Semantiek, Wilskracht en de Ziel

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Singulariteit
Forum fan

Semantiek, Wilskracht en de Ziel

Bericht door Singulariteit »

(als reactie op het onderwerp "Bestaat de ziel?" (t#8978))
MoreTime schreef:Je kunt er toch niks aan doen dat je als ziel op deze aarde wordt geworpen, in een lichaam en situatie dat je niet hebt uitgekozen?
Zielig! :(

Ik neem aan dat we voor de ziel ook het begrip wilskracht kunnen gebruiken. Iedereen heeft een wilskracht. De wilskracht is eeuwig en onsterfelijk. Na je dood gaat de wilskracht niet verloren.
Iedereen een eigen snelheid
Krautsjo

Re: Bestaat de ziel?

Bericht door Krautsjo »

Singulariteit schreef:
MoreTime schreef:Je kunt er toch niks aan doen dat je als ziel op deze aarde wordt geworpen, in een lichaam en situatie dat je niet hebt uitgekozen?
Zielig! :(

Ik neem aan dat we voor de ziel ook het begrip wilskracht kunnen gebruiken. Iedereen heeft een wilskracht. De wilskracht is eeuwig en onsterfelijk. Na je dood gaat de wilskracht niet verloren.
Maar waarom zou je dat soort retoriek willen inzetten om iets dat gewoon een verkeerde aanname is geweest te kunnen blijven gebruiken ?

En hoezo is wilskracht eeuwig ?
Je gebruikt trouwens ook twee zaken door elkaar, de wilskracht is iets heel anders dan wilskracht . Mijn kracht om iets te willen gaat al verloren als ik bezopen ben of als ik slaap en al;s ik dood ga is het volgens mij helemaal verdwenen. De wilskracht als begrip gaat verloren als het Nederlands als taal verdwijnt en is dus net zo vergankelijk als alles wat wij als mensen denken en menen . Het is alleen maar tekst .
Singulariteit
Forum fan

Wil je nu gewoon niet begrijpen dat een begrip in een andere tijd een ander soortige betekenis heeft gehad dan het nu heeft?

Ziel = Doel in het Duits.

Als je het doelmatige bekijkt als het gaat in discussies over de ziel kun je het begrip veel beter begrijpen. Daar gaat het volgens mij om begrip niet om de vraag of iets wel of niet zou bestaan.

Woorden zijn altijd slechts concepten die ergens op duiden, waar het op duidt daar gaat het om.

Wilskracht zit in de natuur, zolang als er leven is, is er wilskracht. Voorlopig heb ik de aanname dat er altijd leven zal zijn, dus is wilskracht eeuwig. Bij de dood, door het sterven, gaat de wilskracht van de overledene over op het levende. Dat is misschien zelfs een meetbaar proces, al zal er niet direct iets materieels overgedragen worden. Het gaat om bepaalde veranderingen die in de overlevenden kunnen plaatsvinden, bijvoorbeeld diegenen die door de dood van iemand "geraakt"worden.

Niets obscuurs, spiritueels, of heiligs, gewoon nuchtere logica.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Singulariteit schreef:Wil je nu gewoon niet begrijpen dat een begrip in een andere tijd een ander soortige betekenis heeft gehad dan het nu heeft?
Dus de huidige betekenis van het woord is verzonnen?
Singulariteit schreef:Ziel = Doel in het Duits.
Alleen heeft het Duitse woord 'Ziel' helemaal niets te maken met de oorsprong van het woord 'ziel'.
Singulariteit schreef:Als je het doelmatige bekijkt als het gaat in discussies over de ziel kun je het begrip veel beter begrijpen. Daar gaat het volgens mij om begrip niet om de vraag of iets wel of niet zou bestaan.
Baarlijke nonsens. Als jij het woord 'ziel' slechts als een abstracte sociale constructie ziet (net zoals bijvoorbeeld 'persoonlijkheid' en 'intuïtie' dat zijn), dan ga je daarmee lijnrecht in tegen de christelijke doctrine, die de ziel toch echt ziet als een concrete entiteit die de menselijke essentie bevat.
Singulariteit schreef:Woorden zijn altijd slechts concepten die ergens op duiden, waar het op duidt daar gaat het om.
Nee, concepten en woorden zijn binnen de taalwetenschap juist van elkaar gescheiden. Dit is echt klinkklare onzin.
Singulariteit schreef:Wilskracht zit in de natuur, zolang als er leven is, is er wilskracht. Voorlopig heb ik de aanname dat er altijd leven zal zijn, dus is wilskracht eeuwig. Bij de dood, door het sterven, gaat de wilskracht van de overledene over op het levende. Dat is misschien zelfs een meetbaar proces, al zal er niet direct iets materieels overgedragen worden. Het gaat om bepaalde veranderingen die in de overlevenden kunnen plaatsvinden, bijvoorbeeld diegenen die door de dood van iemand "geraakt"worden.
Aanname...misschien...heb je ook maar enige concrete aanwijzing voor een dergelijke fantastische stellingname?
Singulariteit schreef:Niets obscuurs, spiritueels, of heiligs, gewoon nuchtere logica.
Dat laatste heb ik vooralsnog nergens in je bijdrage kunnen ontdekken.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Singulariteit
Forum fan

Semantiek & Wilskracht

Het staat mensen taalkundig volkomen vrij elke betekenis in elk concept te stoppen wat ze maar willen. Als jij niet wilt geloven dat dat inderdaad zo gaat en dat mensen wel degelijk heel goed te begrijpen denkbeelden in begrippen hebben gestopt, en je dus denkt dat gelovigen alleen maar onzinnig bezig zijn dan rest me slechts de vraag waarom je denkt dat gelovigen dat doen? Welke reden kunnen ze daarvoor hebben? Of ben ik het nu die stropoppen maakt?
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Singulariteit schreef:Het staat mensen taalkundig volkomen vrij elke betekenis in elk concept te stoppen wat ze maar willen. Als jij niet wilt geloven dat dat inderdaad zo gaat en dat mensen wel degelijk heel goed te begrijpen denkbeelden in begrippen hebben gestopt, en je dus denkt dat gelovigen alleen maar onzinnig bezig zijn dan rest me slechts de vraag waarom je denkt dat gelovigen dat doen? Welke reden kunnen ze daarvoor hebben? Of ben ik het nu die stropoppen maakt?
#-o
Singulariteit
Forum fan

(als reactie op het onderwerp "Bestaat de ziel?" (t#8978))
MoreTime schreef:
Doppelganger schreef:
MoreTime schreef:Wie neemt dat risico dan? Je kunt er toch niks aan doen dat je als ziel op deze aarde wordt geworpen, in een lichaam en situatie dat je niet hebt uitgekozen?
Degene die ervoor zorgt dat een ziel in een lichaam terecht komt, ongeacht wie dat dan is, neemt dat risico. Waarom een ziel blootstellen aan risico's als een van je primaire zorgen het zieleheil aller zielen is? Dat is niet logisch.
Ik snap nu wat je bedoelt. Dat is inderdaad het vage van het christelijk geloof. Kan niemand ook uitleggen waarom dat zo is.
Ik wil wel een poging wagen.

De oergrond van ons zijn manifesteert zich in bepaalde stabiliteitslagen. Als je geboren wordt bevind je je op een stabiliteitslaag. Elke stabiliteitslaag heeft zo haar eigen problemen. Daarbij is het niet zozeer de vraag waarom de problemen er zijn, maar wat het wetmatige is, of beter nog wat de Wet is. Als je tegen de Wet ingaat is de toekomst (na de dood) een andere stabiliteitslaag dan als je niet tegen de Wet in gaat.

Het hele verhaal van Jezus is dat er ook een goed soort lijden zou zijn. De vraag is of je kunt ontdekken wat dat goede lijden dan zou moeten zijn, of dat je alle lijden bij voorbaat afwijst.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

De oergrond van ons zijn manifesteert zich in bepaalde stabiliteitslagen. Als je geboren wordt bevind je je op een stabiliteitslaag. Elke stabiliteitslaag heeft zo haar eigen problemen. Daarbij is het niet zozeer de vraag waarom de problemen er zijn, maar wat het wetmatige is, of beter nog wat de Wet is. Als je tegen de Wet ingaat is de toekomst (na de dood) een andere stabiliteitslaag dan als je niet tegen de Wet in gaat.

Het hele verhaal van Jezus is dat er ook een goed soort lijden zou zijn. De vraag is of je kunt ontdekken wat dat goede lijden dan zou moeten zijn, of dat je alle lijden bij voorbaat afwijst.

De sofengenerator is er niets bij, heb je soms op een vrije school gezeten ?
Singulariteit
Forum fan

Krautsjo schreef:De sofengenerator is er niets bij, heb je soms op een vrije school gezeten ?
Het staat je vrij te denken wat je wilt, maar nee ik heb niet op de vrije school gezeten. Zoals de fanatiekste anti-roker zelf ooit roker was ben ik iemand van het moreel appèl.

Wil je werkelijk mensen stinkey's geven of cynische opmerkingen?
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Singulariteit schreef:
Krautsjo schreef:De sofengenerator is er niets bij, heb je soms op een vrije school gezeten ?
Het staat je vrij te denken wat je wilt, maar nee ik heb niet op de vrije school gezeten. Zoals de fanatiekste anti-roker zelf ooit roker was ben ik iemand van het moreel appèl.

Wil je werkelijk mensen stinkey's geven of cynische opmerkingen?
Nee, ik hoop altijd dat mensen nog eens overlezen wat ze geschreven hebben en dan tot bezinning komen over wat ze opgeschreven hebben.
Je bent namelijk voornamelijk woordsalade aan het opdienen.
Ik ben trouwens wel exroker maar niet tegen roken in het algemeen, wat mensen met hun eigen longen doen moeten ze zelf weten, maar zodra ze aan mijn longen komen kom ik in het verweer.
En ik heb nog steeds niets gemerkt van een moreel appèl , ik snap ook niet hoe je tot zo'n arrogantie gekomen bent.
En cynisch wordt ik voornamelijk als reactie op, ik kan bijvoorbeeld ook heel melig worden van pretentieus geneuzel.
Singulariteit
Forum fan

Omdat we off topic raken heb ik een apart onderwerp "moreel appèl" gestart. Ik hoop dat je de link wilt volgen en wilt lezen wat er geschreven staat. Ik kan het zelf niet beter zeggen.

Misschien heb ik inderdaad wat teveel champignons gegeten met mijn filosofische benaderingen, maar misschien dat het nog een paar mensen aanspreekt. Daar hoop ik dan altijd op.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Singulariteit schreef:Omdat we off topic raken heb ik een apart onderwerp "moreel appèl" gestart. Ik hoop dat je de link wilt volgen en wilt lezen wat er geschreven staat. Ik kan het zelf niet beter zeggen.

Misschien heb ik inderdaad wat teveel champignons gegeten met mijn filosofische benaderingen, maar misschien dat het nog een paar mensen aanspreekt. Daar hoop ik dan altijd op.
Daar heb ik ook helemaal niets mee, ik zit niet in de doelgroep en ik heb er ook niets over te melden .
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Singulariteit schreef:Het staat mensen taalkundig volkomen vrij elke betekenis in elk concept te stoppen wat ze maar willen.
Als je wilt dat woorden volkomen betekenisloos worden, moet je dat vooral doen.
Singulariteit schreef:Als jij niet wilt geloven dat dat inderdaad zo gaat en dat mensen wel degelijk heel goed te begrijpen denkbeelden in begrippen hebben gestopt, en je dus denkt dat gelovigen alleen maar onzinnig bezig zijn dan rest me slechts de vraag waarom je denkt dat gelovigen dat doen? Welke reden kunnen ze daarvoor hebben?
Het zelf verzinnen van betekenissen van woorden, ook wel bekend als Humptydumptyisme, is een bekende tactiek van mensen die een discussie naar hun eigen voorkeur proberen te framen. Men verandert de algemeen geaccepteerde betekenis van een woord in iets wat het niet betekent en doet vervolgens alsof de ander een verkeerde definitie gebruikt. Standaard trolgedrag op internetfora.
Singulariteit schreef:Of ben ik het nu die stropoppen maakt?
Dat ook, ja.
Singulariteit schreef:De oergrond van ons zijn manifesteert zich in bepaalde stabiliteitslagen. Als je geboren wordt bevind je je op een stabiliteitslaag. Elke stabiliteitslaag heeft zo haar eigen problemen. Daarbij is het niet zozeer de vraag waarom de problemen er zijn, maar wat het wetmatige is, of beter nog wat de Wet is. Als je tegen de Wet ingaat is de toekomst (na de dood) een andere stabiliteitslaag dan als je niet tegen de Wet in gaat.
Woordsalade.
Singulariteit schreef:Het hele verhaal van Jezus is dat er ook een goed soort lijden zou zijn. De vraag is of je kunt ontdekken wat dat goede lijden dan zou moeten zijn, of dat je alle lijden bij voorbaat afwijst.
Pseudofilosofische prietpraat. Goed lijden is een oxymoron.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Singulariteit
Forum fan

Jij weigert te overwegen dat in oudere betekenissen van het begrip ziel een concept van wilskracht verscholen zit. Je hebt het over betekenisloosheid van woorden als mensen hun eigen betekenissen in woorden stoppen, maar daarmee geef je alleen maar aan dat je weigert de betekenissen die andere mensen in woorden stoppen te overwegen omdat je alleen aan de eigen betekenissen vast wilt houden.

De manier waarop je op mij teksten reageert is irrelevant, want je reageert alleen maar zoals je wilt reageren, zonder na te denken, en op zeer voorspelbare wijze. Je trekt alles naar je eigen waarheid toe, zonder de essentie van het geschrevene te adresseren. Ik kan ook op alles wat je schrijft reageren met woorden als "prietpraat" of met geprojecteerde intenties die uit de woorden zouden blijken. Dat is weinig zinvol en puur en alleen een zelfbevrediging. Je ziet in alles wat de ander schrijft de intentie tot het maken van stropoppen waarmee je je eigen stropop hebt gemaakt.

Slechts als je de essentie van het geschrevene adresseert en probeert te komen tot dialoog is zinvolle communicatie mogelijk.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Singulariteit,

Ik zie je een begrip als "ziel" gebruiken op een manier waarop de meesten hem niet gebruiken. Je kunt wilskracht ook gewoon wilskracht noemen, toch?

Daarbij wil ik wel even benadrukken dat een woord voor sommige mensen erg veel kan betekenen en daarom toch een bepaalde waarde krijgen. Dit betekent alleen dat dit voor iemand persoonlijk waarde heeft, een soort kracht. Maar dit maakt een woord nog niet op iets wat bestaat slaan.

Een woord kan veel invloed hebben op de wereld, ook al bestaat het niet. Het woord op zich, met al z'n verhalen er omheen, bestaat wel en heeft wel degelijk invloed. Dit wil ik zeker niet ontkennen.

Als ik je niet goed begrepen heb hoor ik het graag, dan lees ik je nog eens over.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Plaats reactie