Moeilijke Vragen
Moderator: Moderators
-
Moeilijke Vragen
Fundamentele twijfel, onjuistheid in ons denken tot zekerheid is het denken tot zekerheid.
Wanneer ik mezelf zo ver mogelijk terugdenk, van mens tot atoommassa tot heelal tot eenheid, ontstaat er in me een prikkelend deprimerend gevoel, want functie of doel of zekerheid vind ik niet. Alleen een leeg blikveld, zonder visie, of bewustzijn van het gene dat ik zoek. Want ik denk niet, ik zoek. Ik zoek naar iets wat ik nooit zal vinden, maar wat niet betekent of het wel of niet bestaat. Als je zoekt naar iets en je vindt het niet, bestaat het dan of niet? Geen zekerheid.
Het enige dat ik weet is: Ik zoek. En een antwoord is vereist, kennelijk. Het is de motor, de fundamentele energie achter ons zoeken. Mogelijkheden. Conclusies, theorieën, feiten en meningen beginnen allemaal oorspronkelijk bij fundamentele twijfel. Uiteindelijk is alleen iets waar wat je gelooft. Dat is een feit. Ons bestaan, of ons zoeken, is broeder van geloof. Het is in essentie gelijk aan elkaar. Beide komen voort uit fundamentele twijfel. Wat zou er gebeuren als we deze fundamentele twijfel niet hebben? Dan zouden we dieren zijn. Nee, niet dieren, want dat zijn we al, eerder iets primair simpel.
Dus cirkel, alles wijst op een cirkel, reactie, cyclo, dood – leven, kringloop. Ook de manier van denken. Uiteindelijk komt alles terug naar fundamentele twijfel en begint alles bij fundamentele twijfel. Ook voelt alles in de wetenschap als een cirkel. Zelfs in de meeste chaotische dingen kunnen patterns gevonden worden. Ik hoef geen voorbeeld te geven, want denk zelf en probeer te weerleggen. Alles lijkt dus in zekere zin gedetimineerd.
Wetenschap zoekt naar dingen die kunnen worden aangetoond en niet worden weerlegd. Ze zullen daarom dus ook alleen maar vastgestelde/deterministische zaken kunnen vinden. Men kan het accepteren van het niet weten niet mentaal aan. Er moet een antwoord worden gevonden. Dit ‘’Gevoel van antwoord vinden” wordt gestuurd door onze “fundamentele twijfel’’ in onszelf. Hierdoor ontstaat een drogmatische verstorende fundamentele emotie die onze visie van zekerheid vertroebeld. Men gaat ervan uit dat niet iets zonder cirkel of herhaalbaarheid in enige vorm, iets dat zonder rede of motivatie bestaat, een feit kan zijn. Waarom kan een onzeker iets niet een feit zijn?
En, als dat wel zo is, waarom kan vrije wil dan niet een feit zijn?
En, als dat niet zo is, waarom hebben we dan fundamentele twijfel?
Wanneer ik mezelf zo ver mogelijk terugdenk, van mens tot atoommassa tot heelal tot eenheid, ontstaat er in me een prikkelend deprimerend gevoel, want functie of doel of zekerheid vind ik niet. Alleen een leeg blikveld, zonder visie, of bewustzijn van het gene dat ik zoek. Want ik denk niet, ik zoek. Ik zoek naar iets wat ik nooit zal vinden, maar wat niet betekent of het wel of niet bestaat. Als je zoekt naar iets en je vindt het niet, bestaat het dan of niet? Geen zekerheid.
Het enige dat ik weet is: Ik zoek. En een antwoord is vereist, kennelijk. Het is de motor, de fundamentele energie achter ons zoeken. Mogelijkheden. Conclusies, theorieën, feiten en meningen beginnen allemaal oorspronkelijk bij fundamentele twijfel. Uiteindelijk is alleen iets waar wat je gelooft. Dat is een feit. Ons bestaan, of ons zoeken, is broeder van geloof. Het is in essentie gelijk aan elkaar. Beide komen voort uit fundamentele twijfel. Wat zou er gebeuren als we deze fundamentele twijfel niet hebben? Dan zouden we dieren zijn. Nee, niet dieren, want dat zijn we al, eerder iets primair simpel.
Dus cirkel, alles wijst op een cirkel, reactie, cyclo, dood – leven, kringloop. Ook de manier van denken. Uiteindelijk komt alles terug naar fundamentele twijfel en begint alles bij fundamentele twijfel. Ook voelt alles in de wetenschap als een cirkel. Zelfs in de meeste chaotische dingen kunnen patterns gevonden worden. Ik hoef geen voorbeeld te geven, want denk zelf en probeer te weerleggen. Alles lijkt dus in zekere zin gedetimineerd.
Wetenschap zoekt naar dingen die kunnen worden aangetoond en niet worden weerlegd. Ze zullen daarom dus ook alleen maar vastgestelde/deterministische zaken kunnen vinden. Men kan het accepteren van het niet weten niet mentaal aan. Er moet een antwoord worden gevonden. Dit ‘’Gevoel van antwoord vinden” wordt gestuurd door onze “fundamentele twijfel’’ in onszelf. Hierdoor ontstaat een drogmatische verstorende fundamentele emotie die onze visie van zekerheid vertroebeld. Men gaat ervan uit dat niet iets zonder cirkel of herhaalbaarheid in enige vorm, iets dat zonder rede of motivatie bestaat, een feit kan zijn. Waarom kan een onzeker iets niet een feit zijn?
En, als dat wel zo is, waarom kan vrije wil dan niet een feit zijn?
En, als dat niet zo is, waarom hebben we dan fundamentele twijfel?
-
Re: Moeilijke Vragen
Het enige wat nodig was, was 1 sigaret, een late eenzame avond en een dakraam waaruit ik kon roken.
-
Owja,
Het is hoogstwaarschijnlijk dat mensen mijn "zelfverzonnen begrippen" anders interpreteren dan wat ik bedoel. Probeer daarom niet zozeer de letterlijke betekenis op te vatten, maar eerder iets uit de context. Probeer met mij mee te denken, en niet zo zeer met je eigen visie en zekerheden aan tafel te schuiven.
IK twijfel, ik denk, ik zoek, ik twijfel, ik denk, ik zoek, ik twijfel, ik denk ik zoek.
Het is hoogstwaarschijnlijk dat mensen mijn "zelfverzonnen begrippen" anders interpreteren dan wat ik bedoel. Probeer daarom niet zozeer de letterlijke betekenis op te vatten, maar eerder iets uit de context. Probeer met mij mee te denken, en niet zo zeer met je eigen visie en zekerheden aan tafel te schuiven.
IK twijfel, ik denk, ik zoek, ik twijfel, ik denk, ik zoek, ik twijfel, ik denk ik zoek.
Voor mij bekende gedachten. Je kunt er beter niet al te lang bij stil blijven staan. Als dat je lukt tenminste. Het bracht me overal en nergens. Een hoop tijd verspeeld met verkeerde keuzes maken maar de vragen blijven. De tijd die je eraan verspilt komt nooit meer terug, en het leven gaat snel. Laat je vooral niet betoveren door mensen die in oude-boek-goden en andere enge soorten van "wetenschap-remmers" geloven wanneer je het allemaal niet meer weet. Dat is in het kort de raad die ik je wil geven. Welkom op Freethinker!Wanneer ik mezelf zo ver mogelijk terugdenk, van mens tot atoommassa tot heelal tot eenheid, ontstaat er in me een prikkelend deprimerend gevoel, want functie of doel of zekerheid vind ik niet. Alleen een leeg blikveld, zonder visie, of bewustzijn van het gene dat ik zoek. Want ik denk niet, ik zoek. Ik zoek naar iets wat ik nooit zal vinden, maar wat niet betekent of het wel of niet bestaat. Als je zoekt naar iets en je vindt het niet, bestaat het dan of niet? Geen zekerheid. Het enige dat ik weet is: Ik zoek. En een antwoord is vereist, kennelijk. Het is de motor, de fundamentele energie achter ons zoeken. Mogelijkheden. Conclusies, theorieën, feiten en meningen beginnen allemaal oorspronkelijk bij fundamentele twijfel.
Stoppen met roken zou een zinvol doel kunnen zijnJantje Doesel schreef:Het enige wat nodig was, was 1 sigaret, een late eenzame avond en een dakraam waaruit ik kon roken.

Het betekenis geven of doelzoeken is lastig zoniet onmogelijk. Wat dat niet is is je kennis vergroten om tot meer inzicht te komen. Daarmee is er nog geen doel of zin in zicht maar het motto "het leven heeft geen zin maar ik wel" maakt invulling makkelijker.
Van navelstaren krijg je blikveldvernauwing en pijn in je nek dus hup de wijde wereld in.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
-
Stoppen met roken zou een zinvol doel kunnen zijn
Het betekenis geven of doelzoeken is lastig zoniet onmogelijk. Wat dat niet is is je kennis vergroten om tot meer inzicht te komen. Daarmee is er nog geen doel of zin in zicht maar het motto "het leven heeft geen zin maar ik wel" maakt invulling makkelijker.
Van navelstaren krijg je blikveldvernauwing en pijn in je nek dus hup de wijde wereld in.
Stoppen met roken is waarschijnlijk iets waarmee ik nooit zal kunnen stoppen. Niet zozeer omdat "het al te laat is" of omdat ik verslaafd ben(ik rook maar 3 sigaretten per dag), maar omdat het al een gedeelte van me is geworden. Het is een tegenhanger, een gewicht als het ware, verbonden aan mij wilskracht (en levensenergie). Een uitdading en challenge die mij dwingt te vechten en mentaal sterk te zijn of anders....verdriet, depressie later, slechte gezondheid, geldproblemen. Ik heb erg de neiging dit soort dingen op te zoeken in mijn leven. Het houdt mezelf scherp en wakker en bewust van gevaar.
Ik ben dus niet je ABC hedendaagse roker van vandaag

Bedankt trouwens voor je reactie!

-
Ik probeerde met mijn tekst niet zo zeer naar het doel van het leven te zoeken, eerder fundamentele twijfel aan de kaak te stellen. Het enige onzekere iets dat in deze wereld als een feit wordt gezien. Ik vraag me ook af of mensen hier op het forum de moeilijke vragen kunnen beantwoorden, hoewel ik daarvoor waarschijnlijk mijn tekst wat beter had moeten formuleren, aangezien het iets te persoonlijk is opgeschreven.
Och, m.i. ben je dichter bij het antwoord dan je zelf denk.
Vergeet een keer de cirkel en zoek eerst naar je plaats in dit machtig universum. Misschien kom je dan tot dezelfde conclusie als mijzelf en velen anderen met mij: niets meer dan sterrenstof maar tegelijk ook niets minder.
Toch prachtig hoe de zwaardere atomen, gevormd in reusachtige sterren via supernova's worden verspreid, waarna zwarte gaten met een massa van biljarden zonnen de overblijfselen van die eerste oersterren verder verspreiden naar nieuwe sterrenstelsels.
En daar vind je je cirkel jantje, die prachtige kosmische dans van verval en fusie van atomen, van supernova's en kraamkamers voor nieuwe sterren, in beweging gehouden door zwarte gaten, veroorzaakt niet door een wil maar omdat het mogelijk is.
Vergeet een keer de cirkel en zoek eerst naar je plaats in dit machtig universum. Misschien kom je dan tot dezelfde conclusie als mijzelf en velen anderen met mij: niets meer dan sterrenstof maar tegelijk ook niets minder.
Toch prachtig hoe de zwaardere atomen, gevormd in reusachtige sterren via supernova's worden verspreid, waarna zwarte gaten met een massa van biljarden zonnen de overblijfselen van die eerste oersterren verder verspreiden naar nieuwe sterrenstelsels.
En daar vind je je cirkel jantje, die prachtige kosmische dans van verval en fusie van atomen, van supernova's en kraamkamers voor nieuwe sterren, in beweging gehouden door zwarte gaten, veroorzaakt niet door een wil maar omdat het mogelijk is.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Dag JantjeDoesel.
Toevallig gaat mijn onderschrift daarover. Wel zo makkelijk.
Toevallig gaat mijn onderschrift daarover. Wel zo makkelijk.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik ga even de Buddha spelen. Waarom? Omdat je je volgens mij moet onhechten. Niet van bezittingen, maar van je zoektocht. Voor wat zoek je een doel? Voor wat zoek je een functie? Voor wat zoek je zekerheid? Als er zekerheid was, had je geen doel nodig. Het stond dan toch wel vast wat je zou bereiken. Een doel is iets dat níet zeker is. Waar je iets voor moet doen. Maar zoals ik ook al aan Jeroen probeerde uit te leggen ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 75#p336184" onclick="window.open(this.href);return false; ). Je kun geen doel gaan zoeken bij een middel. Je moet middelen zoeken bij een doel. Dus wat wil je? Laat dat ultieme doel toch gaan, en stel je gewone doelen, waar je aan werken kunt. De verlichting die je een uitweg biedt aan de eeuwige cirkel, bereik je door de middenweg. Niet door het uiterste na te streven, maar door alleen datgene te zoeken, wat je echt nodig hebt.
De fundamentele twijfel zul je nooit kwijtraken, mág je zelfs niet kwijt raken. Je kunt immers niet alles weten. Dus reken er op, altijd nog wat te leren. Wees tevreden met wat je echt nodig hebt, een klein beetje zekerheid ofwel een grote mate van waarschijnlijkheid.
Over vrije wil hebben we hier ook al een boekwerk vol geschreven. Of we die hebben of juist niet, we zijn en blijven verantwoordelijk voor onze eigen daden alsook voor ons gebrek aan daden. Ook al zijn onze daden gedetermineert , dan worden ze toch mede gedetermineerd door de moraal, en wens van de medemens. Zoniet, dan zijn wij nutteloos. Misschien zelfs schadelijk.
Het leven heeft geen doel, maar plant zich wel voort. Dat is wat leven doet, en waarom het blijft bestaan.
De mens heeft geen doel, maar helpt zijn medemens. Dat is wat mensen doen en waarom zij overleven.
Het is om te weten wat de medemens wil, dat wij de taal hebben ontwikkeld en het bewustzijn.
Je denkt, dus je bestaat. Maar je denkt niet óm te bestaan, maar dóór je medemens. Je moeder die tegen je sprak. De leraar die jou onderwees. Broer, zus, vriendje of vriendinnetje met wie je speelde. En alle mensen voor hen, die elkaar hetzelfde bijbrachten, Omdat wij overleven door te helpen, ontwikkelen wij de eigenschappen die ons helpen helpen.
Ik herinner mij dat ik op fietsvakantie was geweest in het Hoggar gebergte midden in de Sahara. Toen ik thuis kwam, verwonderde ik mij over vrijwel alles wat ik zag, en wat me voordien zo vertrouwd was geweest. In de Sahara was het er niet geweest! Geen vloerbedekking, geen plafond, geen ramen, geen gordijnen, geen meubels, geen servies , geen electronica, zelfs geen electra, geen witgoed, geen waterleiding. Waar ik ook keek in mijn huis. Het was er in de Hoggar niet geweest.
En nog iets besefte ik. Alles in mijn huis was door een ander gemaakt. Niet door mij. De mens excelleert in samenwerking van individuen. Hoeveel verschillende mensen waren er wel niet nodig geweest om al die dingen te maken, te vervoeren, en in mijn bezit te brengen? Dat heeft mij geleerd, dat mensen wellicht individuën zijn, maar dat ze absoluut niet zonder ellkaar kunnen. Dus als je een nuttig doel zoekt in je leven. Kijk dan wat je voor een ander kunt betekenen. Want aangezien de mens dat doet, doe dat dan tenminste goed.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Misschien vindt je mijn antwoorden te makkelijk, maar als je er naar luistert, hebben anderen in elk geval wat aan jou. Blijf twijfelen en blijf dat hier duidelijk maken. dan hebben we hier wat aan je. En we hebben dat maar al te graag. Daarom ben je hier welkom.
De fundamentele twijfel zul je nooit kwijtraken, mág je zelfs niet kwijt raken. Je kunt immers niet alles weten. Dus reken er op, altijd nog wat te leren. Wees tevreden met wat je echt nodig hebt, een klein beetje zekerheid ofwel een grote mate van waarschijnlijkheid.
Over vrije wil hebben we hier ook al een boekwerk vol geschreven. Of we die hebben of juist niet, we zijn en blijven verantwoordelijk voor onze eigen daden alsook voor ons gebrek aan daden. Ook al zijn onze daden gedetermineert , dan worden ze toch mede gedetermineerd door de moraal, en wens van de medemens. Zoniet, dan zijn wij nutteloos. Misschien zelfs schadelijk.
Het leven heeft geen doel, maar plant zich wel voort. Dat is wat leven doet, en waarom het blijft bestaan.
De mens heeft geen doel, maar helpt zijn medemens. Dat is wat mensen doen en waarom zij overleven.
Het is om te weten wat de medemens wil, dat wij de taal hebben ontwikkeld en het bewustzijn.
Je denkt, dus je bestaat. Maar je denkt niet óm te bestaan, maar dóór je medemens. Je moeder die tegen je sprak. De leraar die jou onderwees. Broer, zus, vriendje of vriendinnetje met wie je speelde. En alle mensen voor hen, die elkaar hetzelfde bijbrachten, Omdat wij overleven door te helpen, ontwikkelen wij de eigenschappen die ons helpen helpen.
Ik herinner mij dat ik op fietsvakantie was geweest in het Hoggar gebergte midden in de Sahara. Toen ik thuis kwam, verwonderde ik mij over vrijwel alles wat ik zag, en wat me voordien zo vertrouwd was geweest. In de Sahara was het er niet geweest! Geen vloerbedekking, geen plafond, geen ramen, geen gordijnen, geen meubels, geen servies , geen electronica, zelfs geen electra, geen witgoed, geen waterleiding. Waar ik ook keek in mijn huis. Het was er in de Hoggar niet geweest.
En nog iets besefte ik. Alles in mijn huis was door een ander gemaakt. Niet door mij. De mens excelleert in samenwerking van individuen. Hoeveel verschillende mensen waren er wel niet nodig geweest om al die dingen te maken, te vervoeren, en in mijn bezit te brengen? Dat heeft mij geleerd, dat mensen wellicht individuën zijn, maar dat ze absoluut niet zonder ellkaar kunnen. Dus als je een nuttig doel zoekt in je leven. Kijk dan wat je voor een ander kunt betekenen. Want aangezien de mens dat doet, doe dat dan tenminste goed.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Misschien vindt je mijn antwoorden te makkelijk, maar als je er naar luistert, hebben anderen in elk geval wat aan jou. Blijf twijfelen en blijf dat hier duidelijk maken. dan hebben we hier wat aan je. En we hebben dat maar al te graag. Daarom ben je hier welkom.
Ik wens u alle goeds
Wat zat er in die sigaret?Jantje Doesel schreef:Het enige wat nodig was, was 1 sigaret, een late eenzame avond en een dakraam waaruit ik kon roken.
Ik heb daar zo mijn gedachten over.iznogoodh schreef:Wat zat er in die sigaret?

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Ik ook! Na de OP gelezen te hebben!Fish schreef:Ik heb daar zo mijn gedachten over.iznogoodh schreef:Wat zat er in die sigaret?

We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Ik heb daar een truckje voor, als ik niet door de eerste zin kom ga ik de reacties lezen.lost and not found yet! schreef:Ik ook! Na de OP gelezen te hebben!

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
-
Haha, gewoon tabak. Wiet maakt me niet scherp, eerder duf en makkelijk. Nicotine daarin tegen is een wondermiddelWat zat er in die sigaret?

Oke, kennelijk heb ik onbewust een doel, en dat is het zoeken naar deze antwoorden op mijn vragen. Maar eigenlijk is het enige wat ik wilde deze interessante hersenkrakers aan het forum bieden en gewoon reageren op ieders reactie. Maar genoeg ontkenning etc.
Van wat ik van Peter van Velzen heb begrepen bemoei ik me met wat groots waarmee ik mezelf nooit tevreden zal kunnen stellen met een antwoord: De onzekere kennis. Dank u voor uw reactie trouwens!Laat dat ultieme doel toch gaan, en stel je gewone doelen, waar je aan werken kunt.
Ik wil niet automatisch alles weerleggen wat gereageerd wordt, maar deze uitspraak voelt tricky aan. Deze uitspraak is gebaseerd op een aanname, dat iets kan bestaan wanneer het (kennelijk) niet denkt. Maar dat kan je nooit zeker weten: onzekere kennis.Je denkt, dus je bestaat. Maar je denkt niet óm te bestaan, maar dóór je medemens.
Voor de rest ben ik met je eens over visie dat je gewone doelen op moet stellen. Ikzelf zit op een sport en ben daar erg fanatiek in, dat is 1 van mijn doelen BV. Ik geniet er ook erg veel van.
Laatst gewijzigd door Jantje Doesel op 12 jun 2012 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.