Omgaan met nieuwe ideeën.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
SiamTon

Omgaan met nieuwe ideeën.

Bericht door SiamTon »

HankS schreef:
Kan mij overigens moeilijk voorstellen, dat er op een forum als dit mensen zitten die de spot zouden willen drijven met ideeën welke voor hen nieuw zijn. :)
En waarom dan wel ? Ik denk dat je zoals velen voor jou waarschijnljk een verkeerd idee hebt van vrijdenken, misschien is het handig om de forumregels eens door te nemen .
Het gaat niet zo zeer om dat ideeen nieuw zouden zijn dat ze niet serieus te nemen zijn . En er is niet echt veel nieuws onder de zon wat betreft de onderwerpen waar PietV het over. heeft . We hebben al veel voorbij zien komen dat maar niet wil overtuigen, maar misschien ben jij de uitzondering, verras ons !
Omdat de spot drijven met 'het anders zijn', kwetsend is voor de betreffende persoon. Het is ook respectloos naar het slachtoffer toe. Bovendien getuigd het van domheid. Ik ben een voorstander van vrijdenken, zolang dat niet ten koste gaat van zijn/haar omgeving, dit laatste begrip in de ruimste zin van het woord. Iemand belachelijk maken om zijn/haar 'anders zijn', is naar mijn filosofische opvattingen absoluut ongehoord. En behoorlijk arrogant bovendien. Wie of wat denkt hij/zij wel die hij/zij is, om zich de vrijheid te kunnen veroorloven de spot met iemand te drijven omdat die iemand anders zou zijn?
Wil U mij nu duidelijk maken, dat iedereen die het begrip 'vrijdenken' hanteert en niet in overeenstemming met de betekenis die U eraan geeft, een verkeerd idee heeft van dit begrip?
Ik heb geen behoefte mensen te overtuigen. Dat moet ieder voor zich uitmaken. Mij gaat het erom gedachten met elkaar te vergelijken en op die manier wellicht wijzer proberen te worden.
Wellicht is het interessant voor U, in het woordenboek het woord 'neerbuigend' eens op te zoeken.
Maria
Moderator

Re: Omgaan met nieuwe ideeën.

Bericht door Maria »

Omgaan met nieuwe ideeën. afgesplitst van voorsteltopic mijzelf
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Ik heb nog geen nieuwe ideeen gezien, dus waar praat je nu eigenlijk over. Of ben je bang om je kwetsbaar op te stellen omdat jouw " nieuwe ideeen" niet bestand zijn tegen kritiek ? Dat is niet ons probleem maar het jouwe, zeker als je ze aan wil bieden op een forum van sceptische vrijdenkers.
Daarbij is spot niet het doel maar vaak het middel, zorg er maar zelf voor dat je nieuwe ideeen serieus te nemen zijn en de tand der kritiek kunnen doorstaan omdat ze ondersteund worden door doorwrochte argumenten.
Dan praten we wel weer, ik wordt eerlijk gezegd nogal gepikeerd van mensen die al gaan liggen en niet slaan roepen zonder dat er iets gebeurd is dat daar aanleiding voor is geweest.
Ik stel me net zo kwetsbaar op, alleen ik zorg er zelf wel voor of ik serieus genomen wordt of niet. Niet gaan zeuren voordat er nog iets gebeurd is, want de verwachtingen worden op die manier alleen maar grootser.
Ik ben nu wel heel erg benieuwd hoe bespottelijk die nieuwe ideeen nu wel zijn en dus hoe serieus ik ze moet oppakken.

Er wordt trouwens gesuggereerd dat alle nieuwe ideeen evenveel waard zouden zijn, ik kan dat op voorhand niet beoordelen en ik denk dan ook dat dat niet vanzelsprekend waar is .

Ik denk ook dat nu juist de essentie van een discussieforum als dit is dat je met argumenten bekleed moet zien te overtuigen of dat overtuigend is ligt inderdaad aan de ander,
Wil je niet overtuigen dan is dit geen forum voor jou, al heb je in je betoog hiervoor toch blijk gegeven te willen overtuigen al zeg je van niet. En ook dat blijkt te kunnen, maar het is voor mensen die al wat langer meedraaien op fora een teken aan de wand dat iemand die dat meent eigenlijk zichzelf al aan het indekken is en zich immuniseert tegen kritiek.
Moet je ook niet doen op een discussieforum zeker als het voornamelijk bestast uit zeer kritische vrijdenkers , die heel goed weten wat vrijdenken inhoudt .
En neerbuigend ben ik niet, misschien moet je uit jezelf wat rechter op gaan staan dan heb je een ander perspectief en straal je ook wat meer uit waarvoor je eigenlijk hier komt.
Nieuwe ideeen, kom maar op met die nieuwe ideeen, ik hoef daar niet anders mee om te gaan als welk ander idee, maar ik heb nu nog alleen maar het verwijt gekregen dat ik neerbuigend zou zijn als ik een vraag stel, een vraag die vervolgens nog niet eens beantwoord is.
Ik had al wel begrepen dat je bang bent om niet serieus genomen te worden, alleen er is voor ons nog niet duidelijk waarom .
En ik reageer zo omdat ik vind dat argumenten doorslaggevend moeten zijn, wanneer een idee zo fragiel is dat het bij de eerste kritiek al van tafel geveegd kan worden dan is het niet veel waard.

Maar ook hier loop ik vooruit op iets waar nog geen sprake van is.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

SiamTon schreef: Kan mij overigens moeilijk voorstellen, dat er op een forum als dit mensen zitten die de spot zouden willen drijven met ideeën welke voor hen nieuw zijn. :)
Omdat de spot drijven met 'het anders zijn', kwetsend is voor de betreffende persoon. Het is ook respectloos naar het slachtoffer toe. Bovendien getuigd het van domheid. Ik ben een voorstander van vrijdenken, zolang dat niet ten koste gaat van zijn/haar omgeving, dit laatste begrip in de ruimste zin van het woord. Iemand belachelijk maken om zijn/haar 'anders zijn', is naar mijn filosofische opvattingen absoluut ongehoord. En behoorlijk arrogant bovendien. Wie of wat denkt hij/zij wel die hij/zij is, om zich de vrijheid te kunnen veroorloven de spot met iemand te drijven omdat die iemand anders zou zijn?
Waar gaat het nu over?
Over het bespotten van ideeën of over het bespotten van mensen?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Beste SiamTon,

In je voorstel bericht heb je geschreven dat je interesse uit gaat naar "Leven voor de geboorte en na de dood'.
Dat kan niet, want leven begint bij de geboorte (of bevruchting) en eindigt bij de dood.
Leven voor de geboorte of na de dood kan niet.
Het is dus onzin.
De stelling "er is leven na de dood" is intellectueel hetzelfde als "ik heb een paars-wit gestreepte olifant in mijn kelder".

Dat is niet kwetsend bedoeld naar jouw persoon, maar als commentaar op jouw idee.
Het is ook niet respectloos naar een slachtoffer, want je bent geen slachtoffer.
Jij kwalificeert jezelf als slachtoffer, dat is jammer.
Beter zou het zijn om de discussie op argumenten te voeren in plaats van jezelf als slachtoffer te zien en anderen als dom en arrogant te bestempelen.
Wellicht is het interessant voor U, in het woordenboek het woord 'neerbuigend' eens op te zoeken.
Ik ken de betekenis.
Kent U hem ook, want ik zie U richting anderen termen als "dom" en "arrogant" gebruiken ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie