelijk ben je zelf de oorzaak van je daden. Ik ben de enig verantwoordelijke.
conclusie >>> libertair
C: Het verloop van de geschiedenis is in handen van een hogere macht. Ons gedrag is daarom om het even.
conclusie >>> gelovige, maar gelijktijdig een pessimist.
De kern van het 'probleem' zit hem in het feit dat weliswaar "Iedere nieuwe toestand voortvloeit volgens vaste wetten uit de vorige" maar dat we die vast wetten niet of slechts zeer gedeeltelijk kennen. En zelfs als we de "wetten" wel zouden kennen, is het per definitie onmogelijk om daarmee de volgende staat van het universum te berekenen omdat die berekening deel zou moeten uitmaken van dat universum. Kennis is in die per definitie omgeven met onzekerheid. Deze onzekerheid van onze kennis schept de mogelijkheid en de noodzaak van het verschijnsel dat we "vrije wil" noemen.
Hieronder het schema uit de wikipedia (met dank aan Joe Hn)

Verder enige linkjes:
Free will door Galen Strawson
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_wil

Hebr 6:
  Hebr 6: