vrijheid met beperkingen vrijheid?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

sytze
Diehard

vrijheid met beperkingen vrijheid?

Bericht door sytze »

stelling:

Als vrijheid altijd grenzen heeft, is vrijheid dan wel vrijheid?

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Jagang
Ontoombaar

Re: vrijheid met beperkingen vrijheid?

Bericht door Jagang »

Ik pas deze even. De vrijheidstopics schieten de laatste tijd als paddestoelen uit de grond.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

echt waar? wil je misschien een aantal links sturen? heb ik even leesvoer voor de nacht!

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
siger

Bericht door siger »

sytze schreef:stelling:

Groet, Sytze
Ja, dan is het normale doordeweekse vrijheid.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Kitty is niet meer zo actief op het forum als vroeger, maar zij had op 't laatst het volgende in haar onderschrift: Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus).

Ik kan me daar wel in vinden.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

CXT schreef:Kitty is niet meer zo actief op het forum als vroeger, maar zij had op 't laatst het volgende in haar onderschrift: Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus).

Ik kan me daar wel in vinden.
Sterke, zolang je geen last ervaart van de beperkingen ben je vrij

Groet, sytze
Juglans
Forum fan

Bericht door Juglans »

Ga maar na hoeveel dingen je doet waar je op zich niet zelf voor kiest. Geboren worden, oke, daar kun je echt helemaal niks aan doen, maar de rest van je leven is al zo ongeveer voor je uitgestippelt. De tijd en het plaats waarin je wordt geboren bepalen in hoge mate hoe je leven eruit gaat zien, en je hebt het maar te slikken. Hier en daar mag je zelf iets kiezen, welke opleiding je wilt doen, nog los van de vraag of je ook het werk kan doen dat je echt wilt, maar werken zal je. En verder wordt je eigen vrije wil verder ondermijnd door reclame, trends, de gewoonte, etc.
Maar ja, het kan nog veeeeeel erger, er zijn weinig landen waar de mens vrijer is dan nl.
Our spontaneous experience is far richer than any abstractions about it. Arne Naess
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Die beperkingen van de vrijheid geven natuurlijk duidelijkheid. Hoeveel vrijheid kun je benutten zonder duidelijkheid en in complete chaos? En hoe leuk / wenselijk is vrijheid met slechts de beperkingen van de natuur, dus zonder de beperkingen van de cultuur?

Verder komt in mij op de volgende vraag:
Als je een lange reis inkort, kan het dan nog wel een lange reis zijn?

Volgens mij is het antwoord op die vraag: "ja" zijn. En dus moet ik concluderen dat als we vrijheid beperken, dat het dan nog steeds vrijheid kan zijn.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Blues bob schreef:

Als je een lange reis inkort, kan het dan nog wel een lange reis zijn?
als het een hele lange reis is dan wel :p

Groet, Sytze
siger

Bericht door siger »

Blues-Bob schreef:En dus moet ik concluderen dat als we vrijheid beperken, dat het dan nog steeds vrijheid kan zijn.
Ik zou zelfs zeggen dat je vrijheid bewezen is doordat ze beperkt kan worden, want wat je niet hebt kan je niet ontnomen worden.
Valère
Banned

Bericht door Valère »

-We zijn vrij te doen wat we kunnen en mogen doen...
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef: Ik zou zelfs zeggen dat je vrijheid bewezen is doordat ze beperkt kan worden, want wat je niet hebt kan je niet ontnomen worden.
Ik denk dat je geleyck hebt.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Demosthenes
Forum fan

Bericht door Demosthenes »

Volgens mij is de geldende standaard in de Nederlanden: 'alles is verboden, en wat niet verboden is is verplicht'. Naar mijns inziens is in Nederland sowieso de vrijheid ver te zoeken. Echter ben ik wel van mening dat volledige vrijheid nooit kan en zal bestaan. Als je uitgaat van ultieme vrijheid in de vorm van anarchisme heb je een probleem, omdat dan de wet der sterkste geld, waarmee je een vrijheidsbeperking oplegt aan hen die zwakker zijn. Een anarchie gebaseerd op gelijkheid en vriendschappelijkheid kan niet bestaan, tenzij de mens op wonderbaarlijke wijze een evolutionaire sprong maakt naar een nieuw denken. Verder is iedere vorm van bestuur een vorm van vrijheidsbeperking omdat je de een wat moet verbieden om de ander toe te staan.
Dus nee, vrijheid met beperkingen is geen vrijheid, maar echte vrijheid bestaat ook niet.
Donec eris sospes, multos numerabis amicos. Tempora si fuerint nubila, solus eris.
Show me a sane man and I will cure for you-C.G. Jung
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

sytze schreef:stelling:

Groet, Sytze
Ja ,
En daar hebben sommigen meer van dan andere(n), waar je uit kunt afleiden dat ieders vrijheid beperkt is tot wat persoonlijk mogelijk is.
Op eigen kracht leviteren zit er bijvoorbeeld niet in.
Sommigen kunnen het alfabet boeren anderen bereiken dat nooit.

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Vrijheid is weer zo'n vaag begrip, wat van alles in kan houden.
Er zijn al een paar goede voorbij gekomen, die ieder voor zich waarheden als koeien zijn.

Ik heb nog een andere benaderingswijze.
Houd het er liever op, dat er meestal keuzes zijn, als je het hebt over vrijheid binnen een bepaald kader en dat iedereen daarin keuze-vrijheid heeft.
Dat geldt dan zelfs voor situaties, dat we bijvoorbeeld gevangen zitten in een bepaalde situatie of dat zo voelen.
Want dat is meestal de praktijk, als we ons hoofd gaan breken over "vrijheid".

Jammer, dat niet alle keuzes bestaan uit leuk of niet leuk en dat ze binnen realistische mogelijkheden van dat moment moeten liggen.
Meestal hebben we te kiezen tussen mogelijkheden, die we hebben en dan is het idd. vaak nogal eens "het beste kiezen van 2 slechte".
En niet een keuze tussen goed of slecht.

Maar die vrijheid van keuze hebben we.
Ook de gevolgen ervan zijn meestal voor ons.
Maar dat is dan weer een volgende situatie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie