Pectus est quod disertos facit

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Een spreuk:
"Pectus est quod disertos facit"
Oftewel in goed Nederlands:
"Het is het hart dat welsprekend maakt."
Gezien als aloude wijsheid.
Is dat wel zo?

Of beter bekend, wel iets anders, bijna hetzelfde, maar zeker vaak van toepassing:
"Het zijn kinderen en dronken mensen, die de waarheid spreken."
Oftewel
Het zijn de nog ongeremden en degenen waar de remmen los gaan, die de waarheid spreken.
Is dat wel zo?

We kennen ook de uitdrukking:
"Het hart op de tong hebben."

Veel meer uitdrukkingen zijn er nog, die erop wijzen dat mensen het gevoel maar ook vrijheid van uiten associëren met het hart.

Misschien moeten we om het hierover te hebben, eerst weten wat we met een welsprekend hart bedoelen?
- Hebben we het dan over het hart dat gevoelig maakt en zich dan eerder wil uitspreken?
- Of hebben we het over het hart/gevoel als tegenhanger van ons verstand?
Waarbij de ontwikkeling van ons verstand en de leerprocessen tijdens ons leven het ons gaan belemmeren ons openlijk uit te spreken.

Ik denk, dat het onderwerp alles te maken heeft met de vrijheid van je mening te uiten.
Of dat nu door anderen afgeremd wordt of uiteindelijk toch door jezelf.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Re: Pectus est quod disertos facit

Bericht door dikkemick »

Ik pleit voor eerlijkheid.

Het hart op de tong dragen en vooral van je hart geen moordkuil maken. Wat zou het prettig zijn als we vooral eerlijk tegen elkaar kunnen zijn. En als ik dan iemand een asshole vind (of die persoon mij) zou ik dan moeten kunnen zeggen. Maar ik moet dan wel kunnen onderbouwen waarom ik dat vind. Tenminste, om een gesprek niet dood te laten vallen en te kunnen beargumenteren waarom ik zoiets iets vind. Anders zijn het loze, nietszeggend harteloze kreten.
Ik denk dat deze Latijnse spreuk gepost is, om het vinger-tikken in de diverse topics aan de kaak te stellen. Stel dat mijn manier van discussiëren stijf staat van de godvers, dan word ik op gegeven moment wrschl. niet meer serieus genomen en zal ik mijn manier van praten moeten aanpassen. Als ik echter bij iedere godver op de vingers word getikt roept dat wat mij betreft alleen maar meer godvers op.
Een goed beargumenteerd betoog daarentegen, waarom ik beter de 'godvers' achterwege kan laten, kan zeer verhelderend zijn.
Maar goed, ik snap dat er forum-gedragsregels zijn, maar misschien moeten de teugels hier en daar soms wat gevierd worden. Als ik op een topic zie dat antwoorden gemeden worden, dat er slechts tegenvragen worden gesteld, dan probeer ik die persoon hierop te wijzen. Verandert zijn/haar gedrag niet laat ik deze persoon links liggen. Als iemand mij voor rotte vis uitmaakt, vraag ik naar het waarom.
Maar laten we open en eerlijk blijven. Laten we vooral vinden wat we vinden. Ook als iemand wil evangeliseren en zo iemand denkt hier goed aan te doen, so be it. Ook hier geldt: Negeren! Ook als iemand alleen maar links plaatst...vraag naar zijn/haar eigen visie m.b.t. die links.
Sommige topics lijken dood gemodereerd te worden omdat op iedere slak zout gelegd wordt. Als wij zelf niet in staat zijn valkuilen te ontlopen en dan te gaan schelden (uit onmacht dus) kan hierop gewezen worden.
Ik vraag me dan ook af welke forumregels op freethinker het meest streng gehanteerd worden en wat de motivatie is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Re: Pectus est quod disertos facit

Bericht door Maria »

dikkemick schreef:Ik pleit voor eerlijkheid.
.....
Ik vraag me dan ook af welke forumregels op freethinker het meest streng gehanteerd worden en wat de motivatie is.
Ik ook.
Het is niet de bedoeling om hier het moderatie beleid te bespreken.

Om toch jou een antwoord te geven:
Ik denk dat het jou persoonlijk heel duidelijk is.
Omdat jij weet hebt van en begrip hebt voor deze regels.
Subforum Voorstellen, Getuigenissen en Persoonlijk
Dat is dan meteen het enige subforum waar echt streng op gekeken wordt en dat was beloofd. :!:

Veel mensen hebben opmerkingen over zowel teveel en over te weinig moderatie, al naar gelang hun eigen mening en dat is ook prima.
Ik kan dan alleen nog zeggen, dan moet men even het lijstje bekijken met de waarschuwingen en van de gebande leden.
Dan zal men zien dat hier echt bijna alles kan. :)
Maar niet alles.

Dan geef ik dit nog even mee om terug on topic te komen.
"Het is het hart dat welsprekend maakt."
Daar sta ik voor op dit forum, vandaar ook de regels in persoonlijk.
Evenals
"Wie het hart op de tong heeft, moet tegelijkertijd beseffen, dat de ander oren heeft en ook een hart."

Om het eerste hier mogelijk te maken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie