Blues-Bob schreef:
Veranderende omstandigheden stellen andere eisen aan ons moreel vermogen. Het is verstandig de omstandigheden proberen niet te veel te laten veranderen als onze morele vermogens dat niet aankunnen, echter als we onze morele potentie kunnen vergroten, is het verstandig dat te doen, zodat we de omstandigheden in een modernisatie proces niet onnodig lang duren of zelfs tegen gehouden dienen te worden.
In zekere zin is ons moreel vermogen groot genoeg. Als we de twee problemen die ik naar aanleiding van Kluuk-Kluuk's terechte opmerking aankaartte weten te tackelen, zijn we voldoende in staat morele oordelen te vellen. Het grootste deel van de verbeteringen die ik in de laatste 2000 jaar heb gevonden, bestaat slechts daarin, dat we de groep waarop onze moraal van toepassing is, steeds hebben uitgebreid. (met slaven, vrouwen, kinderen. andersdenkenden, dieren) en fictieve personen (goden, geesten, overledenen, hersendoden, foetussen) geen of minder belang zijn gaan toekennen
(minder maar toch enig, omdat fictieve personen in de beleving van onszelf en onze niet fictieve medemensen, niet geheel onbestaand zijn).
De veranderde omstandigheden, vereisen enerzijds nieuwe kennis. en veroorzaken anderszijds een gewijzigde samenstelling van de groep betrokken medemensen.
(Er is gee wezenlijk andere moraal voor nodig!) Dat de wetgeving niet altijd spoort met de moraal, komt omdat de wetgeving slechts van toepassing kan zijn binnen haar jurisdictie, terwijl de moraal uiteraard die grenzen moet overschreiden. Ik zou bijvoorbeeld graag alle buitenlanders in Nederland dezelfde rechten geven als de Nederlanders. Helaas bereik ik daarmee niet dat Nederlanders in het buitenland ook dezelfde rechten krijgen als de bevolking daar.
(vervang "Neder" door "Thai" en dezelfde redenatie gaat op). Terecht zullen velen daarom een voorstel om de Nederlandse wetgeving eenzijdig aan te passen, als min-of-meer oneerlijk bestempelen. In multilateraal verband is zoiets wel mogelijk, maar ook daarvoor zijn velen huiverig
(zowel hier als daar).
Er is - voor elke defintie van "de vertrouwde omgeving" duidelijk een groep mensen die (nog) niet in staat zijn, buiten die omgeving te denken. En daarin heb jij Bob, wel gelijk. We kunnen - in de politiek - geen stappen maken, waarvoor deze groep te groot is.
Tenslotte is er ook voor moreel denkende mensen. altijd nog een plaats weggelegd voor een zekere mate van egoisme. Het kan niet zo zijn dat de beloning voor elke inspanning die wij leveren gelijk verdeeld wordt over alle mensen in de wereld. Zo zit het beestje (homo sapiens sapiens) nu ook weer niet in elkaar. Dit zal betekenen, dat wij altijd aan onszelf, aan onze naaste familie en naaste kennissen een groter deel van onze vermogens zullen blijven besteden, dan aan hen die ons minder na staan. In alle handelingen waarin anderen minder betrokken zijn. zullen wij de belangen van die anderen, minder zwaar laten wegen.